Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De fjedrede kræ spøger..og derfor deler jeg med mit yndlingsforum..  (Læst 1650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
havde man dog bare pladsen.. og ingen naboer..
vi vil så gerne have slagtevenligt fjerkræ nemlig.

Ja jeg har ikke deltaget det store på forum et stykke tid.. havde lige en familieforøgelse som endelig fandt sted.. og vi har nu fået den skønneste lille vildbasse af en dreng /o... Men nu der begynder at falde en ny form for "ro" over hjemmet, og man længes efter foråret.. så pipper fjerbolde igen rundt i hovedet på mig.. og hvor kunne det være dejligt at have et styks fjerkræ som kunne bruges til noget.

Status på egen fjerkræfarm er pt. 1.2 splash silker og 1.3 røde. Den røde hane ville helt sikker give 99.9 på udstilling.. hvis ikke det lige var fordi hans kam er knaldrød.. som en gummibåd.. Jeg har ikke PT den seriøse interesse for avlen med silker.. nu har vi jo andet der fylder.. Så de skal bare pynte.. og de er jo så hyggelige..

Men et slagtedyr??.. kan man have dem når man har 1000kvm grund? med naboer på begge sider af hækkene?

Ville egenlig ikke noget særlig med dette indlæg.. bare dele mine forvirrende befjerede tanker med et forum af skønne mennesker.. som altid kan kaste en brugbar kommentar i min retning :-*.. lidt moralsk opbakning og lidt bekræftigelse på, at man godt kan have dun på hjernen, uden at man behøver medicinsk behandling.

bare en update.. til mine fjerkræelskende venner... som måske tænkte de havde tabt et medlem undervejs,, jeg ruger stadig.. ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Vi har kun 500 kvm grund og vi har både ægge-høns og slagte-høns.  /o Så det kan godt lade sig gøre.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

pylle pylle

• Gæst
virkelig?? har i naboere lige på den anden side??

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Næsten ::)
Ej ikke helt. Vi har en mini-mini gran-plantage på den ene side, en gammel fold på den anden, en blind landevej på den 3. og en korn/kartoffelmark på den 4.
Men hønsene har en lille lem i hegnet ud af gården så de kan komme både i skoven, på folden, på vejen og på marken. Vil tro vi har 100 m til nærmeste nabo i fugleflugt fra hønsegården.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

kyllingesalg

• Gæst
Hej  ;D

At holde Farverolles i villa haver er hvist ganske normalt  /o

Offline jes.l.h

• Global Moderator
elllers kunne maran, new hampshire eller orpington være et bud. Du kunne jo evt få rugeæg og lægge under silkerne /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Maran selvfølgelig, selv i dværg er det en rimelig størrelse til slagt, og æggene - mums. De er rolige, tillidsfulde, ikke flyvske osv osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
Problemet er jo bare at vi bor i villa kvarter.. Hvem havde drømt om at jeg ville blive fjerkræ freak når tiden gik??

Jeg har tjekket lidt kødracer ud.. og syntes det er møgsvært.. Umiddelbart er det vist faverolles der står højst.. fordi de ikke skulle være de bedste flyvere.. Men hvis jeg må være så fri.. så syntes jeg ikke de er så kønne.. Håber det er okay jeg siger det. ;) jeg bryder mig ikke om deres kolde blege stikkende hønseøjne.. Måske det kan hjælpe mig til at skille hoverden fra kroppende??  :D

Maran skulle jo også være vældig populær.. men de er jo ikke til at få fat i?? og der er da okay at se på ;)

jeg overvejede korchin.. fordi de heller ikke flyver.. og det må racen altså helst ikke.. Men de skulle jo være lidt svære at avle.. når de er så puffy?? og jeg må da også sige at deres nuttethed giver høje point i denne sag. for de er ikke det typiske slagtefjerkræ?? vel??

Orpington.. vokser de ikke langsomt?? det skulle jo gerne kunne svarer sig at have dem gående.. så man ikke skal fodre for mere end man kan få tilbage.. hvis i forstår..

Wyandotter står bestemt også højt på listen.. giver fint med æg og er fine slagtedyr.. Og jeg er så vild med de der sølv sort sømmede.. eller var det omvendt?? ;) ??? ;)

Susanne

• Gæst
Tillykke med jeres lille dreng  :D

....og dejligt at høre fra dig igen  /o

Ja, silkernes brugsværdi kan ligge på et meget lille sted, så jeg kan godt forstå, du fantaserer om en anden race også.

Det gør jeg også indimellem, men pladsen er ikke lige til det. Hvis jeg skulle have en race mere (og f.eks. droppe udstillingsavlen - det ville give et ejstra rum) blev det store maraner.

De lægger smukke æg, de er rolige og der er godt med kød på dem. En rigtig tre-i-en-løsning  :D. Og mon ikke man kan købe nogle rugeæg eller frasorterede kyllinger?

Men problemet med at krydse skel har jeg ikke noget bud på  ???

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Maran er fantastisk velsmagende, og mine flyver ikke gerne. Inden jeg fik overdækket hønsegården (ca. 180 cm) fløj de aldrig over. Jeg tror det vil være muligt at få kyllinger til foråret. Ham jeg købte min stamme af sælger stadig, eller gjorde i hvert fald i sommer, via dba.dk og forum her (kjell Stau).

Og så stort tillykke med den lille dreng /o.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2012, 09:03 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
Problemet er jo bare at vi bor i villa kvarter.. Hvem havde drømt om at jeg ville blive fjerkræ freak når tiden gik??

Jeg har tjekket lidt kødracer ud.. og syntes det er møgsvært.. Umiddelbart er det vist faverolles der står højst.. fordi de ikke skulle være de bedste flyvere.. Men hvis jeg må være så fri.. så syntes jeg ikke de er så kønne.. Håber det er okay jeg siger det. ;) jeg bryder mig ikke om deres kolde blege stikkende hønseøjne.. Måske det kan hjælpe mig til at skille hoverden fra kroppende??  :D

Jamen selvfølgelig skal du have faverolles /o. Jeg har en enkelt gående i haven..hun er grim, halvdum og klodset...MEN hun er det mest tillidsfulde, tamme, charmerende, største sludrechartol og nysgerrige høne, man kan forestille sig...så hvis du/I vil have en god del underholdningsværdi med hønsene også, så er faverolles et fantastisk bud. Derudover lægger hun godt med æg...der er meget kød på sådan en..og du kan være 100% sikker på, at de ikke flyver nogen steder hen...de hopper godt og med en kæmpe kraftanstrængelses blafren med vingerne..kan det på gode dage blive til 1 meter  :D

Øjnene er faktisk meget kønne og utrolig opmærksomme og livlige...når du kender dyret ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg synes også faverolles er smukke, de laksefarvede høns ligner små prinsesser.
Men selvfølgelig skal du have maran ;D
Mon ikke der er nogen fra den nye specialklub for maran, der kan hjælpe?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Tillykke med sønnen!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

pylle pylle

• Gæst
er der slet ingen fortalere for wyandotter???

og lille og lille dreng.. det vil jeg nu ikke sige.. det er jo en stor basse på 1 1/2 som vi er blevet velsignet med i Etiopien. Så der er fuld hammer på.. ;D ;D ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jo wyandotter er også skønne rolige høns, som du kan få i et utal af farver, gode æglæggere også om vinteren, gode slagtedyr, også et godt valg (næsten lige så godt som maran ;D )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk