Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873  (Læst 2484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #15 Dato: 04 Januar , 2013, 12:32 »
Synes vi mangler en definition af en 'besætning'...
Mvh Marianne

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #16 Dato: 04 Januar , 2013, 12:34 »
 ??? Skal man bære registreret i CHR selvom man bare har et lille hygge hønsehold? For nu at skære det ud i pap  ::)
Altså hvis man har over 10 dyr? Og det får man da hurtigt med hanefar, nogle  høner og kyllinger  :-\
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk



Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #19 Dato: 04 Januar , 2013, 12:50 »
Nå, Marianne fik svaret først :). Jeg sidder lige og skriver på fjerkræ.dk (i smug) mens jeg arbejder samtidig, så kan ikke helt følge med.  *e

??? Skal man bære registreret i CHR selvom man bare har et lille hygge hønsehold? For nu at skære det ud i pap  ::)
Altså hvis man har over 10 dyr? Og det får man da hurtigt med hanefar, nogle  høner og kyllinger  :-\
Nej først over 100 høns, men det anbefales at tilmelde sig..., det gør folk så ikke mere, tvært i mod melder de sig ud :o.

Til gengæld skal man i nogle kommuner, fx min - Holbæk - betale gebyr og registreres, hvis man har mere end 30 stk. fjerkræ, for så mener kommunen, at man har et erhverv. Erhverv? Jeg må hverken sælge æggene eller kødet. Bimmelim-gakke-gak. Jeg bliver rundtosset og fortørnet over alle de regler.

Jeg har lavet en hurtig kalkule. HVIS jeg måtte sælge mine æg, dvs. få dem tjekket for salmonella og HVIS jeg var med i CHR registret, så skulle mine æg stige til 4,25 pr. stk. for at det ville svare til den pris jeg tager i dag = 2 kr.

Staten gør det i hvert fald ikke attraktivt at være selvforsynende eller forsøge sig med små hobbyhold /d.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2013, 13:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #20 Dato: 04 Januar , 2013, 13:10 »
Kan godt lide at der i mariannes link decideret står at det er GRATIS og kun for at det er nemmere at kortlægge fjerkræhold, hvis der udbryder fugleinfluenza igen ....
gratis == 873,- må da kaldes en alternativ fortolkning ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #21 Dato: 04 Januar , 2013, 13:16 »
Nå, Marianne fik svaret først :). Jeg sidder lige og skriver på fjerkræ.dk (i smug) mens jeg arbejder samtidig, så kan ikke helt følge med.  *e

Hehe... :)
Mvh Marianne

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #22 Dato: 04 Januar , 2013, 13:22 »
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Kontrollens_vaerktoejer/Betaling_for_kontrollen/Sider/Ny-afgift-paa-873-kr.aspx

Også er der endda dobbelt betaling her første gang, hvor heldig kan man da være ..., nåh jo så heldig at man ikke har nået at registrere sig i CHR endnu ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #23 Dato: 04 Januar , 2013, 13:22 »
Registreringen (som blev lavet i 05, hvor vi ALLE var tæt på at dø af fugleinfluenza) og få registreret og få et chr. nr. er vist nok to forskellige ting.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #24 Dato: 04 Januar , 2013, 13:26 »
vil nok oss mene at hvis nogle med under 100 høns registret får en regning, bør sagen prøves for en dommer, for der er jo direkte modstridende regler.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #25 Dato: 04 Januar , 2013, 13:30 »
Registreringen i forbindelse med fugleinfluenza er IKKE det samme som CHR-registrering. De 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Her kan ses hvornår der skal registreres i CHR. For fjerkræ er det (primært) hvis du sælger æg til konsum, har opdræt af fasaner til udsætning eller har over 100 stk. fjerkræ.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Maerkning_flytning_og_registrering/Centrale_Husdyrbrugs_Register_CHR/Sider/Skal-mine-dyr-registreres-i-F%C3%B8devarestyrelsens-CHR.aspx

Den her regel om 10 dyr er totalt misforstået når det er fjerkræ.. Værdimæssigt er der da stor forskel på om man har 10 heste eller 10 høns og det burde da afgiften også afspejle. Men alle slås over en kam her.

Så nu har vi efterhånden mange forskellige tal. 10 stk for velfærdsafgift, 30 stk for erhvervsmæssigt dyrehold og 100 stk for CHR registrering (og blodprøver..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #26 Dato: 04 Januar , 2013, 13:31 »
Ja, når grænsen for at skulle have chr. nr. er på 100 dyr (høns) så burde gebyret også først gælder for 100 høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #27 Dato: 04 Januar , 2013, 13:36 »
Hvis man holder over 30 høns betragtes det som erhvervsmæssigt dyrehold. Et andet sted står (eller har i alfald stået) at al erhvervsmæssigt dyrehold skal reg. i CHR

Ja, der er mange regler, og ikke ligefrem som om det harmonerer.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #28 Dato: 04 Januar , 2013, 14:14 »
Sandsynligvis burde vi alle være registrerede, idet "omsætning af hobbyfjerkræ" også er grund til CHR registrering. Dvs. hvis man sælger en enkelt lille overskydende kylling eller et rugeæg, så skal man faktisk CHR registreres uanset antal dyr i øvrigt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129395
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #29 Dato: 04 Januar , 2013, 14:54 »
Nej, det er kun hvis besætningen er over 100 dyr CHR registrering er påkrævet. Den bekendtgørelse siger 'kun' at du skal føre optegnelser over salg af dyr
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi