Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: weeee mine æg pipper...hvor skønt  (Læst 15247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Sv: weeee mine æg pipper...hvor skønt
« Svar #15 Dato: 06 ſeptember , 2012, 10:48 »
Super skønt, at se den første kylling er klækket i dag, da den tittede ud under de 2 "mødre" og det er en lille hvid kylling...ja så må jeg vente i spænding til de sidste 2 kyllinger kommer...i løbet af i dag...medmindre der allerede ligger 2 mere under hønerne...jeg håber så de 2 silke damer har tålmodighed til, at vente på, at det sidste æg kommer 5 dage efter. Sidst vi fik en mirakel kylling. Lå moren i 5 dage inden hun forlod reden, så  jeg krydser fingre... kvikke mig, har fejlregnet og jeg er ikke engang hjemme den dag det sidste æg skulle klække, men har en boende og passe hund, katte og høns de 2 dage jeg er væk, så håber alt går vel, der er 2 silker som ligger skruk og kan så håbe at om ikke andet den ene bliver liggende hvis de skulle forlade reden... de ligger på spåner og hø. Janni: Nej har ikke andre der har lagt sig skruk og ingen rugemaskine...men ellers må jeg få min svigerfar til, at holde øje om ægget bliver forladt og så kan jeg måske lokke ham til at køre den ud til en med en rugemaskine, hmmm....det sidste æg ved jeg med sikkerhed er en ren silke...de andre 3 ved jeg ikke om er blandinger eller rene silker, det må vise sig når de er større.. ha en dejlig dag alle i fantastiske fjer elskere... kh. fra den stolte "mormor"
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #16 Dato: 06 ſeptember , 2012, 11:28 »
Nååååår Tillykke  <I

Glæder mig til at høre om de sidste 2  *p
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 06 ſeptember , 2012, 11:34 »

Håber på AKUT hjælp! Har lige fået en kylling til morgen under mine skrukker, og for lidt siden fandt jeg den død, ved siden af skrukkerne, og ovenpå skrukkerne havde min orpington mast sig oven på for, at ligge æg...kan jeg flytte skrukkerne over til mit andet hønsehus, så der ikke kommer flere ind og maser sig oven i dem og slår kyllinger ihjel... der er 2 kyllinger mere på vej i dag og 1 æg til klækning om 5 dage. hjæææælp ved godt, at man ikke må forstyrre skrukker så tæt på ægklækning men om jeg ikke gør noget så dør de 2 næste måske uanset hvad??? der er revner og hul i begge æg??? jeg har ikke delt hønsegården op men det andet hus bor der unge kyllinger og de vil ikke forstyrre skrukkerne...kan jeg FLYTTE DE 2 skrukker og de 3 æg?
Håber der er nogle der kan hjælpe akut...lige nu har jeg lukket af så ingen kan komme ind... er det bedre at vente og se om kyllingerne klækker og så flytte dem der med det sidste æg??? håber i kan hjælpe er både knust og panisk, en æv dag!

:-[ :( :( :( :(
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #18 Dato: 06 ſeptember , 2012, 13:45 »
Æv, hvor er det trist  :'(

Jeg har kun erfaring med skrukhøns fra min mor og farfar. De lod altid deres skrukke ligge for sig selv så de andre ikke kan forstyrre og ligge æg i redden, eller simpelthen irretere mutter så hun kan ende med at forlade æg/kyller. Og som du desværre lige har oplevet kan andre høns trampe på æg/kyller. De lader heller aldrig 2 skrukke ligge med adgang til hinanden da de højst sansynligt vil prøve at stjæle hinandens æg /kyller og dette netop går ud over resultatet.
Men som alle dyr og mennesker er der forskel på individer og nogle ville sagtens kunne gennemføre med fint resultat også selvom de har fuldt adgang til hinanden, men var det mig der havde skruk, kom hun i ro og fred for sig selv med æg og kyller og så stille blev sluset ud til de andre når kyllerne var gamle nok. De de må meget gerne kunne se hinanden bare ikke fysik kontakt. Kan de gå og se og høre hinanden er går udslusningen som regl også lettere.
Hvad du gør lige nu kan jeg ikke give et klart svar på, men kun mit bedste bud. Jeg ville som du har nu skille mødrene fra de andre. Fordi det er et kritisk tidspunkt for klækningen ville jeg ikke nu flytte/skille skrukkerne, det ville jeg kun have gjort før 18.dagen. når den alligevel går op for at spise og besørge.
Jeg ville bestemt ikke sætte skrukken til kyllingerne lige nu da de er nogle nysgerrige små banditter og højst sansynligt ville stresse mutter så hun risikere at hoppe fra nu.
Så altså hvis der skal gøres plads lige her og nu så skil de andre fra skrukken. Jeg ville heller ikke sætte de andre ind til de store kyller på engang da de store kan være meget  hårde ved de små.
Stort dillemma, jeg kan sagtens følge dig, men del de store fra skrukken, uden at flytte skrukken. og ikke ind til de store kyller= 3 hold. Skruk for sig - store for sig - Kyller for sig..Igen rør ikke din skruk!!!
Det blev godt nok langt. Håber det giver megning?

Alt muligt held og lykke med den måde du finder mest rigtig
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2012, 14:49 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 06 ſeptember , 2012, 14:25 »
Hej Stinna,

Hvis det var mig ville jeg ikke flytte skruk og æg, når klækningen er igang. Prøv istedet at skærme redekassen med skruk, æg og kylling af, så de andre høns ikke kan lægge æg i samme redekasse. Lidt hegn måske?

Håber at det hele går godt :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 06 ſeptember , 2012, 19:40 »
Takker jer alle meget for at i har været så søde og rådgive. Jeg har nu allerede fået lavet en del dumme fejltagelser, har dog ikke gjort det bevidst men i bedste mening, men håber nu de rigtig triste lærepenge gør at jeg tager endnu bedre vare på mine dyr fremover. Jeg er kendt for, at gøre alt for meget for mine dyr, men her med hønsene har jeg godt nok fejlet fælt. Men må håbe at det bliver bedre fremover. Meget taknemmelig som sagt for jeres tid, råd og indimellem støtte. Jeg har nu fået bygget en halvdør med tråd i så de 2 skruk høns nu ikke kan forstyrres af andre. Det er vist ikke pænt snedkerarbejde men det fungerer rigtig godt. Så nu må jeg se om jeg er heldig, at redde de sidste æg/kyllinger. Bedste hilsner Stine

www.silkies.dk

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #21 Dato: 06 ſeptember , 2012, 19:44 »
 *k for at alt går vel  /o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 06 ſeptember , 2012, 19:51 »
held og lykke  *k
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 06 ſeptember , 2012, 19:52 »
Tak Silkemor rigtig sødt af dig!!

www.silkies.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 ſeptember , 2012, 19:54 »
mange tak for jeres krydsede fingre, betyder meget. Stine

www.silkies.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #25 Dato: 06 ſeptember , 2012, 20:26 »
Stinne, det kan godt være jeg ikke har læst godt nok, men hvorfor er det lige at du har to skrukker sammen, var det ikke bedre at den en ruger æggene ud, og den anden får et par maskinkyllinger, de er ikke altid ret gode til at være to om kyllingerne, selvom de elsker at ruge sammen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #26 Dato: 06 ſeptember , 2012, 20:28 »
Åhh Stinne hvor jeg håber virklig det lykkedes for kyllerne at nå det sidste stykke vej. Du og hønemor fortjener virklig at de længe ventet små snart dukker frem. sender en kæmpe stak klækkestøv til dig.  *t *l *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k !a

Alle posetive tanker herfra- Det ska bare lykkedes

Moskusænder

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:34 »
Stinne, det kan godt være jeg ikke har læst godt nok, men hvorfor er det lige at du har to skrukker sammen, var det ikke bedre at den en ruger æggene ud, og den anden får et par maskinkyllinger, de er ikke altid ret gode til at være to om kyllingerne, selvom de elsker at ruge sammen.
Ina: muligvis læser jeg dit indlæg anderledes end det er men jeg bliver faktisk rigtig ked af, at få følelsen af, at i stedet for, at råde mig til, at gøre noget anderledes, så undrer du dig over jeg har gjort som jeg har gjort. Udover, at jeg selv er rigtig ked af, at jeg har fejlet, så får jeg følelsen af, at blive belært som om jeg burde vide bedre. Og hvorfor jeg gør som jeg gør. Så det er egentlig sårende, at læse, når man i forvejen er nede over, at man ikke har gjort et eller andet anderledes. Muligvis læser jeg dit indlæg "forkert", og så må du jo bære over med mig, men bliver virkelig ked af, at blive "slået" i hovedet med det der i forvejen piner mig, nemlig min uvidenhed. Jeg har lige måtte aflive min unghest i går og i dag går det så galt med hønsene, så det er ikke særligt sjovt, at føle at man bliver slået i hovedet med sin dumhed. Jeg forsøger at gøre det bedste for mine dyr og det har bare været et par møgdage. Men for at svare helt klart på dine spørgsmål er det : jeg vidste ikke bedre. Jeg har fået mange gode råd og søde ord med herinde, men jeg er stadigvæk meget ny og ved jo så slet ikke nok. Jeg tror, at jeg vil holde en pause fra dette dejlige forum og vente med, at skrive til jeg er blevet bedre og klogere på høns. Mvh Stine

www.silkies.dk

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #28 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:40 »
Tror ikke Ina mente det så slemt. Sådan er hun ikke.  ;) Pyha kan godt forstå at du har haft nogle hårde dage  *t
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #29 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:48 »
åhhh nej nej, jeg var slet ikke klar over at jeg fik udtrykt mig så du kunne blive ked af det, det må du meget undskylde.

Sommetider er man bare så klog at man tror alle andre ved en hel masse de slet ikke har hørt om.

Jeg spurgte kun fordi det sommetider er en skidt ide at lade dem ruge sammen, men det kunne du jo have mange grunde til, og jeg kunne jo bekymre mig om at den ene af de to, ville banke den anden, for at få alle kyller, og at de i kampens hede fik trådt rundt i kyllingerne.... Hos mig er der ingen der ruger sammen, netop af den samme grund, men der er andre der slipper fint fra det, det er jo ens egen beslutning om man vil prøve, jeg ville bare fraråde det, og flytte den høne der har æggene, og skaffe et par stykker til den anden, og så skille dem ad, til de hver især er godt kendt med deres unger, og ungerne kender deres egen mor.
Det var nok bare lidt indforstået....
Jeg håber da under alle omstændigheder at det går som du ønsker.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn