Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mc Donalds moral overrasker mig ikke, men  (Læst 1967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Mc Donalds moral overrasker mig ikke, men
« Dato: 24 ſeptember , 2011, 07:44 »
Hvor bliver jeg dog trist af at læse læsernes kommentarer.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1626338.ece

VH Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mc Donalds moral overrasker mig ikke, men
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2011, 08:03 »
Jeg sad netop i går aftes og sagde til manden, mens jeg viste ham de kommentarer, at jeg nærmest mistede troen på at det nogensinde blev bedre med dyrevelfærden, når folk kan skrive sådan noget...lort!  /d

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2011, 08:03 »
JA, det er vel nok afstumpet, at være ligeglad med hvordan dyret har haft det, når bare det smager godt og er billigt.  /3 /f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2011, 08:05 »
Mon en from bøn om at han bliver slagtekylling i et evt. næste liv virker???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2011, 08:10 »
Sikkert ikke...men vi kan jo sådan rent personligt, godt gå og ønske os det i alt hemmelighed *e

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2011, 08:11 »
Hold da op.. Danske slagtekyllinger har det godt!!! Jamen, det er jo næsten pinligt, at nogle vil udtale denne direkte løgn, og som ham fra Dyrevennen skriver, det er jo fuldstændig vildledning af forbrugerne...og forbrugerne er jo altså nogle gange "dumme" eller tænker bare ikke over det, og det er bare ikke i orden, at de får sandheden pyntet!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2011, 09:23 »
Folk er så egocentrerede og kyniske, hvis bare JEG har det godt så er det da skide lige meget om andre har. 
Jeg fik meget lyst til at kommentere derinde, men man skal også vælge sine kampe, mod stupide encellede microorganismer som dem der debaterer derinde kæmper selv Vor Herre forgæves.

Det er en krig der ikke kan vindes helt, men vi skal være glade hver gang vi får et menneske overbevist om hvad der er værd at spise og hvorfor.... Og vi der har børn... giv dem glæden ved at være med til hele processen fra æg til steg....

Jeg er ikke frelst, jeg indrømmer at jeg også køber de stakkels industrikyllinger (brystfilet ex) havde jeg haft plads til ca 100 slagtekyllinger på græs hvert år var det det jeg gjorde men det har jeg ikke og min pengepung rækker bare ikke til at købe økohøns hver gang. Og så skal vi lige huske at økologi ikke er paradis altid.... at fødevare produktion er industri, uanset om det er øko eller ej.  Det ultimative ville være små selvforsynende parceller over alt, men det kan jo ikke lade sig gøre.... desværre. og da slet ikke så længe kommunerne er så fjerkræforskrækkede at de laver regulativer fordi de ikke har andet at give sig til
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2011, 14:58 »
Jeg er også chokeret over de mange udmeldinger fra folk som skriver de er ligeglad med dyrevelfærd, bare det er billigt! :o. Det pensles jo ret kraftigt ud, hvor dårligt en kylling i industrien har det, og alligevel skrives der som kommentar "Who cares - bare den smager godt" og "Jeg er personligt hamrende ligeglad med hvordan min mad har haft det, før jeg sætter tænderne i det. Det der betyder noget for mig er at det mætter."

/3 /3 /3 /3 /3
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2011, 16:53 »
Ja..det kan da klart blive bedre med dyrevelfæren. Men mon ikke de danske kyllinger har det bedre end dem fra andre lande? jeg ved det ikke, men håber og tror det. Men ligefrem at kyllingerne hygger sig på græs, den er for langt ude.

Det er bla. også kommet frem at en del økologiske landmænd snyder. Der er fundet forbud medicin ved stikprøver. Tænker bare på at de der bevidst kun køber økologiske ting, faktisk ikke aner hvor økologisk det faktisk er..sådan er det desværre. Man ved kun med sikkerhed hvis man selv dyrker sine grøntsager og slagter sine egne dyr..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2011, 17:06 »

Det er bla. også kommet frem at en del økologiske landmænd snyder. Der er fundet forbud medicin ved stikprøver. Tænker bare på at de der bevidst kun køber økologiske ting, faktisk ikke aner hvor økologisk det faktisk er..sådan er det desværre. Man ved kun med sikkerhed hvis man selv dyrker sine grøntsager og slagter sine egne dyr..

Det er netop rigtigt.  MAnge dyr lider faktisk under at skulle være Øko-dyr.  Min gode ven kom med følgende udtalelse ( Ja ok, han er traditionel landmand, dog af den rigtig gode slags hvor dyrenes velfærd er i højeste prioritet) "man ser jo heller ikke billeder af økologiske kalve med total tyndskid i reklamerne for økologiske vare fordi de skal være på græs?? og ej heller ringorms befængte dyr fordi behandling er for dyr og ikke kan betale sig for økologer?? og heller ingen frilandsgrise som slagtesvin fordi de er i stalde?? det er reklame og intet andet"
Og han har altså fat i noget. Man hører også om malkekvæg som ikke får den antibiotika de skalhave fordi mælken så skal holdes tilbage i mange uger.... Men er klart tilhænger af øko dyrkede afgrøder, men den halter endnu lidt i dyrenes afdeling ....
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:34 »
Kalve FÅR tyndskid når de kommer på græs - ALLE kalve....
Jeg kender to øko-svineproducenter, hvis grise går ude indtil de skal slagtes. De har adgang til et gammelt maskinhus men vælger selv at ligge ude i mudderet og gumle græsrødder.
Nej, du skal nok ikke tro på den traditionelle landmand. Han er hjernevasket og mener vel at spaltegulve er mere "hygiejniske" og at kalve har bedst af pulvermælk fordi koens  mælk er "for fed". Min svoger mente i mange år at det var mindre "stressende" for køerne at stå i bindsel end at gå i løsdrift  :o :o :o. Nu er de i løsdrift og har ingen problemer med ben og klove længere....
Jeg udvandrede for et par år siden fra en middag hos nogle bekendte, der havde inviteret naboen med. Han var svineavler og havde nogle uger før leveret grise til slagteri om torsdagen men én var faldet ned af rampen og kunne ikke gå på det højre bagben. Den kom retur i stalden fordi den ville blive afvist på slagteriet (den skreg da også, som han sagde). Så blev det weekend og grisen lå i stalden indtil tirsdag hvor hjemmeslagteren havde tid til at nødslagte den. Den havde ikke været på benene men han havde givet den lidt vand af en spand "for den skulle jo ikke gå til spilde". Vores bekendte fik den tilbudt til favorabel pris.
Da min mand parterede den, fandt han et splintret lårben og en fodboldstor blodansamlingen i skinken, der måtte kasseres. I øvrigt var hele grisen sej. Min bordherre (bonden) forklarede mig ved middagen da talen faldt på grisen at det kun er "Københavnere" der mener at dyr lider. Så gik vi!
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2011, 18:37 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:41 »
Når min mor fortæller om hendes barndom på landet, så er det jo noget med kylling som blev behandlet som noget særligt, et fest måltid som f.eks. and er i dag. Men hvis vi forventer at spise kød til morgen, middag og aften så skal det selvfølgeligt være billigere end hvis vi kan leve med at spise det sjældnere og så få en større smags oplevelse. Jeg har selv valgt det sidste- i år er der ingen haner i overskud så i år får vi ikke kyllingesteg :'( men hellere undvære end at støtte industrien som den er i dag
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:58 »
Der er slanger i ethvert paradis.  Jeg ved at min vens køer kommer på græs når vejret er til det, hvis det eks er 30*+ og skyfri himmel kommer de ikke ud da de får det altfor varmt,så står de i stalden hvor de kan vælge at gå igennem en vandforstøver for at køle ned, kløsig på alverdens kobørster  og dehar detganske godt i en godt ventileret stald. Han elsker sine køer :)
Der er for og imod begge veje. og der er brådne kar i alle fag. Den svinebonde du har mødt er da en nar og kan godt forstå du udvandrede.
Jeg har selv arbejdet en kort periode i en meget moderne svinestald (også traditioneL) Alle søer lå på gummimåtter, skuldersår (som faktisk bare var små røde mærker )blev smurt to gange dagligt. syge dyr blev behandlet eller aflivet og sendt til Daka. Det var dengang helle debatten om skuldersår var på sit højeste, og jeg blev da i den grad positivt overrasket der hvor jeg var. Men jeg er set ikke i tvivl... sådan er det ikke alle steder.
Nå men det var jo slet ikke det det hele handlede om.  Jeg blev sq også trist da jeg læste alle kommentarerne...det er hårdt at se på for alle os der elsker vores dyr og har dem i fingrene hver dag.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:59 »
Når min mor fortæller om hendes barndom på landet, så er det jo noget med kylling som blev behandlet som noget særligt, et fest måltid som f.eks. and er i dag. Men hvis vi forventer at spise kød til morgen, middag og aften så skal det selvfølgeligt være billigere end hvis vi kan leve med at spise det sjældnere og så få en større smags oplevelse. Jeg har selv valgt det sidste- i år er der ingen haner i overskud så i år får vi ikke kyllingesteg :'( men hellere undvære end at støtte industrien som den er i dag
Johanne, det er ærgeligt at du bor så langt væk, ellers kunne du komme her og hente en 3-4 slagteklare maranhanekyllinger :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2011, 19:34 »
For nu at vende tilbage til emnet (McDonald ;)) så er jeg som tidligere Københavner ret sikker på at mange, der bor uden kæledyr (det må man jo ikke have) på en 4. sal på Nørrebro INGEN forståelse har for at det er DEM, der skal tage stilling til dyrevelfærden. Egentligt er det vel også producenten, der skal stå inde for at "varen" er produceret forsvarligt. Når der så oven i købet kommer ting frem om at de varer, der har prædikatet ØKO også af og til  halter i etikken - så er det for nemt at vælge det fra. Jeg kan ikke selv se anden løsning end at der bliver lovgivet på området og at kontrollen forestås af det offentlige og ikke af dem, der har økonomisk gevinst af at snyde (producenterne).
Og for os, der har muligheden, er det en oplagt opgave at lære børn og børnebørn at dyr også er levende væsener som skal have det godt uden at de bliver til kæledyr. Og at der er en kvalitet i at tilberede og spise fødevarer, der har haft en naturlig opvækst (fra gulerødder til køer) med respekt for det kredsløb, vi alle er en del af. Det skader heller ikke at de finder ud af (børnene, altså ;)) at gulerødder skal luges og høns fodres for at der kommer mad ud af det. Jeg husker stadig den ærefrygt (og lidt frygt  :D) jeg følte når jeg som 5-6-årig skulle hente æg i hønsehuset for at få æggemadder under besøg hos den jydske del af familien. Og senere gå ud med dagens madrester til hønsene.  McDonalds er for NEMT!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner