Kalve FÅR tyndskid når de kommer på græs - ALLE kalve....
Jeg kender to øko-svineproducenter, hvis grise går ude indtil de skal slagtes. De har adgang til et gammelt maskinhus men vælger selv at ligge ude i mudderet og gumle græsrødder.
Nej, du skal nok ikke tro på den traditionelle landmand. Han er hjernevasket og mener vel at spaltegulve er mere "hygiejniske" og at kalve har bedst af pulvermælk fordi koens mælk er "for fed". Min svoger mente i mange år at det var mindre "stressende" for køerne at stå i bindsel end at gå i løsdrift

. Nu er de i løsdrift og har ingen problemer med ben og klove længere....
Jeg udvandrede for et par år siden fra en middag hos nogle bekendte, der havde inviteret naboen med. Han var svineavler og havde nogle uger før leveret grise til slagteri om torsdagen men én var faldet ned af rampen og kunne ikke gå på det højre bagben. Den kom retur i stalden fordi den ville blive afvist på slagteriet (den skreg da også, som han sagde). Så blev det weekend og grisen lå i stalden indtil tirsdag hvor hjemmeslagteren havde tid til at nødslagte den. Den havde ikke været på benene men han havde givet den lidt vand af en spand "for den skulle jo ikke gå til spilde". Vores bekendte fik den tilbudt til favorabel pris.
Da min mand parterede den, fandt han et splintret lårben og en fodboldstor blodansamlingen i skinken, der måtte kasseres. I øvrigt var hele grisen sej. Min bordherre (bonden) forklarede mig ved middagen da talen faldt på grisen at det kun er "Københavnere" der mener at dyr lider. Så gik vi!