Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder af "avlsrum" :o)  (Læst 7411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Billeder af "avlsrum" :o)
« Dato: 21 December , 2011, 18:00 »
Tænkte at i ville se det famøse drivhus hvor avls-arbejdet med serama'erne skal foregå.
Goliat og Pjuske er nu sat i bur, - ikke noget de var helt vilde med, men det er der ikke noget at gøre ved, jeg vil have ÆG!!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #1 Dato: 21 December , 2011, 18:07 »
Du kan da få lov til at købe mit lille hønsehus til foråret, efter vi har bygget nyt - hvis du vil.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2011, 18:09 »
Ellers tak Martin. Jeg har ikke plads ::)
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 December , 2011, 18:17 »
Jeg skal nu bare have lavet resten af burene klar samt hente 2 bure mere så skulle jeg være klar til "mission Serama" ;D
Mand og 3 børn

Offline søs1

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 December , 2011, 22:39 »
hej MartinGreen

Jeg vil da godt købe dit hønsehus hvis du skal af med det.

hl susanne

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 December , 2011, 23:06 »
Det er først til foråret, Susanne.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline søs1

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 December , 2011, 23:34 »
jamen det er ok for mig. Du kan bare skrive til mig når det er

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22 December , 2011, 00:07 »
@Jean: Jeg saa denne traaden paa "The Coop", et globalt forum, mest Amerikanere der, men de diskuterer Serama (en af Moderatorene der er fagtisk Dansk): http://www.the-coop.org/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=50756&nt=4&page=1

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 December , 2011, 21:09 »
Jean, jeg bliver altså nødt til at sige hvad jeg tænker, når jeg ser, hvad rammerne er for dit 'projekt serama'. Jeg synes altså ikke det er i orden med de små bure - og hvad til foråret, når temperaturen i drivhuset svinger helt urimeligt meget over døgnet? Vagtler kan tåle det, men seramaer? Jeg tvivler på det. Det kan godt være at man i Malaysien holder dem i små bure, men jeg mener vi bør tilbyde vores dyr bedre velfærd her i DK. Selvom man er en lille høne, kan det godt blive FOR småt.

Og hvad hvis det gode sker - at du bliver oversvømmet med kyllinger - hvor skal de så være?

Jeg har selv små høns (sebright) og til 2 stammer af dem + kyllinger har jeg 3 små gårde, som inkl. hus er ca. 3,5 m2 hver til 1,3 - og det synes jeg selv endda er lige rigeligt småt i længden.

De små er jo meget aktive og det er synd, hvis de ikke kan udfolde sig naturligt - så bliver de heller ikke udviklet naturligt og bliver så kønne som de skal være.

Jeg håber du har planer for en meget bedre løsning - eller udvidelsesmuligheder.
« Senest Redigeret: 25 December , 2011, 21:29 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 25 December , 2011, 21:18 »
Jean, jeg bliver altså nødt til at sige hvad jeg tænker, når jeg ser, hvad rammerne er for dit 'projekt serama'. Jeg synes altså ikke det er i orden med de små bure - og hvad til foråret, når temperaturen i drivhuset svinger helt urimeligt meget over døgnet? Vagtler kan tåle det, men seramaer? Jeg tvivler på det. Det kan godt være at man i Malaysien holder dem i små bure, men jeg mener vi bør tilbyde vores dyr bedre velfærd her i DK. Selvom man er en lille høne, kan det godt blive FOR småt.

Og hvad hvis det gode sker - at du bliver oversvømmet med kyllinger - hvor skal de så være?

Jeg har selv små høns (sebright) og til 2 stammer dem + kyllinger har jeg 3 små gårde, som inkl. hus er ca. 3,5 m2 hver til 1,3 - og det synes jeg selv endda er lige rigeligt småt i længden.

De små er jo meget aktive og det er synd, hvis de ikke kan udfolde sig naturligt - så bliver de heller ikke udviklet naturligt og bliver så kønne som de skal være.

Jeg håber du har planer for en meget bedre løsning - eller udvidelsesmuligheder.

Også min tanke. Syntes også det vil være meget synd for dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 December , 2011, 21:21 »
jeg tror da ikk det er meningen, de skal bo i de små trådbure på billederne

• Bruger
« Svar #11 Dato: 25 December , 2011, 21:22 »
Jeg har planer for udvidelse eller sommerhuse til dem. De kommer ikke til kun at gå i disse små bure, det kunne ikke falde mig ind /o
Der vil til foråret blive bygget løbegårde som de vil kunne komme ud og rende i.
Men lige pt hvor jeg skal have sat dem sammen i stammer samt have sørget for at hanen kommer ordentligt på hønen bliver de nød til det.
Drivhuset kan åbnes HELT op, både vinduer og døre uden at vagtler og høns stikker af da der er sat hegn for vinduer og lavet ekstra døre i huset. Så selv om de ikke kommer ud en dag ville de ikke blive stegt.

« Senest Redigeret: 25 December , 2011, 21:30 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 25 December , 2011, 21:31 »
Avls-resultaterne ved høns, store som små racer, er lig med eller afhængig af de forhold vi giver vore avlsdyr.
Jo mere plads, jo bedre resultater, mht. æglægning og befrugtning af æg, vil kunne ses. Forholdene kan blive så beskedne (læs: små/usle) at det vil knibe med æglægning og befrugtning af disse.

Vi oponerer mod burhønsenes usle forhold - eller mange af os her på Forum gør - så man skal ikke tilbyde racehøns forhold er tangerer, eller af udenfor stående let kan opfattes som noget burhønse lignende noget.
Husk på mange læser med her på Forum. Derfor de gode eksempler tak.

Det var hermed mine tanker omkring dyrevelfærd, med tanker hen mod burhøns.

Jeg deler således Bettina og Marianne`s syn på denne sag.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 25 December , 2011, 21:44 »
Som sagt vil de ikke komme til at bo fast i disse bure. Kun indtil jeg har fået skaffet/bygget noget bedre.
Det er også derfor jeg kalder det et "avlsrum i drivhuset" og ikke deres hønsehus!
Men bare fordi det er midlertidigt skal de jo stadig have ordentlige forhold som redekasse, fodersilo og vandbeholder. Sand på gulvet samt varme. Så jeg kan godt forstå at hvis i får det indtryk at de skal blive hvor de er, men det skal de altså ikke. Om vinteren vil de så have muligheden for på skift at komme ned og rende på gulvet af drivhuset, så hanerne ikke kommer op at slås.
De skal være i drivhuset om vinteren når det er koldt så jeg har mulighed for at give dem ekstra varme og når jeg sætter stammer sammen, ellers skal de være udenfor og hygge sig lige som mine andre høns.
De kommer nok ikke til at løbe helt så frit rundt som de store men de vil altså komme udenfor.

Men dejligt at i råber højt. For jeg er også i mod burhøns!! Men dem af jer som kan synes jeg skal komme forbi og se det hele, for det ser meget mindre ud på billeder og burerne er altså ikke så små. Det er nogen af de største bure man kan få.

- og jeg har læst mig frem til at serama helst skal sættes på mindre plads når de skal parre sig da hønen har det med at stikke af. Så hvis hanen skal have en chance skal de i parringsbur i et stykke tid inden man samler rugeæg sammen.
« Senest Redigeret: 25 December , 2011, 21:53 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 25 December , 2011, 22:04 »
Jean, hvorfor tror du, at du får æg, når du sætter dem i meget små bure, selv for serama er det jo småt.
Det er da min erfaring at der skal god plads til at skabe trivsel, så jeg håber da for dine små seramaer at de snart flytter i passende bolig med plads til at slå med vingerne  /o

De skal da nok begynde at lægge æg, ligeså snart det lysner udenfor, og de små fugle kan jo sagtens tåle at blive lagt til lidt senere end de store der er længe om at blive fine og færdige, de små kan jo risikere at være gået i fæld til LU hvis de klækker i januar
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn