Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrabeæg  (Læst 31368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #30 Dato: 21 Januar , 2012, 22:27 »
En høne hængende i en galje ville vist være mere passende.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skrabeæg
« Svar #31 Dato: 21 Januar , 2012, 22:55 »
erik er det ikk galgehumor /d

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #32 Dato: 21 Januar , 2012, 23:00 »
JO

Hvorfor så  /d
Mvh
Erik Andersen

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Skrabeæg
« Svar #33 Dato: 21 Januar , 2012, 23:17 »
Jeg er HELT enig i de tanker der er omkring køb  af æg, at det er en holdningsændring hos forbrugerne der skal til, før at hønsene får et mere human liv.
MEN........................
Det er slet ikke forbrugerne der er de store syndere!!!
DET ER INDUSTRIEN.
Jeg har arbejdet på forskellige industribagerier i det midjydske og ALLE får æg hjem i 1000 l. palletanke. Og der er f...... mange æg i en sådan tank.
De er enten fra Tyskland eller fra Polen.
På et normalt skift forbruges der 2 - 4 tanke æg, selvfølgelig afhængigt af hvad der skal produceres.
Jeg har spurgt en af cheferne hvad man giver for ægnene og han fortalte at den mængde, der svarer til 1 æg giver man ca 25 øre for + transport og moms !!
Mel og sukker bliver også købt i Tyskland, for det er billigere end her i DK.

Derfor kan man købe en citronmåne til 10,- kr......................

Hvis man skal have ændret adfæren omkring ægproducenterne SKAL det komme fra politikerne i form af et krav om bedre dyrevelfærd (og kontrolforanstaltninger), så det er gældene i hele EU.
Det eneste producenterne har respekt for er penge. Der er ingen som vil producere en vare - og sætte penge til.

Henrik




Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #34 Dato: 21 Januar , 2012, 23:25 »
Henrik.

Sorry.

Den køber jeg ikke.

Ingen producenter er villige til at købe noget som forbrugerne ikke vil købe, uanset hvor billigt de kan producere.

Så den er tilbage til dig, mig og alle de andre ukritiske forbrugere.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skrabeæg
« Svar #35 Dato: 21 Januar , 2012, 23:28 »
nej erik lalleglade vælgere,  :'(

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #36 Dato: 21 Januar , 2012, 23:48 »
Ja, dem har vi nogle stykker af, og de ligger som de har redt.

Men jeg formoder det var politikerne du hentydede til.

Så vil jeg sige at politikerne, her og mange andre steder i verden, har kun den magt vi 'almindelige' mennesker tildeler dem.

Går de over stregen, og vi stiller os op og fortæller dem at de er gået for langt, så har de ikke så mange valg. Men det kræver jo at 'vi' almindelige mennesker/forbrugere er bare nogenlunde enige. Og det er jo desværre her den halter en gang imellem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Skrabeæg
« Svar #37 Dato: 21 Januar , 2012, 23:59 »
Erik.

Uanset om du vil købe de eller ej, så hænger verden altså sammen med økonomi. Jo billigere, jo mere salg er et fakta!!

Hvis jeg havde råd, så købte jeg også kun angus eller limosine kød, men det kan jeg ikke. Derfor køber jeg det jeg har råd til, og det er jeg ikke den eneste som må gøre.

(At jeg aldrig ville købe en citronmåne er en helt anden sag, for jeg ved hvad der er i)

At jeg - og en masse andre - hellere ville købe kvalitet og animalske produkter, som har haft et ordentligt liv og velfærd skal der SLET ikke være nogen tvivl om - men økonomien er ikke til det.
Der er lavet utallige undersøgelser over folks indkøbsvaner og langt de fleste køber det, som er billigst - og i det her tilfælde buræg!
Derfor mener jeg, at man skal ændre kravene til dyrevelfærden i EU, så det ikke kan betale sig at producere buræg - og ad den vej få forbedret dyrevelfærden.

Vi er så heldige, at de fleste herinde har de høns, som laver vores forbrug af æg og kød hvor dyrevelfærden er helt i top.
Jeg ønsker bare, at der var flere, som havde den mulighed, men samtidig kan jeg også godt se problemet i en 2 værelses på 4 sal på Nørrebro i Kbh.

Henrik

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #38 Dato: 22 Januar , 2012, 01:23 »
Uanset om du vil købe de eller ej, så hænger verden altså sammen med økonomi. Jo billigere, jo mere salg er et fakta!!

Ja og nej. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Du kan udbyde pink æg til 10 øre stykket. Hvis der ikke er nogen der synes at pink æg er hvad de vil have så kan du ikke sælge dem. Du kan udbyde scotchsternede æg til 25 kr stykket, og hvis folk synes at det er scotchternede æg de vil have så kan du sælge dem. Lidt for at sætte tingene på spidsen.

Selvfølgelig er det ikke alle mennesker der har råd til at købe de dyreste varer indenfor enhver kategori. Men hvorfor skulle de egentlig også det. En stor del af prisen er ofte 'mærkevaretillæg'/(snob) snarere end et tillæg i kvaliteten.

Du taler om at købe Angus eller Limousine kød - hvad har det med hele debatten at gøre? Jeg ville nok også foretrække Beluga fremfor stenbiderrogn, og så igen måske ikke, men igen, hvad har det med sagen at gøre. Et godt stykke oksekød, er vel et godt stykke oksekød uanset hvor det kommer fra.

Der er lavet utallige undersøgelser over folks indkøbsvaner og langt de fleste køber det, som er billigst - og i det her tilfælde buræg!


Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at der er lavet mange undersøgelser over folks forbrugsvaner, og nogen af dem skal sikkert være relevante nok.
Jeg kunne godt tænke mig at lave 'min undersøgelse' og se hvad eksperterne fik ud af det.

Lad os sammen, og sammen med 'eksperterne' stille os ved udgangssluserne i en Bilka, en lørdag eftermiddag, og se på hvad de mennesker der har købt buræg ellers har i indkøbskurven. Jeg tror at det kunne være et yderst interessant eksperiment.

Hvor mange 'ikke billigst' produkter mon der ville være i disse indkøbskurve?? Reklamens magt selvfølgelig. Men så er vi tilbage til den bevidste forbruger. Og hvor mange produkter var impulskøb? Altså ikke noget man egentlig behøvede, men det var så billigt.

Nu har jeg bevidst undladt at anfægte køb af tobak, øl, vin og spiritus, men strengt taget er det jo også en prioriteringssag.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skrabeæg
« Svar #39 Dato: 22 Januar , 2012, 07:51 »
Men det ville være SÅ dejligt, hvis flere valgte at holde en lille håndfuld høns, så de havde æg til eget forbrug, og i denne forbindelse, ville det for mig at se, være ligegyldigt, og det var æglægningshybrider, for det ville være høns, der havde det godt.
Problemet med det er, at kommunerne tilsyneladende har set sig sur på private hønsehold, så man nu skal træde meget varsomt for ikke at overtræde et eller andet tåbeligt hønse-regulativ :-\. Her i Holbæk Kommune må man ikke engang lukke hønsene ud på ens egen græsplæne, men udelukkende holde dem indespærret i hønsegården :o, med mindre man bor i landzone - og det gør jeg heldigvis.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Skrabeæg
« Svar #40 Dato: 22 Januar , 2012, 08:18 »
Jeg så lige disse skrabeæg i Rema1000s tilbudsavis.

"Livskraft" - og så med et hjerte på bakken. Et godt eksempel på smagløs markedsføring >:(

Jeg må også sige, at jeg undrede mig noget og forargedes en del, da jeg læste reklamen fra Rema 1000

11 linjer reklame for, hvor gode disse æg er for kroppen og psyken bl. a. " Livskraft skrabeæg har et styrket indhold at D-vitamin, E-vitamin og selen end normalt i et æg. Vitaminer og mineraler er med til at styrke immunforsvaret og bevare knogler og muskelmasse". At det er skrabeæg fortaber sig belejligende  den lange lovprisende tekst for ægget...øhh forøvrigt..hvordan har de proppet de ekstra vitaminer ind i ægget.

Det er misvisende reklame af værste skuffe...jeg tvivler på, at den er lovlig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Skrabeæg
« Svar #41 Dato: 22 Januar , 2012, 10:41 »
Der er måske også det problem, at forbrugerne ikke ved, hvilke forhold hønsene har...  /d Umiddelbart findes der tre kategorier når man køber æg, buræg - skrabeæg & økologiske/fritgående æg.

Jeg har aldrig købt en bakke buræg, men indtil jeg blev medlem af dette forum, købte jeg altid/kun skrabeæg fordi jeg virkelig troede at de havde det godt. Jeg troede at skrabeæg var lig med fritgående høns. Nu er jeg så blevet så meget klogere, så nu bliver der kun lagt æg fra fritgående i indkøbsvognen.

Men jeg kan da se på familiemedlemmer/venner, at de bliver virkelig forargede, når jeg fortæller at høns der lægger skrabeæg ikke har det meget bedre end burhøner. - Så hvordan får man oplyst den almene forbruger, at når de køber skrabeæg støtter de ligså meget burhøns industrien.  ???
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skrabeæg
« Svar #42 Dato: 22 Januar , 2012, 10:55 »
skal vi hylde natrens principper, kan en ha(10.000) jo ikke engang holde liv i en flok agerhøns (ca 10 små), uden at blive fodret, i konkurencen med de andre dyr.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #43 Dato: 22 Januar , 2012, 11:16 »
En høne hængende i en galje ville vist være mere passende.

Haha, den var sjov..eller tragikomisk om du vil  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Skrabeæg
« Svar #44 Dato: 22 Januar , 2012, 11:18 »
skal vi hylde natrens principper, kan en ha(10.000) jo ikke engang holde liv i en flok agerhøns (ca 10 små), uden at blive fodret, i konkurencen med de andre dyr.


...og????? ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14