Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi skal have får  (Læst 1455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Vi skal have får
« Svar #15 Dato: 09 Oktober , 2012, 13:02 »
De her er i mine øjne også ret charmerende http://www.google.dk/search?q=zwartbless+schafe&hl=da&prmd=imvnsfd&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=xwF0UOyiGY774QSTrYEY&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=855  :D

Og, det er ganske vist. Kender også racen Swartbless, som kom til DK for snart en hel del år siden. Der er mange racer der er charmerende. Charmen er een ting, man skal bare ikke glemme at undersøge div. racers temperament og om de er selvhjulpne.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 Oktober , 2012, 13:31 »
Hej
tak for alle jeres gode forslag. Jeg har også overvejet Schpshire. Jeg har hørt meget godt om dem. Swartbless. Ser bare så søde ud
Vh Laila

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 09 Oktober , 2012, 20:48 »

@ Marianne. Vi har også lavet krydsningslam (½ SHR og ½ TEX) på et tidspunkt hvor EU gav støtte til at juletræsarealer kunne fjernes og komme med ind i støtten igen.
I disse år var der derfor ikke så meget afsætning i Shropshire til juletræs-renholdelse, og vi krydsede ca. ½-delen af besætningen med Texel.
Når de 2 slags lam skulle sorteres var det bare at presse med hund bagfra i sorterings-anlæget, og oppe foran var der 2 rum. Alle Texel-krydsningslam, hoppede over de kun 80 cm ind til bagerste rum. Så var alle lam sorteret :)
Dog kunne der tages tjek via øremærker og stamtavler om det var korrekt.
Blot for at illustrere at Shropshire IKKE hopper som andre racer.

:-) Ja - og shropshire vil helt klart også stå højt på min liste, men det ved du :-)
Mvh Marianne

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 09 Oktober , 2012, 20:58 »
Undskyld mit måske dumme spørgsmål.
Findes der en fårerace som ikke skal klippes, da jeg kun er interesseret i kødet og ikke ulden?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 Oktober , 2012, 21:54 »
Trines:
Ja, Cameroun får skal ikke klippes. Så vidt jeg ved, så er det den eneste race med hår istedet for uld.
Men ellers er det da geder du skal have...

Danny
Himlen bør altid være blå!