Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hereford kvæg - slagt  (Læst 6335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #45 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:04 »
Danny det sjælden man er sikker på der er et tørt leje bare fordi der er nogle træer
Søren

Hvis de går på en mark som er større end en almindelig villa have så er der vel ofte et tørt leje. Marken skal ihvertfald værre lille før de pløre hele marken op. Selfølgelig skal de ikke gå i en oversvømmet mose men de behøver ikke ligefrem at have et sted med masser af tørt halm. Bare de kan ligge tørt.
Jeg læste et eller andet sted at de skulle kunne ligge et sted der var veldrænet og evt. på et lag af halm, gran nåle, muslingeskaller eller andet materiale.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #46 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:17 »
Uanset mængden af kød fra en slagtet Angus kan jeg hurtigt regne ud at jeg ikke skal bruge et helt dyr selv.  :D

Nu er det ikke aktuelt at tænke på slagtning endnu, men er der nogen der har et godt bud på hvad en fornuftig kg-pris er hvis man sælger en 1/4 Angus ko/tyr?
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 21 ſeptember , 2011, 23:32 »
Uanset mængden af kød fra en slagtet Angus kan jeg hurtigt regne ud at jeg ikke skal bruge et helt dyr selv.  :D

Nu er det ikke aktuelt at tænke på slagtning endnu, men er der nogen der har et godt bud på hvad en fornuftig kg-pris er hvis man sælger en 1/4 Angus ko/tyr?

Jeg ved ikke hvad en fornuftig pris er men de gange vi har købt, har vi givet 50 kr. pr. kg. Men det er så inkl. 10-15 kg. ben/knogler (ved 1/4 ko/kalv) og noget fedt og andet uspiseligt.

Mit bedste råd til dig er, at du endelig skal gøre folk opmærksomme på dette, inden at de køber kød ved dig. Man/de bliver slemt skuffet når man står med knogler (hundemad/kødben) for 700 kr. imellem hænderne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #48 Dato: 22 ſeptember , 2011, 15:58 »
Måske man kunne sælge knoglerne til hundemad seperat? Mange fodrer efterhånden efter barf princippet :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 22 ſeptember , 2011, 21:45 »
Jeg har netop købt hak af en hobby kvæg bonde, de har en lille gårdbutik. Kun hak, 55 kr pr. kg. inkl moms. Inde på nettet kan man google flere priser på hjemmelavet oksekød, steaks, stege mv :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #50 Dato: 22 ſeptember , 2011, 21:49 »
Tror nu ikke hunde kan leve af knogler. Hvis de kan, bør man skifte slagteren ud, for så er han ikke dygtig nok  ;)

Men knogler koger man til fond og hæver sin momse-sovs op til  restaurant-sovs, næh så hedder sauce.

Claus Meyer har visdomsord her om fond og gastrik (en slags smagsforstærker. Da C.M. puttede gastrik i sin mormors sovs (hun var i følge C.M. dygtig til at lave mad) sagde hun "Den (sovsen) har fået korset på) :

Julesaucen mangler ofte karakter og det handler om to ting: En ordentlig bouillon og en gastrik. Det skal ikke være en bouillon der er kogt på røvhullet af dyret, men brug nu en ordentlig kvalitet, siger Claus Meyer. Gastrikken kan man selv nemt lave, det er en karamelliseret eddikesirup:

Smelt 100 g. sukker på panden til det er brunt og hæld ca. 1 ½ deciliter vineddike på, eddiken smelter simpelt hen sukkeret. Lige i starten klumper det, men efter 10 minutter på kanten af bluset ender det med en brunlig, sur - sød bitter sirupsagtig væske. Smag den brune julesauce til med gastrikken.

Siden har han fundet på at fremstille det til salg, men man kan bare bruge en lidt bedre eddike, så har man allerede sparet.

http://www.dr.dk/P2/Aktuelt/Julek%C3%B8kken/20061208161619.htm
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 22 ſeptember , 2011, 22:50 »
@pilegaarden

Super fedt gået!
Vil mægtigt gerne høre nærmere når du bliver erfaringer klogere!
Har selv snakket med min nabo om noget lignende, så er der bare super at kunne trække nogle erfaringer lokalt fra :)

Lige før man måske kunne komme forbi til en snak og se hvordan og hvorledes?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #52 Dato: 22 ſeptember , 2011, 23:26 »
Puha.

Det er nu det begynder at være tæt på at man fortryder hvad man har kastet sig ud i.

Bureaukrati Danmark

Jeg tilmeldte, som loven foreskriver, tilgang af kvæg til CHR (via RYK øst) allerede i begyndelsen af ugen (19/9) og kunne også se at de var tilmeldt registret.
I dag dumper så lige en lille sag af en staldblok, ind fra RYK, som skal udfyldes med diverse 'hændelser' senest 3 dage efter disse har fundet sted, og senest 7 dage efter skal originalblad fra blokken tilsendes RYK.

Blokken er med et hav af 'flapper' i stift karton, og så en del egentlige rapporteringssider, med gennemslag, så man selv kan/skal opbevare en kopi af alle rapporteringer. Jeg tror det tager et par dage at sætte sig ind i korrekt brug af dette 'monster'.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad regninger bliver for registrering + 'materiale', når den dukker op. Sikkert samme pris som mine 3 stykker kvæg  ;D

Jeg forstår squ godt hvis små landbrug giver op. De store bruger formentlig rådgivningscentre til at tage sig af administrationen.

Alt dette papirnusseri for 3 stykker kvæg på en nedlagt landbrugsejendom.

Puha - jeg trænger til luft.

Mvh
Erik Andersen

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 23 ſeptember , 2011, 07:13 »
Men knogler koger man til fond og hæver sin momse-sovs op til  restaurant-sovs, næh så hedder sauce

Vi glæder os  hver gang til den store pose knogler   ;D /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #54 Dato: 23 ſeptember , 2011, 07:25 »
@ Erik

Velkommen som ejer af klovbærende dyr. Jeg ved ikke om reglerne for kvæg og får/geder er 100 % de samme.

Men ved geder skal der altid udfyldes og sendes en side ind til RYK  hver gang fra staldbogen, når der flyttes dyr ind og ud af besætningen. Modtageren gør lige nøjagtigt det samme også og hvert ½ år samkøres det hele i RYKs database og man modtager så en opgørelse, som helst skulle stemme overens med hvad afsender og modtager har indsendt af oplysininger.
Dette er ikke altid korrekt, for de kan også glemme hos RYK.
Endvidere skal der (ved geder) også sendes et sundhedsdokument med dyrene. Dette kan printes ud gratis. I "gamle dage" bestilte man det og det kostede 20,- så der er trods alt lidt som er blevet nemmere og billigere.

Til gengæld er CHR gebyret steget pr. år og har man over 10 dyr, så skal man betale en extra regning  mere.. ??? /d

Skal man så og så avle dyr med papirer, så er det straks en helt anden og dyrere registrering.
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2011, 07:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #55 Dato: 23 ſeptember , 2011, 09:12 »
Hej igen Erik
Jeg glæder mig til at høre hvad kilo prisen ender på for den slagtede kreatur
Hvis du da ellers vil fortælle det
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 23 ſeptember , 2011, 20:52 »
Puha.

Det er nu det begynder at være tæt på at man fortryder hvad man har kastet sig ud i.

Bureaukrati Danmark

Jeg tilmeldte, som loven foreskriver, tilgang af kvæg til CHR (via RYK øst) allerede i begyndelsen af ugen (19/9) og kunne også se at de var tilmeldt registret.
I dag dumper så lige en lille sag af en staldblok, ind fra RYK, som skal udfyldes med diverse 'hændelser' senest 3 dage efter disse har fundet sted, og senest 7 dage efter skal originalblad fra blokken tilsendes RYK.

Blokken er med et hav af 'flapper' i stift karton, og så en del egentlige rapporteringssider, med gennemslag, så man selv kan/skal opbevare en kopi af alle rapporteringer. Jeg tror det tager et par dage at sætte sig ind i korrekt brug af dette 'monster'.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad regninger bliver for registrering + 'materiale', når den dukker op. Sikkert samme pris som mine 3 stykker kvæg  ;D

Jeg forstår squ godt hvis små landbrug giver op. De store bruger formentlig rådgivningscentre til at tage sig af administrationen.

Alt dette papirnusseri for 3 stykker kvæg på en nedlagt landbrugsejendom.

Puha - jeg trænger til luft.

Jamen hør, jamen hov...hvad er det for "hændelser", de vil have dig til at notere, og hvor skal du sende dem hen?? Er det hvis der kommer dyr ind/ud, du skal notere ned?

Gud fader i skuret - forstår godt, hvis du puster og pruster over sølle 3 køer som hobby og så al denne besværliggørelse  /d
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #57 Dato: 23 ſeptember , 2011, 20:56 »
Det er ind/ud af dyr i besætningen, som SKAL anmeldes til det RYK kontor man hører under.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #58 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:07 »
Hej igen Erik
Jeg glæder mig til at høre hvad kilo prisen ender på for den slagtede kreatur
Hvis du da ellers vil fortælle det
Søren

Har ikke problemer med at fortælle det men som sagt er det ikke aktuelt foreløbig. Jeg var bare nysgerrig.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #59 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:21 »
Samt 'egen' tilgang dvs kælving. Levende eller død. Og moderens CKR-nr (id - fungerer som CPR for mennesker). Herudover er der en masse hjælpeskemaer, som ikke skal udfyldes, men som det dog anbefales at bruge.

Selv om man registrerer elektronisk skal staldblokken stadig bruges og originalsider tilsendes det lokale RYK kontor senest 7 dage efter. Og staldblokken skal gemmes i 5 år fra sidst angivne ændring.

Når man er vant til blot at have et par grise virker 'kvægapparatet' tungt, omstændigt og bureakratisk.

Men det skaber selvfølgelig arbejdspladser ;) Og man kan aldrig få for mange frisører, hvis vi skal leve af at klippe hinanden.
Mvh
Erik Andersen