Det er ikke intentionen, at mine hunde skal vænne sig til høns og kaniner, så de er ligeglade med deres tilstedeværelse - de skal blot "respektere" dem :-).
Så "Pilegaarden", det er ikke et spørgsmål om at kunne styre en jagtspaniel med stemmen, som du kan med dine GD (som jo også er en race med et helt og aldeles andet temperament

). For sådan kan det ikke foregå på praktisk jagt, at jeg skal styre hundene med stemmen - der skal hundene kunne styre sig selv via selvkontrol, fordi de har lært, at vildt er noget, der skal findes, lettes eller rejses - men respekteres (altså ikke forfølges).
JNTS - nej, jeg har ikke egne erfaringer med hvordan "konceptet" virker på mine egne jagthunde. Men har ideen fra andre jægere/markprøvefolk, som har anbefalet mig det.
Og de kan berette, at denne "mellemvej" er en god træning for specielt hvalpe, så hvalpen lærer interessen, men også respekten for vildtet. Jeg har selv en hvalp, som jeg skal bruge på markprøve/jagt - og derfor kunne jeg slå to fluer med et smæk og få høns og kaniner, som jeg er meget glad for

, samtidig med, at jeg kan træne hunde...
Nå, men nu handler dette site jo ikke om hunde, men om høns - og jeg må sige, at jeg er voldsomt glad for de nye beboere, som er flyttet ind efter mine stakkels ex-høns måtte lade livet

.