Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silke VS Araucana  (Læst 2002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
Silke VS Araucana
« Dato: 26 Februar , 2012, 13:19 »
jeg går jo og roder lidt med en ny race, fordi jeg syntes der er meget "spild" ved dværg silker. Jeg vil gerne have en race som giver fine æg og godt kød.. Jeg tænkte Araucanaer kunne være sjove, fordi jeg syntes det har en sjov facon, altså dem uden hale, og fordi de ligger de der yderst populære grønne/blå æg.

Men jeg er altså ikke umiddelbart omvendt til denne race! Og måske skal jeg passe på med at skære alle over en kam! Men syntes altså de er en smule agressive! Og her snakker vi babykyller der er 4 dage gamle!!!

"Argh??" sidder der nok mange og tænker.. men hvis jeg stikker hånden ind i kyllingemoderen, så angriber nogle af dem!! I tror sikkert jeg tager p.. på jer.. men nogle af dem stiller sig truende op, i ved retter sig op, og hakker ud efter mig!!!

Hvis jeg har haft en kylling ude, og sat den lidt fra så den kan gå tilbage til de andre igen, får den samme velkomst! og de er altså kun 4 dage?? kan lige se hvordan de udarter sig!!

Jeg har aldrig oplevet lignende adfærd?

Ja... hvad skal jeg sige.. araucanaers sind, hitter ikke her hos mig.. ihvertfald ikke dem jeg har fået! :-\

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Silke VS Araucana
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2012, 14:48 »
Jeg forstår godt det du siger, jeg afprøvede dem for en del år siden, og de var flyvske skræmte og ikke tilnærmelige, og de havde altså gået med verdens sødeste og tammeste skruk,,, stakkels skruk, med sådan nogle rædselsfulde unger... jeg tænker at da andre kan have dem supertamme, må det ligge i avlen i de enkelte linjer, og det skal man jo så kunne gennemskue.
at små kyllinger ligefrem angriber har jeg heller ikke set, men de har jo ret meget natur over sig de araucanaer så måske er de hurtigere til at forsvare sig..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2012, 15:29 »
Jeg har haft araucana'er en enkelt sæson - også af hjemmeudrugede æg.

Jeg brød mig heller ikke om deres fremfusende adfærd, og jeg endte derfor med at skille mig af med dem.

Desværre! For jeg var også vild med deres fine mintfarvede æg  /o

Jeg tror dog, at der er en del araucana-ejere, der er ganske godt tilfredse med dem - så det kan ihvertfald lade sig gøre - og måske er der forskel på hvilke forhold man byder dem.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2012, 15:38 »
Jeg har ikke haft erfaring med at vores araucana var arrige, men tamme har vores aldrig været. Vi har dog en tilbage fra et tidligere kuld og da hun var indenfor mens hun var syg og lige efter, var hun ganske fredelig (selvfølgelig da hun var syg), men nu hvor hun er sat ud, kan vi slet ikke nærme os, så stikker hun af. Hun har ellers siddet på os og spist guf og alt mulig.
Det med at kyllinger kan være aggresive, har jeg oplevet når de lige var lidt ældre og jeg har tolket det som, at det var kommende haner der allerede skulle prøve at vise hvor skabet skulle stå  ;D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2012, 17:47 »
Jeg har haft/har Araucana (haleløs) fra fem forskellige opdrættere i ind- og udland. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Ja, de hopper som kyllinger op på éns hænder - og snakker. Ja, de render efte én både i og udenfor hønsegården - og snakker. Ja, de er meget insisterende - for at snakke. Men aggressive NEJ. Kun hanerne kan ikke tåle synet af hinanden men falder straks ned når man blander sig (nej, de kan ikke gå sammen - så vanker der tæsk).
Det er da ærgerligt at du har fået sådan en flok. Håber, du enten finder nogle andre eller en anden race, der passer dig. Man skal ikke fodre på dumme, aggressive dyr som man holder som hobby /d.
Lige en tanke: de er vel ikke sultne? Kyllinger på et par dage burde jo slet, slet ikke være sådan. Uanset race.....
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2012, 19:44 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2012, 17:49 »
Mine araucana er nærmest håndtamme /o.
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2012, 17:55 »
Jeg har både maran, arauacana og lidt blandet landhandel. Araucanaerne er et kapitel for sig selv. De er temmelig reserverede, og også lidt sky ind til de lærer deres madmor at kende, men SÅ er de til gengæld også tamme og meget, meget medgørlige.

Jeg har 10 araucana, og de snakker og pludrer og står forrest i køen til hønseguffen. Hanen er den mest omgængelige og fornuftige hane jeg har haft, så jeg kan ikke sige, at jeg kender til aggresive araucanas.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2012, 17:57 »
Hvordan har din blå hane udviklet sig? ( Tanja )

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2012, 18:02 »
Vores er også meget tamme og de har også et godt temperment så godt at den gamle Lavendel/perlegrå hane fra 2010 går sammen med den haleløse fra Jørn og der er 4 høner.
Jeg tror også dine kyllinger er sultne, de spiser jo også fra næbet hos moderen når hun kalder på dem.
Mvh Viben

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2012, 18:08 »
Hvordan har din blå hane udviklet sig? ( Tanja )
Rigtig, rigtig godt /o. Han er flot, tam, medgørlig og en super fører for sine høns. Tager kampen op med de store maranhaner hvis nødvendigt, og hans høner følger ham overalt. En sand gentleman, som jeg er rigtig glad for :D.

Venlig hilsen Tanja

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2012, 18:21 »
Han er blevet er flot herre /o.

Er han blevet far endnu?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2012, 18:40 »
De araucanaer jeg har haft har været temmeligt sky og har holdt sig for sig selv, og jeg var egentlig lidt skuffet, for jeg havde jo hørt de skulle være så tamme. Men smukke var de, de store vildtfarvede.

Så det er åbenbart meget forskelligt, hvordan de arter sig.
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2012, 19:00 »
Han er blevet er flot herre /o.

Er han blevet far endnu?
Ja det er han. Jeg solgte rugeæg for godt en måned siden og 16 ud af 20 æg var befrugtede /o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2012, 19:09 »
Nu Viben også skriver det, så er jeg nødt til at spørge, hvad du fodrer kyllingerne med? Vores kan IKKE spise standard-srørrelsen af kyllingefoder. Enten blender vi det - eller laver "æggemadder" af finthakket hårdkogt æg og havregryn. Undulatblanding er også en mulighed. Efter 8-10 dage er de store nok i "kæften" til at kunne spise kyllingefoder i "normal" størrelse. Så - måske er de bare desperate af sult?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2012, 19:37 »
Jeg lagde ikke mærke til nogt da mine englændere var små, men da de blev større kom de gerne og sad på skulderen og knæet /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt