Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vi skal have får  (Læst 1449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Vi skal have får
« Dato: 06 Oktober , 2012, 12:31 »
Hej
jeg skal da lige fortælle, at jeg bare er så glad. Vi skal i morgen tale med vores nabo som er bondemand. Han lejer et stykke jord ud til os og der skal vi have får på. Ikke så mange . Bare 3-4 stk. Men det kan jo hurtigt blive til lidt flere når der kommer lam.
Det er et stort lyspunkt i mit liv. Jeg har fået så meget gigt, at jeg må opgive at ride. Men så kan jeg jo glæde mig over fårene. Nu skal min flittige mand så lige bygge en fårestald.... Dejligt
Vh Laila

Offline fle.bir

• Passiv bruger
Sv: Vi skal have får
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2012, 12:36 »
ååh tillykke håber at du får mange små uldtotter de er så kære hvilken race skal i have.
Jeg havde finuld for år tilbage som jeg fik foræret da deres mor døde lige efter fødslen,
så 2 små putter der skulle have flaske hver 3 time i starten hvor jeg dog savner mere plads
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2012, 12:38 »
Hej
vi har ikke besluttet os for en race endnu. Men det ender nok med nogen med ikke alt for langt uld. Jeg skal rundt og se hvad der er i området og høre om fordele og ulemper. Vi skal i hvertfald have dem for kødets skyld. Så det skal være gode slagte får.
Vh Laila

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2012, 12:41 »
Får er super hyggelige. Jeg håber de bliver en god erstatning for hestene

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2012, 12:47 »
For snart mange år siden havde mine store børns børnehave et Rygjafår som fik trillinger.Der var et af lammene der havde brug for lidt ekstra omsorg så de ringede til mig.(Hvorfor dog ?)...nå men det blev det første får Line.Det var synd hun skulle gå alene så vi fik en lille ven til hende Mette.Så var der to flaskelam.Og jo de blev gode mødre.Dog med lidt hjælp i starten for Lines vedkommende.Ak ja det var tider.Masser af små lam.Lækkert kød og uld .Hyggelige stunder ved rokken sammen med datteren.Filt skulle der også leges med.
Det endte med 20 moderfår inden det fik ende.Tænker hvert forår på den fornøjelse man havde af at se de små blive lukket på græs for første gang.
Rigtig god fornøjelse med fårene.Det er nogle dejlige dyr at have med at gøre :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2012, 12:57 »
Lette fåreracer har det bedste kød synes jeg.Og det fineste uld at spinde /filte.Det føder nemmere selv.Men de er sværere at holde inde i hegnet.Og har mere temperament.
De roligste får jeg har haft er texel.De blir inden for 2 tråde .Selv vædderen var super rar.Kødet på dem er federe.Men kroppen blir større.Lammene sad tit fast på vej ud  fordi de lå med snuden for langt fremme.Man skal være der i rette øjeblik for at hjælpe fåret/lammet og skubbe hoved tilbage og trække forben frem.Dyrlægen kan ikke altid nå frem.Man må være indstillet på at gøre noget selv.Og sætte sig ind i hvordan.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2012, 13:32 »
Fåreavl, om det så er i større eller mindre skala, er en dejlig beskæftigelse. Jeg har prøvet flere racer i tidens løb, men Shropshire passer os bedst, både mht. temperament og det fine tilpas fedtmarmorede kød.
Shropshire er lette at håndtere og hegne inde. Samt racen har lette læmninger ved velfodrede moderfår.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Oktober , 2012, 22:31 »
I bliver helt sikkert glad for fårene, hvis i vælger den race der passer til jer.
Der er meget forskel på får.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2012, 09:03 »
HVIS jeg skulle have får så skulle det være dem her :
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/7/7/Nyfaareracelyserskuetop.htm

Så dem på Roskilde Dyrskue i år.

Men jeg skal ikke have får, for jeg har geder og de har mere "personlighed" og så skal de ikke klippes. ;) ;D sorry fårefolk-

Tilgengæld ELSKER jeg at spise lammekød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2012, 09:08 »
Gud, hvor er de specielle, Lene!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2012, 02:25 »

Når nu det er gigten der plager, vil jeg da foreslå rimeligt store racer, evt blandinger...

Der er selvfølgelig flere fordele... Der er mere kød når de slagtes, og som regel er de rolige, og forholdsvis lette at holde inden for trådene...

Vædderen, og sådan en er jo somme tider nødvendig.. Men slagter du ham hvert år, bliver det selvfølgelig ikke noget problem... Men lad ikke vædderen blive ret meget mere end 4 år... Jo ældre de bliver, jo mere besidderiske bliver de også, og vælger du store racer / blandinger... Så kan han altså blive noget af en bisse...

Og man skal ikke lade sig narre... Han er så sød og medgørlig til daglig... Men så snart et får begynder at virke dragende... Så får piben en anden lyd...

Tro mig når jeg siger..... 160 Kg vædder, er en lidt tung kamel at danse med...  :-[  :-[  :-[

Og planter han sin hovedbrask i ens mest kødfulde del af kroppen... Så får det, at grave plovfurer med næsen, en helt ny betydning.  ;D  ;D  ;D

Men ellers er den eneste fejl ved de større, at det går lettest, hvis de klippes 2 gange om året.... Men forvent ikke, at fårene er enige med dig i det...

Det farlige ved Flaskelam, er at de bliver alt for tamme, men der er selvfølgelig også en vis charme, ved en omkring 100 Kg tung Puddelhund.  :laugh:

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2012, 08:15 »
Vi har også haft Shropshire og jeg vil give Rudy ret i at det er en nem race. Der har aldrig været problemer med at de ville gå igennem hegnet eller ødelægge noget. De har en god størrelse
Vædderne vi har haft var så søde og rare at det var helt svært at skille sig af med dem. ;)

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Oktober , 2012, 08:56 »
Held og lykke med det! Får er så hyggelige... Vi har haft Texel-shropshire blandinger, og de har været nemme og givet godt kød. Skulle jeg have får igen, ville valget nok falde på Såne, som jeg synes er meget fine og lidt lettere i det, da jeg synes at vores lam let blev for fede. Men der er mange dejlige får derude! Så I finder helt sikkert dem der passer til Jer  :)
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Oktober , 2012, 09:40 »
@ Lene. Det er også netop Shropshire racens rolige og medgørlige temperament der tiltaler os. De er netop ikke som nogen antyder, ifh. til de større racer.
Vi hegner f.eks. ofte ud mod kulturmarker med korn eller kartofler, blot med eet eneste strøm-tråd i en højde af ca. 25 cm. De hopper aldrig over.

@ Marianne. Vi har også lavet krydsningslam (½ SHR og ½ TEX) på et tidspunkt hvor EU gav støtte til at juletræsarealer kunne fjernes og komme med ind i støtten igen.
I disse år var der derfor ikke så meget afsætning i Shropshire til juletræs-renholdelse, og vi krydsede ca. ½-delen af besætningen med Texel.
Når de 2 slags lam skulle sorteres var det bare at presse med hund bagfra i sorterings-anlæget, og oppe foran var der 2 rum. Alle Texel-krydsningslam, hoppede over de kun 80 cm ind til bagerste rum. Så var alle lam sorteret :)
Dog kunne der tages tjek via øremærker og stamtavler om det var korrekt.
Blot for at illustrere at Shropshire IKKE hopper som andre racer.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder