Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er ræven død  (Læst 5000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #45 Dato: 21 Juni , 2011, 07:49 »
Jeg har ikke tid til at finde beviser, men jeg er nu ret sikker på at ræven "altid" har været her. Derimod er fasan, sikahjort og dådyr tilflyttere.

Jeg har da også fuld forståelse for, at folk gerne vil være fri for den, når den huserer midt om dagen i deres hønsehold og nogle ræve har da også mistet den naturlige skyhed der ellers kendetegner et "vildt" dyr.

Der hvor jeg boede før, var jeg faktisk ret træt af rådyr og især dådyrene som blev sat ud af skovejeren, som spiste det meste af mit græs og ødelagde mine kornmarker, samt raserede min køkkenhave og åd mine roser.

Sammenholdt med at skovejeren, ikke under nogen omstændigheder, ville se så meget som et mulehår fra en hest i sin skov gjorde ikke sagen bedre. Han sad jo på sit fine advokatkontor inde i KBH og havde ingen følinfg med , hvor meget hans dådyr generede.

Jeg mistede ikke en eneste høne til ræven, men det var også mere end langt ude på landet og der var masser af natur rundt omkring. Til gengæld røg der en flok kyllinger til en rød glente.

Jeg mener bestemt, at vi godt kan sikre os rimeligt imod ræven, men det er som om, at den og den alene er skyld i alle gebrækkelighederne.Til gengæld frygter jeg meget at mink eller mårhund vinder mere indpas i naturen, og så folks forbandede katte, som bestemt ikke er en del af den danske fauna og som i mine øjne er til meget større gene.

Jeg lægger som sagt ofte en hane ud til den, samt mit slagteaffald fra hønsene, overskydende æg får den også, så er jeg fri for at tænke på at få det destrueret eller smide det i skraldespanden, hvor det blot klækker fluer.

Sådan er vi så forskellige og heldigvis for det, og for ræven.

VH Gunni.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 21 Juni , 2011, 08:04 »
Ja fasanen er en tilflytter i den danske fauna, skal vi også skyde dem ned, sikken en balade  :o tilgængæls synes jeg vi skal lade vildsvinet være, da i sin tid var at finde vildt i danmark.

Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #47 Dato: 21 Juni , 2011, 09:48 »
Den røde ræv er da vist en af de oprindelige beboere her i landet. Sikkert fra før vor tid på disse kanter. Det er noget andet med de undslupne fra pelsopdræt....
Men i øvrigt synes jeg da at I rævehadere er ynkelige! Pas dog på jeres høns og andet tam-fjerkræ med nogle ordentlige indhegninger. Og skyd så et evt. overskud af ræve om vinteren når de ikke har forsørgerpligter. Tænk, hvilken ballade det ville afstedkomme hvis vi mennesker efterlod et kuld hundehvalpe til sultedøden fordi moderen havde stjålet vores aftensmad.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

• Gæst
« Svar #48 Dato: 21 Juni , 2011, 10:49 »
Ja fasanen er en tilflytter i den danske fauna, skal vi også skyde dem ned, sikken en balade  :o tilgængæls synes jeg vi skal lade vildsvinet være, da i sin tid var at finde vildt i danmark.

Hej Caroline.

Jeg er fuldstændigt enig med dig, lad os dog få lov til at beholde vildsvinet, når det nu endeligt er vendt naturligt tilbage til vores fauna, hvor det har været tidligere.

NB: Man kunne med stor suces indfange ungdyr fra det sønderjyske område, og herefter teste dem for mulig udsætning i andre områder af Danmark.

Samtidigt Burde man så også tilpasse antallet af jægere, så der var balance i tingene, ellers ville de hurtigt blive udrydet og lagt til jorden.

NB: En evt. ny kommende regering, vil formentligt straks skulle gennemføre en nødvendig jagt lovs revision, hvilket også er på tide efter den borlige regerings, mange årige flirten med Adel og Royale medaljer, eller andre skydeglade danskere fra det bedre borgerskab.

Husk venligst på at danske jægere er armeret til tænderne og at de er helt vilde med at trykke på aftrækkeren, hvilket de så kalder for mange ting, for at legitimere retten til de drab som de udføre på vore vilde dyr i den danske fauna.

Med Hilsen fra Jørn. /o
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2011, 11:00 Fra Jørn Clevin »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #49 Dato: 21 Juni , 2011, 11:16 »
Jeg er ikke rævehader...

Men når en ræv går i naboens fuglehus og tømmer det for mejsekugler, selv midt om dagen. Når samme ræv ved åbenlys dag går til angreb på en anden nabos tamkat. Når samme ræv også midt om dagen går til angreb på mine høns som går i indhegning og alt dette IKKE skyldes mangel på rævenaturlig føde. Tværtimod så er der rigtig mange (udsatte) fasaner, der er harer, mus og andet naturligt "foder". Så er denne ræv altså helt klart til regulering, også om sommeren!

Det har intet med naturlig rævebestand at gøre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
« Svar #50 Dato: 21 Juni , 2011, 11:44 »
Du har ret Finn. Vilde dyr der bliver for tamme er en pestilens og er ikke vilde dyr længere,med deres medfødte forsigtighed, så er der kun een vej.

VH Gunni.

Zoro

• Gæst
« Svar #51 Dato: 21 Juni , 2011, 11:57 »
Jeg er ikke rævehader...

Men når en ræv går i naboens fuglehus og tømmer det for mejsekugler, selv midt om dagen. Når samme ræv ved åbenlys dag går til angreb på en anden nabos tamkat. Når samme ræv også midt om dagen går til angreb på mine høns som går i indhegning og alt dette IKKE skyldes mangel på rævenaturlig føde. Tværtimod så er der rigtig mange (udsatte) fasaner, der er harer, mus og andet naturligt "foder". Så er denne ræv altså helt klart til regulering, også om sommeren!

Det har intet med naturlig rævebestand at gøre

Hej Finn.

Der er helt klart noget galt med den Rød ræv som du beskriver her, men intresant nok lider undslupne farmer ræve ofte med abnormitets adfærd som minder om det du beskriver.

NB: Jeg har under og efter murens fald, fulgt pelsdyre farme i D.D.R. hvor der var og stadig er, mange efterkommere af undslupne farmer dyr, herunder rød ræv eller rød krydsnings ræv.

Disse ræve er uden for pædagogisk række vidde hvis man kan sige det sådan, da deres evne til at føre et normalt liv og tilpasse sig igen som vildt jagende ræv i naturen ikke er tilstede.

NB: Hvor mange undslupne farmer dyr der er i Danmark på års basis skal jeg ikke kunne sige, men kontrollen er utrolig ringe og mangel fuld.

NB: Denne ræv bør selvfølgeligt indfanges og aflives.

Med Hilsen fra Jørn.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #52 Dato: 21 Juni , 2011, 13:03 »
Det er vel netop vores aggressivitet, der gør os til en "success" - desværre kun for os selv. Og vi synes at det er helt OK at vi "regulerer" de uønskede skabninger væk - mens vi er forargede over at regnskoven er ved at være fældet, tigrene uddør, havene er golde.

Kommunen har i øvrigt lige slået rabatter. Lige ud for vores hus ligger der en hakket fasanhøne ved nogle ligeledes hakkede fasanæg. - og ved gadekæret ligger der en redefuld andefostre med knuste æggeskaller. Anden er åbenbart hoppet i kæret i tide. Og så er der alle de planter, der nu ikke når at blomstre og sætte frø (så er vi fri for UKRUDT) og de insekter, hvis lig er usynlige i det grønne smat, maskinen efterlader. Hvem har mon besluttet at grøftekanter i landzone i en lillebitte landsby skal ligne golfbaner - i en fattig kommune, der hverken har råd til skoler eller ældrepleje?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 21 Juni , 2011, 15:14 »

Kommunen har i øvrigt lige slået rabatter. Lige ud for vores hus ligger der en hakket fasanhøne ved nogle ligeledes hakkede fasanæg. - og ved gadekæret ligger der en redefuld andefostre med knuste æggeskaller. Anden er åbenbart hoppet i kæret i tide. Og så er der alle de planter, der nu ikke når at blomstre og sætte frø (så er vi fri for UKRUDT) og de insekter, hvis lig er usynlige i det grønne smat, maskinen efterlader. Hvem har mon besluttet at grøftekanter i landzone i en lillebitte landsby skal ligne golfbaner - i en fattig kommune, der hverken har råd til skoler eller ældrepleje?

Sjovt  (eller det er det ikke) at du nævner det, for havde den samme tanke, da de også slog rabatterne her i sidste uge  /d
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2011, 17:51 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 21 Juni , 2011, 16:20 »
Jeg er helt med på at jægere er noget forhadte nogle steder, men jeg mener at en jæger-reguleret bestand af vildt, det være sig Ræv, råvildt, fasaner osv. er at foretrække, frem for en fødeknapheds regulering af bestanden. Mange jægere landet over bruger i tusindvis af kroner hvert eneste år på vildtfodring, biotop forbedring til vildtets bedste. Ingen ansvarlig jæger skyder alt hvad der pusler i kradtet, men bortskyder overskud og svage dyr så bestanden er stærk til at modstå vinteren, og klar til en ny avlssæson.
Vi hønseavlere laver jo også en masse kyllinger, ællinger, gæslinger osv. sommeren igennem, for så at slagte overskudet til vinter, på samme måde opdrætter jægeren vildt til jagtsæsonen, hvad er forskellen ? Lystfiskere haler også den ene fisk efter den anden ind på en krog der såre fisken, nogle bliver genudsat, men de er stadig såret af krogen... Men høre man nogen sinde om at lystfiskere er jagtliderlige el. lign. !!! Jeg tror at Danmark ville være ille stedt uden de Danske jægere, og ikke mindst vildtet...

Zoro

• Gæst
« Svar #55 Dato: 21 Juni , 2011, 18:02 »
Jægernes investering i natur pleje og legaliseret bestands regulering, beror fuldstændigt på egen personlig vinding og interesse, ellers er der jo ikke vildt nok at jage i Danmark, som har alt for mange jægere i forhold til vores samlede frie jagt arealers størelse .

NB: Glem ikke at Jagt i vores fælles natur i dag er et kæmpe profit foretagende, med klingende fortegn i " Dollars " som går langt foran mange andre borgeres personlige interesser, som kun ønsker fred og balance for vore vilde skabninger og den danske natur.

NB: Det politiske billede som Skov og Natur styrelsen varetager vedr. jagt, beror ofte på enkelt stående organitationers magtfulde økonomiske pennestrøj og særlige interesser, enkelte vælger at kalde det ren klappe kage lovgivning ????

NB: Den enkelte og behovs styrede jagt ville jeg derimod have respekt for, hvor hver enkelt jæger nedlægger det bytte, som han har behov for til eget forbrug.

NB: Samtidigt bør antallet af jægere i Danmark begrænses og reguleres til de faktiske frie jagt areal muligheder, som der reelt er tilstede for den enkelte jæger i Danmark.  

NB: Dette vil så sige at vi hermed fjerner det Kommerciele jagt tryk fuldstændigt, og giver den Danske natur mulighed for at finde sin egen balance igen uden kunstig påvirkning af krudt og kugler.

Glem ikke at jagt er en enorm belastning for det Vilde dyreliv og naturen i Danmark, og lad jer ikke foranledige til at tro at jægerne er en Guds gave til meneskeligheden, den rolle har super markeds fryseren nemlig overtaget forlængst.

Med Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 16:22 Fra Jørn Clevin »

Offline Jens H. C.

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 21 Juni , 2011, 19:44 »
Så er jeg en af de onde jægere.

Desværre kan jeg slet ikke genkende det Jørn skriver.
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #57 Dato: 21 Juni , 2011, 21:00 »
Det er da kun godt at du ikke kan genkende dig selv som én af de jægere, Jørn beskriver ;).
Nu bor jeg jo på landet og oplever på nært hold hvordan den lokale Godsjagt dominerer naturen. Der bliver udsat fasaner i titusindvis, ledsaget af dværghøns, der skal lære de små at begå sig. Hønsene er der ingen der bekymrer sig om når fasanerne er skudt om efteråret og de vandrer rundt i dybe snemasser uden føde. For der bliver nemlig kun fodret når det er NEMT at komme ud til fodersiloerne. Sidste vinters snemasser bragte enorme mængder fasaner til vores foderbræt i haven. Nogle lå der døde om morgenen.
Dertil kommer antallet af anskudte dyr, der søger væk fra skuddene og ender under en busk eller i en vejkant - eller hutler sig igennem indtil en kat slæber dem med hjem. Rævene er nemlig skudt i hele området. De er URENTABLE. Det eneste  pæne man kan sige om denne "naturforvaltning" er vist at de passer godt på havørnene - de er nemlig en ekstra trumf at få at se på en kostbar jagtdag.

Men vi har også Svend-Åge. Søn af flere generationers landmænd i området, har netop arvet fars gård og slår sig igennem med 120 tdr. land samt et job på maskinstationen. Han går også på jagt. Går ud i skumringen på egen brakjord og nedlægger en enkelt hare eller to fasaner, der bliver taget omhyggeligt med hjem og tilberedt af hans mor. Se DET er jagt /o.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #58 Dato: 21 Juni , 2011, 22:31 »
http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=200

Her overraskede sætningen "Som følge af jagt er 80 procent af den danske bestand under 2 år.

" mig lidt.

Efter jeg er flyttet på landet, ser jeg kun ræve der er kørt ned, da jeg boede i omegnen af KBH, så jeg dem ofte traske rundt i byerne om morgenen.
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #59 Dato: 21 Juni , 2011, 22:44 »
jeg må så osse melde som en af jægerne. Jeg syns et eller andet sted det er synd at mange har den opfattelse af jagt som jørn og andre beskriver, da jeg ved at der er mange som jeg der kun skyder det der vildt. Dvs ikke udsætter ænder eller fasaner. Personligt skyder jeg ikke noget der ikke tjener et formål(98% af de formål er mad) og holder mig helst fra de steder hvor vildtet ikke tilfalder skytten. Småjægere som mig hører man bare aldrig om. Der er uanset om man er for eller imod jagt ikke den store historie i den ene grågås og enlige edderfugl jeg skød sidste år( iøvrigt det eneste der var inden for skudafstand på 15-25m)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk