Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine og strømsvigt...  (Læst 2913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kyllingesalg

• Gæst
Sv: Rugemaskine og strømsvigt...
« Svar #15 Dato: 04 Februar , 2012, 19:46 »
Hej igen  ;D

Undrede mig lidt over hvorfor din luftfugtighed steg til 75 %  ??? Den burde da falde når varmen falder.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #16 Dato: 04 Februar , 2012, 19:48 »
Kan sådan en nødgenerator kobles op således, at den starter når strømmen ryger? Det er da sådan set en udmærket ide!

PS. Har lige surfet lidt på nettet og uden at fremhæve nogen producenter/forhandler, så gå efter dem med elektronisk batteristart.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 04 Februar , 2012, 19:49 »
Ja, det har også undret mig lidt. Tænker om det kan have noget at gøre med luftfugtigheden i rummet omkring maskinen, som qua udligningen i temperatur, har kunne komme ind i maskinen?!
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #18 Dato: 04 Februar , 2012, 19:50 »
Hej igen  ;D

Undrede mig lidt over hvorfor din luftfugtighed steg til 75 %  ??? Den burde da falde når varmen falder.

Muligvis blot gået tør for vand i kolben..

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 04 Februar , 2012, 19:52 »
nix pix. Der var masser af vand i maskinen (som for øvrigt kan ses i mit private galleri - i første udagven;)
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #20 Dato: 04 Februar , 2012, 20:01 »
Hvor mange watt er dit varmelegeme på  ??? Det er jo et enormt skab du skal varme op der. Er der kun en blæser  ??? Og synes da det er helt vildt meget vand du har i maskinen  ???

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 04 Februar , 2012, 20:05 »
Jeg kan ikk elige på stående huske watt på varmelegemet. 100?

Kun én blæser, som sidder centralt i "teknikrummet".

Ovnpladen med vand, passer med at fugtigheden er på ca. 55% under rugningen, med en rugbrødsførm ved siden af ryger den op på ca. 65%.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #22 Dato: 04 Februar , 2012, 20:17 »
Jeg kan ikk elige på stående huske watt på varmelegemet. 100?

Kun én blæser, som sidder centralt i "teknikrummet".

Ovnpladen med vand, passer med at fugtigheden er på ca. 55% under rugningen, med en rugbrødsførm ved siden af ryger den op på ca. 65%.

Det er alt for lidt til så stort et skab. Og nu ved jeg jo ikke lige hvordan du har tænkt dig med klækningen  ??? Men hvis det skal ske i rugemaskinen, risikerer du at kyllingerne falder ned i vandet og drukner.

Det er bedre at flytte vandet nærmere varmelegmet i en beholder med låg på. så borer du nogle huller i låget så det stemmer med 55 %. Og når du så vil hæve luftfugtigheden ved klækningen. Tager du bare låget af beholderen.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #23 Dato: 04 Februar , 2012, 20:36 »
nix pix. Der var masser af vand i maskinen (som for øvrigt kan ses i mit private galleri - i første udagven;)

Nå du køre måske med digitalliseret fugtighedsmåler.? Jeg snakkede om fugtighedsmåler med glas (kolbe) og væge.
Nu ved jeg ikke hvor store dine æg er, men en forruge temp. på 55% er i overkanten under alle omstændigheder. Du risiker fx. blødlemmet kyll. eller kyll. der ikke er i stand til at opsuge resten af æggeblommen.
Fugtighed store hønseæg omkring 40% - små hønseøg 45% så er du godt på vej hvis du ellers har styr på temp.
PS løbende kontroldvejning af rugeæggene er bedste udgangspunkt.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 04 Februar , 2012, 21:51 »
Der er jo næsten ligeså mange meninger om fugt som der er mennesker. Jeg vil prøve omkring 50% - så mødes vi på midten.
Lige for at hive den videre fra den anden tråd (du har så ret, vi kan ikke blive ved på denne måde)
Jeg er da ked af at høre, du får de dårlige myrekryb. Så jeg håber det er fordi du tænker de forkerte tanker, forstå mig ret.
Det jeg mener med justeringsudrugninger  er fx.: Under første udrugning i maskinen faldt en kylling ned i vandet under og druknede - en af justeringerne er altså en "gribebakke" om man vil. Altså sikring, så kyllingerne ikke kommer til skade, eller det der er værre. Et andet eksempel er at mit vindue dukkede helt til under første rugning og lækkede lidt - altså skal dette rettes op. Der er altså ikke tale om, at jeg forsøger mig med nye tiltag i blinde, men om at jeg optimerer maskinen, som for øvrigt fungerede udmærket under den første rugning. Altså byggetekniske justeringer, og ikke rugetekniske justeringer. Håber det fik krybene til at krybe tilbage.

For øvrigt kan det nævnes at rugemaskinen meget hurtigt fandt tilbage på ønskede temperatur og luftfugtighed.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #25 Dato: 04 Februar , 2012, 23:00 »
Der er jo næsten ligeså mange meninger om fugt som der er mennesker. Jeg vil prøve omkring 50% - så mødes vi på midten.
Lige for at hive den videre fra den anden tråd (du har så ret, vi kan ikke blive ved på denne måde)
Jeg er da ked af at høre, du får de dårlige myrekryb. Så jeg håber det er fordi du tænker de forkerte tanker, forstå mig ret.
Det jeg mener med justeringsudrugninger  er fx.: Under første udrugning i maskinen faldt en kylling ned i vandet under og druknede - en af justeringerne er altså en "gribebakke" om man vil. Altså sikring, så kyllingerne ikke kommer til skade, eller det der er værre. Et andet eksempel er at mit vindue dukkede helt til under første rugning og lækkede lidt - altså skal dette rettes op. Der er altså ikke tale om, at jeg forsøger mig med nye tiltag i blinde, men om at jeg optimerer maskinen, som for øvrigt fungerede udmærket under den første rugning. Altså byggetekniske justeringer, og ikke rugetekniske justeringer. Håber det fik krybene til at krybe tilbage.

For øvrigt kan det nævnes at rugemaskinen meget hurtigt fandt tilbage på ønskede temperatur og luftfugtighed.

Jamen så fik jeg det straks lidt bedre he he...   Godnat og lykke til.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 04 Februar , 2012, 23:02 »
fugtighed er jo et udtryk for hvor mættet luften er med vand, og varmt luft kan indeholde mere vand, en koldt der for kommer der dug når tempereturen falder.

hvis du vil sikre dig med rugemaskinen, er det billigste nok med et par bilbatterier og en inverter, og så en lader, på battterierne konstant det kan fixes for ca 2000 og det får du ikk meget fuldautomatisk generator for

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #27 Dato: 05 Februar , 2012, 00:25 »
Det var da genialt tænkt Kristiank, og et godt alternativ. 2 bilbatterier a 300kr + 1 inverter a 250kr + 1 oplader a 450kr Ialt 1.300kr kan det jo gøres for.
Man kunne faktisk gå skridtet videre og skiftevis lade et par bilbatterier trække en mindre motorruger via inverteren.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 00:26 Fra FC-Søvind »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #28 Dato: 05 Februar , 2012, 09:12 »
700 watt så skal der jo nok en 1000watt til den lille 2560 watte er sikkert ikk nok

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #29 Dato: 05 Februar , 2012, 09:51 »
Jeg vil nu mene at 100 W i et køleskab er ganske passende. Måske endda lige i overkanten....

Et køleskab bruger ca 33 W (i gennemsnitseffekt) til at holde en temperaturforskel på 20C, så medmindre at din rugemaskine står meget koldt, så er der slet ikke behov for mere end 100 W.

Ulempen ved en for stor effekt er at du får et "hidsigt" reguleringssystem, hvor du kan få et oversving på temperaturen og dermed en for høj temperatur hver gang termostaten slukker. Jo mere effekt, jo højere oversving...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi