Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Biopater  (Læst 2599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Biopater
« Dato: 20 Februar , 2012, 10:01 »
Fuldstændig udenfor hønsegården vil jeg gerne høre, om nogen af jer har erfaringer med biopater. Hvad de kan / ikke kan?
Jeg er af en kollega blevet foreslået at kontakte en, fordi jeg har nogle fysiske symptomer, som leder tanken hen på ledegigt - men jeg er undersøgt og udredt for gigt, og har det ikke.
Der er en klar sammenhæng til rødvin (som jeg derfor er holdt op med at drikke), men det har ikke helt løst problemet.

Jeg har søgt på nettet og læst på diverse hjemmesider. Noget af det lyder jo fornuftigt nok, andet af det får min indre skeptiker til at råbe; Det der... hopper du på det? Det er især måden, de åbenbart analyserer sig frem til problemerne på, som vækker min naturvidenskabelige undren.

Så fortæl, fortæl: Gode såvel som dårlige erfaringer, tanker og almen for- og beundring søges!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Biopater
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2012, 10:05 »
Biopater.... Er det noget man ammer med?  :D

Ej, undskyld. Men hvad er Biopater?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2012, 10:23 »
Hmmm...

Er det ikke bare fordi du er lidt snoppet..
Jeg tænker her på udsendelsen: Fint ska' det være, hvor manden har forstuvet en fod, men det er jo ikke fint nok, så hun fortæller vidt og bredt, at det er podagra, *gg
Det hænger jo nøje sammen med rødvin og rødt kød..

Men du er selvfølgelig blevet undersøgt for urinsyre gigt, ikke?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2012, 10:24 »
Jeg er tjekket hele vejen rundt, Børge, for alle former for gigt. Der er ingenting.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2012, 10:46 »
Når du nu alligevel er skeptiker selv overfor deres metoder, så er det vel 100 gange nemmere at gøre det selv :)

Tag et kig på de mest almindeligt dele fra rødvinen og find ud af hvad der er er som du reagere på. Garvesyren måske? (er det alle rødvine, Fransk, Australsk, Syd amerikansk, Afrikansk etc. Er det værre eller bedre med den ene eller den anden. Hvad med grapefrugt? eller andre syreholdige fødevare.

Du kan jo slå fast at uanset hvad der er årsag til det, så er det igennem noget du spiser/ikke spiser om giver dig reaktionen.

Der er jo ingen tvivl om at sådan et biopat forløb sikkert vil gavne for noget... Udover behandlerens pengepung ;)
Den slags behandlinger er typisk baseret på noget fornuftigt, tilsat noget marketing :)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2012, 11:08 »
Jesper@
Det, du skriver, giver jo sådan set mening, men det er noget af et projekt at komme hele vejen rundt.  Rødvinen har vi testet et par gange med forskellige typer for at se, "om det nu virkelig kan passe"..
Og jo det kan det! Reaktionen fra min krop er så voldsom, at det har jeg slet ikke lyst til at teste videre på. Bare to glas vin giver smerter i alle led, så jeg dårligt kan gå eller bevæge hænderne - og det er en effekt, der holder i et par dage for så langsomt at klinge af.
Nu er det til at leve med ikke at drikke vin (selvom det er surt), men smerterne dukker jævnligt  op alligevel, så der er jo formentlig andre ting, jeg reagerer på også, men ikke nogen, der er så åbenlyse.

Har mødt folk, der får migræne af rødvin og undrer mig over, om man kan  få "kropsmigræne?"

Og lægen er stået af. Jeg er, som sagt, tjekket for alle de slags gigt reumatologerne har kunnet tænke på, og for en hel del andet også. Der er lavet scinitigrafier, ultralysscanninger og blodprøver, tl jeg tilsidst var helt anæmisk :D  Jeg er, ifølge lægevidenskaben, absolut sund og rask.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2012, 11:36 »
Jeg får også hyppigt "migræne" når jeg drikker rødvin... Typisk dagen efter... Kommer totalt uden forudgående varsel! :P

Spøg til side, der er ALTID en årsag til det og det kræver ALDRIG hokus pokus at løse det. Og det er klart, jo mere komplekst et problem man har, jo svære bliver det at løse. Hvis du mener der er chance for at en biopat kan løse dit problem, så er det jo en fuldstændigt valid løsning. Jeg er endda sikker på du kan snakke med dem om din skepsis. - Og så hele tiden holde for øje HVORFOR du er der :)

Alternativt kan du se på dine arbejdsmønstre. Forkerte arbejdsstillinger kan føre til de værste lidelser, som typisk er ret "uforklarlige", men bunder i at kredsløbet bliver besværet, af den ene eller den anden årsag.

Du kan jo tænke over om du har kredsløbsproblemer generelt :) - Måske hyppige muskelspændinger(hovedpine)? - Måske generel forkert kost?

Jeg ville prøve følgende og se om det har en effekt:
- Rødt kød
- Rabarber
- Ribs, Solbær eller stikkelsbær.
- Generel fedtholdig kost.

Specielt Rabarber burde være en god indikator om det er i den retning du skal kigge :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2012, 11:51 »
Får du statin mod forhøjet kolesterol?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2012, 12:57 »
Jeg kender flere der har haft glæde af en biopat... personligt ville jeg foretrække en ernæringsterapeut. Det ender som regel med samme resultat (afgiftningsperiode) men hos biopaten får man en lidt mere "hokuspokus" oplevelse.

Hvis du havner hos en dygtig ernæringsterapeut kan han/hun forklare dig de forskellige madvarer/mineraler/grøntsager osv biokemiske reaktion i kroppen. Min kæreste Adams moster er nyuddannet, og det er utroligt spændende og lidt chokerende det hun fortæller... hun kan forklare det så langt nede på jorden, at selv en bonderøv som jeg kan følge med.
Jeg har selv gigt og har via hendes forklaringer forstået hvad der er godt at holde sig fra, men vigtigst af alt HVORFOR!

Så mit foreslag er en dygtig ernæringsterapeut, der seføli vil sige ting til dig, du ikke kan li' at høre...såsom at du i en periode skal holde dig fra de og de ting (fx gluten/laktose/sukker/gærstoffer bla), med henblik på at afgøre hvilke madvarer din krop evt reagerer på. Min Adam er selv igennem processen pga migræneanfald, og det kræver kreativitet i køkkenet, men det er virkelig ikke så slemt som man tror  :D OG det HJÆLPER!

Du er velkommen til på PB at spørge mere ind til det, og evt få nummeret til hende jeg kender.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2012, 13:07 »
Bedste råd fra mig: Lyt alvorligt til alle dine sunde, skeptiske alalrmklokker såsnart de dukker op !

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2012, 13:35 »
Citér
Hvis du havner hos en dygtig ernæringsterapeut kan han/hun forklare dig de forskellige madvarer/mineraler/grøntsager osv biokemiske reaktion i kroppen. Min kæreste Adams moster er nyuddannet, og det er utroligt spændende og lidt chokerende det hun fortæller... hun kan forklare det så langt nede på jorden, at selv en bonderøv som jeg kan følge med.
Jeg har selv gigt og har via hendes forklaringer forstået hvad der er godt at holde sig fra, men vigtigst af alt HVORFOR!

Hold da op, kan du lige sende mig en kopi af den forbudt liste  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2012, 15:35 »
 :D Ina, du vil sikkert ikke høre den  :D Generelt skal os med ledegigt holde os til en anti-inflammatorisk kostplan...

Dvs nedsæt forbruget af:
-alle billige planteolier, osse de skjulte i mayonaise og dressinger. Brug istedet koldpressede olier.
-hærdet fedt og transfedtsyrer = bagerbrød og stegemargerine fx
-fedt fra landdyr, inkl mælkeprodukter
-raffinerede fødemidler som hvidt brød, slik, sukker, kornprodukter osv
-kunstige sødemidler

Brug istedet:
-proteiner fra fisk og fjerkræ/kanin, lidt lam, æg, vildt...
-fedt fra oliven, hørfrø, mandler, fisk bla bla
-masser af grøntsager og max 2 stk frugt
-ris, quinoa, boghvede, hirse, majsmel mm.

Mælkeprodukter og gluten kan give ledsmerter, hvis de ikke tåles....

listen er lang, det er bare et lille udpluk  ;)

Og retter man sig efter denne liste her, så er sidegevinsten osse at man slipper fuldstændig for oppustet mave!  ;)
Kender iøvrigt en der er på vej ud af en "depressionslignende" tilstand på kostforandring... igen laktose og gluten der er synderen!

Vil lige understrege, at der intet "hokuspokus" er over mig  :D De fleste læger er godt klar over sammenhængen, men det dur bare ikke at udskrive en recept der hedder: "du skal lægge om på dit liv og dine madvaner"... folk vil jo ha' en pille mod problemet  /d

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2012, 16:21 »
Ankerine@ nej, ingen statin. Mit kolesteroltal er fint.

Jesper@ Hvad er der lige med rabarber? Jeg vil straks opsøge en og se hvad der sker, når jeg har spist den.

Karina@ Pas på, hvad du siger! Du hører fra mig. Jeg er såmen ikke til piller og kan leve med, at der er ting, der skal laves om på. Jeg vil gerne bare vide hvad, eller have kvalificerede gæt fremfor at famle i blinde. Det kan jo tage laaaang tid med sådan en trial and error test :D

Jesper@ Vil lige tænke over den med kredsløbet. Umiddelbart er der ingen problemer, men det er da en tanke værd.

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2012, 16:54 »
Du kommer bare an... det er ikke sikkert jeg kan hjælpe så meget, men så kan Lotte  ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Februar , 2012, 06:47 »
Ved ikke, om det var rabarberen - men den indgik i kosten i går aftes - og nu er det ikke godt!