Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De fjedrede kræ spøger..og derfor deler jeg med mit yndlingsforum..  (Læst 1667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
kan se at Marianne sælger rugeæg af de store wyandotter.. måske man skulle forsøge sig med den race?? Hun bor jo lige om hjørnet /o tak for de gode råd.. /o /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Wyandotter er da en god ide. Eller maran...
Så tæt på som dine naboer er, skal du jo nok have en ikke alt for kolerisk hane, og det må begge racer da vist også kunne præstere.

Og så tillykke med sønnen!

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Jeg tror Jørgen Liljensøe bog Selvforsyneren - Kød og æg fra egen have - vil være lige noget for dig.

Problemet der har været med de store Wyandotter er at de ikke holder mindstevægten, samt de ikke har den størrelse, som de havde før i tiden. Et andet problem skulle være at antallet og størrelsen af æggene også skulle være faldet, men så galt er det nok ikke igen. Du kan også finde stammer der stadig er gode nok og ellers kan du fokusere på i din avl at gøre dem større både krop og ægmæssigt, samt øge antallet af æg. Det skal jo starte et sted og hvorfor ikke hjemme hos dig. ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

pylle pylle

• Gæst
tak for det gode råd Frank. Jeg skal helst ikke påtage mig flere avlsprojekter.. Jeg burde koncentere mig om det projekt jeg har startet, avlen med de røde dværgsilker.. men syntes ikke lysten og overskudet er der nu. måske igen om nogle år.
Jeg skal bare have noget som går lige til fadet. Æggene er ikke de vigtigste.. der må da gerne være et par stykker til husholdningen, og selvfølgelig nok til at vi kan få kyllinger igen.. Men så er de heller ikke vigtigere.. Det skal helst være for kødet skyld..

Jeg har flere gange lånt selvforsyneren, og den er vidlt god.. men jeg mindes ikke at wyandotterne fik den anmeldelse? mere at de blev anbefalet som en god allround høne.. Hmmm... what to do...???

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Dejligt at "se" dig igen og tillykke med knægten <I <I

Jeg har haft præcis den samme overvejelse som dig vedr. slagtefjerkræ, for min nabos soveværelsesvindue er 25 m. fra vores hønsegård og han synes ikke det er fedt med 15 galende unghaner ::)

Derfor er orpington kødracen herhjemme. Jeg synes ikke de vokser meget langsommere end andre racer (hvis man vel at mærke faktisk gerne vil have kød på dyrene), men de slagtes når de er 5-6 måneder her i huset. På det tidspunkt er de så godt som aldrig begyndt at gale endnu. Derimod har jeg også slagtet både maran (mange!), faverolles, new hamshire, australorps og araucana og i de fleste tilfælde begynder de øvrige racer jeg har prøvet at gale når de er mellem 8 og 12 uger (så er der altså langt til ca. 24 uger ;D). Problemet med racer, der galer tidligt, er jo at man så begynder at slagte nogle for unge dyr fordi man bliver stresset over kombinationen af nabo og hanegal :-\

Og bortset fra alle de her praktiske overvejelser! Så er orpington en fantastisk hyggelig race /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
Tak Tanja :-*
Se det var jo interessant med de orper.. Måske er de dem som vi skulle overveje.. At de ikke vokser hurtigst vejer da klar op med at de så ikke galer så tideligt.. Måske det er sådan et par basser vi skal prøve??

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Jeg vil gerne sælge dig nogle rugeæg senere på sæsonen. Send mig en PM hvis du er interesseret. Jeg har sorte og blå, dvs. du kan få både sorte, blå og splash. Sidste år havde jeg problemer med at ca. 25% blev fejlfarvede, men dem kan du jo spise ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
Ej det vil jeg supergerne.. så skal det være de blå.. for de er helt vidunderligt smukke!! og jeg har jo ikke rugemaskine mere.. så det skal helst være når er par af silkerne skrukker. Hvor mange æg kan sådan en dværg silke ligge på?? 3?? 4?? ;D ;D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Ej det vil jeg supergerne.. så skal det være de blå.. for de er helt vidunderligt smukke!! og jeg har jo ikke rugemaskine mere.. så det skal helst være når er par af silkerne skrukker. Hvor mange æg kan sådan en dværg silke ligge på?? 3?? 4?? ;D ;D

Ellers kører min maskine de næste par måneder  ;)
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
Tak Marianne.. du er altså bare så sød altid.. :-* :-* :-*

Men jeg har jo ingen kyllingemoder.. så skal altså helst have et par mødre først.. og det haster jo ikke mere end det jager /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Kyllingemoder kan sagten være et kaninbur med en varmelampe over /o Se evt. i mit galleri
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

pylle pylle

• Gæst
ja det ved jeg ;) og har også varmelampen.. men syntes ikke jeg har tid til at rende og passe kyller nu.. og syntes de skal have en mor.. det er det nemmeste.. og syntes også at kyllerne er mere modstandsdygtige når de har haft en mor ???
.. måske det er tilfældigt.. men jeg syntes når jeg har ruget ud på maskine, og de derefter er kommet under varmelampe.. så er det oftere noget skravl der er kommet ud af det.. Men det kan sagtens være en tilfældighed.. har slet ikke gjort det mange gange nok til at der kan konkluderes en sådan fakta..  ;)
syntes også de virker dummere i lang tid de små.. når de har været moderløse..