Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873  (Læst 2483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #30 Dato: 04 Januar , 2013, 14:59 »
Nå, Marianne fik svaret først :). Jeg sidder lige og skriver på fjerkræ.dk (i smug) mens jeg arbejder samtidig, så kan ikke helt følge med.  *e

Så går arbejdstiden da med noget fornuftigt.................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #31 Dato: 04 Januar , 2013, 15:02 »
Er du helt sikker finn?

I den første link omkring hvorvidt man skal være CHR registreret står der følgende:
" Dine fjerkræ skal registreres i CHR, hvis du kan sige ja til et eller flere af følgende punkter:
1. Du leverer konsumæg til anvendelse uden for egen husholdning.
2. Du leverer slagtedyr eller konsumæg til et fjerkræslagteri, ægpakkeri eller en ægproduktvirksomhed.
3. Du ejer fjerkræ, der opdrættes med henblik på konsumægsproduktion.
4. Din virksomhed og dine dyr er omfattet af bekendtgørelse om fjerkræsproduktion og omsætning af fjerkræ.
5. Dit rugeri er omfattet af bekendtgørelse om mindre rugerier samt omsætning af hobbyfjerkræ.
6. Du har dyr, der skal anmeldes i henhold til bekendtgørelse om opdræt af fjervildt.
7. Du har strudsefugle, der skal anmeldes i henhold til bekendtgørelse om opdræt af strudsefugle.
8. Du har mere end 100 stk. levende fjerkræ på omsætningstidspunktet, og som registreres i henhold til bekendtgørelse om pligt til overvågning for fugleinfluenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt. "

I reglen om omsætning står der så at man skal føre optegnelser i 2 år, men i og med at man er omfattet af den kendtgørelse skal man jo være CHR registreret i følge "Dine fjerkræ skal registreres i CHR, hvis du kan sige ja til et eller flere af følgende punkter", oder was?? er der noget jeg har overset her??
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #32 Dato: 04 Januar , 2013, 15:04 »
Hvis man bliver betragtet som erhvervsmæssig dyrehold, så kan man vel trække udgifter fra i skat. Det må for de flestes vedkommende give drønende underskud, så det burde reducere skatteindbetalingen en hel del....
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #33 Dato: 04 Januar , 2013, 15:05 »
Det er vel kun hvis man er registreret som rugeri det gælder....
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #34 Dato: 04 Januar , 2013, 15:09 »
Hvis man bliver betragtet som erhvervsmæssig dyrehold, så kan man vel trække udgifter fra i skat. Det må for de flestes vedkommende give drønende underskud, så det burde reducere skatteindbetalingen en hel del....

Al kan i princippet registres, det være sig kvæg, svin, får, høns mv. hvis vi taler husdyr
Og husk lige den lille ting, som skattevæsenet altid har i ærmet, at ved registrering skal der være udsigt til overskudsgivende virksomhed efter en kortere årrække. Typisk 3-4 år. Og ved vedblivende underskud, underkendes fradraget, og det der er udbetalt i restskat grundet dette, vil blive opkrævet for de år det har stået på :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #35 Dato: 04 Januar , 2013, 15:36 »
Citér
Dit rugeri er omfattet af bekendtgørelse om mindre rugerier samt omsætning af hobbyfjerkræ.
Så hvis du har et rugeri skal du være CHR-registreret. Ikke for at sælge, medmindre du har mere end 100 stk.


(så kan man argumentere at man køber rugeæg og sælger daggamle kyllinger og så undgå registrering, men det er en anden snak)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #36 Dato: 04 Januar , 2013, 15:49 »
Så er vi nok på lovlig grund endnu, tror det var formuleringen i selve bekendtgørelsen der trickede mig ...

"§ 1. Denne bekendtgørelse omfatter krav til mindre rugerier samt krav til omsætning af hobbyfjerkræ."
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 809
    • Egonnyt
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #37 Dato: 04 Januar , 2013, 16:02 »
Sidder her og får lyst til at melde mig ud derfra. Mon de  :police: så kommer og tjekker om jeg stadig har hønsene <J
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #38 Dato: 04 Januar , 2013, 16:05 »
Al kan i princippet registres, det være sig kvæg, svin, får, høns mv. hvis vi taler husdyr
Og husk lige den lille ting, som skattevæsenet altid har i ærmet, at ved registrering skal der være udsigt til overskudsgivende virksomhed efter en kortere årrække. Typisk 3-4 år. Og ved vedblivende underskud, underkendes fradraget, og det der er udbetalt i restskat grundet dette, vil blive opkrævet for de år det har stået på :)

Ak,ja.Alle vi ærlige mennesker har ikke mange muligheder for at tjene lidt til den daglige husholdning ( læs : Øl ).
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #39 Dato: 04 Januar , 2013, 17:41 »
 <E for udpenslingen. Hu det er nemt at blive forvirret af lovstof  ::)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #40 Dato: 04 Januar , 2013, 18:55 »
Hvae' Finn... Kender du denne? Jeg kan helt ærlig ikke hitte rede i den. En på FB skriver, at den gælder ALLE husdyrejere med mere end 30 dyr, og det er derfor, at Holbæk Kommune anser fjerkræhold på plus 30 individer som erhverv. En jungle at finde rundt i..., EN URSKOV! :o

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142174
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2013, 18:57 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #41 Dato: 04 Januar , 2013, 19:05 »
Se den her kender jeg, den har eksisteret i alle de år jeg har haft heste ;-)

Det er ikke helt korrekt at det er 30 dyr, det er 30 fjerkræ; formuleringen er lidt anderledes
"2 køer med tilhørende kalve, eller 4 stykker andet kvæg, eller 4 heste med tilhørende føl eller
2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion, eller 10 får med lam, eller
10 geder med kid, eller 30 stk. høns, eller 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
 tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte"

Hvis man som jeg har både hund, kat, heste, høns og ænder, så går man ind og vurderer samlet set om det er af erhvervsmæssig karakter. I så tilfælde skal man så følge bekendtgørelsen om gødning, der er en masse om afstande, udbringning af gødning, opbevaring af gødning etc. Men det meste er altså sund fornuft :-)
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2013, 19:10 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #42 Dato: 04 Januar , 2013, 19:10 »
Hvis man som jeg har både hund, kat, heste, høns og ænder, så går man ind og vurderer samlet set om det er af erhvervsmæssig karakter. I så tilfælde skal man så følge bekendtgørelsen om gødning, men den kan du da sagtens opfylde med dine 8 tønder land.
Det er muligt, men jeg gir' snart op. Helt ærligt. Man skal jo nærmest være uddannet jurist, for at kunne finde ud af, og ikke mindst, overholde alle de mærkelige regler.  /f

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #43 Dato: 04 Januar , 2013, 19:14 »
Nå, Marianne fik svaret først :). Jeg sidder lige og skriver på fjerkræ.dk (i smug) mens jeg arbejder samtidig, så kan ikke helt følge med.  *e

Så går arbejdstiden da med noget fornuftigt.................
Dansk Fjerkræ Forum er langt mere interessant, end at læse korrektur på en ungarsk eller tjekkisk indlægsseddel, eller korrektur på diverse "artwork" på hollandsk ;) ::).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #44 Dato: 04 Januar , 2013, 19:17 »
ja, det har du egentligt ret i, eller måske uddannet landmand :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn