Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hereford kvæg - slagt  (Læst 2597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #60 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:42 »
Jeg har også været "hele møllen" igennem pga. mine små hobby-dværggeder. Jeg har også fået en hel blok med selvom jeg dog ikke regner med at skulle have flere.  ;D

Sådan er det bare. Jeg tænkte også det var da frygteligt meget der skal til. Vil egentligt helst ordne det hele på nettet.  ;) Det er da nemmere for os.
(men jeg vil nu hellere ordne alt det der i stedet for, som nogen gør, at købe uregistrerede dyr)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #61 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:59 »
(men jeg vil nu hellere ordne alt det der i stedet for, som nogen gør, at købe uregistrerede dyr)

Det er godt nok sort Angus jeg har anskaffet, M E N så sorte er de heller ikke. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #62 Dato: 23 ſeptember , 2011, 23:37 »
I morgen skulle iøvrigt blive en fantastisk dag for mit nyerhvervede kvæg.

Landmanden jeg købte af, fortalte at der ikke var meget græs at gnave af på marken hvor de kom fra, så at komme ind på min fold (begrænset adgang til ca 0,1 ha) med græs og andet der havde vokset uforstyrret i ca 12 mdr var jo rent slaraffenland for dem. Jeg vil i morgen åbne hegnet så de kan ibrugtage resten af folden på ca 1,2 ha.

De bliver nok nærmest ustyrlige.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #63 Dato: 23 ſeptember , 2011, 23:41 »
Som kvier på græs i det tidlige forår, - elsker synet!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #64 Dato: 23 ſeptember , 2011, 23:46 »
Faktisk nok endnu bedre. Som kvier i foråret på efterårsgræs. ;) Måske knapt så friskt, men i overdådige mængder. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #65 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:15 »
Ovenstående er virkeligt grunden til jeg forsøger at holde mig til dyrehold der IKKE skal registreres!

Jeg glæder mig virkeligt til at høre om det er det hele værd!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #66 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:39 »
Først skal jeg sige at mine dyr satte stor pris på at få adgang til hele folden. Det tog dem lidt tid at finde ud af at skillehegnet var taget ned, men da det gik op for dem har de tilbragt det meste af tiden på resten af folden. Dejligt at se at de nyder det.

Jeg har fået sat mig godt ind i 'Staldblokken', som den hedder. Og selv om det så m e g e t voldsomt ud da jeg først så den, tror jeg ikke den er så svær endda at have med at gøre.

Det er stadig bureaukratisk. Jeg kan ikke se hvorfor man i 2011 skal føre papirbøger af denne art, og indsende originalsider fra blokken. Alt registreringsarbejde burde kunne foregå på nettet, uden behov for papir back up. Det er altid noget at man dog er gået bort fra at bruge stentavler.  ;D

Så Jesper, lad dig ikke afskrække af mine første udbrud. Det lader sig gøre trods alt, og vil helt sikkert være det hele værd.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #67 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:51 »
Selvfølgelig er det det hele værd! Det er jo en hobby, så nytteværdien kan ikke måles på udgifter og indtægter, men på livskvalitet, godt brugt tid og velvære for ejer som dyr. Prøv lige at tænke på hvad man fik puttet i sin hverdag af både godt og skidt, hvis der ikke var familie og dyr man kunne tage sig af, tale med (ja altså ikke alle dyr, måske mere tale til), grine med og af og nogen som har brug for en. Havde jeg en eng stod den også på meget mere selvforsyning og kreaturer i mit liv. Bureaukrati eller ej!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #68 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:57 »
Helt enig Dorte.

Er dog stadig spændt på at se hvad regningen bliver for bureaukratiet. For gratis er det næppe.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #69 Dato: 26 ſeptember , 2011, 23:11 »
Kodeordet her er netop tid.....

Og der er det bare træls at skulle bruge ½-1 time i snit på papirarbejde.. Både med ugentligt registreringer, oplæsning på eksisterende love, holde sig orienteret med nye love, slagte love, transport love etc.

Det er jo på ingen måde fordi dyrene ikke skal have det godt, det er det vigtigste - men mange love er bare ikke gennemtænkte..

Det hele er netop en opvejning på om det rent tidsmæssigt kan svare sig, fordi det hele bare skal hænge sammen.. Jeg mener rigtigt mange har nok et ønske om at kunne klare sig selv helt eller delvist, det kræver bare enormt meget i sig selv. Hvis man så samtidigt smider et lovmæssigt helvede ned over det, så bliver det ret hurtigt kvalt..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #70 Dato: 26 ſeptember , 2011, 23:17 »
Så megen tid tror jeg nu heller ikke det kræver.
Jeg vil tro at næste indberetning for mit vedkommende vil blive en gang sidst på foråret/midt på sommeren 2012, når jeg enten får en kalv fra den ene kvie (hun er trods samme alder noget større end den anden og de har gået sammen med en voksen tyr, såå) eller, når jeg mener det er tid at lade en af dem slagte.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #71 Dato: 26 ſeptember , 2011, 23:35 »
Jeg vil også sige at det der tog længst tid for mig mht. registrering var at finde ud af så lidt der egentligt skulle skrives på det stykke papir der skulle sendes ind.  ;)
Mente ikke helt det kunne passe, men jeg har da ikke fået klager over det så det var nok rigtigt. he he

Godt det er i orden så man ikke har sorte dyr. Eller hvordan var det nu. ;) ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #72 Dato: 27 ſeptember , 2011, 15:11 »
Det kan sagtens foregå elektronisk, men så skal man købe et program hertil (webdyr/dyreregistrering) men det kan næppe betale sig når man ikke har flere dyr.
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hereford kvæg - slagt
« Svar #73 Dato: 01 Oktober , 2011, 21:32 »
Al begyndelse er svær. Det er nu heller ikke altid at det gøres lettere af administratorerne.

Jeg kontaktede jo RYK-øst på første hverdag efter at have modtaget mine dyr, forklarede at jeg havde reaktiveret kvæghold på CHR registret men ikke kunne registrere dyrene selv. Så langt så godt. Jeg skulle blot sende dem en mail så ville de gøre det for mig. Fint.

Og nogle dage efter dumpede så 'staldblokken' ind ad brevsprækken. Den fik jeg så sat mig ind i efter det første lille chok.

Jeg synes det fremgik rimeligt tydeligt at alle 'ændringer' i besætningen skulle noteres i blokken senest 3 dage efter hændelsen, og originalblad sendes til RYK inden 7 dage efter hændelsen. Pligtskyldig som jeg er indførte jeg tilgangen af kvæg i blokken et par dage efter at have modtaget blokken, og sendte originalsiden til det lokale RYK kontor.

3-4 dage senere dumper et brev ind fra RYK. Fejlliste Landmand.

Af listen fremgår for et af mine dyr : Dyret er dødt. Og for de to andre: Dyr ikke fundet eller oprettet.

Så tænker jeg jo - Hvad f..... foregår lige her!! Da jeg tilså dyrene sidst var der bestemt ikke nogen af dem der var døde eller ufundne.

Og ved et check i registret kunne jeg da se dyrene som både afmeldt fra tidligere ejer og tilmeldt hos mig.

Ved henvendelse til RYK næste dag får jeg at vide at hele dyrets CKR nr skulle være skrevet i kolonnen yderst til venstre og at jeg iøvrigt ikke behøvede at sende originalen fra staldblokken ind når jeg havde registreret dyrene via en mail ::).

Så originalen fra staldblokken skal sendes ind med posten, til ingen verdens nytte. Når den modtages hos RYK sidder en eller anden, fuldstændig hjernedødt, og taster informationen fra originalen ind i et sytem som så genererer en fejlliste der sendes til indsenderen af staldblokoriginalen, alt imens al nødvendig information er i registret og ikke påvirkes af indtastningen.

Jeg er forvirret på et meget højt plan. /f

 
Mvh
Erik Andersen