Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Best In Show for 5. gang i træk - IKKE om høns  (Læst 2864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Best In Show for 5. gang i træk - IKKE om høns
« Svar #15 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:40 »
Nu må jeg lige have fyldt min uvidenhed lidt ud...
Jeg har ikke været deltager i en katteudstilling i 40 år, hvor jeg passede katte for en dame der avlede abysinier, og det var en oplevelse der gjorde stort indtryk på mig, for jeg kan huske den endnu  <: og det var nu ikke for det gode, men jeg tænker at der er sket meget på det område siden, hvor jeg kun har været på hundeudstillinger.

Hvis katten er med i BOB og altså bliver nr 4, hvordan kan den så alligevel blive BIS, eller er det to helt forskellige ting, jeg tænker at hvis man har BOB i sin egen race, kan man så lige overhale de andre i BIS eller ??
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #16 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:50 »
Tak for forklaringen Marianne  /o men kan da så egentlig godt forstå, at vi som uindviede synes det var hektisk  ;D

Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #17 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:54 »
Hvis katten er med i BOB og altså bliver nr 4, hvordan kan den så alligevel blive BIS, eller er det to helt forskellige ting, jeg tænker at hvis man har BOB i sin egen race, kan man så lige overhale de andre i BIS eller ??

Hvor ser det vildt ud med alle de forkortelser  ;) Nu prøver jeg lige om jeg har forstået ret  :-[ Skal man ikke være BIS i sin egen gruppe for at få retten til at kæmpe om BOB og hvis man så er BOB i sin egen gruppe kan man kæmpe med de andre gruppers BOB'er om overordnet BOB og det er der man kan blive 4. bedste BOB wooooow det ser syret ud    ::)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 11 ſeptember , 2012, 18:28 »
Det lyder rigtigt, Morten. /o
Der er normalt 4 kategorier af katte, men da briterne (en race) havde deres egen specialudstilling i lørdags, talte de med som en 5. kategori.
I hver kategori er der en eller flere dommere afhængig af antallet af katte i kategorien, Hver dommer nominerer en bedste hunkat, bedste hankat osv.
Er der flere dommere i en kategori, skal de nominerede hunner på scenen til BIS (Best in Show) her bliver der så en BIS hunkat, en BIS hankat osv for hver kategori.
Er der så få katte i en kategori, at der kun er en enkelt dommer bliver en nomineret kat automatisk BIS.
Her stopper det på de fleste udstillinger, men sommetider vælger klubben, at der yderligere skal være Best of Best (BOB)
Dvs. at alle BIS hunkattene fra de forskellige kategorier bliver sammenlignet hankattene i de forskellige kategorier, så finder man den bedste fertile kat (uden hensyn til køn) i hver kategori.
Altså endte vi med i alt 5 katte, der først var blevet enten BIS hankat eller BIS hunkat i deres respektive kategorier, men hvor de efterfølgende hver især havde slået BIS-katten af modsat køn .
Ud af disse fem han- eller hunkatte valgte man så, hvilke katte der hver især opfyldte standarden for den pågældende race bedst.
Så altså en del katte i hver kategori bliver BIS, og efterfølgende er der på nogle udstillinger nogle ganske få, som oven i BIS'en også bliver BOB
Om søndagen havde klubben valgt, at der kun skulle være BIS, så der var intet BOB.
Jeg har mest styr på kategori IV, fordi det er der, min race hører til. Kategori IV består af racerne: Balineser, Orientalsk Langhår, Orientalsk Korthår, Peterbald, Siameser, Seychellois Langhår, Seychellois Korthår.

Indenfor de forskellige kategorier, er der forskellige klasser, men det vil jeg skåne jer for, ligesom I slipper for BIV (Bedst i Varietet) ;D

BeeBob, og Gud hvor går det godt *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #19 Dato: 11 ſeptember , 2012, 18:46 »
Så blev jeg så klog,   /o  men det er godt nok et finurlig regelsæt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 11 ſeptember , 2012, 18:59 »
Bob bob bob, jeg synes nu det lyder enkelt nok.

Jeg gad nu godt have set den kat fra en Stephen King film. :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 11 ſeptember , 2012, 19:07 »
Måske kan du bruge nogle af disse, Lene:
http://www.holytaco.com/25-soaking-wet-cats/
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #22 Dato: 11 ſeptember , 2012, 19:20 »
århh det er jo mishandling
Venlig Hilsen INA

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 11 ſeptember , 2012, 19:21 »
Eller min egen Dixie, fanget i et gab....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #24 Dato: 11 ſeptember , 2012, 21:04 »
Eller min egen Dixie, fanget i et gab....

OMG!!! :o Helle for ikke at være mus hjemme hos dig, Lene ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 11 ſeptember , 2012, 23:18 »
Så fik jeg mine billeder af min dejlige pige:

Hun går lidt ned i knæ på billedet, i virkeligheden har hun ret lange ben.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
« Svar #26 Dato: 11 ſeptember , 2012, 23:24 »
Hold da op, hun er også en køn en. Kan godt forstå hun vinder priser /o
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #27 Dato: 12 ſeptember , 2012, 21:03 »
Tak Laila, jeg synes jo også, hun er dejlig, lige nu ligger hun på mit skød og spinder. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
« Svar #28 Dato: 13 ſeptember , 2012, 16:13 »
Hun er bare en rigtig fin misser!!

jeg har også race kat - dog i den "anden ende" - nemlig en som er kort alle steder (Exo... :))

Jeg går dog ikke på udstilling, men nyder hende her hjemme istedet :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 14 ſeptember , 2012, 12:35 »
Tak Vivi, det er heller ikke alle mine katte, jeg udstiller, nogle af dem ville bare hade det, men Sille elsker det, og hun er også pæn, så er det jo sjovt. /o
Exotic, ja, det er jo næsten det modsatte af en siameser, lige bortset fra længden på pelsen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk