Jeg har ikke tid til at finde beviser, men jeg er nu ret sikker på at ræven "altid" har været her. Derimod er fasan, sikahjort og dådyr tilflyttere.
Jeg har da også fuld forståelse for, at folk gerne vil være fri for den, når den huserer midt om dagen i deres hønsehold og nogle ræve har da også mistet den naturlige skyhed der ellers kendetegner et "vildt" dyr.
Der hvor jeg boede før, var jeg faktisk ret træt af rådyr og især dådyrene som blev sat ud af skovejeren, som spiste det meste af mit græs og ødelagde mine kornmarker, samt raserede min køkkenhave og åd mine roser.
Sammenholdt med at skovejeren, ikke under nogen omstændigheder, ville se så meget som et mulehår fra en hest i sin skov gjorde ikke sagen bedre. Han sad jo på sit fine advokatkontor inde i KBH og havde ingen følinfg med , hvor meget hans dådyr generede.
Jeg mistede ikke en eneste høne til ræven, men det var også mere end langt ude på landet og der var masser af natur rundt omkring. Til gengæld røg der en flok kyllinger til en rød glente.
Jeg mener bestemt, at vi godt kan sikre os rimeligt imod ræven, men det er som om, at den og den alene er skyld i alle gebrækkelighederne.Til gengæld frygter jeg meget at mink eller mårhund vinder mere indpas i naturen, og så folks forbandede katte, som bestemt ikke er en del af den danske fauna og som i mine øjne er til meget større gene.
Jeg lægger som sagt ofte en hane ud til den, samt mit slagteaffald fra hønsene, overskydende æg får den også, så er jeg fri for at tænke på at få det destrueret eller smide det i skraldespanden, hvor det blot klækker fluer.
Sådan er vi så forskellige og heldigvis for det, og for ræven.
VH Gunni.