Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrabeæg  (Læst 31268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #15 Dato: 09 August , 2011, 10:57 »
Det er ikke dyrevelfærd det drejer sig om, MEN penge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #16 Dato: 09 August , 2011, 10:59 »
Ingen, der kender mig, er i tvivl om min holdning til, hvordan høns bør have det. Men som Erik skriver er det en svær balancegang, hvis vi strammer lovgivningen for æggeproducenterne, flytter de produktionen til udlandet, til lande, hvor de ikke bliver "plaget" af myndighederne.
Jeg har svært ved at komme med konstruktive forslag, måske en lov om forbud af salg af buræg i DK? For så kunne de jo heller ikke importeres. Men det hjælper jo ikke skrabehønsene.
Det lyder unægteligt også pænt: "Æg fra skrabehøns" eller "Skrabeæg", for så får man jo billedet på nethinden af den lille glade høne, der står og skraber i jorden under en blå himmel.
Men det ville være SÅ dejligt, hvis flere valgte at holde en lille håndfuld høns, så de havde æg til eget forbrug, og i denne forbindelse, ville det for mig at se, være ligegyldigt, og det var æglægningshybrider, for det ville være høns, der havde det godt.
Samtidig ville det være med til at løse et andet stort problem i DK, nemlig mindske mængden af den mad vi dagligt smider i skraldespanden, men det er jo en helt anden historie.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Skrabeæg
« Svar #17 Dato: 09 August , 2011, 11:35 »
Ingen, der kender mig, er i tvivl om min holdning til, hvordan høns bør have det. Men som Erik skriver er det en svær balancegang, hvis vi strammer lovgivningen for æggeproducenterne, flytter de produktionen til udlandet, til lande, hvor de ikke bliver "plaget" af myndighederne.
Jeg har svært ved at komme med konstruktive forslag, måske en lov om forbud af salg af buræg i DK? For så kunne de jo heller ikke importeres. Men det hjælper jo ikke skrabehønsene.
Det lyder unægteligt også pænt: "Æg fra skrabehøns" eller "Skrabeæg", for så får man jo billedet på nethinden af den lille glade høne, der står og skraber i jorden under en blå himmel.
Men det ville være SÅ dejligt, hvis flere valgte at holde en lille håndfuld høns, så de havde æg til eget forbrug, og i denne forbindelse, ville det for mig at se, være ligegyldigt, og det var æglægningshybrider, for det ville være høns, der havde det godt.
Samtidig ville det være med til at løse et andet stort problem i DK, nemlig mindske mængden af den mad vi dagligt smider i skraldespanden, men det er jo en helt anden historie.

 /o


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #18 Dato: 09 August , 2011, 23:53 »
Jeg synes vi er langt forbi det punkt hvor vi kan lade det være op til forbrugerne hvor meget de vil betale for et æg. Der skal lovgivning og ægte dyrevelfærd på banen.

Uenig.

Magten ligger hos forbrugerne, ikke hos politikerne. Men det er ikke et spørgmål om hvad man vil betale for et æg, men mere principielt, hvad man vil forlange af forhold for de høns der har produceret de æg man vil købe. Og jo, selvfølgelig, i sidste ende kommer det jo til at påvirke prisen.
 
Uthopia igen, men.
Hvis alle danske forbrugere valgte kun at købe æg fra virkeligt fritgående høns, ville det overhovedet ikke have nogen betydning hvad politikere blev enige om, at der lovmæssigt skulle gælde om pladskrav til burhøns, skrabehøns og hvad de forskellige industriformer nu end kaldes. Producenterne ville ikke kunne afsætte æg.

Skal vi vente på politiske beslutninger for at få et egentligt dyrevelfærd (har vi faktisk ikke et dyreetisk råd? hvad betaler vi egentlig dem for? der må være en masse skattekroner at spare ved at sparke hele banden på porten) er jeg sikker på at det ikke bliver i min tid. Vi ser den ene dokumentarudsendelse efter den anden om industrielt dyrehold, der i den grad tenderer dyremishandling. Og vi bliver alle sååå forargede, politikere råber op om at det må der virkelig gøres noget ved bla, bla ,bla - stormen rides af og der sker stort set ikke en skid efterfølgende.

Puuh. Der fik jeg lige lidt luft.

Men for at konkludere; det er mig og Jer, som forbrugere, der er med til at afgøre hvad der er salgbart på det danske marked.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #19 Dato: 10 August , 2011, 07:00 »
Selve æggene kan man måske forholde sig til, men ikke mange tænker over, at buræggene indirekte købes, hver gang man går til bageren efter bagværk med æg i, hver gang man køber produkter, hvor der er æg, i - og det er altså rigtig, rigtig mange /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #20 Dato: 10 August , 2011, 07:47 »
De før omtalte høns skal næste gang skiftes ud med en anden slags, som æder 6 g. mindre foder hver dag per høne.

Dette lyder ikke af meget. Men med 2x16.000 høns, så er det. Og det hele er et spørgsmål om kroner og ører.

I øvrigt er det nok heller ikke producenten som tjener mest på dette, selvom han har det største arbejde med at huse og passe hønsene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline RLauridsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
    • Grøntsagspigen
Sv: Skrabeæg
« Svar #21 Dato: 10 August , 2011, 10:39 »
Men for at konkludere; det er mig og Jer, som forbrugere, der er med til at afgøre hvad der er salgbart på det danske marked.

Det er jeg såmænd helt enig i.
Min udtalelse er mest en desperation over, at medforbrugerne rundt omkring ikke tager del i det ansvar, jeg mener vi alle har. Jeg er som sådan ikke fortaler for en masse lovgivning, jeg kan bare godt blive utålmodig når der ikke sker noget, og det er levende dyr det går ud over.

Forbrugerne stemmer med pengepungen - ja, men der ligger også et bevidst valg bag.
Jeg oplever at jo mere jeg tænker over kvaliteten af de fødevarer jeg køber, og tænker som en bevidst forbruger, herunder undgår madspild og tænker levervilkår for de dyr der har leveret kødet - Jo bedre mad spiser jeg, og jo mindre er mit madbudget.
Det bevidste valg kommer så der hvor man vælger at vende det blinde øje til, og fortsætte i samme spor som hidtil - Det er det nemme valg.

Men det ville være SÅ dejligt, hvis flere valgte at holde en lille håndfuld høns, så de havde æg til eget forbrug, og i denne forbindelse, ville det for mig at se, være ligegyldigt, og det var æglægningshybrider, for det ville være høns, der havde det godt.
Samtidig ville det være med til at løse et andet stort problem i DK, nemlig mindske mængden af den mad vi dagligt smider i skraldespanden, men det er jo en helt anden historie.
/o
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 11:01 Fra RLauridsen »
Med Venlig Hilsen
Randi

0.4 Welsumer, stor Rustrød.
0.0.2 Dværg wyandot, guldhalset

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skrabeæg
« Svar #22 Dato: 10 August , 2011, 10:59 »
Kunne man ikke tænke sig at få lavet en folder med nogle rigtig grimme og stærke billeder med dokumentation på at burhøns, skrabehøns m.m er noget møg og at man derfor kun bør købe økologi eller fra frigående, eller hos et lille landsted? Jeg ville ihvertfald ikke have noget problem med at dele dem ud i hele vores sogn, hvis bare det kunne ændre holdningen hos to-tre familier, så er jeg skam tilfreds, nogen der kunne være friske på at lave sådan en, og er det helt lovligt at dumpe dem i folks postkasser? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Skrabeæg
« Svar #23 Dato: 10 August , 2011, 11:11 »
Lene skriver at hønsene ikke ved bedre- om de bor i bure eller i haller.

Men det synes jeg i høj grad at de gør!

En hest eller hund som var opvokset under samme forfærdelige forhold som høns ville være ødelagt for livet!
En burhøne er så forprogrammeret til at være en høne at den stadig kan lukkes ud i en hønsegård og leve et normalt hønseliv.

Det er det jeg synes er mest forfærdeligt ved industrien, høns som savner- nok et forkert ord at bruge, men som i hvert fald er klar over at deres liv mangler noget fordi deres instinkter fortæller dem at det her er hvad de burde gøre, men at de ikke kan!

Jeg synes høns er det dyr i industrien som har det mest forfærdeligt!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #24 Dato: 10 August , 2011, 23:48 »
Kunne man ikke tænke sig at få lavet en folder med nogle rigtig grimme og stærke billeder med dokumentation på at burhøns, skrabehøns m.m er noget møg og at man derfor kun bør købe økologi eller fra frigående, eller hos et lille landsted? Jeg ville ihvertfald ikke have noget problem med at dele dem ud i hele vores sogn, hvis bare det kunne ændre holdningen hos to-tre familier, så er jeg skam tilfreds, nogen der kunne være friske på at lave sådan en, og er det helt lovligt at dumpe dem i folks postkasser? :)

Hej Mikkel.

Der findes allerede helt lovlige organisationer der kæmper for den slags. Så vidt jeg kan se har de ikke 'flyers' alene omkring hønsenes forhold. Jeg mener dog at have set sådanne på et tidspunkt. Jeg skal prøve at checke med min datter som er aktiv i denne organisation.

Jeg ved at de her i Næstved kørte en målrettet kampagne mod burhøns. Min datter og en anden ung dame var udklædte som høns og placeret i et bur med dimensioner som ville passe til hvad to burhøns ville have af plads, ift deres størrelse. Dette fandt sted på torvet i Næstved en lørdag formiddag, mens et par andre fra organisationen uddelte flyers til forbipasserende.

Her er et link til at bestille eksisterende materiale om landbrugsdyr http://anima.dk/hjaelp-dyrene/materialebestilling/materialebestilling. Måske værd blot at sende en mail og spørge om de har noget materiale specifikt omkring industrihøns!

Måske er de allerede etableret i Esbjergområdet, hvem ved. Men vær forberedt på at de er meget engagerede i dyrevelfærd. De fleste er ikke blot vegetarer, men er gået hele vejen, så de er veganere. Indtager intet animalsk overhovedet.

Og de fleste af de aktive medlemmer kan virkeligt tale for deres syge moster, så vær forberedt hvis du tager kontakt. Det er næsten religion for dem.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skrabeæg
« Svar #25 Dato: 11 August , 2011, 09:21 »
Det var nu ikke fordi jeg ville blandes ind i nogle organisationer, det var mere bare for at oplyse folk om de dårlige forhold burhøns har, så de ved det til næste gang de som forbrugere skal træffe et valg, jeg syntes nemlig at de fleste af den slags organisationer er lidt for ekstreme til mig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Skrabeæg
« Svar #26 Dato: 11 August , 2011, 11:00 »

Jeg synes vi er langt forbi det punkt hvor vi kan lade det være op til forbrugerne hvor meget de vil betale for et æg. Der skal lovgivning og ægte dyrevelfærd på banen.



Helt enig!

Den politiske forbruger er blevet en person, der med sin egen lille private indkøbspose i hånden står måbende og kigger på en udvikling, der samtidig er helt ude af kontrol.

Respekten for de levende væsener, der lægger krop og sjæl til produktionen af diverse forbrugs- og overforbrugsvarer er - stort set -  under nulpunktet, og jeg er bange for, at der ikke umiddelbar bedring i sigte.

Det er mit - meget pessimistiske - syn på hvor lidt, jeg tror, vi er i stand til at ændre.

Men fuld respekt for alle, der gør en lille privat indsats - både i indkøbsvogngen og hjemme i baghaven. Vi må bare ikke tro, at vi ad den vej kommer til at ændre verden - desværre. Jeg er jo også vokset op i den tid, da vi mente, at hvis alle unge menneske (mænd dengang) nægtede at udøve militærtjeneste, ville al krig i verden stoppes. Hmmm...Også en meget smuk tankegang.

Hvor den politiske velvilje skal komme fra, har jeg ikke svar på. Det er et kompliceret samspil af beslutninger, der skal påvirkes mange steder fra - indflydelse fra organisationer, lobbyisme, flertal i de forskellige råd, parlamenternes sammensætning og sikkert meget andet. (Og i den forbindelse er jeg - trods min pessimisme - fuld af beundring for mennesker, der kæmper for en sag, der er større end dem selv - og dem er der heldigvis rigtig mange af )

Og jeg kan jo heldigvis stå med min egen lille drivhustomat, skære den i skiver og fordele dem mellem de hjemmegjorte æggeskiver. Jeg kan også drysse purløg på og tilmed føle mig som en, der er med til at ændre verden.

Men kun hvis jeg lukker øjnene samtidig!




Offline RLauridsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
    • Grøntsagspigen
Sv: Skrabeæg
« Svar #27 Dato: 11 August , 2011, 23:47 »
Den politiske forbruger er blevet en person, der med sin egen lille private indkøbspose i hånden står måbende og kigger på en udvikling, der samtidig er helt ude af kontrol.

Respekten for de levende væsener, der lægger krop og sjæl til produktionen af diverse forbrugs- og overforbrugsvarer er - stort set -  under nulpunktet, og jeg er bange for, at der ikke umiddelbar bedring i sigte.

Enig !
Deraf min frustration, og efterlysning af politisk engagement / lovgivning.
Jeg ser ikke nogen ideel løsning, sålænge forbrugerne tænker med pengepungen taber vores husdyr.
Eller måske nærmere - så længe producenterne gemmer sig bag forbrugernes pengepung, kommer vi ingen vegne.

Jeg har nogen gange lidt svært ved at forstå at produktionsomkostningerne ved at lade vores dyr går udenfor og spise det der vokser naturligt, koster mere end at lade dem gå i små båse og blive fodret 100% med indkøbt foder.
Men Hey hvad ved jeg, jeg er jo ikke landmand .......

Med Venlig Hilsen
Randi

0.4 Welsumer, stor Rustrød.
0.0.2 Dværg wyandot, guldhalset

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Skrabeæg
« Svar #28 Dato: 21 Januar , 2012, 21:45 »
Jeg så lige disse skrabeæg i Rema1000s tilbudsavis.

"Livskraft" - og så med et hjerte på bakken. Et godt eksempel på smagløs markedsføring >:(

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #29 Dato: 21 Januar , 2012, 22:05 »
Og så med et billede af en mand i en kajak.

Der burde være billede af dyrene og produtions formen istedet for, på alle produkter med dyr i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub