Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er Hønsetyfus.....  (Læst 53482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #45 Dato: 12 Oktober , 2008, 14:55 »
Hej Liv

For lige at give dig lidt positivt ovenpå alt det sørgelige du har oplevet vil jeg gerne forære dig lidt maran "materiale til foråret eller når du er klar til at ha høns igen.
Om du vil ha små kyllinger eller 2 varmefri er op til dig.
Jeg kører jævnligt til Fanø så det er med levering !  ;)

Du giver bare et pip  ;) fra dig

Det har simpelthen gjort mig så ondt alt det i har været igennem med hønsene og syg hund mm.
Jeg kan forestille mig den afmagtsfølelse man står med.
De venligste hilsner fra en Hønseven ........ Lene, Rungsted

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #46 Dato: 12 Oktober , 2008, 15:26 »
Jeg har i anden forbindelse snakket med Knud Erik Sonne, som jo har en del erfaring med fødevaremyndighederne efter udbruddet af fugleinfluenza i hans besætning i 2006. Han fik dækket udgifterne til dyrlæge...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #47 Dato: 13 Oktober , 2008, 09:45 »
Så har jeg snakket med dyrlægen fra fødevareregionen og det er dem der skal betale for blodprøven også.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #48 Dato: 13 Oktober , 2008, 18:03 »
@Lene

Tak for tilbuddet  <- Maran lyder som en rigtig dejlig race! Jeg håber dog, at jeg med Finn's gode paragraf hjælp kan få dyrlægeregningen betalt, så jeg har råd til at betale dig for nogle kyllinger. Jeg vil ikke have det så godt med at få nogle uden at betale for dem, især fordi det er ved at udvikle sig til en af de populære racer her på forum!!! Hvis jeg får erstatning for dyrlægeregningen kontakter jeg dig på pm og så kan vi snakke videre om køb af kyllinger til foråret.

Forøvrigt ser vores hund efterhånden ud til at have fået det lidt bedre. Han har fået et andet mærke allergifoder, da han ikke kunne tåle det første han fik og umiddelbart ser det ud til, at han ikke reagere dårligt på det. Han tabte på tre dage 1 kg væske i kroppen efter han fik det nye foder, så det tyder godt. Nu håber jeg, at han kan få noget vinterpels, da han kun har tynd overpels tilbage på kroppen og det varmer ikke ret meget nu, hvor det bliver koldere.
Venlig hilsen
Liv

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #49 Dato: 14 Oktober , 2008, 13:56 »
Hej Liv.

Hvis det er at der kommer små Plymouth rocker her til foråret, så kunne jeg da også levere et par stykker ganske gratis ;)...  Så kunne Lene måske tage dem med engang herovre fre :D...Hvis interresen var der :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #50 Dato: 15 Oktober , 2008, 15:45 »
Nu har fødevareregionen så ringet og fortalt at de alligevel ikke dækker dyrlægeregningen.

I BEK nr 239 af 12/04/1991 står at  Veterinærdirektoratet afholder udgifterne til udtagning, indsendelse og undersøgelse af prøver[..]efter [..] en af de i lovens bilag 2, gruppe I, nævnte sygdomme. Veterinærdirektoratet afholder endvidere udgifterne til de statslige laboratoriers undersøgelse af prøver, udtaget ved mistanke om en af de i lovens bilag 2, gruppe II, nævnte sygdomme.

Men den bekendtgørelse henviser til en den nu forældede lov nr. 814 af 21. december 1988.
I den står i Bilag 2,Gruppe I
Fjerkræsygdomme

Influenzainfektioner, herunder Fowl Plague
Infektiøs laryngotracheitis hos fjerkræ
Newcastle disease
Hønsetyfus (Salmonella gallinarium og Salmonella pullorum)

I Bilag 2,Gruppe II står
Fjerkræsygdomme
Fjerkrækopper
Fjerkrækolera
Ornitose (Clamydiose)

Den nye lov hedder LOV nr 432 af 09/06/2004 , hvor §25 hedder Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udarbejder 4 lister over smitsomme sygdomme, hvoraf liste 1 og 2 omfatter henholdsvis alvorlige og mindre alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme,
Disse er beskrevet i BEK nr 954 af 13/10/2005. Her er 4 bilag, hver med sin egen liste og kun den liste!
Bilag 1, liste 1
Fjerkræsygdomme
Aviær influenza (høj- og lavpatogen)
Newcastle disease
Hønsetyfus (Salmonella gallinarum og Salmonella pullorum)

Bilag 2, liste 2
Fjerkræsygdomme
Fjerkrækopper
Fjerkrækolera
Ornitose (Clamydiose)
Infektiøs laryngotracheitis hos høns
Paramyxovirus 1-infektion (PMV-1) hos duer

Der er INGEN Bilag 2, liste 1! Den eksisterer simpelthen ikke i lovgivningen. Når man sammenligner de to lister, så er det klart at den gamle liste 1 og den nye liste 1 er det samme. Eneste forskel er ILT som er nedgraderet til liste 2. Men nu hævder fødevarestyrelsen at fordi hønsetyfus ikke står i Bilag 2, liste 1 (som jo ikke eksisterer) så skal jeg betale dyrlægeregningen. De prøvede endda at bilde mig ind at den var blevet en liste 2 sygdom hvilket jo er helt forkert.

Det er åbenlyst klart at Bek 239 af 1991 ikke er opdateret efter gældende lovgivning, men at liste 1 henfører til Bilag 1 liste 1 og at liste 2 henfører til Bilag 2, liste 2.

Det vil fødevareregionen ikke anerkende.

Derfor kommer der nu en klage over dette til fødevarestyrelsen og fødevareministeren fra Liv og mig. Der er andre som også er berørt at dette og hvis de vil være med til at klage, så er de velkomne. Send en PB.

Det er godtnok utroligt at man skal være næsten juridisk ekspert for at holde en lille flok høns, hvis man er så uheldig at komme i kløerne på fødevaremyndighederne. Og der er absolut ingen hjælp eller vejledning at hente fra dem. Tværtimod.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #51 Dato: 15 Oktober , 2008, 15:55 »
Kære Finn
Så glæder jeg mig straks over det arbejde du yder ved at klage og tage kontakt.
TAK skal du have  <M

MVH Lene

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #52 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:57 »
Jeg arbejder på at få de andre uheldigvis indblandede med i klagen!!!!
Venlig hilsen
Liv

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #53 Dato: 15 Oktober , 2008, 21:40 »
Godt vi har dig Finn  <M <E
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #54 Dato: 16 Oktober , 2008, 08:37 »
Det er dog utrolig det skal være sådan. Jeg husker udmærket da man nedgraderede ILT fra en A til en B sygdom, der var så mange tilfælde at det ville have drænet kassen hos myndighederne. Det var ikke fordi sygdommen havde ændret karakter at man nedgraderede den, det var en ren økonomisk betragtning.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #55 Dato: 16 Oktober , 2008, 09:12 »
Alt handler om penge for alle.
Indtil sagen om betaling af dyrlæge og blodprøver var holdningen til FVST ret positiv. Der var da både hjælp og vejledning at få. Erstatning og gratis rengøring er vel også ok.

Under alle omstændigheder skal FVST ha styr på love og bekendtgørelser. Det er noget sjusk når de kludrer i det.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #56 Dato: 16 Oktober , 2008, 09:45 »
Under alle omstændigheder skal FVST ha styr på love og bekendtgørelser. Det er noget sjusk når de kludrer i det.

Sjusk er ikke ordet! Man taber sgu da alt for myndigheder der pådutter os diverse love og regler, men ikke selv aner hvad der står i dem...
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #57 Dato: 16 Oktober , 2008, 12:11 »
Tja, for mig handler det ikke primært om penge længere. Det handler nu mere om princippper.

Hvis jeg skal overholde landets love, så skal landets myndigheder også. Ellers så er det jo den rene sovjetstat.

I samme øjeblik, som en offentlig embedsmand prøvede at bilde mig ind at Hønsetyfus var en liste 2 sygdom og at de derfor ikke havde taget fejl, så skiftede fokus for mit vedkommende.

Vi kan alle sammen begå fejl, men når man ikke vil erkende det og så prøver at bortforklare det med en løgn, der går min grænse.

Formålet med det hele er jo netop at sørge for at opspore og hindre at smitte sprede sig. Det ødelægges jo fuldstændig af den måde hvorpå myndighederne håndterer sagen. De tilskynder jo til at tie stille, slå dyrene ned og grave dem ned ved den måde de opfører sig. Udover at de jo altså ikke overholder bekendtgørelserne...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #58 Dato: 16 Oktober , 2008, 12:42 »
Jeg er enig med dig her Finn.
Jeg påpegede blot forsigtigt at indtil spørgsmålet om betaling havde FVST dog trods alt ydet en rimelig service, og således ydet råd og vejledning.

At de handler som så ofte før er for ringe.

FVST er altid gode til at stille krav, men altid fri for ansvar. Det kan jeg nævne utallige skræmmende eksempler fra erhvervet på.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #59 Dato: 31 Oktober , 2008, 16:23 »
I sidste uge blev klagen sendt, med udførlig dokumentation og henvisning til dit og dat.

I dag kom svar at de sender klagen videre til Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager som så vil træffe en afgørelse.

Det betyder jo at fødevareregionen fastholder deres afgørelse om at hønsetyfus ikke er en liste 1 sygdom.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi