Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: weeee mine æg pipper...hvor skønt  (Læst 15240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: weeee mine æg pipper...hvor skønt
« Svar #30 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:58 »
Jeg har fået mange gode råd og søde ord med herinde, men jeg er stadigvæk meget ny og ved jo så slet ikke nok. Jeg tror, at jeg vil holde en pause fra dette dejlige forum og vente med, at skrive til jeg er blevet bedre og klogere på høns. Mvh Stine

Det håber jeg sanligt ikke du gør. Det er netop stedet hvor ingen spørgsmål er dumme. Vi skal alle lære og det gør vi i særdeleshed når vi deler sorger og glæder  og tør stille spørgsmål som man selv tænker andre vil dø-af grin over, men man er jo nødt til at spørger når man ikke selv ved det ( endnu). Jeg selv er stadig helt ny med fjer, men er godt igang takket være forum og andres erfaringer de deler. Vi er alle startet et sted, og hvis vi en dag siger "jeg kan ikke lære mere", så er det helt sikkeret vi er gået i stå.  Ingen fjerkræ er ens og bedst som man troede, nu ved jeg det, så er det slet ikke sådan alligevel.
Jeg forstår virklig godt du er langt nede lige nu, men husk nu der stadig er 2 små som bare ligger og venter.
Og helt ærligt, så nemt er det altså heller ikke at at krydse alle fingerne og samtidig tage sig af dyr og 3 unger, så du er nødt til at give besked så vi kan blive viklet ud igen *f *g
glæd dig over at du nu helt sikkert ikke gentager oplevelsen- men allerede er MEGET klogere til næste gang /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tove

• Bruger
« Svar #31 Dato: 06 ſeptember , 2012, 22:00 »
Vi har rigtigt mange gange haft to silker, der rugede sammen. Det har aldrig givet problemer, tværtimod er de fantastiske til at deles om opgaverne ;0). De er jo sproglige og selskabelige, så vi har tiltog med oplevet at to høns deltesnom et stk kylling. Meget velplejet kylle...sku jeg hilse og sige. Jeg tror ikke det vil gi problemer, og jeg ønsker dig held og lykke. Har prøvet at miste heste...og føler med dig
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #32 Dato: 06 ſeptember , 2012, 22:22 »
Jeg tror, at jeg vil holde en pause fra dette dejlige forum og vente med, at skrive til jeg er blevet bedre og klogere på høns. Mvh Stine

@ Stinne

Hæng på og bliv ved med at spørge. Ved at spørge til råds herinde kan du høste viden af andres erfaringer, og skal ikke selv til at 'genopfinde' det hele igen. Og vi er ganske mange der gerne hjælper, efter bedste evne.

Jeg ikke bare tror, jeg ved, at Ina ikke mente noget som helst ondt med hendes indlæg. Ina er og har altid været meget hjælpsom herinde. Så selvom du følte spørgsmålet som lidt af et dunk oven i hovedet, så var det ikke sådan ment.

Efter hvad du har været igennem de seneste par dage, så forstår jeg udmærket (uden at kende dig), hvis du er lidt 'følsom' for tiden. Det ville jeg bestemt også være i den situation.

Omkring 'fællesrugning' har der været skrevet lidt tidligere herinde. Der er stor risiko for at det ikke går helt som man kunne ønske. Skrukkerne stjæler æg fra hinanden, og senere måske også kyllinger. Det giver en unødvendig uro i rugeprocessen.

Når det så er sagt, så kan jeg berette at jeg faktisk havde en nogenlunde vellykket 'fællesrugning' for blot et par måneder siden. Det var så ikke en dobbeltrugning men en triplerugning. Med alle tre skrukker i en redekasse der bestemt ikke var bekvem for tre damer ad gangen. Det var slet ikke meningen de skulle have lov at ruge, men da de insisterede fik de lov at 'prøve' med 8 æg. Og nu løber der 5 kyllinger rundt i hønsehuset fra det lille 'forsøg'. Måske var det blevet til 8 kyllinger hvis der kun havde været én skruk. Hvem ved?

Jeg kan se at der er kommet to nye indlæg mens jeg har skrevet, men da der ikke umiddelbart er konflikter mellem dem og hvad jeg har skrevet ovenfor 'poster' jeg nu mit indlæg. 

Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #33 Dato: 07 ſeptember , 2012, 11:33 »
@ Stinne er du der? Jeg håber sådan du læser med.
Hvordan går det ude hos skrukkerne er der dukket en lille kylle op idag?

Moskusænder

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 07 ſeptember , 2012, 12:44 »
Tak Erik, Janni og jer andre for jeres saglige og gode indlæg. Erik: der er ingen tvivl om, at jeg er ekstra følsom i disse dage, har også fornøjelsen  :) af bla.a. PTSD og angst så når der bliver puttet ekstra på, af lidt for "spændende"  ubehageligheder, ja så er det ekstra kampe, ikke for, at "underholde" jer med dette, da det ikke er noget jeg normal blafrer ud med, men derfor har du ret Erik, at jeg er endnu mere følsom lige nu, og syntes at jeg fik lidt for mange beskeder og indlæg, hvor det virkede som om, at jeg blev slået i hovedet med, hvorfor jeg ikke gjorde tingene korrekt..men tro mig...jeg er nok en af verdens mest taknemmelige mennesker der findes og har altid været en der hjalp alle andre omkring mig uanset hvordan jeg selv havde det. så TRO MIG, jeg er super taknemmelig for alle de gode råd jeg har fået. Tror bare, at jeg skal starte mine indlæg med: jeg er uvidende om mange ting...og har kort tids erfaring.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 07 ſeptember , 2012, 13:01 »
Med hensyn til den måde jeg har ladet dem skrukke på og gerne ligge flere ved siden af hinanden om de insisterer på det...er det fordi, at vi har hørt fra en andre som har høns, at det sagtens kan lade sig gøre. Og vi har også kun haft succes de andre gange de har gjort det. Også selvom alle høns havde adgang til skrukhønerne. I marts havde vi en dværgsilke og en stor orpington der lå skruk sammen, og de passede kyllingerne fælles og ingen uheld fik dejlige kyllinger ud af det som alle havde det godt. Så ja vi tænkte ikke at det denne gang kunne give problemer. Men nu har jeg i hvert fald lært på den hårde måde og også hørt fra jer, at det er mindre smart at gøre.
 Indtil jeg begyndte at læse om lysning og om at sortere ubefrugtede æg fra så lod jeg bare hønerne ligge og så en dag var der kyllinger. og så gik alt godt.
Efter jeg så læste om lysning af æg, ja så har jeg ikke lige fanget den med, at man ikke skal gøre det så sent og ikke kigge til æggene, grundet fugtighedsfald.  Så ja jeg har så frygtelig lært, at naturen klarer sig bedre uden indblanding. Denne "endnu en fejltagelse" har formentlig gjort, AT STATUS nu : Er rigtig Skidt. Den ene kylling var død i ægget, den anden blev hakket under vinget få timer gammel, af min orpington, og den sidste kylling var jeg til sidst nødt til, at hjælpe ud af ægget i går. Og den levede, men havde ikke kræfter til, at komme helt ud af ægget, så efter en del timer, måtte jeg hjælpe den ud (efter hvad jeg har læst mig til herinde)...og det var en stor succes, ødelagde ikke noget på kyllingen og den kunne lige selv klare at sparke det sidste ben ud af ægget...den pippede og straks blev den lagt under mødrene...(og så lod jeg dem få ro)jeg har så bare krydset fingre hele aftenen og natten på, at den ville klare sig og at jeg ikke tog den ud for sent...men her til morgen ingen kylling under mødrene...jeg måtte rode i spåner og hø et stykke fra dem og der lå den død, helt uden skader at finde, men død... så ja status er bare : MØG MØG OG FORbandet møg. nu ligger de med det æg, som skal klække om 4 dage, men skulle ikke undre mig om det også går i ged... så synd for hønerne og kyllingerne, æv...et forsigtigt spørgsmål : kan mødrene grundet alt det uro have skubbet den ud under dem, eller har den bare været for afkræftet af ikke at have kommet ud af ægget før???? Jeg tror selv mest på det sidste, da hønerne blev så glade da den kom ud og pippede, og de sagde også deres "her er mad her er mad" lyde. Beklager mine lange indlæg. Mvh Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 07 ſeptember , 2012, 13:09 »

Hej Stine
 Jeg tror den har været for afkræftet som du også selv mener. Mine 2 Chaboer har også ruget
sammen men det var vagtler jeg rugede ud det gik over alt forventning. Det gør jeg nok ikke
næste gang, men jeg har ikke så meget plads så jeg kan have flere huse. Håber det går godt
med de sidste. /o /o

mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 07 ſeptember , 2012, 15:09 »
Jeg har også oplevet at finde en død kylling under skrukken, og det kan meget vel være, at dens kræfter slap op.

Jeg har også fundet en næsten færdig, død kylling på dag 19. Så det sker at nogle af dem ikke klarer det.

*k for dine sidste æg. Og hvis det viser sig at der ingen kyllinger kommer, så kan du jo forsøge at finde nogle daggamle til skrukken.  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 07 ſeptember , 2012, 20:23 »
Min mand er kommet hjem fra jylland jubiii og han er nu på vej ud efter et par dage gamle kyllinger til mine 2 høner, så krydser vi fingre for, at de vil tage imod dem, tak for det råd med at anskaffe daggamle...håber det bliver en succes. Tak for hjælpen alle sammen  :)  :) ;) Stine

www.silkies.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #39 Dato: 07 ſeptember , 2012, 20:41 »
Sikke da en sød mand du har  /o
Håber de små vil befinde sig godt ved dine damer så du kan have dem at nyde den næste tid.Det er nemlig god terapi at sidde at glo på sådan en flok.
Gør mig ondt at høre om din hest.Ved kun alt for godt hvordan det føles. *t
 *k fingre for godt nyt i morgen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 07 ſeptember , 2012, 20:44 »
Vbruun hvor er du sød, tusind tak!! :)

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #41 Dato: 07 ſeptember , 2012, 20:46 »
@Stinne Hvor er jeg bare glad for at høre fra dig igen  *o

Men hvor er jeg dog ked af det på dine vejne. Hvis det på nogen måder kan trøste dig, så havde jeg i min aller første klækning nogen sinde, 3 æg der ikke blev til kyller. 2 kyllinger der var fuldt udviklet men de var døde i ægget. Grunden til jeg ved det er: Jeg samlede mig i laaaaaang tid. Jeg lyste dem, men der var ingen liv. Jeg prøvede igen 3 gange med ½ time imellem. Der var ingen liv overhovdet. Så tog jeg mod til mig og slog dem ud. Jeg havde et behov for at få afklaret om det var kyllingen der ikke var udviklet ordenligt eller noget helt andet. De var fuldt udviklet, men havde ikke spist det sidste blommesæk. Jeg gætter på de har manglet 2-3 dage få at nå ud i verden. Den sidste var en stor gul masse. Lignede nærmest en forvokset kogt æggeblomme, med fødder.
Jeg gransker stadig over hvorfor de 2 dog ikke klarede de sidste dage når nu de ellers var så fine. Jeg finder desværre aldrig ud af det, men vil bare sige med det, at det helt afgjort ikkeer noget du har gjort, men at det desværre bare sker sådan sommetider.
Den kylle jeg endte med at give kejsersnit, ville bestemt heller ikke have klaret sig i naturen. Den var så afkraftet, at den de første timer bare lå på siden uden at have krafter til at pippe. Den lå for sig selv i varmen fra rugemaskinen i næsten 11 timer hvor jeg prøvede at sætte de andre kyller til flere gange, for de kunne motivere den til at komme igang, men den kunne ikke klare det. Den er nu også er i behandling for spagatben. Ja, måske er det modernaturs måde at sortere fra, men jeg gør hvad jeg kan for den bette. Skifter snor, og kigger til den mindst en gang i timen om den kommer op og spiser, drikker, går omkring og er med de andre. Jeg lavede en akut skadestue til den i starten hvor den fik sin helt egen lille kasse med varme, vand og mad. Den kaldte hjerteskærende på de andre. Så jeg tømte min søns gennemsigtige Ikea-kasse for togbane. Tog min datters skrivebordslampe og satte varmepære i. Så fik den en sygestue lige ved siden af de andre som går i en af Ikeas aller største kasse gennemsigtige kasse. Da de kunne se og høre hinanden faldt den helt til ro og sov næsten en hel dag. Var kun oppe få gange og spise. - Ja, det ved jeg fordi jeg satte min lille datters babyalarm med kamara på kassen, sådan at når jeg ikke var hos den kunne jeg alligevel høre og se den.
Din kylling kan endten være så afkraftet at den ikke klarede sig. Der kan også være sket det, at skrukkerne er kommet op og skændes over hvis kylling det er og  så kan den endte være kommet i klemme eller afkølet. Jeg gætter på den har været for svag til at kunne holde fast på livet efter at have kæmpet længe for at komme ud.
Hvor jeg dog håber for dig det må lykkedes for det sidste æg. *k *t

Mange varme tanker fra mig

« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 20:51 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #42 Dato: 07 ſeptember , 2012, 21:01 »
Stinne ...velbekomme,-det kan du selv være :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 07 ſeptember , 2012, 21:07 »
Min mand er kommet hjem fra jylland jubiii og han er nu på vej ud efter et par dage gamle kyllinger til mine 2 høner, så krydser vi fingre for, at de vil tage imod dem, tak for det råd med at anskaffe daggamle...håber det bliver en succes. Tak for hjælpen alle sammen  :)  :) ;) Stine

Hej Stinne,
Et godt råd (som jeg har læst her på forum) er at tage en kylling i den ene hånd og så lade den glide langsomt ned ml. hønens krop og vinge. Og meget gerne lade det ske når det er mørkt. Der er mange tråde om emnet. Prøv at søg på "daggamle" og "skruk".

Held og lykke med projektet :)

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 07 ſeptember , 2012, 23:16 »
Tak til jer søde hjælpsomme mennesker... :) ;) lige en update, vi har lagt 2 små silkekyllinger under mødrene så nu håber vi det hele går som vi håber her er et billede af de små silker
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 23:21 Fra StinneG »

www.silkies.dk