Jeg er helt trist - ræven var "på besøg" for to dage siden og slog mine fem blomsterhøns, to wyandotter og to skønne kaniner ihjel!
For første gang nogensinde har jeg haft en "hønse-/kaninpasser" til at skulle lukke ind til dyrene - og det blev så ikke gjort. Så der var "fri buffet" til Mikkel Ræv.
Nøj, hvor er jeg knust!
Jeg har et hønsehus, der er bygget inde i et skur og med hul i muren. Dette hus er helt sikret - og den voliere, som støder op til hønsehusåbningen er også helt sikret med fliser i bunden, kraftig tråd og fast tag på. Fra volieren er der en lem ud til en 40 m2 hønsegård, der er omkranset med 1,5 m. hegn og uden tag.
Dette område er ikke rævesikret - men hønsene og kaninerne går der ALDRIG om natten!
Men efter Mikkel Ræv har haft succes med at tage mine dejlige høns og kaniner om natten, frygter jeg nu, at han også kunne finde på at komme om dagen...
Mikkel skal ikke vinde denne "battle", så nu skal jeg sikre mig i alle ender og kanter, at han ikke formår at få mine nye høns, der først bliver købt når jeg har fået sikret hønsegården helt og aldeles.
Og det er her, jeg virkelig har brug for input fra jer, der har erfaringer med hønsegårde og ræve...
Kan jeg på nogen måde sikre mit hønsegård uden at skulle lægge tag på? Jeg tænker her, om nogle af jer har erfaringer med at sætte elhegn på toppen af hegnet (måske 5 cm. over)?
Jeg kan se, at der er flere af jer, der skriver om elhegn rundt om indhegningen. Men denne løsning vil jeg helst udgå, da jeg har flere hunde, der ikke skal risikere at få sød.
Eller vil det være smartere at sætte et stykke hegn på måske 40 - 50 cm. ovenpå hegnet hele vejen rundt, som "vender i en vinkel udad", så Mikkel blot hopper op i det påsatte hegn, når han vil over det?
Jeg vil være evigt taknemmelig, hvis nogen herinde vil smide lidt erfaringer i min retning, så jeg kan sikre mine kommende hønsepiger :-).