Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger der ikke klækker  (Læst 14016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Spjaette

• Passiv bruger
Kyllinger der ikke klækker
« Dato: 08 Maj , 2012, 21:55 »
Jeg har problemer med at klække kyllinger i "min" rugemaskine.
Det er en lånt Brinsea Octagon 20.
Vuggen er blevet væk, så jeg tipper maskinen på skrå manuelt 3xdgl.
Temperaturen ligger på 38,0 C +/- 0,2 C. Den kan dog være svær at holde på stabil temperatur, så jeg har indimellem oplevet, at den pludselig er over 41 C  :o
Men sjovt nok så er det ikke de gange hvor æggene er blevet "kogt", hvor resultatet er dårligst  ???
Mht. vand har jeg for det meste haft lidt i under hele rugningen. På dag 18-20 har jeg fyldt helt op med vand og lukket for ventilationen, samt holdt op med at tippe maskinen.
Problemet er at der udvikles kyllinger, men de dør i ægget lige inden klækning.

Er der nogen som har en forklaring?
-Mette Marie

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kyllinger der ikke klækker
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2012, 22:01 »
Det kunne lyde som om du drukner dem. Fugtigheden skal ganske rigtigt hæves, men kontrolleret. Bliver den for høj, drukner kyllingerne i æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2012, 06:08 »
Prøv at ruge uden vand til dag 18.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2012, 09:44 »
Jeg har samme problem,prøvet 2 gange, og er ved at gå ud af min gode skind af ærgelse.  <J

3. rugning er igang nu, jeg har sænket fugtigheden fra 50%, til ca 40 - 45%.
Temp. er ca på 37,8 - men du har ret i at den kan let svinge lidt. Tror jeg vil vente med at hæve fugten til ca. dag 19 - 20, eller når første æg viser tegn på stjerne.

Jeg har ikke kunnet se om kyllingerne har været druknet før klækning, selv om jeg åbner ægget, men de er fuldt udviklet.

Mine skal klække omkring d. 18/5, og så håber jeg at det lykkes  *k *k *k
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2012, 15:09 »
Lene, jeg vil anbefale, at du ruger ved endnu lavere fugtighed.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Serama

• Gæst
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2012, 15:26 »
Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med Hollandske Dværge og tror at problemet enten skyldes for lave værdier af vitaminer eller mineraler i forældredyrenes foder eller måske en mild grad af coccidiose.

Coccidiose findes i alle hønsehold med varierende mængder af coccidier. Bliver værdierne for høje kan de gå ud over hønsenes fertilitet (forplantningsevne), således at kyllingerne dør umiddelbart inden klækning.

Men der kan selvfølgelig også være andre grunde til et dårligt rugeresultat. Bl.a. er det vigtigt at "lufte" (afkøle) æggene dagligt i rugeperioden, ligesom en konstant temperatur også gavner forløbet. Hellere lidt for lav temperatur end for høj, men begge dele kan skade fostrets udvikling i ægget. I øvrigt forstår jeg ikke at temperaturen kan svinge så meget i en Octagon maskine, jeg har selv anvendt en Octagon 40 i mange år og den har aldrig svinget mere end +-0,2 grader og det skyldes sikkert at displayet er opdelt i 0,2 graders enheder.

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2012, 15:57 »
Tak for svar ind til videre.

Jeg brugte også maskinen sidste år til vel ca 6-7 hold, og fik kyllinger hver gang, men ikke med imponerende resultat...
Jeg undersøgte dog ikke æggene hverken ved lysning eller når maskinen blev tømt, så præcis hvornår problemet var ved jeg ikke.
I år har jeg kørt 3 hold:
Nr 1: 14 levende, 1 brudt skallen men død, 4 døde i ægget, 3 ubefrugtede
Nr 2: 5 levende, 3 døde i ægget, 16 ubefrugtede  :(
Nr 3: som er på dag 21 i dag. Vist nok 13 med store kyllinger uden livstegn, resten ubefrugtede.

Hanen bliver udskiftet  ;)

Men jeg synes jo stadig der er for mange befrugtede æg, som ikke klækker...
Generelt har jeg meget svært ved at holde fingrene væk, og ikke pille omkring klækning  *e
Men tværtimod, når jeg tager mig sammen og slet ikke løfter låget, som her det sidste hold, så går det dårligst  /d Det kunne måske godt tyde på at der bliver for fugtigt?

Er bare mærkeligt, for egentlig synes jeg ikke der virker særlig fugtigt i maskinen (har ingen fugtmåler), er næsten ikke dug på glasset. Jeg har mere været bekymret for at der var for lidt fugt?

Skal jeg lade helt være med vand de første 18 dage?
Eller er det de sidste dage det går galt, så skal jeg lade være med at lukke ventilatoren helt?
-Mette Marie

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2012, 16:04 »
Jeg tvivler nu på at coccidiose kan give denne slags problemer?
Det er klart at div. mangler kan, men mit problem er det samme på egne æg og æg jeg har fået for andre.

Mht, temperatur udsving, så kan jeg ikke forklare dig hvorfor den gør det, men faktum er at det sker. Jeg har af samme grund et alm. gammeldags kviksølvs termometer i maskinen så jeg kan dobbelt tjekke, og den er også over 41 C de par gange maskinen har været gået amok.
Desuden slukker jeg den helst ikke i sæsonen, for så står den nogle gange pludselig på -7 C på displayet  :o Og så kræver det flere tænd-sluk ture og evt. et par dage før jeg får den stabil igen.
Men i år har den kørt stabil ved andet og tredje hold, og det er det der har givet dårligst resultat  :o
-Mette Marie

Serama

• Gæst
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2012, 16:29 »
Jeg kommer lige fra dyrlægen, fordi jeg havde en af mine småfugle (en Gulirisk) som "faldt af pinden" (døde) i nat og den vil jeg have obduceret. Han fortalte mig hvor stor skade coccidier kan gøre på både fugle og fjerkræ. Jeg må sige, at jeg også blev ret forundret. Danske Fugleforeninger anbefaler nogle dyrlæger, bl.a. Dyrlæge Thomas O. Larsen fra City Syd i Aalborg og Ove Brinkmann på Sjælland, som eksperter i fugle- og fjerkræsygdomme og det er hans ord jeg forsøger at videregive, idet jeg tror det kan hjælpe mange fjerkræfolk.

Ligeledes kan der læses rigtig meget om problemer med coccidiose blandt småfuglene på www.sisken.dk, som forøvrigt kan give rigtig mange gode råd til både fjerkræfolk og fugleholdere. Nok er en sisken en lille fugl, men dens behov for varieret foder med vitaminer og mineraler er nøjagtig de samme som for en høne.

Offline Spjaette

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2012, 17:19 »
Jeg er ikke uenig i, at coccidiose kan give mange problemer.
Men med det jeg ved om coccidiers virkning i dyrenes tarme, tvivler jeg bare på at det lige specifikt skulle være årsag til at befrugtede æg udvikler kyllinger der dør umiddelbart inden klækning.
Og som sagt har jeg problemet uanset om det er mine egne æg, eller andres.
Så jeg tror egentlig mest på, at det er min betjening af maskinen der fejler...  :-[
-Mette Marie

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2012, 17:33 »
Jeg vil sætte min gamle hat på at de drukner i ægget. Jeg hælder aldrig vand på før der er brudt hul på skalden eller de første er kommet ud. Op til ruger jeg med 35 % i fugtighed.
Derefter hæver jeg fugten til 65-68 %
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2012, 18:12 »
Nu har jeg jo så en maskine, der IKKE skal hældes vand på..den tager selv dét, den skal bruge, men jeg indstiller naturligvis computeren til, hvad jeg gerne vil have den til. Jeg ruger efter vejledningens forskrifter, som siger 45% og til sidst 65%. Men selvom min maskine slet ikke tager vand, altså INTET vand, så ruger den ved 48-52% de første 19 dage, altså INGEN vand, og så får jeg denne futighedsprocent.. Så snart en kylling er kommet ud, stiger temperaturen helt automatisk til ca 75%, og så er det som om den ikke rigtig kan få den ned på 65%, men jeg har INGEN bøvl med at kyllingerne dør i ægget - her popper de ud..

Kan der være forskel på maskiner eller er det bare ikke dét, der er trådstarters problem??? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Serama

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2012, 18:18 »
Ikke for at tærske langhalm på coccidiosen, men i forbindelse med en tarminfektion har dyret ikke optimal optagelse af foder og fodertilskud og dermed kan der let opstå mangelsymptomer.

Men jeg kan helt tilslutte mig, at betjeningen af rugemaskinen bærer en stor del af skylden. Både hvad angår temperatur, afkøling og fugt i rugeperioden. Jeg tilsætter aldrig vand under rugningen (kun hvis æggene er meget tyndskallede og derfor fordamper for meget), når de første kyllinger har hakket hul på skallen, hæver jeg fugten til ca. 65%.

Et godt gammel kneb er at tage en portion friske rugeæg, dele dem i to lige store portioner og lægge den ene portion under en høne og den anden i maskinen. Gerne indenfor en times tid. Klækker kyllingerne samtidigt og med samme antal begge steder, så er det ikke maskinen men æggene der har skylden, hvis resultatet er for dårligt.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2012, 18:34 »

Jeg tilsætter aldrig vand under rugningen (kun hvis æggene er meget tyndskallede og derfor fordamper for meget), når de første kyllinger har hakket hul på skallen, hæver jeg fugten til ca. 65%.

Jeg tilsætter heller ikke vand de første 19 dage, og min fugtighed i maskinen er 48-55%, så det kan vel ikke være fugtigheden, der er Spjaettes problem eller...?? ?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Serama

• Gæst
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2012, 18:48 »
Har du overvejet om dine høns er bærere af et letalgen, så det er derfor der er nogen der går til grunde?

Bl.a. Chabos, Lutter, Serama, racer med ørekvaste og krøllede høns har et sådant gen og har du et moderdyr og et faderdyr der begge er bærere af letalgener (er beslægtede med nogle af de førnævnte racer), så finder du grunden der. Jeg fandt oplysningerne i en udmærket tysk bog, som varmt kan anbefales, hvis interessen for arvelighed dukker op.  ;)

Bogen er skrevet i 2007 af Armin Six og Bettina Müller og hedder 'Vererbung bei Hühnern und Wassergeflügel. (ISBN 978-3-88627-524-8) Det er forlaget Oertel + Spörer der står for udgivelsen.