Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er Hønsetyfus.....  (Læst 53777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #60 Dato: 10 November , 2008, 21:13 »
Så er der nyt i hønsetyfussagen. I går blev jeg endelig ringet op af det firma, der skal gøre rent i hønsehus og hønsegård. De vil rive hele hønsegården ned og bygge den op igen. De river også den skillevæg ned, der deler hønsehuset i to også dette bygger de op igen.
Jeg havde næsten mistet modet med hensyn til igen at holde høns, at sige farvel til mine 18 tamme høns var et langt hårdere slag end jeg først troede det og jeg har gået og været ked af det siden de blev aflivet. Jeg har ikke haft lyst til at opholde mig i haven og se ud af de vinduer, hvorfra vi kan se hønsegården. Den rene ynk  ::) Men med en helt ny og med sikkerhed bedre hønsegård (den nuværende er lidt for løs i det nogle steder  ::) ) så bliver vi jo nødt til at få høns igen, for en sprit ny hønsegård kan da ikke stå ubrugt hen  ;) Og sandelig, efter at jeg i går aftes igen begyndte at snakke om hvilke skønne "kødhøns" jeg synes vi skulle have, så måtte min mand lige hen og tjekke den store hønsebog vi har og kom med kommentare om og spørgsmål til de racer jeg havde nævnt for ham....han er vidst også ved at blive interesseret i det der hønseri  ;D
Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #61 Dato: 10 November , 2008, 21:29 »
Det var trods alt godt at høre Liv.
En gang høns altid høns.
 <L <L <L <L <L <L <L <P
Det bliver godt for dig at starte op med nye rammer og nye høns som din mand så også er interesseret i.

MVH Lene

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #62 Dato: 10 November , 2008, 21:43 »
@ Liv
Godt at du er på vej op, nogle gange skal der tælles til mere end 10 inden man er klar.
Kram  :-* :-*
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #63 Dato: 10 November , 2008, 21:48 »
dejligt at høre, Liv :)

ps. sådan en mand vil jeg også ha'!!! ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #64 Dato: 10 November , 2008, 22:06 »
Skønt at høre Liv  <-

Måske din mand skulle ta ud og holde kurser i "støt konen i hønseriet og smil"  ::)  :D  :D  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #65 Dato: 10 November , 2008, 22:36 »
@ Mette... tror desværre ikke at der går så mange af dem på literen.
Eller sagt med andre ord; de hænger ikke på træerne ;)

@ Dorte hvor afholdes de kurser ? det var da en oplagt julegaveide til manden min. ;D

MVH Lene


Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #66 Dato: 10 November , 2008, 22:45 »
@ Ha ha Lene, bare sig til manden din at han skal følges med min, og min tager øl med  ;D  ;D  ;D  ;D ::)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #67 Dato: 10 November , 2008, 22:50 »
Så vil han sikkert gerne  ;D
Så skal det være Hancock beer ikk ?
Nu drikker jeg jo ikke Øl ...Pyyrddd.. men er der ikke nogen der hedder sådan ?

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #68 Dato: 10 November , 2008, 22:53 »
Her gør vi i hjemmebrygget øl - han er vel ikke bange for at prøve noget nyt (skal jeg ta med til ham til marts?)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #69 Dato: 11 November , 2008, 18:15 »
Brev fra Fødevarestyrelsen d.d. Et laaaangt brev med adskillige henvisninger til diverse cirkulærer etc. Men det korte af det lange er

indebærer at Fødevarestyrelsen afholder udgifterne til udtagning, indsendelse og undersøgelse af prøver, der er foreskrevet eller påbydes udtaget ved mistanke om eller efter konstatering af bl.a. hønsetyfus

Det "sjove" er at Fødevarestyrelsen ikke er klageinstans, det er Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager og det er dem der skal behandle sagen. Men nu da Fødevarestyrelsen har givet os ret i at de skal afholde alle udgifter, så kan det jo kun være en formsag. Jeg vil da undre mig over at Fødevareregionen fastholdt at dyrlægeregningerne ikke skulle betales af dem, når Fødevarestyrelsen så klokkeklart kan komme med den stik modsatte fortolkning.

Så det ender med at Liv får det nye hønsehus helt fuldt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #70 Dato: 11 November , 2008, 19:12 »
Det lyder godt for Liv  ;)
Dejligt at vi har nogle som orker at kæmpe op ad bakke
Finn  <E <M
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #71 Dato: 11 November , 2008, 20:00 »
Godt ;)!! Det må være et godt plaster på såret ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #72 Dato: 11 November , 2008, 22:19 »
Hej Liv
Jeg sidder spændt til bristepunktet: Hvad var det så for nogle høns, som I læste om og overvejer (kødhønsene som du talte om)?
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #73 Dato: 13 November , 2008, 08:32 »
@Lisa

Vi vil gerne prøve flere af de store kødracer, men især faverolls vil min mand gerne have i hønsegården, det skulle have noget ualmindeligt godt kød ifølge beskrivelserne. Jeg synes også at det lyder som en god race. Vi har en lille dreng på 1 år og en meget rar hund, så det skal være nogle meget rolige og rare høns vi skal have og faverolls bliver beskrevet som værende sådan. Jeg tager på nogle af de fynske udstillinger i de næste weekender og min mand vil gerne med på udstillingen i Herning, så derefter vil vi nok have et godt billede af hvilke høns, der vil passe til vores behov. Jeg vil også gerne have en race i hønsegården der skrukker og er gode kyllingeførere. Vores hønsegård og hønsehus er delt i to, så vi kan i teorien godt have to racer, men jeg tror at vi ender med bare at have en hane og flest høner af en race (lige nu efter planene faverolls) og så nogle høner af forskellige racer til at lægge lidt flere æg og skrukke. Faverolls skulle i følge bøgerne ikke skrukke. Men nu må vi se, hvad det ender med, det har det jo med at gribe om sig  ::)

Jeg havde før hønsetyfus'en dværg wyandotter og de var virkelige rare og tamme, men de var nogle bitte små høns med for lidt kød på kroppen ifølge min mand  ;)
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #74 Dato: 19 Januar , 2009, 17:43 »
Tja, så gik der lige de 3 mrd. som syltekrukken Sekretariatet for fødevare- og veterinærklager har til at behandle klager. Og hende der har sagen var der ikke idag, så fik hun en mail og et "løfte" om at jeg ringer i morgen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi