Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven har været her!...  (Læst 19905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Ræven har været her!...
« Dato: 20 Juli , 2012, 01:14 »
Jeg er helt trist - ræven var "på besøg" for to dage siden og slog mine fem blomsterhøns, to wyandotter og to skønne kaniner ihjel!
For første gang nogensinde har jeg haft en "hønse-/kaninpasser" til at skulle lukke ind til dyrene - og det blev så ikke gjort. Så der var "fri buffet" til Mikkel Ræv.
Nøj, hvor er jeg knust!
Jeg har et hønsehus, der er bygget inde i et skur og med hul i muren. Dette hus er helt sikret - og den voliere, som støder op til hønsehusåbningen er også helt sikret med fliser i bunden, kraftig tråd og fast tag på. Fra volieren er der en lem ud til en 40 m2 hønsegård, der er omkranset med 1,5 m. hegn og uden tag.
Dette område er ikke rævesikret - men hønsene og kaninerne går der ALDRIG om natten!
Men efter Mikkel Ræv har haft succes med at tage mine dejlige høns og kaniner om natten, frygter jeg nu, at han også kunne finde på at komme om dagen...

Mikkel skal ikke vinde denne "battle", så nu skal jeg sikre mig i alle ender og kanter, at han ikke formår at få mine nye høns, der først bliver købt når jeg har fået sikret hønsegården helt og aldeles.
Og det er her, jeg virkelig har brug for input fra jer, der har erfaringer med hønsegårde og ræve...

Kan jeg på nogen måde sikre mit hønsegård uden at skulle lægge tag på? Jeg tænker her, om nogle af jer har erfaringer med at sætte elhegn på toppen af hegnet (måske 5 cm. over)?
Jeg kan se, at der er flere af jer, der skriver om elhegn rundt om indhegningen. Men denne løsning vil jeg helst udgå, da jeg har flere hunde, der ikke skal risikere at få sød.

Eller vil det være smartere at sætte et stykke hegn på måske 40 - 50 cm. ovenpå hegnet hele vejen rundt, som "vender i en vinkel udad", så Mikkel blot hopper op i det påsatte hegn, når han vil over det?

Jeg vil være evigt taknemmelig, hvis nogen herinde vil smide lidt erfaringer i min retning, så jeg kan sikre mine kommende hønsepiger :-).

Offline Lone

• Bruger
Sv: Ræven har været her!...
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2012, 07:29 »
Nu er det jo ikke sådan, at hunde almindeligvis dør af at få stød.. Jeg har 2 og en unghund i pleje, og de VED, at høns slår fra sig. Og strejfende nabohunde har jeg heller ikke bøvl med, og mine naboer risikerer heller ikke, at jeg kommer med et erstatningskrav på flere tusind, fordi deres hund har været på tur. Hunde (og ræve og katte) får en stor forskrækkelse, som de husker bedre end 1000 x 'Fy'. Men derudover tager de ingen skade. Og du kan også bare vælge at tage stikket til elhegnet ud, når hundene er i haven.
Din ræv vil komme igen, med garanti, og er dine høns lukket inde om natten, vil den forsøge at bryde ind med alle midler (du ved ikke, hvor de svage steder er, men den finder dem!) og ellers tage dagen til hjælp.
Pessimist eller realist? Jeg har prøvet det med at samle døde dyr op, og det er bare så trist! Og vel er et elhegn en udskrivning, men vi giver jo også gerne et par tusind for at få hunden til dyrlæge for at kunne beholde den længere.
Elhegnet skal starte nede ved jorden, så ræven bliver sendt væk ved første forsøg. Det gælder også mink, som kan klemme sig ind de utroligste steder.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2012, 07:59 »
Den eneste sikre måde at holde ræven ude er elhegn, punktum!
Jeg har en hund og 5 piger til at hjælpe med at fodre hver dag og de ved at man skal holde henholdsvis snude og fingre fra den røde strøm tråd, og de har alle lært det på den hårde måde og kommet over det. Det du skal være opmærksom på når du køber støderen er at den ikke skal være kraftigere end det du har behov for, et elhegn beregnet til 10 km hegn vil jo slå meget hårdt hvis du kun har 50m rundt om din hønsegård. Jeg har 2 strøm tråd om mine løbegårde, 10 og 30 cm fra jorden, og i sommer tiden står der altid åben ind i hønsestalden, og jeg har ikke haft besøg af ræven siden det blev sat op for over 10 år siden.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2012, 08:52 »
Den eneste sikre måde at holde ræven ude er elhegn, punktum!
Jeg har en hund og 5 piger til at hjælpe med at fodre hver dag og de ved at man skal holde henholdsvis snude og fingre fra den røde strøm tråd, og de har alle lært det på den hårde måde og kommet over det. Det du skal være opmærksom på når du køber støderen er at den ikke skal være kraftigere end det du har behov for, et elhegn beregnet til 10 km hegn vil jo slå meget hårdt hvis du kun har 50m rundt om din hønsegård. Jeg har 2 strøm tråd om mine løbegårde, 10 og 30 cm fra jorden, og i sommer tiden står der altid åben ind i hønsestalden, og jeg har ikke haft besøg af ræven siden det blev sat op for over 10 år siden.

Nemlig /o /o /o /o /o

Jeg har i rigtig mange år også brugt el-hegn og ikke efter den tid set ræven bryde ind til hønsene. Godtnok er han tit lige omkring gårdene, men el-hegnet bestemmer hvor langt han tør gå.
Så her er der ikke noget med store "anlægs-arbejder" med nedgravning eller fliser osv., der trækkes blot noget el-hegn.

Sikkert - nemt - og hurtigt ;D ;D ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2012, 10:11 »
ÅH, da også, Irene, hvor er det synd for dig og hønsene *t
Vi er nok mange, der har prøvet at miste på den måde. Jeg mistede selv alle dyrene i to rum i december, fordi min (ellers søde) mand overbeviste mig om, at han havde lukket for hønsene, han havde altså bare glemt to rum  16 dyr incl. nogle avlsdyr.
Jeg kender mange, der har el-hegn, vi står selv for at skulle flytte i nærmeste fremtid, og på vores nye sted kommer der også elhegn op.
Held og lykke med dine fremtidige høns./o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2012, 10:37 »
Citér
Kan jeg på nogen måde sikre mit hønsegård uden at skulle lægge tag på? Jeg tænker her, om nogle af jer har erfaringer med at sætte elhegn på toppen af hegnet (måske 5 cm. over)?
Jeg kan se, at der er flere af jer, der skriver om elhegn rundt om indhegningen. Men denne løsning vil jeg helst udgå, da jeg har flere hunde, der ikke skal risikere at få sød.

Jeg kan ikke forstå din bekymring for dine hunde, de rører kun dit elhegn 1 gang, og aldrig mere, de er jo ikke dumme, så det er hurtigt afgjort, og der behøver jo  ikke være 6000 joule på et hegn rundt om hønsegården.

Du behøver jo ikke lægge tag på din hønsegård, men kan, hvis det er muligt naturligvis, nøjes med net, eller hegn. Løsningen med udadvendt hegn, kan også fungerer.

Jeg har haft hegn tværs over min gårdsplads, da jeg har heste, der helst ikke skal stikke ud på vejen, det skal hundende heller ikke, og resultatet er, at når hestene er på fold, og hegnet bare ligger på jorden,  som nu hvor hestene er på fuldtids fold, ja så er der ikke hegn på, men hundende går ikke ud over kanten  /o to fluer med et smæk.
Ved din hønsegård er du også sikker på at ræven kun prøver 1 gang, og så kommer den ikke igen. Det er klart den nemmeste løsning
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2012, 10:55 »
Tusind tak for alle jeres svar og gode råd :-)! Jeg er meget glad for at læse alle jeres erfaringer med høns, ræv og ikke mindst elhegn!

Jeg har haft høns for nogle år siden inden jeg flyttede herop til Liseleje, hvor jeg bor nu - og i de fire år har jeg ikke set skyggen af en ræv. Og da boede jeg også meget tæt på skoven, som jeg gør nu.
Så indrømmet, er jeg noget trist over, at skulle igang med "rævekampen" - men omvendt er der ikke noget valg, da jeg for alt i verden vil beholde "retten" til at have høns og kaniner :-).

Den ikke overdækkede del af hønsegården er på cirka 45 m2 - er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal købe i hvor meget volt, joule, watt (eller hvad det hedder), for at give Mikkel en lærestreg?

Igen tusind tak for jeres kommentarer!

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2012, 11:14 »
Det vil være godt at sætte strøm om hele anlæget, når ræven søger rundt, finder den ud af, at der er ingen muligheder.

Du kan have en lille strømgiver til et bilbatteri, eller hvis du har strøm i nærheden en lille strømgiver. Begge fra Harald Nyborg

Hvis dit anlæg er meget stort, kan du tage en lidt større, men det burde ikke være nødvendigt, jeg brugte sådan en på min hønsegård der er 72 m2 og det var rigeligt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2012, 11:33 »
Jeg må altså lige komme med et input, jeg har jo i år også haft en meget aktiv ræv den kom tidligt inden hønsene var gået ind og jo tidligere jeg lukkede dem ind jo tidligere kom ræven, søde Ina var klar til at komme og hjælpe mig med elhegn men der var så meget bevoksning bag ved hønsegården at al strøm ville gå i jorden og det skulle jeg jo lige have styr på først, i mellem tiden snakkede jeg med en jæger som kom og satte en fælde op og den gik ræven pænt uden om, så fortalte han mig at når de om foråret havde fasan kyllinger i skoven havde de en radio til at stå og spille om natten for at støjen kunne holde ræven væk, og så greb jeg idén og satte en radio i drivhuset ved siden af hønsene og drivhuset står lige ved den sti ræven benytter, og 7-9-13 ræven har ikke taget høns her med mindre radioen ikke har været tændt, nu har alle i min familie lært at den radio er livsvigtig og når jeg er på job husker de at tænde den, og jeg har ikke set spor af ræven i 4 uger nu.  ;D Om det er radioen eller der er en anden grund skal jeg ikke kunne sige, men jeg tør ikke at lade være med at tænde den om aftenen, og er det den lille radio der hjælper er det jo en nem løsning.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 11:44 »
Larm og støj er perfekt, og et program med vekslende udsendelser er helt sikkert fint, Bare det holder, og det ser det jo ud til hos Elise, og det er da klart den nemmeste løsning  /o
Venlig Hilsen INA

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2012, 11:46 »
Hvilken musik drejer det sig om? :o :o :o Death Metal eller danskpop? *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2012, 11:51 »
Ja jeg tænker jo at det er godt med et program hvor der både spilles og snakkes, så det er noget der skifter.
Om der findes et program der både har dokumentar, dødsmetal og dansk pop, det tror jeg ikke, så man må vælge, men jeg tror at snak ind i mellem er godt.
Venlig Hilsen INA

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2012, 11:52 »
Mht. musik valg ser det ud til at både høns og ræv er lige glade:-), men jeg har med garanti de mest opdateret høns de høre radioavis hver aften :-)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2012, 11:55 »
Mht. musik valg ser det ud til at både høns og ræv er lige glade:-), men jeg har med garanti de mest opdateret høns de høre radioavis hver aften :-)

*g *g *g
Venlig Hilsen INA

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2012, 16:09 »
Hvilken musik drejer det sig om? :o :o :o Death Metal eller danskpop? *f

Tror det er lidt ligemeget, en gen, gen, gen, genudsendelse fra DR skræmmer vel selv de bedste væk...