Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemel rugesmaskine  (Læst 47596 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Sv: Hemel rugesmaskine
« Svar #60 Dato: 30 Januar , 2012, 17:43 »
hvis man skal ha andre til at gøre noget, må man påregne at det går galt, engang imellem, og den med nødgenerator, er der nokk ikk mange der er med på, men blot prøver igen, hvis en rugning er gået galt har man jo sikkert en gratis rugning til gode.

husk det er hverken herregårde eller raketvidenskab vi snakker om , men noget så simpelt at en høne kan klare det :o

Jeg må nu fastholde at udruger man æg for andre specielt imod betaling er man delme forpligtet til at tage sine forholdsregler imod evt. uheld. Jeg synes bestemt ikke man absolut må og skal kalkuler med "at det går galt en gang imellem" Men det er min personlig mening. For som du helt rigtig pointer så er det ikke raketvidenskab, og dog - nu bliver jeg nok ikke særlig populær, jeg synes at de såkaldte fladruger burde forbydes, for hvor har jeg dog mange gange set hvor ynkeligt et rugeressultat disse eller vel sagtens operatøren bag disse kan præsterer. Det er mange gange ren dyreplageri.. Kunne i øvrigt godt tænke mig og vide hvorledes man gennerelt afliver ikke eller delvis klækket fx. kyllinger efter endt rugeperiode. Nogle humane bud...? (jeg ved det godt - gør I alle jer derude med fladruger) DETTE INDLÆG ER EN REN PROKOVATION OG JEG FÅR SIKRET NOGLE ORDENTLIGE HAK I TUDEN NU.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #61 Dato: 30 Januar , 2012, 21:07 »
Jeg må nu fastholde at udruger man æg for andre specielt imod betaling er man delme forpligtet til at tage sine forholdsregler imod evt. uheld. Jeg synes bestemt ikke man absolut må og skal kalkuler med "at det går galt en gang imellem" Men det er min personlig mening. For som du helt rigtig pointer så er det ikke raketvidenskab, og dog - nu bliver jeg nok ikke særlig populær, jeg synes at de såkaldte fladruger burde forbydes, for hvor har jeg dog mange gange set hvor ynkeligt et rugeressultat disse eller vel sagtens operatøren bag disse kan præsterer. Det er mange gange ren dyreplageri.. Kunne i øvrigt godt tænke mig og vide hvorledes man gennerelt afliver ikke eller delvis klækket fx. kyllinger efter endt rugeperiode. Nogle humane bud...? (jeg ved det godt - gør I alle jer derude med fladruger) DETTE INDLÆG ER EN REN PROKOVATION OG JEG FÅR SIKRET NOGLE ORDENTLIGE HAK I TUDEN NU.

Hej  ;D

Man afliver da ikke delvist eller ikke klækkede kyllinger  ??? Hvis de er i live gælder det da om at hjælpe dem ud af ægget. Har reddet mange kyllinger på den måde.
Og hvis man ikke kan finde ud af at udruge kyllinger er det jo ligegyldigt hvilken maskine man har  ???

Offline todda

• Bruger
« Svar #62 Dato: 30 Januar , 2012, 21:54 »
har selv ruget andeæg i flamingo fladruger med manuel vending,af 40 æg klækkede 39,---men vækkeuret blev sat hver nat for at tjekke temp ;D ;D ;D
har prøvet det samme med hønseæg,men med langtfra så godt resultat.
Er de sværere at få dem klækket ?
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #63 Dato: 30 Januar , 2012, 23:08 »
Hej  ;D

Man afliver da ikke delvist eller ikke klækkede kyllinger  ??? Hvis de er i live gælder det da om at hjælpe dem ud af ægget. Har reddet mange kyllinger på den måde.
Og hvis man ikke kan finde ud af at udruge kyllinger er det jo ligegyldigt hvilken maskine man har  ???

Nu var det mest kyllinger der fx. er uhjælpsom klæbet fast til skallen pga. forkert rugeteknik jeg havde i tankerne, de forbløder gerne og er næsten umulig at rede.
I øvrigt er rugeæg fra andefugle mere taknemlig at hånterer fordi de ikke er så følsomme over for temp. udsving, modsat visse hønsefugle fx. agerhøns de tåler intet udsving på hverken temp. og fugtighed.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #64 Dato: 18 Februar , 2012, 11:08 »
Det er en daaajlig dag ;D

For 20 dage siden startede jeg min nyindkøbte rugemaskine (se historien tidligere i denne tråd). Jeg havde ikke samlet æg på forhånd, så det blev kun til 10 æg at starte på. 2 orpeæg og 8 maraner. De 2 orpeæg var blanke, men min maranhane af tysk import er ikke vinterforskrækket, så han præsterede 6 befrugtede æg ud af 8 mulige. En skam han har så grim en hale, når hun han ellers gør det godt ::)

Men nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at tage et billede af maskinen og det skal I da ikke snydes for:

Den har kørt fuldstændig upåklageligt de seneste 20 dage! Og sørme om jeg ikke i morges kunne flytte de 6 maranæg over i klækkeren med hul i de 3. Nu kommer årets første kyllinger snart!! *p *p *p

Alt er klar, rugeparken er kørt i stilling, den blå er forfremmet til klækker og kyllingemoderen er gjort ren og prøvekørt /o

Det kan godt være det kun var igår solen skinnede, og vejret var forårsagtigt, men for mig er kyllinger den bedste forårsbebuder af alle! Drengene kommer hjem fra en uges ferie hos mormor om et par timer, de glæder sig også til kyllinger. Det bliver en dejlig dag /o

Rigtig dejlig dag til jer alle!! /4

(HA Karina, jeg kom først :-*)
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2012, 11:14 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #65 Dato: 18 Februar , 2012, 11:20 »
Hvor bli'r man bare glad for sådan en besked. ;D
Det ser rigtig godt ud, Tanja /o
Jeg venter kyllinger fra de franske æg i næste uge. Jeg har fyldt redekasserne med golfkugler i et forfængeligt håb om nogle skrukke wyandotter, men vejret animerer ikke ligefrem til det, jeg håber dog stadig.
Plan B er en fin kyllingemoder fra Erling, så på bedste spejdermaner er jeg beredt.
Ih, hvor jeg glæder mig *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #66 Dato: 18 Februar , 2012, 11:33 »
Jeg venter kyllinger fra de franske æg i næste uge. Jeg har fyldt redekasserne med golfkugler i et forfængeligt håb om nogle skrukke wyandotter, men vejret animerer ikke ligefrem til det, jeg håber dog stadig.
Plan B er en fin kyllingemoder fra Erling, så på bedste spejdermaner er jeg beredt.
Ih, hvor jeg glæder mig *y

Ja, tænkt at forventningen er lige stor hver år når første hold kyllinger kommer! Jeg troede måske det ville gå over med tiden, men det gør det nok aldrig ::)

Min kyllingemoder også fra Erling og den er i top 3 over de bedste hønsekøb (sammen med rugemaskinen og de automatiske hønselemme). Den gør det bare SÅ godt, kyllingerne trives virkelig i den. På denne årstid, hvor jeg sjældent har skrukker, så er den jo uundværlig /o Jeg håber du har held til at overbevise en enkelt dværgwyandot, Marianne! Det er alligevel det nemmeste /o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #67 Dato: 18 Februar , 2012, 11:35 »
ENDELIG!!!!

Kom du frem med et billede  *y har gået her og holdt mit tilbage så du rigtig kan føle sejren  <:

Hvor ser rugeparken bare brandlækker ud  :o
Men det kan der ikke være mange æg i den der Tanja hva'  *e Er du sikker på vi ikk ska dytbyt *e

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #68 Dato: 18 Februar , 2012, 11:40 »
ENDELIG!!!!

Kom du frem med et billede  *y har gået her og holdt mit tilbage så du rigtig kan føle sejren  <:

Den er god med dig, din skøre bornholmer *l

Men det kan der ikke være mange æg i den der Tanja hva'  *e Er du sikker på vi ikk ska dytbyt *e

Du må SLET ikke drille med om jeg har købt for småt <B Men nej, jeg tror det er ok. Selvfølgelig er det OK! Det er da kun tosser, der køber maskiner til 140 æg er det ikke ;) Jeg ville da ikke ane hvad jeg skulle med alle de kyllinger *e
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #69 Dato: 18 Februar , 2012, 11:52 »
ALDRIG mere et ord fra mig om størrelsen på din maskine!  ;D Undskyld Tanja  *t
Det bli'r svært for jeg ELSKER at drille  :-\

Er sikker på du ikke fortryder...jeg bor jo på landet med al plads, så jeg kan sagtens "prale"  :D

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #70 Dato: 18 Februar , 2012, 13:22 »
Tillykke Tanja! Fantastisk! Og det er specielt dejligt når man kan dele glæden med sin familie. Idag har jeg taget det første rugeæg fra til min lille rugemaskine.
Maran selvfølgelig  *p, . . . . godt inspireret af Mariannes fyldte rugemaskine, og fascinationen ved at lyse æg. Jeg glæder mig til at se billeder af dine små/store kyllinger, Tanja!   *p *p
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #71 Dato: 18 Februar , 2012, 13:49 »
Tillykke Tanja! Fantastisk! Og det er specielt dejligt når man kan dele glæden med sin familie. Idag har jeg taget det første rugeæg fra til min lille rugemaskine.
Maran selvfølgelig  *p, . . . . godt inspireret af Mariannes fyldte rugemaskine, og fascinationen ved at lyse æg. Jeg glæder mig til at se billeder af dine små/store kyllinger, Tanja!   *p *p

@ Dorte K.

Hej Dorte.

" Ja " nu er du virkeligt blevet en rigtig Maran hønse opdrætter, med alt hvad dette indebære inden for hold og opdræt, samt med bestyrelses arbejdet, i vores nye Special klub for Maraner i Danmark.

NB: Du ønskes held og lykke /o /o <M *s *o *k med din første opdræts sæson 2012.

Med Hilsen fra Jørn.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #72 Dato: 18 Februar , 2012, 14:07 »
Hvor er det bare dejligt at læse om " snart kyllinger ". Man blir da helt glad og forventningsfuld  *o . Jeg tror da også at vi skal ha fat i flere golfbolde om en uges tid. Det er da en god ide, Marianne  /o . Vi har jo ikke nogen kyllingemoder. Men vi har da varmelampe, halm osv . Det er da også vildt hygge at se billeder af de forskellige ruge maskiner  ;) . Tillykke med maskiner og med de snart nyudklækkede kyllinger  *y
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #73 Dato: 18 Februar , 2012, 14:31 »
@ Jørn
Tusind tak, Jørn, jeg håber at rugningen kommer godt fra land, ellers må jeg tage en runde mere :). Jeg ved ikke helt om titlen racefjerkræ avler hitter blandt mine kolleger, men så længe det er sjovt at være med til så slipper jeg det ikke lige. Og bestyrelsesarbejdet er også startet godt, jeg håber det bliver til glæde for medlemmerne - og ikke mindst Maranernes fremtid i Danmark. Tak for opbakningen!
@ Tanja, Karina, Jørn, Marianne, Steffen, Alfred mmfl. Det er dejligt at være en del af en specialklub med skønne haner og høner, - og en flok hønse entusiaster med smittende hønse passion :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #74 Dato: 19 Februar , 2012, 07:35 »
Ja, tænkt at forventningen er lige stor hver år når første hold kyllinger kommer! Jeg troede måske det ville gå over med tiden, men det gør det nok aldrig ::)
Jeg begejstres også stadig over de daglige æg.
Jeg kunne bestemt ikke forudse, at hønsene ville give så meget livskvalitet.
Man burde kunne få høns på recept mod f.eks. depressioner *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk