Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven har været her!...  (Læst 19929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Sv: Ræven har været her!...
« Svar #15 Dato: 22 Juli , 2012, 18:31 »
Ha ha - det var da en genial idé, det med radioen  /o! Tusind tak for den!

Jeg har besluttet mig for, at sætte elhegn op, og få det tilsluttet en kontakt indendørs, så jeg let kan slukke for hegnet, når mine hunde er ude.
Men ideen med radio er dejlig og nem - så de stakkels høns får også "menneskepludder" om natten  :).

Nu skal jeg så bare have opsnuset fire skønne hønniker af en stor race, der kan hygge rundt sammen med Gitte Henning (mine to, nyindkøbte kaniner, der skal "erstatte" Grace Jones, der desværre endte som rævemiddag).

Jeg er ny i forumet - og tak til alle jer, der har været så søde at skrive svar og kommentarer. Dette forum kommer jeg til at bruge meget tid på  /o.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #16 Dato: 22 Juli , 2012, 18:35 »
Du skal være så hjertelig velkommen og held og lykke med de nye tiltag.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 22 Juli , 2012, 18:40 »
Ha ha - det var da en genial idé, det med radioen  /o! Tusind tak for den!

Jeg har besluttet mig for, at sætte elhegn op, og få det tilsluttet en kontakt indendørs, så jeg let kan slukke for hegnet, når mine hunde er ude.
Men ideen med radio er dejlig og nem - så de stakkels høns får også "menneskepludder" om natten  :).

Nu skal jeg så bare have opsnuset fire skønne hønniker af en stor race, der kan hygge rundt sammen med Gitte Henning (mine to, nyindkøbte kaniner, der skal "erstatte" Grace Jones, der desværre endte som rævemiddag).

Jeg er ny i forumet - og tak til alle jer, der har været så søde at skrive svar og kommentarer. Dette forum kommer jeg til at bruge meget tid på  /o.

Uden at vide det helt præcist, så tror jeg ikke der er tændt for radioen hos Elise hele natten, hønsene skal jo også have nattero, men jeg vil tro at radioen bliver slukket når alle luger er lukket, og alle er i sikkerhed.
Du er ikke den eneste der bruger forum rigtig meget, timerne tæller hurtigt på regnskabet, min tæller siger feks. 76d3t15m, så jeg bruger vist rigelig tid...shhh
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 22 Juli , 2012, 21:18 »
Tak, Ina - det er selvfølgelig logik, at hønsene skal have nattero. Men så langt tænkte jeg faktisk ikke...
Så jeg er glad for dit indspark  :).
Uha, du bruger mange timer herinde. Men jeg kan godt forstå dig  /o!...

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #19 Dato: 23 Juli , 2012, 11:24 »
Nemlig Ina når alle mand eller kvinder er i sikkerhed bag lås og slå, slukker jeg radioen, og så er det ro til næste dag ved ca. 17 tiden. nogen gange misser de kl. 17 radioavisen men de får så en opdatering kl. 18  ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 23 Juli , 2012, 11:43 »
Jeg kender mange, der har el-hegn, vi står selv for at skulle flytte i nærmeste fremtid, og på vores nye sted kommer der også elhegn op.

Marianne. Har i ændret flytteplaner eller ...? Så vidt jeg ved er der ikke ræve på solskinsøen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 23 Juli , 2012, 18:04 »
Erik, da kan da tænkes at solskinsøen bliver ændret til djævleøen, men først og fremmest skal vi have solgt, og i lys af, hvor svært det er at sælge her i Jylland, kan det måske være for risikabelt at købe på solskinsøen, men måske leje......nu ser vi.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 23 Juli , 2012, 20:23 »
Ha ha, hvor er det hyggeligt at lære jer at kende herinde, når I begynder at skrive intern på mit indlæg  ;) - det er sjovt at følge med i!....

Når jeg nu er her igen, må jeg så spørge jer til råds igen igen  :P?....

For jeg tænker som en gal på, hvordan jeg kan sikre min hønsegård bedst muligt og uden at sætte strøm forneden (mine hunde skal ikke have strøm).
Hvad nu hvis jeg lægger cirka en meter fliser (i bredden) langs med hønsegården, så alle mine fire sider er omkranset af fliser? Vil Mikkel kunne finde på at grave sig under denne flisebredde og ind i hønsegården???

Ih, hvor vil jeg blive glad, hvis I har tid til at svare mig  :)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #23 Dato: 23 Juli , 2012, 20:45 »
Nogen gange tager det faktisk til manges irritation overhånd at der enten går intern fnidder eller snik snak i en tråd, men sådan er vi. En værre hønsegård. Mange af os har "kendt"hinanden i mange år. Har selv været her i 4 år !!!

Tilbage til dit spørgsmål.
Ræven vil grave hvor den kan komme til det. Det bedste er at grave sit hegn ned og bukke det udaf, der kan så evt. Ligges et vandrør ovenpå hegnet nede i renden for at den ikke kan løfte hegnet.
Du kan også grave fliser ned på højkant men de kan jo væltes af ræven.
Jeg tror nok at jeg har billeder af min voldgrav i mit galleri.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 23 Juli , 2012, 23:35 »
For jeg tænker som en gal på, hvordan jeg kan sikre min hønsegård bedst muligt og uden at sætte strøm forneden (mine hunde skal ikke have strøm).

Dine hunde vil kun gå i hegnet én enkelt gang. Og betragt Mikkel som en af dine hunde i den sammenhæng.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #25 Dato: 24 Juli , 2012, 09:10 »
Hvis du har alm. hønse eller kyllinge tråd omkring din hønsegård, vil ræven kunne bide det i stykker og så hjælper hverken fliser eller nedgravning kun strøm, jeg snakker af erfaring for jeg må tit gå mit hegn igennem da ræven om natten har været her og lavet huller, heldigvis kan han jo ikke komme videre til mine høns om natten, så ingen skade sket, så vidt jeg ved er det kun voiliernet den ikke kan bide igennem.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #26 Dato: 24 Juli , 2012, 09:48 »
Hvis du har alm. hønse eller kyllinge tråd omkring din hønsegård, vil ræven kunne bide det i stykker og så hjælper hverken fliser eller nedgravning kun strøm, jeg snakker af erfaring for jeg må tit gå mit hegn igennem da ræven om natten har været her og lavet huller, heldigvis kan han jo ikke komme videre til mine høns om natten, så ingen skade sket, så vidt jeg ved er det kun voiliernet den ikke kan bide igennem.

Nå ja, jeg regner jo kun med punktsvejset volierenet.
Jeg har aldrig brugt andet.

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 24 Juli , 2012, 10:20 »
Ræve kan også klatre i hegn  >:(  mine forældre har sat dyrehegn op om hele deres grund , da deres efterhånden kæmpe udvalg af høns og moskusænder ikke altid gider gå til deres huse men vælger træerne at sove i  :).  Der begyndte så at mangle en fugl her og der , hegnet blev gennemgået , og i et hjørne fandt vi fjer og rødbrune hår helt oppe, i 160 cm højde så hvis hegnet er godt stramt kan de komme over, nu er der så kommet 2 strenge el tråd på ydersiden der også .
Jeg har selv misted mange dyr til ræven , selv fuldvoksne gæs er den løbet med , så jeg har også måttet bøje mig for el hegnets magt ,  jeg har jo strøm om hestene men dem kan  hundene (skotter) løbe under , og da min tæve syntes at alle dyrebørn er hendes ansvar har jeg ikke haft strøm på da hun bruger alle sine fri timer med at glo gennem hegnene , det gør hun så stadig men nu på en meters afstand  :o , så de ( hundene) kan sagtens lære at holde afstand til tråden, en gang rørte hun det , og så var det lært, hvalpe er så lidt dummere de husker ikke så godt tror jeg , men når de så først sætter de ting sammen tråd og avs , så glemmer de det aldrig .
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 24 Juli , 2012, 19:29 »
Igen igen, tak for alle svarene - jeg er så glad for at kunne hente hjælp til alle mine "sikringstanker" omkring min hønsegård  :)!

Vedr. mine hunde og el, så er det noget virkelig skidt, hvis de får strøm! Nu vil jeg fortælle grunden:
Jeg har høns fordi jeg er vild med de skønne piger! Men jeg har dem også for at kunne træne mine og andres jagthunde (jagtspaniels).
Hele træningen består i, at hunden skal sætte sig ned lige så snart en høne (eller kanin, som jeg også har i samme indhegning) bevæger sig. Det hedder " at respektere vildtet". Træningen starter udenfor indhegningen, hvor hunden skal forholde sig i ro på trods af, at der er "fasaner og harer" i dens nærhed (i overført betydning...).
Og efterhånden som hunden lærer at forholde sig roligt udenfor indhegningen, skal den lære at forholde sig roligt indenfor indhegningen (i snor selvfølgelig).
Høns og kaniner kan minde hunden om fasaner og harer, som den møder på en jagt - og er bare en lille genvej til at lære hunden at slappe af overfor vildt i stedet for at jage det.
Dette er grunden til, at mine hunde IKKE må få strøm og opleve, at de hellere må undgå høns og kaniner. De skal synes, at de er meget spændende - men "respektere" dem i stedet for at være bange for dem...

Jeg håber, at min forklaring giver mening?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 24 Juli , 2012, 20:20 »
 Det giver 100 % meningi mit hoved   /o