Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: weeee mine æg pipper...hvor skønt  (Læst 15235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
weeee mine æg pipper...hvor skønt
« Dato: 05 ſeptember , 2012, 18:44 »
Venter 3 kyllinger under mine skruk silker og i dag så pipper de, bare man løfter ægget...uhh altså så kommer smilet altså frem og hvor er det kært og spændende....kan ikke vente med, at se hvad der kommer ud, men de virker alle 3 MEGET levelystne så håber at det med, at komme ud af ægget også virker  ;) :) :) ;D

Kan nu næsten ikke vente på, at de kommer.... ;D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: weeee mine æg pipper...hvor skønt
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2012, 19:17 »
Nu er det så du ved, at du skal tage på weekend, forlænget weekend, så er alle klar til at modtage dig når du kommer tilbage søndag.  /o
du kan ikke gøre noget, og skrukke kan selv gøre det bedst, så stor T er et must.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2012, 19:23 »
Ja jeg skal nok være tålmodig  :) de er jo super gode de høner til, at klare det selv....så det har du ret i, tak for dit input!! ;) :) Mvh Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2012, 19:33 »
Nååååår, så er det endelig din tur til at sidde på hænderne de næste par dage. *l *f *o
Det er da smadder spændende. Jeg gætter på de kommer alle 3 hvis de pipper allerede. Måske allerede imorgen? *k *k Sender lidt ve-støv......Eller det hedder vel klækkestøv?  *p

Held og lykke med de små og hønemor
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:05 »
ihh hvor er du sød, ja er ret sikre på, at de kommer i morgen...¨det sidste og 4 æg kommer nogle dage efter, så håber ikke de når at gå fra. Min ene lille kylling ´jeg har nu Lille My, er ved at få små fjer, så er så kær.....men ja det er med, at sidde på hænderne og vente i spænding  :) :D går det godt med dine?

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:33 »
i dag så pipper de, bare man løfter ægget..................så håber at det med, at komme ud af ægget også virker 

Det håber jeg også. Held og lykke med det.

Jeg synes lige jeg ville klippe lidt i dit første indlæg for at gøre opmærksom på at det første der står kan udelukke det sidste.

Fra ca dag 18 i rugningen er det vigtigt at æggene har den korrekte fugtighed og skal derfor helst ikke forstyrres, som feks løftes op. Man risikerer hinderne i æggene tørrer ud og danner en lufttæt kapsel omkring kyllingerne, hvorved de kvæles inden klækning. Og det er en trist oplevelse, efter 21 dages venten og spænding.

Så ja, stort T her i slutfasen.

Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:37 »
Uuuhh... Det lige ved du skal låne min datteres babyalarm med kamara så du kan følge med live og så smutte ud og snuppe ægget hvis hun går fra det sidste. Mener du sagde, der var 5 dages forskel?

Mine 10 har det super duper. De spæner rudt og er frække og vildt nysgerige. Den sidste 11 landevejsbandit med kjesersnittet, har noget galt med det ene ben. Den skrider ud til siden med det. Jeg har desværre først set det ordenligt idag og nu har vi lige bundet benet med snor og håber på det bare er spagatben, som i heldigste fald retter sig i løbet af de næste dage. Vi har desværre været nødt til at isolere den fra de andre, fordi de ovetfaldt den og hakkede i snoren og benet, det så ret voldsomt ud. Stakkels pylle :'(
De går i nogele gennemsigtige kasser fra Ikea så jeg vil forsøge at rykke skadestuen ud ved siden af de andre så de kan se og høre hinanden bare ikke pille-fy fy!

Er dine andre skrukker klar hvis ægget bliver alene eller har du en maskine klar? Glæder mig sådan til at høre hvordan det hele går.

Da mine æg begyndte at pippe var der en meget lille stjerne i ægget og inden for de næste 24 timer var der en fin lille dunbombe.
Kan virklig godt forstå det er spændende, men husk nu ikke pille. de har brug for fugten og varmen, for ikke at udtørre hinden, så sidder de nemlig fast og kan ikke komme ud.Det vil vi jo ikk`ha` ;)

Go`klækkedag...måske er det allerede imorgen de er der når du står op *k !a

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:39 »
Nå, du kom først Erik ;) Ikke pille ;D

Moskusænder

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:42 »
Takker Erik for de gode råd, er meget taknemmelig :), vidste faktisk ikke, at de kan være lidt sarte med det. Tak for rådene, måske bliver man rigtig klog på fjerdyrene en dag, med alle de gode råd, man får suget til sig!! Tak.. og yes skal nok være tålmodig og passe på og fremover vil jeg tænke over det du har fortalt.
Nu er jeg lidt træt i hjernen i dag,  :-\men det du starter med, at skrive om klipningen i mit indlæg: skal jeg forstå det sådan at når jeg har løftet ægget så kan jeg være med til, at give problemer for kyllingen at komme ud?? Stine

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:49 »
skal jeg forstå det sådan at når jeg har løftet ægget så kan jeg være med til, at give problemer for kyllingen at komme ud?? Stine
Netop! Så lukker du nemlig fugt og varme ud  og ægget køler og tørre i den tid du holder det.
Fugten fra 18.dagen skal være ca. 65-70% og varmen er ca. 37.8 gr. Men det ved hønemor godt ;) Nu skal du ikke flytte hende men bare et lille tip jeg har fået her fra forum som du måske kan bruge næste gang. Nogen ligger en græstørv( et stykke at opgravet græs) Under fra 18.dagen for at hjælpe hønen til at hæve fugtigheden.

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2012, 21:57 »
@ Stinne

Janni svarede. Et kortvarigt temperaturfald tror jeg ikke betyder noget men for lav fugtighed kan være fatalt. Jeg ved godt at du sikkert kun har haft æggene i hænderne kortvarigt og der er sikkert ikke sket skade. Men det bedste er at 'sidde på hænderne' fra dag 18 og lade skrukken selv gennemføre.

Jeg har også læst om græstørvs-metoden, men jeg tror de fleste skrukker klarer sig fint uden (som de har gjort i tusinder af år  ;)).
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2012, 22:07 »
jeg er glad for jeres gode råd. men håber ikke der er sket noget ved det korte tid, men ja kan jo godt se, at man så bare skal vente med noget som helst til de er ankommet . men har haft en dag fra helvede, da jeg fik aflivet min unghest, og så hjalp det lidt, at høre små pip som livsglæde,,,,, men næste gang lader jeg dem helt være /o Janni hvor er det dejligt at høre at det går så godt med dine små. Jeg har haft en kylling med spegat ben og forsøgte os med piperenser, som vi var blevet anbefalet, men gik ikke med vores håber det går godt med din. Tillykke med de små det er så livsbekræftende. Stine

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2012, 22:20 »
Jeg har haft en kylling med spegat ben og forsøgte os med piperenser, som vi var blevet anbefalet, men gik ikke med vores håber det går godt med din.

Spagatben skal helst 'rettes ind' med det samme, så det er vigtigt at holde øje med kyllingerne det første stykke tid efter klækning. Det er dog ikke altid det lykkes at redde bentøjet selvom man griber hurtigt ind, men i de fleste tilfælde går det godt. Jeg mindes iøvrigt ikke at have fået en eneste kylling, ruget af skruk, med spagatben. Det har altid været maskinrugede kyllinger, der har haft denne defekt.

Ked af at høre om aflivningen af din unghest.  *t
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2012, 22:46 »
Erik vores med spegat ben forsøgte vi, at redde bentøjet på med det samme. Ja det var også en maskin udruget kylling. Mange tak for dine ord om min hest :( jeg har ingen børn desværre så han var lidt et barn for mig, men nu prøver jeg at begrave mig i mine høns og hønseforum....tak for dine gode råd, tænk hvor meget hjælp man kan få herinde, i er så søde- Stine

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #14 Dato: 05 ſeptember , 2012, 22:55 »
Åhrr, stakkels hest- stakkels dig  *t

Forstår godt det er en øv-dag og små pip redder bare lykken, det er så bekræftende og jeg gætter på du er tidligt på færde i morgen ;) Men husk nu ikke pille for du kan jo ikke se om det er fra ægget eller om de er klækket. Og endeligt de klækker højst sansynligt ikke samtidigt, så igen er det svært at høre forskel på æg og kylle.
Tænker på om det ikke næsten passer med når hun rejser sig med kyllerne så er det ca.18. dag for det sidste æg?Kan huske fra min barndom hvor min mor havde høns, og kun brugte skruk til kyller, at de rejser sig ca på 2.dagen og lader kyllerne spise og drikke. Isåfald kan du jo forsøge at ligge ægget ind til den anden skruk. Problematikken kan så være at den nye skruk jo ikke ved hun skal hæve fugten, men nok den største chance hvis hun rejser sig med kyllerene. Evt. Kan du jo smide lidt tørv under plejemor på 17. dagen så den når at blive varm. tørven kan du fugte med en vandforstøver nogle timer før du tror hun skal overtage æggene så du er sikker på fugten stiger. Intet er sikkert, men sådan ville jeg gøre, hvis jeg selv stod som dig nu *k

Moskusænder