Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger der ikke klækker  (Læst 14036 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Spjaette

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger der ikke klækker
« Svar #15 Dato: 09 Maj , 2012, 21:48 »
Der er HELT sikkert forskel på hvordan de forskellige maskiner skal håndteres. Også derfor jeg skrev hvilken jeg havde, håbede der svarede nogen med samme maskine  :)

Men øv, nu troede jeg lige det var fugten, selv om det undrer mig lidt.
Jeg har en veninde (med en anden maskine), hvor den driver af fugt og er helt dugget omkring klækning, og hun får masser af kyllinger...  ???

Generelt er det vist enighed om at jeg skal prøve slet ikke at hælde vand på de første 18 dage?
Med hvad så derefter? Skal jeg gøre som nu og fylde den helt op og lukke for ventilationen? Eller?

Mht letalgener, så er jeg ret sikker på det ikke er problemet. Jeg har to haner (faverolles, silke) og høner af flere slags (australorps, orpington i flere farver, sussex, barnevelder, welsumer, silker, chabo), så det skulle godt nok være meget uheldigt hvis de alle bar det samme letalgen.
-Mette Marie

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 12 Maj , 2012, 10:57 »
Hmm, jeg tror altså de driller mig med vilje  ???
Jeg ville have maskinen tømt, men orkede ikke lige, så nøjedes med at åbne ventilationen, så den ikke var så indelukket når jeg skulle gøre det næste dag.
Så pludselig begyndte æggene at pippe og revne..
På dag 22 og 23 klækkede de. Jeg indrømmer at jeg hjalp dem ud af æggene, for nu var det altså lige pludselig meget tørt efter ventilationen havde stået åben. Så hinderne tørrede nærmest fast på kyllingerne.
Der kom 10 levende, 1 overlevede ikke den hårdhændede bahandling, 1 æg havde et tidligt dødt foster, og resten var ubefrugtede.
Alle de andre gange har de klækket på dag 20-21. Evt allerede revner på dag 19. Og evt. en enkelt efternøler på dag 22.
Jeg fatter ingenting  ???
Onde tunger mener jeg ikke kan tælle, og havde taget fejl af klækkedag  ;) Men jeg er ret sikker, for kan sammenholde det med noget på mit arbejde.

Nå men nu har jeg lagt 21 nye æg i maskinen. Helt uden vand.
Hvad siger I så, skal jeg hælde vand på og lukke helt for ventilation til sidst, eller hvad?
-Mette Marie

Serama

• Gæst
« Svar #17 Dato: 12 Maj , 2012, 11:33 »
Der er et eller andet der tyder på at det er temperaturen der er synderen. Hvis du kigger lidt på skemaet om rugefejl, som ligger i artikelarkivet her på siden (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32), så vil du se, at alle de "problemer" du har omtalt skyldes enten for lav temperatur, for høj temperatur, uensartet temperatur i rugeperioden eller pludselige temperaturændringer.

Jeg ruger selv med en Octagon 40 digital Uden fugtstyring. Jeg har oplevet, at den pludselig blev meget ustabil efter en kraftig rengøring med vand. Jeg lod maskinen køre nogle dage og da den var blevet helt tør, var temperaturen helt stabil igen. Jeg havde også styringsdelen åbnet og kunne se at der var dannet kondens på indersiden af skjoldet.

Efter den oplevelse har jeg bygget en micro-klækker efter "køleskabsmodellen". Den er kun 37,5 cm. bred, 25 cm. dyb og 45 cm. høj. Den opvarmes af 2 x 25 watt almindelige glødelamper, som styres af en elektronisk termostat fra America-Thisted (de blinker, hvilket ikke ser ud til at genere kyllingerne. Varmen cirkuleres af en lille ventilator, som også er købt hos America-Thisted. Hele "herligheden" er lavet i en kasse af 16 mm. krydsfiner, som er lakeret gentagende gange, for at fugten ikke skal absorberes af træet.

Fugtstyringen er en urtepotteunderskal (24 cm. i diameter), hvori der ligger en engangs karklud, for at give en større fordampningsoverflade og så et hygrometer, som fortæller mig fugtighedsprocenten.

Jeg ruger i min Octagon, de første 18-19 dage med den fugtighed der er i rummet (den står i køkkenet, så fugtigheden er sandsynligvis meget varierende, alt efter hvor meget der kokkereres og hvor meget varmt vand der tappes). Temperaturen står konstant på 37.6 grader Celsius/lidt under 100 grader Fahrenheit.
I klækkeren forsøger jeg at holde fugtigheden på 65%, men det er lidt svært når klækningen tager fart og der er mange kyllinger der skal tørre. Temperaturen under klækningen ligger på 98.5 - 99,0 grader Fahrenheit Hvilket svarer til ca. 37,0 grader Celsius. Æggene luftes mindst en halv time hver aften, hvor de står i rumtemperatur.

Kyllingerne går i en "uåbnet" maskine i mindst 2 døgn, hvorefter de flyttes til en lille midlertidig bolig, så jeg kan holde øje med om de æder og drikker og ellers trives som de skal. Når kyllingerne er ca. 10 dage gamle bliver de flyttet ud i mit fugle/hønsehus, hvor de sættes sammen med kyllingerne fra de sidste klækninger.

Løsningen med en separat klækker er jeg rigtig glad for, idet div. klækninger ikke skader de æg der ruges.

Jeg ved ikke om denne lille vejledning kan bruges, for den er nok lidt primitiv i forhold til jeres mere avancerede rugeteknikker. Men nu har denne metode virket for mig i snart 30 år og jeg plejer at have en klækningprocent på mellem 85 og 90% af de æg der bliver lagt til klækning (hvis det da ikke lige er æg af racer med letalfaktor, så ligger % på ca. 60%)

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 12 Maj , 2012, 15:49 »
Mange tak for dit svar Serama  <E

Jeg har jo ganske rigtigt haft problemer med temperaturen. Synes dog den har kørt stabilt siden 2. hold, men jeg kigger jo ikke på den hele tiden *f
Og det du beskriver efter en vask, er også grunden til at jeg ikke slukker min i "sæsonen". Den kører stadig mens bliver gjort rent mellem hold. Og kører derefter ca et døgn inden der kommer æg i igen.

Tror dog ikke helt jeg orker at bikse en særlig klækkekasse sammen  <A
Så jeg ser lige hvordan det går med det her hold, og mindre vand.

Ellers er jeg vist mere til at købe en anden maskine, som så er min egen *r
-Mette Marie

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2012, 16:18 »
Jeg har problemer med at klække kyllinger i "min" rugemaskine.
Det er en lånt Brinsea Octagon 20.
Vuggen er blevet væk, så jeg tipper maskinen på skrå manuelt 3xdgl.
Temperaturen ligger på 38,0 C +/- 0,2 C. Den kan dog være svær at holde på stabil temperatur, så jeg har indimellem oplevet, at den pludselig er over 41 C  :o
Men sjovt nok så er det ikke de gange hvor æggene er blevet "kogt", hvor resultatet er dårligst  ???
Mht. vand har jeg for det meste haft lidt i under hele rugningen. På dag 18-20 har jeg fyldt helt op med vand og lukket for ventilationen, samt holdt op med at tippe maskinen.
Problemet er at der udvikles kyllinger, men de dør i ægget lige inden klækning.

Er der nogen som har en forklaring?

Jeg har selv brugt denne type maskine.Termostaten er ikke så god at den kan kompensere for rumtemperaturen.Derfor skal man helst ruge i et rum med meget konstant temperatur.Måske en kælder hvor solen ikke kommer ind ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 12 Maj , 2012, 16:33 »
Citat fra: Tranum
Jeg har selv brugt denne type maskine.Termostaten er ikke så god at den kan kompensere for rumtemperaturen.Derfor skal man helst ruge i et rum med meget konstant temperatur.Måske en kælder hvor solen ikke kommer ind ?
Ahh...
Den står i mit bryggers, hvor jeg går ud og ind mange gange hver dag.
Jeg tænker over sagen.
-Mette Marie