Hej Jesper
Mange tak for svaret. Jeg synes det er rart at du siger din ærlige mening. Derfor håber jeg også at du vil læse mit lille bidrag til det hele.

Du siger du vil kunne købe en håndværkertime for en af dine timer efter skat. Det vil altså sige:
Førnævnte elektrikerfirma må fakturere: 165 kr i timen.
Herfra trækker vi så momsen = 165 * 0,8 = 132 kr
Omkostninger til drift af bil var 50 kr = 132 - 50 = 82 kr
Hvis vi så, for at være søde ved den menige elektriker, forestiller os at hans mester ikke vil tjene noget selv, og ikke har andre omkostninger end bilen, er der altså 82 kr tilbage til elektrikeren.
Herfra trækker vi lige de 46,3% til feriepenge, pension, forsikringer osv. = 44,03 kr tilbage
Elektrikeren har så en trækprocent på ca. 38, da han jo ikke er så slemt medtaget af skatte(u)væsenet, og kan derfor få lov til at få 27,29 kr udbetalt for en times arbejde.
På en måned vil det give 4040,19 kr, mod dine 24420 kr. (4 gange 37 timer, i begge beregninger)
Det du overser er, at du ikke er den eneste, der skal betale skat og moms. Det skal håndværkeren og hans mester også.
Håndværkere kan ikke gå ned i Brugsen og få rabat fordi de ikke er akademikere, de skal også stadig betale ca. 12 kr for en liter benzin, tandlægen koster det samme som for akademikere (men skal han regnes for en håndværker og derfor aflønnes noget lavere?

) osv. osv.
Jeg er enig med dig i at vi ikke alle skal være lige, og at nogle har læst længere og mere end andre, dygtiggjort sig, og fortjener mere i løn. Jeg forstår også at nogle har mere ansvar og tungere vejende ansvar end andre, og derfor er berettiget til mere i løn. Og jeg under dig den løn du nu engang får, for du fortjener den sikkert. Men du er ikke SÅ meget mere værd end en almindelig faglært håndværker som mig.
Jeg synes ikke det er pænt af dig at forklejne mennesker der "kun" læser i 3-4 år. Enten fordi de ikke er hyperintelligente som dig, eller fordi de ikke har lyst til at henslæbe deres liv på et kontor, og derfor vælger noget andet, og åbenbart mindre fint, som de brænder for.
Jeg selv har valgt mit fag af ren og skær lyst, og synes ikke jeg er så meget mindre værd end dig af den grund. Det er meget muligt at jeg kunne være blevet sygeplejerske, ingeniør, jordemoder eller forsker, men det var ikke det jeg havde lyst til.

Derved forstår jeg på ingen måde hvordan at lønmodtagere med mellem 25-35.000 nogensinde får råd til at bruge en dansk håndværker..
Min bedre halvdel og jeg ligger hhv. lige i og lige under den indkomstgruppe du spørger til.
Vi har netop bestilt håndværkere til at lave os et nyt badeværelse. Vi regner med at det kommer til at koste mellem 100000 og 120000 kr. Nogle af dem har vi sparet op, og resten låner vi i banken. Vi er ikke så priviligerede at vi kan spare sådanne beløb op i løbet af nogle måneder, og hvad så? Vi under murermesteren og hans underleverandører hver en krone. Også selv om de allesammen kun er uddannet i en 3-4 år. Mureren reparerede flere ting ved huset sidste år for omkring 24000 kr, og det var det værd. Vi evner ikke selv at mure, og det arbejde han har gjort, er gjort rigtig flot.
Derudover var der ingen sprogproblemer, vi ved vi kan få fat i ham eller BYG garanti hvis der skulle blive problemer senere hen, og moms og skat går i den danske statskasse, til vores allesammens bedste.
F.eks. vil der være bedre mulighed for at det offentlige har råd til at betale en højtuddannet sygeplejerske for at passe mig, hvis jeg bliver indlagt på sygehuset, og der kan måske blive råd til at få lavet nogle gode ingeniørberegninger af den nye storstømsbro..

Og forresten, hvad ville der ikke stå på regningen, hvis din arbejdsplads fakturerede dine timer til en kunde? Jeg tror ikke de holder sig til 330 kr plus pension osv. De skal jo også selv have noget ud af det ikke?
Mon ikke i sidste ende, det mere er skattesystemet og ikke håndværkeren du er træt af? Jeg kan sagtens forstå at det ikke er sjovt at give den en ekstra skalle på sit arbejde, hvis skatte(u)væsenet bare tager en større bid af kagen. Trøst dig så med at de hæver topskattegrænsen med det nye skatteforlig.

Hav en god aften allesammen.
Med venlig hilsen
Betina