Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane skal man bruge til brun lohman høns ??  (Læst 13202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvilken hane skal man bruge til brun lohman høns ??
« Svar #15 Dato: 11 December , 2012, 22:12 »
Der findes (og især fandes - desværre) flere racer der har kunnet mønstre pæne æglægningstal. Men igen som nævnt af andre, så er der enorm forskel inden for racen.

Dengang der var Avls Centre, drev Hans Lenschow, Esbjerg Avls Center for Sort Orpington der præsterede OVER 250 æg årligt.
Men det var dengang.... ;)

thorleif

• Gæst
« Svar #16 Dato: 11 December , 2012, 22:46 »
Det var et pudsigt tilfelde at du nevnede den historie, Rudy. Orpington var en gang i tiden ganske brugbar til at legge aeg, men de er de sidste 100 aar bleven avlet slig at der kun er fjer tilbage. Jeg lesede akkurat nu en artikel i Practical Poultry, skrevet af Fred Hams, han er over 80 aar nu, og er vel UK's stoerste expert paa avl af brugs-hoens. Han foreslaar: Brug en dvaerg-hane paa hybride aeg-leggende hoener. Det ku' vel vaere en god ide for Lasse. Find en dvaerg-stamme, Australorp-Orpigton, RIR eller hvad som helst, saa bliver jo ikke afkimmerne for store (og sultne). Det er jo mange dverg-racer der det findes stammer der legger vesentligt flere aeg end sin store fetter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 11 December , 2012, 23:39 »
De fleste af os her på Forum har nu hønsene som hobby og ikke erhverv. Jeg har racehøns og de kan slet ikke godkendes til konsum æggesalg, da de ikke kommer fra et godkendt rugeri. Så det er jo så nemt med det.  /o

Mine høns levere æg og kød (så det køber jeg ikke i forretningerne) og der kommer også lidt penge ind på salg af dyr til levebrug (havehøns, avlsdyr) og rugeæg. Så mine høns behøver ikke lægge 360 æg om året til 2 kr. pr. stk. (jeg kender ikke dine æggepriser) for de kan nøjes med at lægge 60 rugeæg til 12 kr. pr. stk. i stedet for-  for at opnå det samme beløb.  Og 60 æg om året kan langt de fleste racer opnå og endda noget mere til.

Men sådan er der jo så meget og ja, vi skal så sandelig da respektere hinanden her Forum uanset "hvad vi går og roder med".
« Senest Redigeret: 11 December , 2012, 23:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 11 December , 2012, 23:43 »
Ps. Lasse

Hvordan har du fået godkendt dit rugeri, så du må producere høns, som skal lægge æg til konsum og hvad kræver/koster det ? For det kræves der jo desværre og der er nok mange med racehøns, blandinger og hjemmegjorte hybrider, som kunne tænke sig at vide noget om det. Og som går og drømmer om et lille æggesalg ved vejen.

Forøvrigt render du vel ind i samme problem, hvis du bruger racehaner, som ikke komme fra godkendte rugerier.
« Senest Redigeret: 11 December , 2012, 23:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #19 Dato: 12 December , 2012, 00:36 »
Det er jo helt klart Lene, at hovedhendsigten for os alle der haver hoens var aeg da vi begyndte med hoens? Saa, naar man haver haft disse dyr nogen tid, saa udvigler vi en dybere interresse, Nogle af os bliver bidt af udstildings-basilden, nogle bliver bidt af at redde/forbedre truede racer, men mennesket begyndte at holde hoens, foerst og fremst for aeg. Felles har mange af os ogsaa bleven opslugt af en interresse for at avle, man maa jo fornye sig, hele tiden. Jeg er sikker paa at Lasse begyndte med nogen faa hoener, og hans hobby tog bare af? Hans far er jo oekologisk landemand, saa Lasses interresse for oekologisk drift med hoens var jo bare naturlig, og jeg skulde virkelig oenske at der var tusinder som ham, da kunde vi faa et hoensehold der Danmark kan vaere stolt af? Synedes jeg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 12 December , 2012, 08:14 »
@ Thorleif

Hvis man avler for at udstille eller ej, så holder man da også liv i racerne, og især hvordan de skal se ud. Jeg er da ikke selv interesseret i flotte høns, som ikke lægge æg. Så går avlen da i stå helt af sig selv.

Men du har ret i at flere små brug som Lasses, helt klart vil højne dyrevelfærden i Danmark, men der skal rigtig mange til og jeg tror desværre ikke at det er noget man kan leve af. Så det bliver en god forretning. Ikke i dagens Danmark, hvor det hele skal druknes i stadig strammere regler.
« Senest Redigeret: 12 December , 2012, 08:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #21 Dato: 12 December , 2012, 11:44 »
Lasse- jeg siger det her i allerbedste hensigt fordi jeg nødigt vil se at en ung fyr som dig bruge en masse penge og så blive skudt helt ned til sokkeholderne af myndighederne.

Ja du kan lave dine høns meget billigere selv. Du MÅ bare ikke, hvis du vil sælge æg til konsum.

Er reglen åndssvag? JA! Giver den mening? NEJ! Øger den sikkerheden for forbrugeren? NEJ!

Vi er rigtigt mange som er imod reglen, men desværre er det sådan, at reglen findes. Og når de kommer på uanmeldt besøg hos en lille pensionist med 15 høns i haven kommer de helt sikkert også ud til dig og tjekker oprindelsen på dine dyr. Og hvis ikke de stammer fra et godkendt rugeri så får du en kæmpe bøde.

Ellers ville jeg gøre som Thorleif foreslår og vælge en RIR, New Hampshire, Italiener eller måske La bresse. Jeg har et par La bresse x jersey kæmpe høns og de lægger rigtigt mange æg. Hønerne er alt alt for store til dit formål, men de er jo også krydset med en kæmpe race.

Jeg håber virkeligt at reglerne blir lavet om så du kan komme i gang med dit projekt!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 12 December , 2012, 11:59 »
også held og lykke her fra
                                !mc

mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer