Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når livet gør ondt, en historie fra min verden  (Læst 1292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
Når livet gør ondt, en historie fra min verden
« Dato: 07 ſeptember , 2011, 15:42 »
Tidligt på sommeren gik jeg ned med voldsomt stress. Kunne i lang tid intet, men da jeg kom lidt til mig selv blev det besluttet at jeg skulle have noget at stå op til og noget at gå op i. Så det var ikke svært at beslutte at nu skulle jeg have de længe ønskede høns.
Hønsene kom, 5 dejlige Australorpstøser. Og det skulle vise sig at være den bedste beslutning jeg længe havde taget. Det har været ren mental terapi. Og jeg har da også brugt uforholdsmæssigt meget tid sammen med dem. Men det har virket og det virker stadig. Jeg er nu på vej tilbage på job meget langsomt. På de to måneder jeg har haft hønsene, er de blevet håndtamme, på trods af alderen. Men specielt den store voksne dame har taget mit hjerte med storm. De store lysebrune øjne (skulle vist have været sorte) og hendes ubetingende tillid. Kommer mig skrigende i møde og er hvor jeg er. Sidder jeg og holder pause fra havearbejdet, holder vi pause sammen. I går hoppede hun op på skødet for at stjæle en pølse... Og så er hun netop kommet igang med at lægge æg.
Men livet er barskt og uretfærdigt. Jeg kører hjemmefra i går aftes kl.18 og mine høns står ved lågen og spejder bebrejdende på mig. Aftalt at min mand skal lukke dem ind senere.
Han kigger derned og ser at netdøren ind til den inderste hønsegård er lukket og tror at jeg har lukket dem ind alligevel. Desværre går han ikke ned og tjekker. Kl. 21 skal han ud med skrald og hører noget der lyder meget som en høne. Han er med det samme klar over, at han har gjort i nælderne og at der er noget galt. Og det var der. Han havde nemlig glemt at låse netdøren, så det han troede var mit værk var blæstens og hønsene var spærret ude i haven. Og der midt i det hele jagtede ræven min store høne med skrig og skrål. Hønen slap dog fra ræven og der stod han. Med fem høns og en ræv. (Senere skulle det vise sig at der faktisk var to ræve). Der stod han så og kiggede rundt. Så tre høns sidde i brændeskuret og sove, den store under noget højt græs ved hegnet, men den femte kunne han ikke finde. Han kunne af gode grunde ikke indfange dem, for ræven var bestemt ikke indstillet på at stoppe her. Her stod han så i en time og holdt ræven væk fra hønsene. Så det syn der mødte mig da jeg kom kl. 22 var ikke just det jeg regnede med. Der stod min mand og en ræv og gloede på mig.
Jeg røg ud af bilen og fik pillet de tre fra brændeskuret ned og puttet i huset. Fandt den store og fik den puttet i huset. Så gik jagten ind på den sidste høne og det skulle jo helst være inden ræven fandt den. Det var mørkt, silede ned og blæste. Ikke optimale forhold når man skal finde en sort høne. Morten holdt ræven i skak og jeg finkæmmede ALT. Til sidst, efter to en halv time fandt jeg den siddende oppe i vores rødtjørn og sove. Op med en stige og fat i den.
Da jeg kiggede ind til dem med lidt lys så de kunne finde deres pind, kunne jeg desværre se at den store faktisk ikke havde det helt godt. Den stod bare ovre i hjørnet. Men uden for min rækkevidde.
Uerfaren og panisk som jeg var og stresset af at skulle finde den sidste høne, fik jeg ikke tjekket den efter. Den sidste var våd og blev lige tørret i et håndklæde.
Hele natten har jeg patruljeret med min store hund og holdt udkik efter ræve. For de skulle ikke slippe uden en skræk i livet.
Det var med bævende og rystende ben jeg luskede den tunge gang ned til hønsehuset i morges. Bange for hvad der skulle møde mig og ængstelig for min ynglingshøne var for medtaget. Den er noget hæs, går stille inde i huset, skrutter ryg og ser lidt skæv ud. Gik i redekassen og lagde et æg, men har ingen gnist og spiser ikke. De andre høns er noget utrygge fordi hun ikke er der til at lede flokken. De har lagt sig på mine fødder når jeg er gået derud. Vandrer ud og ind og ser til hende. Da hun så endelig tog mod til sig og gik ud, hakkede en af de størst kyllinger hende i nakken. Hun dukker sig helt. I skrivende stund er hun under hønsehuset sammen med de andre. Men hold da op hvor er jeg ulykkelig. De høns har betydet mere end jeg troede muligt og nu aner jeg ikke mine levende råd. Jeg vil jo ikke så gerne jagte hende for at fange den og isolere den. Den har fået de tæv den skulle i nat af ræven. Men samtidig plages jeg af dårlig samvittighed. Har siddet dernede det meste af dage og været fortvivlet. SÅ ONDT KAN LIVET OGSÅ VÆRE......... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline alma

• Bruger
Sv: Når livet gør ondt, en historie fra min verden
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2011, 15:54 »
Først vil jeg sige: Ja, høns er dejlig afsfstressende  :)

Jeg håber virkelig at dine høns kommer til sig selv igen, men hvor må det være en skrækkelig oplevelse for både høns og mennesker. Det er utroligt at de to ræve ikke stak af igen når Morten var der.

Vi har heldigvis endnu ikke haft uønsket besøg og vores går i lukket går pga. naboens hunde.
Malene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2011, 16:17 »
I aften når hun går på pind, kan du stille og roligt tage hende, og så kan du stille og roligt få kikket hende efter og se om der er sår, der evt. skal renses. Er der sår og har du penicillinpudder, drysser du med det.
I weekenden får I sat en krog på netdøren, så den ikke kan blæse i en anden gang.
Jeg kan godt forstå, du er ked af det, for hønsene er bare sådan nogle taknemmelige dyr, man giver så lidt og får så meget igen. *t
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2011, 17:32 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2011, 16:48 »
Mit hønsehus er ikke sådan lige til at komme ind i, men vil alligevel prøve om jeg ikke kan komme til hende på knæ i aften.. og jeg har faktisk pencillinpulver.

Fedt at du altid svarer Marianne /o

Alma, vi har ikke set ræven før og troede at det var vores hunde der gjorde, at de ikke ville vælge os først. Der er endvidere rimelig meget liv omkring vores grund og jeg tror ikke vi havde haft noget problem, hvis hønsene var kommet ind i seng. Vores hønsehus står inde i en hønsegår som er sikret både foroven og forneden..... Men mon ikke min mand husker hønsene fremover? :-\
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2011, 16:58 »
 *t

Håber du er kommet ovenpå igen med stress. Det kan være en svær omgang.

Knus
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2011, 18:01 »
Du må endelig sørge for at få din høne set ordentligt efter, høns har det jo med at lade som om de er ok, for ikke at blive moppet og hakket, så de viser ikke tegn på dårligdom, før de ikke kan holde sog gående.
sår kan vaskes med vand og sæbe, og så penicillinpudder, det vil være godt, hun kan jo også være trykket så hun har det svært med at trække vejret..
Når du får fat i hende, så tag hende ind i køkkenet hvor der er godt lys, og se specielt efter på ryggen under vingerne hvor ræven ofte har haft fat, og tjek halsen for huller.
Selvom det kan se slemt ud, så  kommer de  sig ofte med lidt kærlig pleje.

Jeg vil dog anbefale dig at du lukker dit hønsehus af for natten, selvom du mener den er rævesikker.

hvis du lader hundende patruljerer en tur hver dag, og pisse teritorie af, så kan man være heldig at ræven betænker sig.

God bedring til både dig og den søde høne  *t
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2011, 18:36 »
Mit hønsehus er altid lukket om natten.

Hvor går grænsen for hvad der er rimeligt overfor hønen? Jeg ville sådan ønske jeg havde noget mere erfaring... Den ser i øvrigt bedre ud nu. Den siger ikke noget, er hæs og forsigtig, men spiser og drikker..
Vil jo ikke af med kræet, men lide unødigt skal den dælme heller ikke :'(
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2011, 18:43 »
Hvis hun spiser og drikker, vil jeg se tiden an, det er et godt tegn. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2011, 19:56 »
Marianne har ret, hvis den spiser og drikker, så går det nok ikke helt galt, se tiden an, hun er nok frisk om et par dage  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2011, 20:22 »
Sikke en frygtelig oplevelse Lis. Med den beskrivelse af forløbet, så tror jeg, at du er mere end heldig med at rævene ikke fik dræbt nogle af hønsene. Jeg ville være ovenud meget obs på rævene især i den nærmeste fremtid, for nu har de "lugtet blod".

Jeg kan levende forestille mig, hvordan du har det med dine høns. Personligt har jeg ikke været overmandet af stress...dejligt at du er på vej tilbage på banen...men jeg bruger også mine høns som afstresser. Det er utroligt så skønt det er at sidde og pludre med dem og tiden flyver.

Kan du komme til din lille kæledække her i aften, så skal du gøre det. Infektion er en grim ting, men kan standses nemt, hvis det behandles tidligt. Jeg tror dog også, at hun nok skal klare den. Hun har fået et koloenormt, kæmpe chok...for fanden..hvem ville ikke det??!!. Men sørger hun for at få noget at spise og drikke...så læger de mentale sår også...med tiden.

*b til dig..og håb om at du og hønsene aldrig kommer til at opleve det samme igen.
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2011, 20:55 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2011, 20:31 »
Lis, det er slet ikke for at nedtone din historie, men min første tanke, da jeg læste din historie var: Hold da op hvor var hun bare heldig :o Tænk at de dumme ræve slet ikke havde held til at få aftensmad hos jer, og hvor er det sejt, at din mand stod der og var livvagt i en time /o /o /o

Jeg kan godt forstå du er RIGTIG ked af at din yndlingshøne har taget skade :'( Men jeg tror hun er meget chokeret. Jeg havde ræven helt inde i hønsehuset for 1,5 år siden hvor en af hønerne fik rævet en ordentlig luns kød af. Hun helede på mirakuløs vis, men der gik i al fald 14 dage inden hun begyndte at være sig selv igen. De andre høns var også meget chokerede og der gik 3 uger inden æggeproduktionen var oppe på det normale igen.

Din hønes positive tegn er, at hun faktisk gik ud af huset af sig selv i dag og at hun spiser og drikker. Jeg krydser fingre for at både hun og du heler og bliver jer selv igen *b
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2011, 21:58 »
Hvor er i søde allesammen.  Den ene vinge er helt sikkert medtaget og der er skrammer i nakken, men kun overfladiske så vidt jeg kunne få lov at se. Men selvom hun brokkede sig lidt da jeg undersøgte hende omkring vingen, forholdt den sig alligevel utrolig roligt. Stakkels stakkels lille høne.. Jeg krydser fingre og forkæler ekstra i den næste tid. Skrammerne så harmløse ud, men blev renset og pudret. Svingfjerene vokser vel ud igen og jeg håber vingen kommer sig.
Tak igen for gode brugbare, hurtige, omsorgsfulde og professionelle svar.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 08 ſeptember , 2011, 06:56 »
Det er rigtig godt at høre Lis.

Vingen skal nok komme sig igen. Da hun ikke skal bruge den til at flyve ud i verden med, betyder det jo ikke noget, hvis den alligevel bliver lidt mindre funktionsdygtig pga angrebet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 08 ſeptember , 2011, 07:46 »
Det skal nok blive fint igen med din høne, Lis, hun er jo i gode hænder hos dig /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 ſeptember , 2011, 08:06 »
 *t *t *t håber hun klarer den!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.