Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jordvameanlæg - Håndværkere  (Læst 2523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Jordvameanlæg - Håndværkere
« Svar #15 Dato: 27 Juli , 2012, 17:22 »
@Hyttemeier
Jeg betaler en del over 50% i skat. Jeg er fuldstændigt lige glad hvad den ene eller den anden tjener, så længe at jeg som minimum kan købe en håndværker time, for en af mine timer - efter skat. Når alt er gjort op.
@i.soerensen
1: Ja selvfølgeligt er nogle mere værd end andre, der er også nogle som er mindre værd. Sådan er det nu engang. (F.eks. kan jeg dreje glasset hurtigt nok rundt til at der dannes et hul i midten af glasset, så selv når jeg flytter min finger, er vandet skilt. Er jeg så mere værd? :)
2: Min uddannelse har jeg og mine forældre betalt.
3: Jo det er faktisk forbudt at lave noget selv. Love og regler gør det nødvendigt for mig at have håndværker på til specifikke dele.
4: Hvad har offentligt ansatte med en håndværkers løn?
5: Kan man kort summere dit svar: Ja jeg mener dine tanker er skæve, fordi at alle burde/skal være lige. Og så er den ikke længere.

@Tranum
De benytter sig af vel af det danske system og vurdere at sammenholdet ikke længere er tilstede?

Godt nok et svært emne ikke at blive "lidt" hidsig over, men er ret glad for de indlæg folk skriver. Og rigtigt glad for at der ikke bliver blandet for mange andre ting ind over. Umiddelbart så virker det som om at systemet er som det er og der som sådan ikke er noget galt i min iagttagelse.
Hvad jeg vil/kan gøre ved det er helt op til mig selv, lige som alt andet :)

Du siger det hele er op til dig.JA det er.Hvorfor så begynde med dit negative indslag.Hvad vi hver især har råd til / tjener pr. måned / vil betale til en håndværker,er vel op til en selv.Der er godtnok varmt idag.Det går lige i hovedet.Og det har ikke meget med fjerkræ at gøre.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 27 Juli , 2012, 17:23 »
Det var simpelthen fordi jeg var i tvivl om der var noget jeg havde overset, fordi jeg på ingen måde ellers kunne få det til at hænge sammen...

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #17 Dato: 27 Juli , 2012, 17:26 »
Det er der rigtig mange ikkehåndværkere der ikke kan.Jeg har hørt på den slags til bevidstløshed hele mit arbejdsliv.Og det er næsten altid de "velstående" der brokker sig.De kan simpelthen ikke fatte hvad der foregår udenfor deres lille akedemikerverden.
Vi bliver nok ikke enige,Jesper,så jeg hopper af tråden.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 17:38 Fra Tranum. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 27 Juli , 2012, 17:43 »
Vi skal jo heller ikke være enige :) - Bare forstå.
Men tusind tak for indspark! - det kan jo være jeg på et eller andet tidspunkt løser gåden til alles bedste :)

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #19 Dato: 28 Juli , 2012, 20:57 »
Hej Jesper

Mange tak for svaret. Jeg synes det er rart at du siger din ærlige mening. Derfor håber jeg også at du vil læse mit lille bidrag til det hele.  :)

Du siger du vil kunne købe en håndværkertime for en af dine timer efter skat. Det vil altså sige:

Førnævnte elektrikerfirma må fakturere: 165 kr i timen.

Herfra trækker vi så momsen = 165 * 0,8 = 132 kr

Omkostninger til drift af bil var 50 kr = 132 - 50 = 82 kr

Hvis vi så, for at være søde ved den menige elektriker, forestiller os at hans mester ikke vil tjene noget selv, og ikke har andre omkostninger end bilen, er der altså 82 kr tilbage til elektrikeren.

Herfra trækker vi lige de 46,3% til feriepenge, pension, forsikringer osv. = 44,03 kr tilbage

Elektrikeren har så en trækprocent på ca. 38, da han jo ikke er så slemt medtaget af skatte(u)væsenet, og kan derfor få lov til at få 27,29 kr udbetalt for en times arbejde.
På en måned vil det give 4040,19 kr, mod dine 24420 kr. (4 gange 37 timer, i begge beregninger)

Det du overser er, at du ikke er den eneste, der skal betale skat og moms. Det skal håndværkeren og hans mester også.
Håndværkere kan ikke gå ned i Brugsen og få rabat fordi de ikke er akademikere, de skal også stadig betale ca. 12 kr for en liter benzin, tandlægen koster det samme som for akademikere (men skal han regnes for en håndværker og derfor aflønnes noget lavere?  ;)) osv. osv.

Jeg er enig med dig i at vi ikke alle skal være lige, og at nogle har læst længere og mere end andre, dygtiggjort sig, og fortjener mere i løn. Jeg forstår også at nogle har mere ansvar og tungere vejende ansvar end andre, og derfor er berettiget til mere i løn. Og jeg under dig den løn du nu engang får, for du fortjener den sikkert. Men du er ikke SÅ meget mere værd end en almindelig faglært håndværker som mig.
Jeg synes ikke det er pænt af dig at forklejne mennesker der "kun" læser i 3-4 år. Enten fordi de ikke er hyperintelligente som dig, eller fordi de ikke har lyst til at henslæbe deres liv på et kontor, og derfor vælger noget andet, og åbenbart mindre fint, som de brænder for.
Jeg selv har valgt mit fag af ren og skær lyst, og synes ikke jeg er så meget mindre værd end dig af den grund. Det er meget muligt at jeg kunne være blevet sygeplejerske, ingeniør, jordemoder eller forsker, men det var ikke det jeg havde lyst til.  :)

Derved forstår jeg på ingen måde hvordan at lønmodtagere med mellem 25-35.000 nogensinde får råd til at bruge en dansk håndværker..

Min bedre halvdel og jeg ligger hhv. lige i og lige under den indkomstgruppe du spørger til.
Vi har netop bestilt håndværkere til at lave os et nyt badeværelse. Vi regner med at det kommer til at koste mellem 100000 og 120000 kr. Nogle af dem har vi sparet op, og resten låner vi i banken. Vi er ikke så priviligerede at vi kan spare sådanne beløb op i løbet af nogle måneder, og hvad så? Vi under murermesteren og hans underleverandører hver en krone. Også selv om de allesammen kun er uddannet i en 3-4 år. Mureren reparerede flere ting ved huset sidste år for omkring 24000 kr, og det var det værd. Vi evner ikke selv at mure, og det arbejde han har gjort, er gjort rigtig flot.
Derudover var der ingen sprogproblemer, vi ved vi kan få fat i ham eller BYG garanti hvis der skulle blive problemer senere hen, og moms og skat går i den danske statskasse, til vores allesammens bedste.
F.eks. vil der være bedre mulighed for at det offentlige har råd til at betale en højtuddannet sygeplejerske for at passe mig, hvis jeg bliver indlagt på sygehuset, og der kan måske blive råd til at få lavet nogle gode ingeniørberegninger af den nye storstømsbro.. :)

Og forresten, hvad ville der ikke stå på regningen, hvis din arbejdsplads fakturerede dine timer til en kunde? Jeg tror ikke de holder sig til 330 kr plus pension osv. De skal jo også selv have noget ud af det ikke?

Mon ikke i sidste ende, det mere er skattesystemet og ikke håndværkeren du er træt af? Jeg kan sagtens forstå at det ikke er sjovt at give den en ekstra skalle på sit arbejde, hvis skatte(u)væsenet bare tager en større bid af kagen. Trøst dig så med at de hæver topskattegrænsen med det nye skatteforlig. :)

Hav en god aften allesammen.

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 28 Juli , 2012, 21:24 »
@Hyttemeier
Det er lige præcis spot on! - det er så godt fanget og jeg er så glad for at du lige præcis skriver det du skriver! :)
Tak! :)

Det som nok bider mig "lidt" er at man skal låne for at få råd til det.. Det kommer hverken håndværkeren eller akademikeren til gode. Og så selvfølgeligt det overkompliceret skattesystem vi har.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 29 Juli , 2012, 14:54 »
det er jop en interesant debat, for hvorfor stemmer de fleste så vi skal arbejde ca 3-8 timer  for at betale en fagmand for en, tandlæger advokater koster jo en ugeløn for et par timer. og så undrer man sig over arbejdtsløshed. eller blot leve med at de er de mange der skal knokle for at en smal elite kan fedte rundt, med hele fortjænesten, og dele ud til vennerne, længe leve den jydske økonomi, for i princippet er det jo ligemeget om det er mig eller naboen der betaler skat af pengene.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #22 Dato: 30 Juli , 2012, 13:56 »
@kristiank
Mht. Jysk økonomi hvis det er sidestillet med sort arbejdet og "vennetjenester" så tager du grueligt fejl med hvad der virker, disse penge kommer ikke hele samfundet tilgode.
Bedste eksempel og meget overdrevet er grækenland.
Et land hvor man undgik at betale skat hvis man kunne og en alt for stor offentlig sektor vi er selv ved at have en for stor offentlig sektor.

Vi kan ikke undvære papir-skubbere men vi kan heller ikke bygge et samfund på uproduktive jobs.
Så der er mindst lige så meget brug for dem der har en håndværksmæssig udd. Som dem der har en længere boglig udd.
Der er såmænd også brug for dem uden udd. Problemet er bare man vil have titler og papir på alt idag uden at se på hvad personen kan.

Jeg har selv 2 håndværksmæssige udd. Bag mig og er idag uproduktiv for samfundet da jeg er i det offentlige ;)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 07 August , 2012, 12:51 »
Jeg følger op på ovenstående for dem som sidder på den ene, den anden eller på toppen af bordet :)

Jeg droppede lidt at få en håndværker til at lave det hele, jeg synes simpelthen det var for dyrt. Jeg kom så til at snakke med en Kloakmand som har lavet en masse gravearbejde for mig i forbindelse med dræn osv. Vi snakkede sådan lidt om hvordan og hvorledes og nu har planen ændret sig lidt.
Han kommer til at stå for at grave rør ned (det skulle han også før, så langt så godt) Faktisk så laver han alt arbejde, til og med at x antal slanger stikker ud inde i huset klar til montering(400m slanger). Det vil komme til at koste mig i omegnen af 10.000
Så anbefalede han at kontakte et andet firma angående materialer samt selve skabet. Ringede og snakkede med dem og fik bestilt alt hvad jeg skulle bruge af materialer - 37.000. (Der var så lige specielt tilbud på den boks vi skulle bruge, sparede 7500)

Så umiddelbart ser det nu ud til at jeg får installeret jordvarme for 50-60.000kr. Jeg laver ikke noget selv, der er ikke noget sort arbejde involveret, ingen fusk. Hvad har så gjort forskellen?
1: Jeg har en rigtigt god gravemand, han er hurtig, effektiv og fair med alt. Vigtigst af alt, han er ærlig.
2: Jeg fik det rigtige sted at købe materialerne, i stedet for hos håndværkeren.
3: Der er brugt nok i omegnen af 3-4 dage alene på at finde hoved og hale i det hele.

For dem som selv overvejer jordvarme, så vil jeg med glæde dele ud af hvor, hvem og hvad. Alternativt kunne det være jeg skulle skrive en generel guide til det(ikke publiseret på hønseforum). Nu når det hele virker til at være kommet på plads, så er det ufatteligt hvorfor det skulle være så dyrt i første omgang.

Jeg laver en opfølgende post på det endelige resultat, samt pris.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 07 August , 2012, 13:09 »
Hej Jesper, jeg tror også det er sådan som du har gjort, at det er lykkedes dig at få projektet igang alligevel. At bruge en masse benarbejde og tid og selv kombinere sig frem til løsningen. Vi har selv haft forskellige projekter kørende, og i og med min mand selv er håndværker (dog ikke indenfor de ting vi skulle have løst), fik vi sparet en masse 1000 kr., bare fordi han ved noget om mekanismerne. Bare på vores kloakering (ny tank og rør) sparede vi 40.000 i forhold til naboen, som bare tog det første det bedste (værste) tilbud. Det var stort set det samme vi skulle have lavet....

Så - sæt dig ind i tingene, indkøb evt. selv nogle af materialerne i samråd med dem der skal lave det og acceptér ikke hvad som helst, det er nok den bedste opskrift.
Mvh Marianne

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 07 August , 2012, 13:17 »
Problemet i den situation er når man ikke har nogen baseline at gå ud fra, så ved man ikke hvad der er billigt godt, billigt skidt, dyrt godt eller dyrt skidt.
Den eneste grund til jeg blev tryg ved dette var jeg fandt en person jeg havde tillid til, som havde viden indenfor området og derved kunne pege mig i den/de rigtige retning(er).

Har man ikke denne ressource inden for rækkevide, så er man mere eller mindre prisgivet overfor enhver der lyder bare en lille smule troværdig...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 07 August , 2012, 13:53 »
Ja, det er rigtigt. Og det bliver også derfor enten alt for dyrt eller uoverskueligt for mange. Jeg tror dog også at geografi spiller en rolle i forhold til hvad tingene koster, eller hvor kreative håndværksmestrene er for at få ordren i hus. Og her taler jeg ikke om 'kreativ økonomi'  :) Held og lykke med dit jordvarmeprojekt.
Har forresten hørt at man nu begynder at grave lodrette rør ned, men det er der måske ikke så mange der gør endnu? Har ingen idé om prisen...
Mvh Marianne

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 07 August , 2012, 13:56 »
Ja, helt enig!

Jeg spurgte en af dem vi havde derude hvordan det var med varmebrønde, men han grinede bare af mig.. Tror mest det var hans inkompetance der grinede af ham selv...

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Sv: Jordvameanlæg - Håndværkere
« Svar #28 Dato: 07 August , 2012, 17:02 »
Problemet i den situation er når man ikke har nogen baseline at gå ud fra, så ved man ikke hvad der er billigt godt, billigt skidt, dyrt godt eller dyrt skidt.
Den eneste grund til jeg blev tryg ved dette var jeg fandt en person jeg havde tillid til, som havde viden indenfor området og derved kunne pege mig i den/de rigtige retning(er).

Har man ikke denne ressource inden for rækkevide, så er man mere eller mindre prisgivet overfor enhver der lyder bare en lille smule troværdig...

Ja, det kan vi godt genkende. ::)
Vi overvejer også jordvarme. Så vi kan absolut godt bruge nogle af dine erfaringer. Du får sikkert en PM, når dit anlæg er færdigt, og du er klar til at fortælle om resultatet ;)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #29 Dato: 07 August , 2012, 18:58 »
Husk nu at lade være med at købe varmepumpe for stor. Sæt en el-patron i. De  evt. få gange om året den skal bruges tjener du mange gange ind på at varmepumpen kører i mere optimal termodynamisk tilstand. Her gælder hellere for lille end for stor.

Og godt at du får et anlæg til en fornuftigere pris
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi