Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder af "avlsrum" :o)  (Læst 3483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #15 Dato: 25 December , 2011, 22:08 »

De skal da nok begynde at lægge æg, ligeså snart det lysner udenfor, og de små fugle kan jo sagtens tåle at blive lagt til lidt senere end de store der er længe om at blive fine og færdige, de små kan jo risikere at være gået i fæld til LU hvis de klækker i januar


Enig, jeg ruger ikke på sebright før til marts-april. Og så er de fine til udstillingssæsonen. LU er i 2012 jo så også først i 2013  ;)

Og så vil jeg også lige tilføje, at utålmodighed sjældent lønner sig, når vi har med dyr at gøre. Forår og lys er lig med kyllingetid  /o
Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #16 Dato: 25 December , 2011, 22:24 »
Jeg Ville da også være betænkelig hvis jeg kun havde min viden om Jean fra de billeder hun viser. Men vi kender hende jo mere end det. Vi har flere gange hørt om hendes omsorg og jeg har da fornemmet at hun handler ud fra den viden hun har tilegnet sig i tidens løb...

Tilliden må komme hende til gode.
Dermed er ikke sagt at jeg syntes at du har uret Marianne M.N . Jeg syntes at det er fint at udvise bekymring og omsorg for andres dyr og andres forehavender.

Mon ikke at vi godt kan regne med at seramaerne kommer ud og bevæger sig i drivhuset.

Hvis jeg var det mindste i tvivl om dyrenes velbefindende ville jeg aldrig ha doneret en frizzel serama hane til hende. 

De står mere beskyttet i burene end hvis de gik frit i drivhuset. Både hvad gælder kulde og besøg af evt. rotter. Siger hende der har mistet 2 søde vagtler i drivhuset til en glubsk rotte.

P.S Vores to serama høner sprøjter æg ud for tiden, men vi kan jo heller ikke rigtig kalde det her for vinter.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #17 Dato: 25 December , 2011, 22:38 »
Tak Lene...ihhh, jeg ved ikke hvorfor men bliver bare så mundlam når jeg skal forsvare/forklare mine handlinger.
Det hele er gået meget stærkt og jeg har med de muligheder jeg har tilrådighed gjort hvad jeg kunne for at de alle har det godt og at de får opfyldt deres behov.
Jeg har læst og læst og kigget 100vis af billeder og derfor ved jeg at de faktisk har det godt i forhold til rigtigt mange andre som bliver holdt fast i bure, indendørs i stuen. Mange steder mener man faktisk at det at have en trio i et bur som jeg har et par ikke slet ikke er noget problem. Dette ville jeg dog ikke udsætte mine dyr for.

Mange af os har jo været ude i noget midlertidigt indtil andet er færdigtbygget eller fundet billigt

Hr. Frizzle har det godt og putterne sidder på hver sin side af hegnet/tremmerne og snakker sammen, men da jeg allerede har lært Goliat's temperant at kende tør jeg ikke bare sætte dem sammen på gulvet i drivhuet for tror virkelig hr. Frizzle ville få bølle-bank af Goliat.
Det bliver spændende når Frank kommer med sine hvordan stammerne bliver sat sammen og om jeg kommer til at have over- eller underskud af dyr. Håber på 2 stammer, men nu må jeg se.
« Senest Redigeret: 25 December , 2011, 22:42 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #18 Dato: 26 December , 2011, 00:21 »
Hej Jean, jeg angriber dig ikke, jeg kommenterer bare det jeg har set og læst det du har skrevet. Og jeg går ud fra, at det er udsagn som nedenstående du har læst - men bare fordi det står på nettet (sakset fra amerikansk hjemmeside http://www.littleamericaminis.com/seramas/characteristics_of_seramas.htm ), gør det jo ikke til en sandhed...!? Og her tænker jeg på det med de små bure - bare fordi det står her behøver jo ikke at betyde, at de skal og bør holdes på den måde - og det glæder mig at du har andre planer for dem. (Nogle af de andre udsagn i nedenstående er jo også 'typisk amerikanske')

'The Serama makes a beautiful pet and companion, both indoors and outdoors.  Their small size requires very little space and a pair or trio can comfortably be caged in a 24 inch by 18 inch enclosure. Seramas should only be let out of their cages when they are safe from predators such as dogs, cat and birds of prey.  Seramas usually raise like a racket when an unfamiliar animal or object is sighted and are safe on their own as long as there are people within earshot who can recognize when they are under threat.  They make great companions while gardening and enjoying the mornings/evenings on the porch.  Their regal appearance and natural beauty adds to the splendor of any garden or home.  They are inexpensive to rear as each Serama consumes only about one pound of feed per month. As a domesticated and naturally breeding pet, the Serama is a great substitute for wild caught pets, especially wild caught birds. Promoting the Serama as a mainstream cage pet will reduce the demand for wild caught birds.

My birds are bred for TEMPERAMENT, (like a puppy, they are very, people friendly and actually crave human interaction and attention) CONFORMANCE, (think Arnold Schwarzenegger for cocks and Dolly Parton, for hens in full body building pose) and SIZE, (hens 6-12 ozs, cocks 8 – 16 ozs). COLOR comes fourth, much like color markings in dogs and the Serama are judged accordingly, based on the above criteria.'

Og jo mere jeg læser om Seramaer - og ser billeder af nogle af dem, synes jeg der finder en kraftig overtypning sted for en dels vedkommende, nogle af dem er jo fuldstændigt deforme i deres kropsform, og jeg tænker om de overhovedet får noget godt og langt liv. Jeg tror dog ikke der findes nogen af de ekstreme typer her i DK, og jeg håber da også, at 'man' holder sig fra dem.

Håber ikke du - eller nogen andre - synes jeg er for skrap! Jeg vil jo bare fjerkræet det bedste, og jeg blev nødt til at reagere - men så formentlig uden grund.
Mvh Marianne

bly viol

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #19 Dato: 26 December , 2011, 00:54 »
nu har jeg set mange steder  seriøse opdrættere have deres ekstra haner i bure på 40 gange 40 .såmænd hele reoler for at de ik skal skade hinanden . eller få bukket en fjer . flere steder går de i udstillingsbure året rundt  hos store opdrættere. de her høns får store bure at være i vinteren over  så tror ik de bitte små høns lider nogen skade . i et dejlig drivhus . hos en kærlig opdrætter der er meget glad for hendes dyr . så jean fortsæt du bare alt det gode du har gang i . er sikker på dine dyr har og får alt hva de har brug for . man skal starte et sted . og efterhånden som du får lavet mere plads . får de mere plads . ting tager tid ik /o /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #20 Dato: 26 December , 2011, 00:57 »
Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg blev lidt såret. Jeg troede folk kendte mig bedre end det. :-\

Jeg har også læst det du har "sakset" og blev noget rystet over det, men det er så ikke det eneste sted jeg har læst.
Jeg har læst flere hundrede sider efterhånden, både fra Malaysia, Amerika, Tyskland, England, Holland og Frankrig..og sikkert også fra andre lande som jeg ikke lige pt. kan huske. Jeg er også meldt ind i flere udenlandske forum.
Alt dette gør at jeg danner min egen mening om tingene. Sortere i oplysningerne og bruger det jeg selv synes jeg kan stå inden for.

Jeg synes som dig at der er meget overtypning. Så sent som her til aften viste jeg nogen billeder af en hane til mine børn og sagde at sådan skal en seram IKKE se ud vist du spørger mig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #21 Dato: 26 December , 2011, 01:05 »
Det skal nok blive godt når du rigtigt kommer i gang.  /o

Mht. overtypning så jeg forleden nogle videoer på youtube med seramaer på udstilling i Malysia. Der var en hane der ikke kunne bøje sig ned til jorden pga det store bryst.  Puha det er godt nok for meget.
Som Marianne skrev er der vist ikke den "type" herhjemme og godt det samme.  :o

Held og lykke med dine små. Glæder mig til at se billeder.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #22 Dato: 26 December , 2011, 01:18 »
Da jeg var ovre hos dig Jean så jeg dine meget søde Seramaer og jeg kan kun sige at jeg syntes de så ud til at stortrives,de var så tillidsfulde og søde...var helt overvældet over de var så tamme og man kunne stå men dem på hånden og kæle dem.. /o
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #23 Dato: 26 December , 2011, 01:21 »
De er meget tamme og tillidsfulde. Jeg har dem alle i hænderne hver dag, for de er bare så dejlige.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #24 Dato: 26 December , 2011, 01:22 »
 /o
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #25 Dato: 26 December , 2011, 01:30 »
De elsker at sidde oppe oven på deres hus. Pjuske putter hendes hoved ind under Goliats vinger når hun sover. De er bare så skønne de 2.
Spændt på at se hvad der sker når Frank kommer med de sidste, for jeg regner nemlig med at Pjuske skal ind til hr. Frizzle og Goliat så skal have en ny kone, for Pjuske er jo også Frizzle.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #26 Dato: 26 December , 2011, 08:42 »
@ Jean: Jeg tror du skal spoerge Joern Clevin om raad, Jeg tror ikke du skal parre en frizzle med en frizzle, men jeg haver selv aldrig haft nogle frizzles, saa jeg kan ikke raade dig der. Men, spoerg Joern, saa faar du nog hjelp.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #27 Dato: 26 December , 2011, 09:09 »
Jean, jeg er ked af hvis jeg har såret dig, det var jo slet ikke meningen. Og jeg er som sagt glad for at høre at du har planer om udvidelse og gårde m.v. til de kære små, så de kan udfolde sig som de bør.

Mvh Marianne

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #28 Dato: 26 December , 2011, 09:20 »
jean du skal ikk se det som et angreb, og ingen grund til at blive såret, alle der læser med, ved jo hvad du har gang i, og du har sikkert ikk tænkt tanken burhøns, nu har du den i baghovdet, når du skal igang med det rigtige anlæg, og burene er jo fine og nemme til kyllinger, haner og sådan, og sikkert oss til adskillelse i lune vinteromgivelser, når de ikk flyver frit omkring i stuen eller drivhuset, hvis de ellers kan frigøre sig fra at pillle dig i øret. /o så det er jo ikk stressede dyr du har, man tænk at ha 75 små pippere til at pille dig i øret, du kan sikkert ikk give den samme meneskelige frihed og omsorg til dem alle.

så jean endnu engang tag det som gode råd, frem for fordømmelse, og bevar åbenheden, det er vejen frem, og hvis du hører ti meninger, kan du jo måske bruge bare en eller to til noget konstruktiv, er det jo en gevinst, og der er jo ikk mange burhøns der kan komme på græs den første forårsdag den mulighed har dine jo i burene,

jeg vil gerne se video når enten dig eller goliat kan dette
*d *d
eller sammen
« Senest Redigeret: 26 December , 2011, 09:25 Fra kristiank »

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #29 Dato: 26 December , 2011, 09:30 »
nu har jeg osse fulgt jeans gøren og laden gennem et stykke tid, og jeg vil gætte på at hun inden 3-4mdr har skrottet det nuværende avlsrum og bygget noget andet hurtigere end hendes helbred syns hun skal ;) Spørgsmålet er bare hvad hun dropper hjemme på matriklen til fordel for seramaerne ???
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk