Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven kom !  (Læst 3939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silkemor

• Bruger
Sv: Ræven kom !
« Svar #15 Dato: 31 Maj , 2012, 11:27 »
Hmm og mig som troede at ræven først kom i ly af mørket.  :o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 31 Maj , 2012, 12:02 »
Næh nej, ikke når der er mange munde at mætte i rævegraven. Her går hunden ude blandt hønsene fra morgen til aften. Så er han beskæftiget! Desværre har de i fællessab fundet ud af at grave huller - som der så støvbades i. Så haven ligner en mini-skyttegravskrig ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #17 Dato: 31 Maj , 2012, 14:12 »
Ja her har vi også store krater til at støvbade i. Overvejer at købe en overdækket kattebakke med sand de kan bruge i stedet. ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline lysholm

• Bruger
« Svar #18 Dato: 31 Maj , 2012, 19:09 »
Jeg bliver simpelthen så trist og virkelig sur, når jeg læser det her >:( Tænk at vi mennesker ikke har mere respekt over for dyr, en at nogle, som det første, de tænker på er at, ræven bare skal dø  :'( Ævv hvor er jeg dog ked af den holdning  :'(
Jeg har os prøvet, at miste alle høns til en ræv. Selvfølgelig blev jeg rigtig ked af det, men det kunne da aldrig nogensinde falde mig ind, at ville dræbe en ræv fordi den tog mine høns, skulle jeg få det bedre at det. Det er kun min egen skyld, at den kunne komme ind til hønsene, da jeg havde glemt at lukke for dem om aftenen.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 31 Maj , 2012, 20:17 »
Jeg bliver simpelthen så trist og virkelig sur, når jeg læser det her >:( Tænk at vi mennesker ikke har mere respekt over for dyr, en at nogle, som det første, de tænker på er at, ræven bare skal dø  :'( Ævv hvor er jeg dog ked af den holdning  :'(
Jeg har os prøvet, at miste alle høns til en ræv. Selvfølgelig blev jeg rigtig ked af det, men det kunne da aldrig nogensinde falde mig ind, at ville dræbe en ræv fordi den tog mine høns, skulle jeg få det bedre at det. Det er kun min egen skyld, at den kunne komme ind til hønsene, da jeg havde glemt at lukke for dem om aftenen.

Dette er et "synes godt om /o" indlæg
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 01 Juni , 2012, 00:13 »
 /d /d

Ikke enig hele vejen.

Selvfølgelig skal der også være plads til ræve i DK, men der skal ikke nødvendigvis være 'plads til' at de forgriber sig på vore husdyr.

Er der for stor rævebestand, så de må ty til at trænge ind på beboede områder for at finde føde, er det kun rimeligt at forsøge at regulere bestanden.

Ræven er en del af den danske natur (fauna), men ræven bør ikke anses som naturligt forekommende i beboede områder.

Jeg er helt klar over at dette er et noget følelsesladet emne, og at jeg med min mening måske puster til gløder/ild, som vil skabe store flammer.

Men det er nu engang min mening.
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #21 Dato: 01 Juni , 2012, 01:54 »
Ja jeg har nu også altid været af den mening at hvis ræven tog mine høns var det min egen skyld for så havde jeg glemt at lukke for dem men nu er situationen en helt anden her på matriklen.

Jeg har haft "glæde" af ræven en del gange her i maj måned.

Første gang tog den 2,1 fritgående brahma mellem kl. 21 og 21.30 så kom alle fjer i hønsegårde og får ikke lov til at gå frit rundt længere, alle fjer har ellers på skift haft glæde af at gå rundt på hele grunden, alle m/k bliver gennet i seng før kl. 21.

Anden gang havde min mand glemt at lukke en lem, det kostede 1,2 Paduaner og 0,1 silke af ældre dato, det var jo sådan set ikke rævens skyld de blev nærmest serveret, så her var det manden der fik skideballen.

Tredie gang havde der været hektisk aktivitet over hele matriklen og vi gik ind for at drikke en kop kaffe kl. ca. 20 og da jeg kom ud igen ca. 20.30 havde ræven hentet 0,1 brahma, nu er krigen så småt gået ind, det her begynder at blive for meget, alle høns og haner bliver nu venligt men bestemt bedt om at gå i seng kl. 20.

Fjerde gang som er igår, kørte jeg efter pizzaer til familien kl. 19 og var hjemme igen kl. 19.30 og ja rigtig gættet ræven havde da lige været forbi og snuppe 0,1 isbar.

Nu er jeg sur  >:( jeg er fløjtende ligeglad om den ræv er enlig forsørger til femlinger de skal ikke fodres op med mine høns, der er åben krig her hos mig og den ræv skal væk unger eller ej, jeg er færdig med at være sød over for den og sige åh den har sultne unger for hvis ikke den bliver fjernet så har jeg ingen høns om en måned. Derfor kommer der strøm om dens fortrukne spisekammer og der er nu sat 2 ræveflæder op og tro mig den bliver skudt hvis den går i.

Jeg ved også godt at dette er et ømtåligt emne, men hvad pokker skal jeg gøre, jeg kan jo ikke sikre mine høns på den her måde, først begyndte jeg at drikke min aftenskaffe ude ved hønsegårdene og nu skal jeg åbentbart også til at spise min aftensmad der ude det næste bliver vel så frokosten o.s.v. hvornår skal jeg så gå på arbejde  /f Nej spøg til side men det her går jo altså ikke en af os må væk, og det bliver ikke mig.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 01 Juni , 2012, 07:31 »
Jeg kan godt forstå, du er ved at blive desperat *t *l
Og ja, jeg er enig, vi skal SELVFØLGELIG sørge for at få beskyttet vores høns mest muligt, og glemmer vi en dør eller et smuthul, er det ikke rævens skyld, selvom man selvfølgelig er både ærgerlig og ked af det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #23 Dato: 01 Juni , 2012, 08:17 »
Kan sagtens se det fra Mikkelines øjne!,der er jo nogle ekstra munde at mætte i denne tid..meeen her er der altså dømt krig!.
Er rigtig ked af at have mistet mine moskusænder & senest min lille kanin til den s***** ræv!,og frygter nu virkelig for mine høns,skal lige nævnes at mine høns kun har adgang til den indhegnede del af matriklen,fortil på gårdsplads & et lille stykke have..her færdes min ræve-alarm,'Killer-Collien' også  <: de foregående mord er alle sket på bagsiden af gården ud til åbne marker med mindre opsyn fra os mennesker!.. jeg skal lige opdage den snige sig ind på mine elskede høns,så for den altså med mig & 'Killer-Collie' at bestille,vil blive rigtigt rigtigt rigtigt ked af det hvis den æder mine fjerkræ  :'(
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #24 Dato: 01 Juni , 2012, 09:39 »
Debat er godt - Endnu bedre, når der er rummelighed for forskellige opfattelser!

Jeg samler regnormene op, hvis de ligger og tørrer ud på terrassen. Ud i græsplænen, hvor de overlever eller ædes af Solsorten.
Jeg laver en sti af sukkervand, så myrerne kan finde ud af mit hus i foråret.
Jeg sætter fisken i vandet igen, hvis den er for lille eller jeg har fanget nok til at blive mæt.
Jeg går på jagt - Ikke for at slå ihjel, men for at blive et med naturen i spillet om mad på bordet og overlevelse.
Jeg køber økologisk og undgår at spise serieproducerede dyr, der er opdrattet under dårlige vilkår.

Mennesket er selv et dyr med en stor hjerne. Som andre dyr passer vi godt på vort afkom.
Og vores passen er ikke blot at slå fjenden ihjel, men at forhindre angreb bedst muligt.
Andre dyr slår ihjel med det samme -Også selvom de er mætte og har fået nok!

Men jeg forsvarer mine børn og mine høns er også mine børn.
Sker det imidlertid, at der kommer angreb, så justerer jeg igen beskyttelsen.
Og kommer det til direkte angreb, hvor alle sikkerhedsforanstaltninger er forceret, så er der i min verden en grænse.

Så følger jeg loven og bruger min ret til en regulering - helt efter bogen

Og skulle jeg finde en ræveunge uden forældre, så kan jeg da finde på at tage den til mig og lade naturen afgøre senere, hvad der skal ske.

Dobbeltmoral? Nej individuelle vurderinger, hvor alle aspekter tages med.

Derfor spiser jeg heller ikke burhøns fra supermakedet - Gør du?
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2012, 09:41 Fra Sylvester »
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 Juni , 2012, 14:22 »
En trist historie. Du reddede heldigvis dine høns.

Her gik det værre. 3 høns og en hane af racen Brahma forsvandt i nat.
Hunden sov og vinden bar væk fra huset så den har nok ikke kunnet høre det.

Hanen var dog for tung for ræven at slæbe væk, så den lå det bare kold og død. ØV
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #26 Dato: 01 Juni , 2012, 15:24 »
Ja, Karla - Det er sådan, det går.

Sidste ræven tog 3 høns her, lå der også en stor og flot ved hækken og den var varm endnu.

Den havde kun fået knækket halsen, så jeg tænkte, at den sagtens kunne spises.

Men da brystfjerene kom af - De sad faktisk som urørte - Var hele brystet på hønen gennemhullet af lange spidse hjørnetænder, der havde efterladt mindst 10 store blodansamlinger, så hønen blev bundet fast som lokkemad inde i rævefælden.

Næste dag tog ræven hønen i fælden og Mikkel kom aldrig ud af fælden igen

Så lad os passe på vores høns
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 02 Juni , 2012, 22:40 »
En bekendt som bor længere ude af vejen fik taget 21 slagtekyllinger forleden, så jeg er obs på gokkerne fortiden.

Offline Ana Hansen

• Passiv bruger
  • Beware of the chickens! Hehe:D
« Svar #28 Dato: 03 Juni , 2012, 15:30 »
Jeg har også prøvet at miste 3 høner og en hane til ræven. Jeg blev selvfølgelig rigtig ked af det, for de var jo så søde og det var vores første høns. Men som min mor sagde:"Det er selvfølgelig rigtig ærgeligt at miste sine høns, men i det mindste er ræven mæt og glad." Og det synes jeg så, at hun havde ret i.
Hilsen Ana
 Forskellige Orpingtons, en Silkehans, en Araucana... Og lige et par kyllinger! Kyllingesæsonen er startet- igen!

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 03 Juni , 2012, 18:25 »
Jeg synes bestem også det er problematisk at skyde ræven når der er hvalpe i graven, men eftersom det er lovligt at skyde ham, så må det være op til den enkeltes moral hvad man gør. Jeg må til gengæld ikke skyde den forb........ skade der stjæler mine æg og har taget to kyllinger i en overdækket gård hvor maskestørrelsen åbenbart er for stor (10x12 cm) hvorfor pokker må jeg ikke det når det er tilladt at skyde ræven, ja jeg spør' bare!!!!!
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D