Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hereford kvæg - slagt  (Læst 2598 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #15 Dato: 10 ſeptember , 2011, 09:23 »
Jersey-tyrekalve kan fås meget billigt hos en malkebonde. De bliver normalt slagtet ved fødslen fordi de jo er ret små, men jeg køber tit jersey-kød ved den lokale gårdbutik, og det smager skønt!

De bliver ikke slagtet - de bliver falivet, fordi de i dén verden ikke er til noget! Jeg ville til hver en tid købe sådan en, hvis jeg skulle have slagtekvæg. Fuldstændig tåbeligt at lade en ko kælve og så aflive kalven så snart den kommer ud, hvis den har det forkerte køn. Bonderøven på DR har gjort noget a la det - købt en ældre jersey ko med kalv ved siden plus i maven  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #16 Dato: 10 ſeptember , 2011, 09:28 »
Noget helt andet end det med fjer.

Jeg overvejer at anskaffe noget Herefordkvæg. Det skal primært være til eget brug (kød).

Hvor gamle må køer være ved slagtning for at man kan være nogenlunde sikker på at det er kød der er værd at spise? Vi taler oksekød, ikke kalvekød.

Nogen der ved noget om det (det er jeg sikker på at der er  ;D)?

Vores ven har nogle køer, der går ude året rundt. Ganske vidst har de en hel halv lade at gå ind i, men selv i det stiveste snevejr, ligger de udenfor. Han slagtede sidste år en 10 år gammel ko, det blev til enkelte stege (tyk-, tynd- mv), og resten blev til hak.. Det smagte da bare mega godt og blev af slagteren vurderet til ca 5-8% fedt. I skal endelig ikke tro, at det hakkede køb i boksen i supermarkedet er fra ungdyr..nej nej, det er fra udpinte og udslidte, gamle dyr, der lige skal indbringe den sidste krone!

Den her 10 år gamle ko, er det bedste oksehak jeg nogensinde har fået  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #17 Dato: 17 ſeptember , 2011, 23:29 »
Jeg har også undersøgt kvæg racer de sidste par måneder, da vores plan er at få et par stykker til næste år.

Faldt dit valg på Angus "bare fordi" der var nogen til salg i dit område eller er racen nøje udvalgt udfra andre kriterier?

Danny

Danny.

Undskyld jeg ikke har svaret tidligere. Jeg ser først dit spørgsmål nu.
Jeg var egentlig efter Hereford, men i perioden jeg ledte, var der ikke rigtigt nogen unge (12-18 mdr) at finde til salg. Jeg stødte så på en salgsannonce på DBA med sort Angus, der matchede min forestilling om alder på de dyr jeg ville anskaffe (og samtidigt i nærområdet). Jeg har endvidere hørt at Angus giver en fin kvalitet af kød. Så det var baggrunden for mit valg.

Jeg har i dag fået leveret 1.1 og den sidste (0.1) kommer forhåbentlig i morgen.

De kom først på aftenen og det var samtidigt helt overskyet så det var ikke de bedste billeder jeg kunne tage. Men her er de de alligevel. Tyren hedder Ferdinand.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #18 Dato: 18 ſeptember , 2011, 19:59 »
I vores moderne verden skal man tjene penge og der er derfor ikke råd/plads/forretning til at fodre jersey tyrekalve op. Ej heller de millioner af hanekyllinger, som er brødre til alle vores hybridhøner i industrien. Så derfor aflives de  også ved fødslen..

Heldigvis tror jeg at fremtiden (ihvertfald for køer) bliver kønssorteret sæd, dette er der allerede nogle tyre som er godkendt til..
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 20:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #19 Dato: 19 ſeptember , 2011, 22:43 »
Den sidste er vel ankommet, i går.

Så nu er der 1.2, alle født inden for 8 dage i 2010. Tyren er den ældste (hvis man kan tale om aldersforskel her), men samtidig den mindste og noget så kær (også den mest kontaktinteresserede, ikke kontaktsøgende, for det er de bestemt ikke, men han viser en hvis interesse når man går ind til dem på folden). 
Den ene kvie, sidstankomne, er noget større end de to andre dyr, formentlig fordi hendes mor var 'en stor ko'.

Nu bliver det spændende at følge deres opvækst.

Mvh
Erik Andersen

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #20 Dato: 20 ſeptember , 2011, 08:08 »
Hej Erik
Er de stambogsførte og itilfælde at de er, kan du så ikke PM mig deres øremærke numre
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #21 Dato: 20 ſeptember , 2011, 13:44 »
Erik- vil du selv avle eller skal de på slagteriet?

Åh jeg drømmer selv om en lille jersey-simmentaler blandings ko, til mælk og til at lave en dejlig bøf- blandingskalv en gang om året.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #22 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:15 »
Hej Johanne og tillykke med det nye efternavn. Jeg håber du bliver glad for det. ;)

Jeg har lovet fruen at det kun er til opfedning/slagt, derfor kønsfordelingen  *f

Jeg har så også lovet at jeg nok selv skal tage mig af alt med kvæget.

Forstår en velvoksen tyr når en størrelse på 1.000-1.200 kg. Det er m e g e t kød.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #23 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:26 »
Tillykke med de nye husdyr <I

Kan jeg ikke lokke dig til at opdatere denne tråd lidt om "livets gang med kvæg"? Vi har nemlig en mark, der gerne vil have et par kvæg af en slags, men jeg har svært ved at overskue hvor tidskrævede det er, så det kunne være super at høre en anden nybegynders vinkel.

Hvad gør du f.eks. med dem til vinter? Skal de ind om natten?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #24 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:42 »
Hej Tanja.

Loven foreskriver (så vidt jeg er orienteret) at kvæg har adgang til et læskur der er tørt og med strøelse. Mine har adgang til stald (fri entre om man så må sige).

Angus er vant til at leve ude og indtil videre vælger mine at sove udendørs. De har været inde og kigge i stalden et par gange men går hurtigt ud igen.

Jeg tror ikke de 'kræver' den store opmærksomhed, men det er jo altid dejligt at have en tæt kontakt/ et fortrolighedsforhold til sine dyr.

I løbet af vinteren kunne jeg forestille mig at de oftere ville søge ind i stalden, men de vil have fri adgang til folden hvis det er det de foretrækker.

Fodring (wrap) vil blive i stalden og ligeledes forsyning af vand.

Jeg skal prøve at komme med lidt opdateringer men ellers skal du blot spørge.

Jeg tror iøvrigt at dem jeg købte fra ved Ringsted (sydvest for Ringsted) har flere dyr til salg. De tre dyr jeg har anskaffet ser sunde og raske ud. De er lidt usikre når jeg går ind til dem på folden, men de skal jo også lige vænne sig til at jeg trænger mig på.  :)

Her til aften gik jeg ind på folden ca 10 m fra dem, satte mig på hug og begyndte at tale til dem og de kom alle tre hen i en afstand af ca 2-3 m og stod og kiggede på mig (og tænkte sikkert - hvem er den idiot  :D)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #25 Dato: 20 ſeptember , 2011, 21:50 »
Ja, det er det med det læskur... Vores mark er på den anden side af en vej og uden læskur. Det kunne vi nok lave.
De, der boede her før os havde kvier på marken, men de fik dem som små i foråret og slagtede dem inden vinteren. Men de skal jo nok have et læskur også selvom det ikke er vinter...

Jeg glæder mig til at høre mere om hvordan det går kreaturerne og "idioten på hug" <: <:
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #26 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:07 »
Jeg mener at kravet om læskur gælder året rundt (vist både for kreaturer og heste). Men det behøver vist ikke at være så voldsomt eksklusivt. Nogle kraftige hjørnestolper, lidt krydsfinerplader som vægge og så lidt tag. Den ene side (den der er mindst udsat for vind) kan være åben.

Som sagt er Angus vant til at leve ude. De stammer fra Skotland, og jeg ville tro at ganske mange dyr gik udendørs der, året rundt, uden adgang til læskur.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #27 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:08 »
@pilegaarden
Jeg gjorde naboens 1500kg tunge tyr totalt håndtam med ÆBLER ;D. Han kom løbende fra den fjerneste ende af folden når han så mig. Endte med at skulle nusses i nakken og på halsen, hvorunder han gryntede saligt. Men det giver en fæl bismag af kæledyr ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #28 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:32 »
Vi køber kød hos en hobbylandmand i nærheden. Det er Limousine-kvæg og det smager bare så godt. Vi får udskæringer, som vi ellers aldrig ville have råd til, har i hvert fald ikke tidligere set en culottesteg som den på 3 kg, som p.t. ligger og fryser i fryseren. Jeg giver vist 80 kr. kg. for en halv pistol (kun bagkød, men incl. ben, som der bliver kogt fond på)  Den nuværende, i fryseren liggende, er en præmietyr fra Roskilde dyrskue i sommers som ikke kunne sælges, så jeg joker (når manden er udenfor hørevidde) at jeg OGSÅ har en præmietyr i fryseren  ;D

Og jeg synes det er skønt at vide at kræet har diet hos sin mor og haft en pæn opvækst.

Allerhelst havde vi gård med hjemmeavl, men da vi bor på Sjælland og stadig skal tjene penge, er det ikke indenfor mulighederne rent økonomisk, men så er det en super løsning.

Held og lykke med dine dyr. Du kan jo give et pip, hvis du vil sælge en anpart i dyret, når den er på vej til slagteriet... Hvis der går en trediedel fra, har du stadig 6-700 kg kød. Det er meget! Vi spiser 60-70 kg om året (2 voksne, 1 teenagesøn + en del gæster) Vi har stort set droppet gris.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #29 Dato: 20 ſeptember , 2011, 22:51 »
Angus hører til den Ekstensive race og må derfor være ude hele året
dog med mulighed for overdækket og tørt leje
eller naturligt læ
Mine Anguser vil helst være ude selv i -10-15g
en nyfødt kalv klare fint en snestorm at komme til verden i
med regn og hård blæst foretrækker de at være inde
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle