Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hostende høns og penicillin  (Læst 11665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #15 Dato: 29 Juni , 2012, 23:18 »
Hvor mange kapsler bruger du Erik? Doserer du pr høne eller pr portion hønseguf??

Når det foregår i hønsehuset, beregner jeg sådan ca hvor mange kg høns der er, og dosere ud fra den vægt. Da jeg ikke kan styre hvor meget hvert enkelt dyr indtager, kører jeg med den lave ende af anbefalet dosering, og giver så hellere yderligere over nogle dage. Min erfaring er også at effekten er størst hvis der gives over nogle dage.

Det kan evt også blot tilsættes hønsenes almindelige foder. (Kapslernes indhold drysses ud over foderet). Da det er i pulverform kan man evt lige give foderet et lille pift vand med en forstøverflaske inden man hælder pulveret over foderet, så vil det klæbe til korn og piller.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #16 Dato: 30 Juni , 2012, 08:00 »
Hej Janni
 Tillykke med din helt rigtige beslutning at give dine høns en penecillin kur .At tro at hvidløg kan helbrede er en stor fejl, det er godt som forebygende og styrker immunforsvaret,men når skaden er sket reparerer den ikke noget,ja hvis man venter alt for længe, kun med hvidløg,kan medicin heller ikke hjælpe.Min mening, og ingen diskussions oplæg fra min side
mvh. Walter

 /o Nemlig og mange får desværre den opfattelse at de bliver raske af hvidløg.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #17 Dato: 30 Juni , 2012, 09:34 »
Citat: Så alle hønsebasserne er nu på Tylan, og skulle gerne være i snarlig bedring."
Så nu står den vel på købeæg den næste måned?
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #18 Dato: 30 Juni , 2012, 20:19 »
He he, nej da vi køber ikke æg længere :)
Dog kommer æggene ikke fra hønsene, da de kun er 13-14 uger gamle, men derimod fra vores ænder    /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #19 Dato: 30 Juni , 2012, 20:36 »
Godt at det går fremad /o. Var du hos Ove i Mørkøv?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #20 Dato: 30 Juni , 2012, 20:40 »
Nope, hos Ove i Gørløv  ;D   Og jeg tror sørme de bliver vores nye dyrlæger også :)

Hmm fremad ved jeg ikke rigtig endnu, var nærmest overbevist om igår aftes at minimum 1 af hønerne ville dø i løbet af natten - hun rallede helt ekstremt  :'(
Ved ikke om det er pga. penicillinen at det blev værre??
I dag har været lidt bedre, men de hoster, raller og nyser stadig  :-[

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #21 Dato: 30 Juni , 2012, 21:06 »
Nope, hos Ove i Gørløv  ;D   Og jeg tror sørme de bliver vores nye dyrlæger også :)

Hmm fremad ved jeg ikke rigtig endnu, var nærmest overbevist om igår aftes at minimum 1 af hønerne ville dø i løbet af natten - hun rallede helt ekstremt  :'(
Ved ikke om det er pga. penicillinen at det blev værre??
I dag har været lidt bedre, men de hoster, raller og nyser stadig  :-[
Spørg mig ikke hvorfor, men jeg siger altid Mørkøv men mener Gørløv. :blank: Jeg var også i Mø..Gørløv med Frede.

Det lyder skidt med dine høns. Har du givet dem varmelampe? Nu har det selvfølgelig været dejligt varmt i dag, men jeg synes det hjælper godt med begrænset adgang til udfoldelser og varme.

God bedring med dem *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #22 Dato: 30 Juni , 2012, 21:09 »
Hvordan giver du Tylan,i vandet? Hvis det er rigtig slemt giver jeg dem lidt i næbet med en sprøjte,pas på luftrøret det siger i tungen,så det skal være under tungen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #23 Dato: 30 Juni , 2012, 21:25 »
Tanja - Takker for de krydsede fingre :) ja de har varmelampe (off course  ;D) men bruger den ikke længere.

Walter - Giver du blandingen eller ren Tylan i næbet?
De får Tylan i vandet, og indtil videre får de drukket nærmest hele den daglige mænden som de skal.
Hvis jeg holder vandautomaten, så drikker de lystigt - åbenbart sjovere når jeg holder den  ::)

Skal ned og lukke for aftenen om ikke så længe, så er jeg spændt på hvordan det lyder derinde fra.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #24 Dato: 30 Juni , 2012, 21:26 »
de for det ren Tylan
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #25 Dato: 03 Juli , 2012, 13:57 »
Hvis det er en virus, de har, bliver de ikke helbredt af antibiotikaen - her kan kun tiden og deres eget immunforsvar hjælpe.
Men antibiotikaen hjælper med at slå eventuelle sekundære bakterielle infektioner ned: Dvs. de skadelige bakterier som har mere eller mindre frit spil, mens hønsenes immunforsvar kæmper med at slå virus ned, bliver slået ned af antibiotikaen.

Og nej, selvfølgelig er hvidløg ikke en mirakelkur - det er der intet der er, heller ikke antibiotika.

Men hvidløg indholder (som alle planter) en række aktive stoffer. I hvidløg (især men i alle typer løg generelt) er svovlforbindelsen alliin det vigtigste grundstof. Når man presser eller skærer hvidløget, omdannes alliin til allicin, der er "hovedansvarlig" for hvidløgets medicinske virkninger (og duft). Ved at blande med olie dannes et andet stof - ajoen.

Alicin er med til at bekæmpe bakterier ved at hæmme de enzymer, som bakterier har brug for at udvikle sig. Allicin hæmmer også kommunikationen mellem bakterierne, så de ikke kan udveksle information f.eks. om hvordan man undgår immunforsvarets hvide blodlegemer - og hjælper derved immunforsvaret med at bekæmpe bakterierne.
 
Derudover er ajoen med til at hæmme dannelsen af de stoffer som virus benytter til at formere sig - dvs. med til at hæmme infektioner forårsaget at virus.

Læs f.eks. artikel fra Jyllandspesten om nyeste - danske - forskning i hvidløg her:
http://jyllands-posten.dk/nyviden/article4712401.ece

Bemærk jeg skriver "med til" at hæmme, at bekæmpe etc.
Intet - heller ikke hvidløg - virker alene (= mirakelkur).
Og heller ikke antiobiotika. Det er ikke antibiotika, der helbreder os. Antibiotika slår bakterierne i kroppen ned (både de gode og de dårlige)(men ikke de resistente) - og er dermed med til at give immunforsvaret en chance til at få overtaget.

Alfa og omega er en sund organisme med et godt immunforsvar /o
Og sådan et får man ved at kombinere mange faktorer:
Rigtig og alsidig ernæring baseret på gode, sunde og mangeartede råvarer.
Gode, rolige og hygiejniske omgivelser.
osv osv ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)