Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane skal man bruge til brun lohman høns ??  (Læst 13201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
Hvilken hane skal man bruge til brun lohman høns ??
« Dato: 09 December , 2012, 20:47 »
hej

jeg er på udkig efter 1-3 brun lohman haner og derfor tænkte jeg da på om der ikke var nogen af jer der evt havde et par stykker gående som i gerne ville sælge eller i kendte nogen der havde et par ?

Jeg står nemlig og mangler nogle lige nu da jeg snart skal til at begynde med at ruge lohman høns og de bliver jo selvfølgelig også nødt til at være ren-racede.  :)

Men jeg ville da ihvertfald blive rigtigt glad, hvis nogen af jer kunne skaffe et par eller ville komme med nogle forslag til hvad det ellers skulle være for en race ?

tak
mvh. Lasse
« Senest Redigeret: 11 December , 2012, 13:06 Fra lassemeister »
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Brun lohman haner
« Svar #1 Dato: 09 December , 2012, 21:23 »
Lohman er jo ikke en race, men en hybrid som er et første gangs kryds. Så du kan ikke avle videre på dem som du kan på racer.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 December , 2012, 22:45 »
Åltså du mener man ikke kan ruge kyllinger ud fra hybrid høns som lohman eller hvad ?? har da selv ruget amerikanere ud før og det lykkedes da fint og det er da også en hybrid høne...

Så det skulle da komme som en stor overraskelse hvis man ikke kan det ligepludseligt ?
Og der findes da også brun lohman haner...
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 December , 2012, 23:06 »
Naturligvis kan man det lassemeister. Finn mener nok bare, at det ikke er en anerkendt race, og at det som udgangspunkt er en hybrid.

Derfor kan man vist ikke helt regne med at kyllingerne kommer til at ligne forældredyrene. De enkelte kyllinger kan komme til at ligne en af de anvendte racer til hybriden.
Og jeg ved ikke engang, om de racer der bruges til hybridfremstilling stadig er rene racer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 December , 2012, 23:30 »
Enig med Hanemikkel; Selvfølgelig kan du ruge kyllinger ud af lohman høns og lohman haner, men afkommet vil blive meget forskellige i egenskaber. Lohman/ røde amerikanere er lavet ved at krydse 2 racer, derved opnås krydsnings frodighed, hvilket i disse 1. generations krydsninger resulterer i fantastiske æglæggere. Lohman og røde amerikanere er altså ikke en race. Desværre videreføres denne egenskab ikke nødvendigvis i afkommet af 1. generations krydsningerne, nogle vil ligene bedsteforældre race 1, andre bedste forældre race 2, andre igen lohman/rød amerikaner i egenskaber, nogle høner vil altså blive gode æglæggere, andre høner ikke. Faktisk skulle det være bedre at krydse ind med en anden god æglægger race fx italiener, herved fremkommer igen en god del krydsningsfrodighed, og derved stor ægydelse hos alle høner igen i 2. generation. Dog ikke så stor som i 1. generations krydsningerne(lohman/rød amerikaner). Det er jo industri høns og dem laver private altså ikke lige. Det er vist ganske hemmeligt hvordan 'opskriften' er:). Haner af brun Lohman vil normalt også være hvide, da man krydser så der opstår kønsbunden nedarvning i afkommet. Forældredyrene ved lohman er en ren hvid hønelinje, der krydses med ren rød hanelinje. Herved får du lysegule/hvide hanekyllinger der kan sorteres fra de brune hønekyllinger allerede som daggamle, så man ikke bruger krudt på at fodre dem op. Dette vil dog også gå i kludder når du krydser igen, og du vil få både hvide høner og haner såvel som brune høner og haner.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 09 December , 2012, 23:40 »
Det er mange år siden at hybrider var krydsninger mellem to rene racer. Nu er det stærkt forædlede og indavlede linier, som bruges, der som fiskefjaesen skriver er hemmelige "opskrifter".

I starten blev der f.eks brugt Italiener, New Hampshire og Rhode island Red for at lave disse F1 hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 December , 2012, 00:43 »
Jeg lurer paa om Lassemeister ku' bruge lidt enklere hjaelp? Jeg kender godt dit projekt, og jeg liger hvad du goer, nu vil du bare undersoege lidt om du maaske skulde klaekke dine egne kyller? Du vil sandsynligtvis ikke finne Lohman Haner, de bliver frasorteret de foerste 24 timer av sit liv. Og hvids du skulde finde en, saa vil det som de andre her haver forklaret egne sig daarlig til avl. Men, Fortvivl ikke! En glimrende loesning vil vaere at finde en Rhode Island Red eller en New Hampshire hane (eller tre) og krydse disse med dine Lohmann hoener. Du skal bare padse paa at du finder haner der er ifra en god aeg-leggende stamme/familje. De afkom du da vil faa vil ikke blive helt nemme at koens-bestemme, men inden de er to uger vil hoenerne udvigle en stoerre hale end hanerne. Du kan da gerne fodre disse haner til de er 5-6-7-8 maaneder, og saa slagte dem. De cil have godt med koed, men vil trolig vaere lidt seje i koedet. Hoenerne vil give brune aeg, gerne lidt mindre aeg end sine moedre, og ikke fuldt saa mange. Naeste generation vil give ennu daarligere resultater, saa det  bedste er nog at koebe Lohmann kyller, de koster jo hellre ikke meget, og er som du ved, koens-sorterede og rigtigt gode aeg-producenter. Der er ikke meget koed paa dem, de er jo avlet for at spise saa lille som muligt i forhold til aeg-produktionen. Men, de egner sig forbavsende godt til at avle mindst en generation paa, og ved brug af en ren-racet hane vil ogsaa afkommerne egne sig til koed-produktion.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 December , 2012, 13:04 »
okay okay, mange tak for forklaringen :) Jamen så dropper jeg da bare med med lohman hanerne..

Men hvad vil i så anbefale som den bedste hane til mine brun lohman høns ? Er det new hampshire, rhode island, italiener, isa brown eller en helt anden slags ?
Husk at kyllinger som skal ruges ud kun skal bruges til æglægning og intet andet, så kødprocent og alt andet er ligemeget da jeg ikke skal slagte dem eller noget. Så kylingerne skal bare avles hen imod høj æglægning grad (+300 æg pr år), minimalt foderforbrug og selvfølgelig så lav dødelighed og sygdom som muligt ;) ligesom de hybrid høns jeg har nu.. :)

Og min plan med hanerne var sådan set bare at de skulle aflives så snart jeg kan kende forskel på høne og hane-kyllingerne, med mindre jeg var så heldig at der kom en der ville have dem..

tak, håber i vil komme med nogle forslag :)
« Senest Redigeret: 11 December , 2012, 13:10 Fra lassemeister »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken hane skal man bruge til brun lohman høns ??
« Svar #8 Dato: 11 December , 2012, 14:16 »
Du skal bare tænke på, at du sikkert ikke er et "anerkendt rugeri", og derfor ikke må sælge æg fra dine egenproducerede kyllinger!
Og så synes jeg altså der er noget usympatisk i +300 æg om året med så lavt foderforbrug som muligt. Skulle vi ikke lade industrien om det??? Jeg kan godt se at du har økologiske høns og sælger æg derfra, og det er da bedre end buræg, meeeen....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 December , 2012, 14:52 »
Det er altid dejligt når man ser at husdyr holdes under økologiske forhold.

Når/hvis jeg selv har annonceret med økologiske dyr, har jeg altid oplyst hvad mit økoligiske autorisations nr. var, så kan folk se at forholdene bliver tjekket jævnlig at myndighederne, og regler mht. husning og foder følges og bliver tjekket.
Der ses undertiden "økologiske dyr" som slet ikke er økologiske, og netop dette dilemma er man ude af hvis den økologiske aut.nr. oplyses.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 11 December , 2012, 17:44 »
@ lassemeister

Som der er nogen som skriver, så skal høns, hvor æggene sælges til konsum, komme fra et godkendt rugeri. Og det er da vist meget stramme regler for at kunne blive. Så der er der allerede den første forhindring for dig og dit lille æggesalg. :-\

Så mon ikke det bedst kan betale sig at købe kyllinger eller hønnikker nær æglægning. Så slipper du også for alle hanerne, som skal nakkes og smides væk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 11 December , 2012, 17:47 »
Forøvrigt !

Mange æg og lavt foderforbrug er det ikke lige det, de fleste her på Forum ønsker sig ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 December , 2012, 19:51 »
Ja, det er ligemeget, og nu var det jo heller ikke det jeg spurgte om hehe ;) Jeg ka godt reglerne.... men jeg ka da godt forklare jer forholdene her..

For det første så er der hvor jeg har købt mine høns blevet kontrollet mange gange og fuldt lovligt, og de er også solgt under økologi-mærket. OG DET HAR JEG PARPIRE PÅ !...
For det næste så er salget af æggende ihvertfald totalt anerkendt, da jeg både er tilmeldt salmunella kontrollen og har økologstatus (da det foregår på min fars går som er økologisk..) og betaler gud hved hvor mange penge til det pjat hvert år.. ! Derudover kommer de både på økologikontrol hvert år og fødevare kontrollen der har også været og tjekke om mine forhold om ægge var iorden ;) så NEJ, der er ikke noget at komme efter...
Og foderet og alt andet er også økologisk, kommer med lastbil fra danish agro... og det er der selfølgelig også papire på...

Og nu ved jeg jo godt hvor mange penge jeg bruger hvert år på indkøb af nye høns, og det kan jeg gøre langt billigere selv.. Og det har jeg selvfølgelig regnet på mange gange.
Og det har jeg nu bestemt mig for at jeg aldrig gør igen.. ! og rugemaskinerne har jeg også allerede stående nu ;)

Men for at komme tilbage til det oprindelige så spurgte jeg jo bare om hvilken hane i helst ville anbefale til at krydse med mine brun lohman hønniker.. ??
Og til den holdning i har der med at det er forkert at en høne skal producere mange æg og spise så lidt som muligt, så har jeg jo selvfølgelig en helt anden. DER ER DA ABSOLUT INGEN GRUND TIL AT HAVE SÅDAN EN KÆMPE HØNE GÅENDE SOM SPISER HELT VILDT MEGET, HVIS DE SKAL BRUGES TIL ÆGLÆGNING !!... det er der jo slet ingen forretning i hvis man kan have en mindre høne som spiser knap så meget men stadig giver rigtigt mange æg. ;) Foder koster jo også rigtigt meget idag og man får jo ikke mere for æggende selvom de kommer fra en speciel race af vel...
Hønsene har det jo ikke skidt fordi at de lægger mange æg, det er det de er vandt til og det er det de er lavet til. Disse høner har det godt med at gøre det, det er det de kan, og man kan jo ikke presse dem til det hvis de ikke vil...
Selvfølgelig mener jeg heller ikke at det er så meget dyrevelfærd i burhøns eller skrabeæg for den sags skyld, men økologiske og frilandshøns har det da godt ???? sådan er min holdning...

Fx. en slagtekylling producent forklare det med at et bymenneske der har boet i fx hong kong hele sit liv ville heller ikke have det godt med at skulle bo på landet lige pludselig. det er det som de er vandt til og sådan er det jo også med dyr... de har aldrig været vant til andet og ville også blive syge og dø hvis det ville ske for dem...

Men jeg har ikke lyst til at diskutere med nogen... nogle folk mener jo bare at alt form for produktions dyr er mishandling og sådan er det jo ikke.... de har det fint.
Men sådan er jeres holdning jo, det må man respektere ligesom i må respektere min...

Men altså jeg spurgte jo egentligt bare hvad i kunne anbefale ang. de haner der ? :D hehe

håber i vil svare... ;)

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 11 December , 2012, 20:32 »
Hvids du kan finde nogle Rhode Island Red Haner ifra en stamme der legger 200-250 aeg i aaret, saa brug dem. RIR vil ogsaa avle ind haardhed. Jeg ved jo ikke hvor godt du haver med plads, men hvids du vil igang med egen avl, boer du vaere forberedt paa at have egne avlsgaarde hvor du avler foreldre-dyrene, og ogsaa evt. beste-foreldre. Men husk, stamme er vigtigere end race naar det gelder aeg-produktion. Du er bedre tjent med stygge haner af en anden race, hvids de (stammen) legger godt med aeg, end nogle smuke RIR-haner der kommer ifra en stamme der er avlet med udstilding som maal. Her i UK er der endel der avler rene RIR og saelger aeg (og koed) paa et industrielt nivaa. Jeg ved desverre  ikke om der fremdeles findes nogle i Danmark der driver noget sligt? For at drive avl lovligt maa du have en ganske stor virksomhed, men det tror jeg du er vel informeret om. Det koster jo endel, men jeg er helt enig med dig, at du haver oekologiske hoener betyder jo at dyre-velferden er ganske god. Held og lykke, Lasse!

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 December , 2012, 21:46 »
Godt Lasse. Jeg tager hatten af at der er en  ung man som  vil seriøst arbejde med hønseavl, vil selv og har  god solid business i gang. Godt gået.
Citér
DER ER DA ABSOLUT INGEN GRUND TIL AT HAVE SÅDAN EN KÆMPE HØNE GÅENDE SOM SPISER HELT VILDT MEGET, HVIS DE SKAL BRUGES TIL ÆGLÆGNING !!... det er der jo slet ingen forretning
/o /o /o /o
Hvilken hane skal du bruge? Desværre er det som Thorleif skriver, det vigtigere vælge en  god stamme end at vælge en  race. Desværre er mange gode æglægnings racer ødelagt med mange års udstillings avl kun udsende i sigt. Hvis du finder en god Leghorn eller anden let race brug det. Australops ha også været  en  god æglægger men har højere foder for brug. Landhøne er meget nøjsom og har lav foder forbrug men  der kan det også knibe med produktion, måske med held finder du n  god stamme.
Spørg Peter Agger hvor meget hans Bresse lægger æg? jeg tror at den  kan  komme op til de tal som  du søger.
God jagt,  Spørg avleren, Hvor mange æg hans høns lægger pr uge eller pr år. 250 æg pr år er ikke nogen  høj produktion,  den  kunne gammel dags leghorn,  australops og wyandotte nemt nå, men de racer knap nok eksister som de var,  de er reduceret til pynt.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand