Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvidløg- vidste du dette??  (Læst 10584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Hvidløg- vidste du dette??
« Dato: 16 August , 2012, 16:26 »
Vidste I dette her???

Kunne dette tænkes at være medvirkende årsag til alle de syge og sløje høns der huserer land og rige i øjeblikket??

"Både hunde- og katteejere ved, at man skal passe på med at lade dyrene spise løg, på grund af faren for "Heinz-anæmi", en tilstand, hvor forgiftning med stoffet N-Propyl-Disulfid leder til tab af røde blodlegemer.

I ekstreme tilfælde kan dyret dø af tilstanden, og i mildere tilfælde påvirkes immunforsvar, styrke og udholdenhed negativt. 

Hesteejere er til gengæld ikke bange for at lade hestene spise planter af Allium-familien. Hvidløg (Allium sativum) tilsættes i koncentreret form i både fuldfoder og tilskudsprodukter, til trods for at det er veldokumenteret, at N-Propyl-Disulfid også er giftigt for heste.

Nu maner en amerikansk dyrlæge, Karen Hayes, til forsigtighed i en artikel i det amerikanske hesteblad, Horse & Rider. Der er ingen dokumenteret, positiv effekt af hvidløg på hestens immunforsvar eller på insektplage, understreger hun. Til gengæld ved man, at få kilo løgtoppe om dagen i 10 dage kan reducere hestens blodprocent så meget at den er i fare for at dø af det. Hestens nedre grænse for forgiftning med N-Propyl-Disulfid kendes ikke, men en videnskabelig undersøgelse fra 1972 dokumenterer, at heste er mere følsomme overfor giftstoffet end kvæg, hvor fem gram per kilo kropsvægt udgør en giftig dosis.

Skønt de færreste hesteejere fodrer deres heste med hvidløg, løg, porrer eller andre løgplanter i kilovis, mener Karen Hayes alligevel at man skal være forsigtig. Den langsigtede effekt af fodring med løgplanter i små doser er ukendt, og det er meget muligt at din hests daglige hvidløgstilskud er medvirkende til at den lider af mild blodmangel, sløvhed og nedsat immunforsvar, mener dyrlægen.

Ifølge flere producenter af hvidløgstilskud til heste, ødelægges giftstofferne i hvidløget under fremstillingen, og det er derfor primært fodring med friske løgplanter, man bør bekymre sig om, mener producenterne. Til dato er der ikke lavet nogle videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer positive eller negative effekter af fodring af heste med tørrede hvidløgsflager.
"

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvidløg- vidste du dette??
« Svar #1 Dato: 16 August , 2012, 16:44 »
Ja, jeg vidste det godt i forhold til katte og hunde, men de er jo også rovdyr (eller katten er, hunden er en omnivore). Og katte især er MEGET sensible over for kemiske stoffer, både de kunstigt fremstillede og de naturligt forekommende fra planter.

Jeg har aldrig spekuleret på, om det samme kunne gælde for høns, da hønsene (i hvert fald mine) selv piller løg og hvidløgsstykker ud af køkkenaffaldet - men aldrig rører giftige planter i haven ellers.
Men det skal da undersøges!

Og så lige et 'men': Et stofs giftighed er altid relativt i forhold til mængden. Det svolv-stof de omtaler her som giftigt i store doser, kan lige så vel have en gavnlig virkning i mindre doser. Husk på stoffet digitalis fra fingerbølplanten der er giftigt at spise i en form/dosis, men kan afhjælpe hjerteproblemer i en anden form/dosis.
Selv vand er dødeligt i for store mængder!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2012, 16:57 »
Udenover det så har pattedyr en ret meget anerledes fysiologi end fjerkræ. Mange ting der er giftige overfor pattedyr, er ikke giftige for fjerkræ..

Synes måske også det lyder lidt hysterisk...

Miss Christina

• Gæst
« Svar #3 Dato: 16 August , 2012, 17:32 »
Janni

desværre sælger Flere  Doktor Dyr gerne hvidløgs ting og sager til både(både pulver og piller) Hunde og Katte :'(

det er kun os (mennesker) her hjemme der får Hvidløg
tør ikke give hvidløg i "store"mængder til mine Høns da jeg kender til stuefugle der er blevet syge af Hvidløg
så det eneste de får det er fra vores sørgelige rester efter aftensmaden en sjældent gang

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 August , 2012, 17:35 »
Jeg aner ikke hvordan det forholder sig i forhold til høns, denne artikel er fra et hesteblad.

Hvidløg var en overgang et vidundermiddel nærmest som virkede mod alt, men efterhånden aftog interessen for det, da det viste sig ikke at have nogen effekt eller kun meget lille, overfor fluer, klæger osv.

En homøpat fortalte mig at hvidløg bør bruges som en kur, og har da effekt. Men ikke ved vedvarende brug, da er den mere skadelig end gavnlig.

Jeg tænkte blot at herinde er hvidløg jo nærmest "medicin" mod alt, men kunne det tænkes det i store mængder, som jeg har indtrykket af nogle giver, at det har modsat effekt og nedsætter immunforsvaret??

Men så er det jo spørgsmålet om høns er indrettet anderledes så de ingen problemer har med at tåle det??

Mht. giftige planter, så hedder det sig jo at kartoffel er giftig. Mine høns synes dog det er den største delikatesse og har sommeren igennem med velbehag spist bladene hver morgen.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 16 August , 2012, 17:51 »
En homøpat fortalte mig at hvidløg bør bruges som en kur, og har da effekt. Men ikke ved vedvarende brug, da er den mere skadelig end gavnlig.

Ja, det lyder fornuftigt.
(P..'os, så bliver jeg nødt til at skrue ned for tzatzikien :( ).

Mere om hvidløgs andre aktive stoffer i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27078.msg244003#msg244003
« Senest Redigeret: 16 August , 2012, 17:53 Fra Mette Nygaard »

0.3 tossede får

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 August , 2012, 18:00 »
Ha ha tzatziki må vist være undtagelsen  8)

Ej kan huske én herinde fra engang, tror måske det var Tanja Pedersen, der skrev at høns f.eks. godt kunne tåle chili... deres mave reagerede ikke på det som os menneskers nogle gange gør   ;D
Måske samme er tilfældet med hvidløg??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 16 August , 2012, 18:24 »
Fandt lige denne:
http://www.birdchannel.com/bird-diet-and-health/bird-nutrition/birds-onions-and-garlic.aspx

På den ene side står der:
"Because birds have nucleated red blood cells, and mammals do not, it is thought that this somewhat protects them from the affects of Heinz body hemolysis."

- men på den anden side:
"Although I have not seen any scientific studies performed on any avian species, there is the chance that disulfides could also cause this Heinz body hemolytic anemia in birds."

Øøøøøh... det vides med andre ord overhovedet ikke, så pointen må være:
Hvidløg med måde ;)

0.3 tossede får

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 16 August , 2012, 18:32 »
På den ene side og på den anden side *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 August , 2012, 18:56 »
Det kan man vist kalde at gå med livrem og seler  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 August , 2012, 18:57 »
Ha ha tzatziki må vist være undtagelsen  8)

Ej kan huske én herinde fra engang, tror måske det var Tanja Pedersen, der skrev at høns f.eks. godt kunne tåle chili... deres mave reagerede ikke på det som os menneskers nogle gange gør   ;D
Måske samme er tilfældet med hvidløg??

Det gælder capsaicin som gør stærke ting.... stærke :)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #11 Dato: 16 August , 2012, 22:13 »
Åh ja, det er lige en artikkel for mig! Her i hustanden spiser mand, børn og høns hvidløg. Samtlige har fået pinicillin.
 Jeg har altid afskyet hvisløg(er dog blevet bedre, eller smagsløgene mere slidte)og har ikke en eneste gang fået penicillin!!
 ;)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 16 August , 2012, 22:53 »
Og sådan er der altid delte meninger og erfaringer ;) ;)

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

Se under løg og hvidløg et stykke nede i teksten.

Jeg har brugt hvidløg/løg ifm hønseguf (friskpressede/kværnede) samt hvidløg som tilsætning i vandet (først som pasta, senere friskpresset). Hønsene har altid kastet sig over hønseguf og drukket som normalt af vandet og bestemt ikke vist tegn på negativ påvirkning i dagene efter.

Om disse 'serveringer' har en positiv eller negativ virkning på hønsene synes udokumenteret, så jeg ser ikke nogen grund til at ændre praksis.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 17 August , 2012, 14:09 »
hvis dyrene er i alm fodderstand, og ikk får det blandet i andet mad / guf, spiser de nok dem der har gavn af det, og de andre kan vælge det fra

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 ſeptember , 2012, 09:37 »
Hov nu så jeg først tråden her igen :)

Erik den liste du henviser til, der er det jo påvist at de er giftige for hunde, det er ikke blot delte meninger eller erfaringer ;)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin