Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er ræven død  (Læst 5001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #60 Dato: 21 Juni , 2011, 23:08 »
Hold da op, Hans Jørgen - sikke en diskussion, du har sat igang!

Jeg føler trang til endnu engang at sige: Godt gået og tillykke med fangsten  /o

Offline Hans Jørgen Nielsen

• Bruger
« Svar #61 Dato: 21 Juni , 2011, 23:42 »
@Susanne
Ja du har helt ret den tråd har givet en debat der vil noget.
jeg har også undervejs følt mig som en dårlig hønse/andeholder,rævehader og når man så bliver sammenlignet med en kommunal græsslåmaskine der er kommet alt for tidligt ud og slå grøftekanter så føler man sig godt nok som den ringeste art på denne jord.
Vi har siden det første indlæg fanget en ræv også en han,den sidste mouskusand der lå og rugede i en stor trækasse har fået 13 ællinger.

Hans Jørgen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #62 Dato: 21 Juni , 2011, 23:54 »
Tillykke med Ællingerne de er en foornøjelse at følge  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Zoro

• Gæst
« Svar #63 Dato: 22 Juni , 2011, 05:35 »
jeg må så osse melde som en af jægerne. Jeg syns et eller andet sted det er synd at mange har den opfattelse af jagt som jørn og andre beskriver, da jeg ved at der er mange som jeg der kun skyder det der vildt. Dvs ikke udsætter ænder eller fasaner. Personligt skyder jeg ikke noget der ikke tjener et formål(98% af de formål er mad) og holder mig helst fra de steder hvor vildtet ikke tilfalder skytten. Småjægere som mig hører man bare aldrig om. Der er uanset om man er for eller imod jagt ikke den store historie i den ene grågås og enlige edderfugl jeg skød sidste år( iøvrigt det eneste der var inden for skudafstand på 15-25m)

Kære Jes.

Hvis du virkeligt læser det jeg skriver, så fremhæver jeg netop sympati for den behovs styrede jagt, hvor jægeren går på jagt for at skyde sig en fasan eller hare til eget privat brug.

Udsætning af vildt til jagt brug eller anden fauna regulering, bør ikke overlades til tilfældige private jægere eller jagt syndikater med kommercielle interesser, dette må alene være en statslig videnskabelig samfunds opgave, hvis det overhovedet er nødvendigt eller kan komme på tale.

NB: En anden ting er Jagt våben sikkerhed og amunitions udleverings kontrol, vi har " Jo " efter hånden alt for mange legaliserede våben på privat hånd, som jo desværre også ses og anvendes til alt andet end hensigten ??? Dette vil man med rette kunne kalde for fauna forurening fra den anden side af befolkningen, som ikke ønsker jagt i dens nuværende form her i Danmark.

Med Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 06:11 Fra Jørn Clevin »

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 22 Juni , 2011, 07:50 »

Der bliver dræbt ca. 30.000 ræve i trafikken hvert år, og bilkørsel er ikke påtænkt forbudt endnu, så vidt jeg ved.
Mon ikke også bestanden kan klare en lille regulering omkring hønsegårde mm.

Jeg bor i et gammelt sommerhusområde med krat, væltede træer, plantager, enge og store åbrinker,
der er masser af ræve og grævling, men 1,5 mtr dyrehegn sat i pilehæk har holdt den væk hidtil.

Er ved at få lavet hønsegård til skrukken med sine 29 kyllinger, der er det da et større problen at få kattesikret, så en af genboens 10 katte ikke går på kyllingejagt.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 22 Juni , 2011, 10:39 »
Du kan jo altid og lovligt købe

dig et splattergevær og skyde nogle farvepatroner på kattene når

de besøger dig.  ;) Du får så et sjovt og spænende naboskab  ;D

Fnis  *f
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Zoro

• Gæst
« Svar #66 Dato: 22 Juni , 2011, 10:47 »
Kære John Mejland.

Det må være en oplevelse uden lige, at få lov til at bo i et så uspoleret natur område som dit, det må føles som en sand gave ovenfra ????

NB: De 30,000 Trafik dræbte Ræve som du nævner, bygger på noget usikker statestik, der ofte anses for at være et rent propaganda tal, som er med til at sikre jægerne politisk fred til at udryde ræven der hvor de har lyst til det, ligesom de tidliger gjorde med vore rovfugle i Danmark.

NB: Der er naturligvist ingen planer om at forbyde bil kørsel, men den reguleres da ofte alligevel, for at sikre os alle sammen bedst muligt.

NB: Jeg ser da heller ikke noget problem i at aflive ræve med synlig abnormitets adfærd, men det virker ikke særligt betryggende, at det er jægerne selv der skal styre og træffe disse reguleringer alene, det både må og skal være en statslig hoved opgave uden kommerciele interesser, eller sagt på en anden måde, det ville være det samme, som at sætte ræven til at vogte gæs ????

NB: Jeg ønsker skam heller ikke at afskaffe al jagt i Danmark, men jeg ønsker til gengæld at den kommercielle jagt, bliver kraftigt reduceret eller helt afskaffet, så naturen kan finde sin egen bæredygtighed igen, uden alt for mange skyde gale jægeres tistedeværelse.

Med Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 11:12 Fra Jørn Clevin »

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #67 Dato: 22 Juni , 2011, 11:53 »
se nu er der jo det med regulering, at det ikke er noget man bare gør, og det er heller ikke jægere eller deres organisation der bestemmer det. ALT regulering skal der søges om tilladelse til ved miljøministeriet, og regulering er som oftest udsprunget af alm borgers irritation over eks råger. Landmænds problemer med gæs eller ræve der snupper lam osv.Om kommerciel jagt skulle fjernes ser jeg ikke en løsning på da det vil være umuligt uden og skære alt væk. Den "frie" jagtret på vandet er så heller ikke så fri endda da den er temlig meget forbundet med alskens reservater og zoner for det ene og det andet. Naturmæssigt set ville det i mine øjne ikke være en gevinst at fjerne kommerciel jagt. Hvor mange landmænd og skovejere vil være interesseret i og lave nogen som helst former for tiltag af nogen art, når deres indtægt på 600-1500 pr ha i jagtleje er væk?? Jeg tvivler på at nogen ornitologer vil lægge de penge. Ej heller hr og fru jensen der bruger deres ret til frit og færdes i skovene. Når det så er sagt kan vi godt blive enige om at den udsætning af fasaner og ænder der har været heller ikke er en løsning, men en del af det er osse blevet fjernet med en lov om antal og uddannelse mm til de folk der skal gøre det. Jeg kunne godt ønske mig der var flere muligheder for jægere som mig selv til og få jagtretten på små jordstykker, men det er ikke nemt med den størelse gårde der er idag og alt helst skal lejes ud som en helhed da det er den løsning med størst profit i.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 22 Juni , 2011, 13:17 »
Tallene på de 30.000 dræbte ræve i trafikken har jeg fra Danmarks Naturfredningsforening.
Om der er pop og politik i det ved jeg ikke.
Nogle af de ræve der bliver hønsedræbere kan være ræve der af en eller anden grund gerne vil
have nem mad ( gamle eller syge).
Jeg nyder bestemt at se sunde ræve i naturen, de gør stor nytte med at rydde op i døde og dræbte dyr, samt at de hjælper lidt med musene og dem der er lidt størrer, derfor har jeg også kun skudt et par ræve, med skab,
i de 45 år jeg har haft jagttegn
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Susanne

• Gæst
« Svar #69 Dato: 22 Juni , 2011, 13:31 »
Mennesker har til alle tider forsvaret sig mod angreb på egen familie eller egne dyr!

For mig at se, er det fuldstændig naturligt/forståeligt/forventeligt

Uden at man af den grund skal tage ansvar for hele jordklodens økobalance.

Tillykke med ræv nr 2, Hans Jørgen - og tillykke med de nye ællinger  /o

Zoro

• Gæst
« Svar #70 Dato: 22 Juni , 2011, 13:47 »
Hej igen John

Vi er mange som fulgte den såkaldte historiske jagt lovs revision, med den daværende formand for jægerfobundet Hr. Kristian Raunkjær samt formanden for D.O.F. Hr. Christian Hjort i spidsen.

Vi fulgte på aller tæteste hold hvorledes Danmarks natur frednings forening, samt flere andre organitatoner blev vildført med en total forvrænget dagsorden, som  ødelagde mulighederne for et forsvarligt jagt grundlag for den lille jæger, som tilpasser sin jagt på naturens betingelser til eget forbrug.

lad mig blot knytte et kort presse citat fra den gang.

Kristian Raunkjær har været besat af jagt siden han var fem år gammel, men det har ikke altid været lige nemt at være en del af den kontroversielle livsstil. På et tidspunkt var modstanden mod jægere så hård, at der kun var en ting at gøre for jægerformanden ? at forsone sig med fjenderne.

Til dette kan jeg kun sige, at det lykkedes overhovedet ikke, denne jagt lovs revision var den største skandale i nyere tid ????

NB: Jeg har iøvrigt fuld forståelse for at ræve med skab eller andre sygdomme aflives.

Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 22 Juni , 2011, 16:08 Fra Jørn Clevin »

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #71 Dato: 22 Juni , 2011, 18:33 »
Godt jeg ikke har sådan en nabo ! Han/hun må jo være blød i roen  *e

, du må da få dårlige nerver John  ;D

Her døjede jeg med naboernes ulækre - fede - lystmorderiske katte

indtil jeg fik hund .  Selv med en velsikret hønsegård, kom de ind.

Men Kong Hans (hanen) kunne skam jage dem ud. Sådan en kat kan

faktisk spæne lodret op af et hegn .   Du kan jo altid og lovligt købe

dig et splattergevær og skyde nogle farvepatroner på kattene når

de besøger dig.  ;) Du får så et sjovt og spænende naboskab  ;D

*g *g
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #72 Dato: 22 Juni , 2011, 19:34 »
se nu er der jo det med regulering, at det ikke er noget man bare gør, og det er heller ikke jægere eller deres organisation der bestemmer det. ALT regulering skal der søges om tilladelse til ved miljøministeriet, og regulering er som oftest udsprunget af alm borgers irritation over eks råger. Landmænds problemer med gæs eller ræve der snupper lam osv.Om kommerciel jagt skulle fjernes ser jeg ikke en løsning på da det vil være umuligt uden og skære alt væk. Den "frie" jagtret på vandet er så heller ikke så fri endda da den er temlig meget forbundet med alskens reservater og zoner for det ene og det andet. Naturmæssigt set ville det i mine øjne ikke være en gevinst at fjerne kommerciel jagt. Hvor mange landmænd og skovejere vil være interesseret i og lave nogen som helst former for tiltag af nogen art, når deres indtægt på 600-1500 pr ha i jagtleje er væk?? Jeg tvivler på at nogen ornitologer vil lægge de penge. Ej heller hr og fru jensen der bruger deres ret til frit og færdes i skovene. Når det så er sagt kan vi godt blive enige om at den udsætning af fasaner og ænder der har været heller ikke er en løsning, men en del af det er osse blevet fjernet med en lov om antal og uddannelse mm til de folk der skal gøre det. Jeg kunne godt ønske mig der var flere muligheder for jægere som mig selv til og få jagtretten på små jordstykker, men det er ikke nemt med den størelse gårde der er idag og alt helst skal lejes ud som en helhed da det er den løsning med størst profit i.

Søger tilladelse .....  ???
Ja hvis jeg forstået det ret, så må man kun regulere ræven fra grav fra 1-28 feb.
Men de fleste rævejægere jager ræven :-X
For dem slutter jagtsæsonen på ræv først d 28 feb.
Tro da ikke der er nogen der søger noget som helst!
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #73 Dato: 23 Juni , 2011, 09:57 »
Hold da op hvor føler jeg mig splittet i den her debat. Jeg kommer fra en slægt af jægere, og de har skudt masser af ræve. (Det var bl.a. derfor vi altid havde gravhunde da jeg var barn). Rævene forlystede sig alligevel hvert år med at hapse nogle af vores høns og gæs, lige meget hvor mange der blev skudt. Der blev skudt masser af ænder, harer, fasaner, rådyr m.m. og jeg har ikke tal på hvor mange dyr jeg har spist som mine forældre og bedsteforældre havde skudt. Her hvor jeg bor nu er vi til gengæld plagede af "jagtselskaber", og den slags jagt kan jeg slet ikke forstå. De irriterer mig faktisk grænseløst med deres totale nedskydning af alt der bevæger sig, men min families udnyttelse af hvad der lever på deres egen jord opfatter jeg som noget ganske andet. De kunne ikke drømme om at udrydde alt, og de fodrer vildtet om vinteren. De har da også sat fasaner ud, men kun til der var en levedygtig bestand.
Så, ja jeg forstår så sandelig godt modstanden mod jagtselskaber, men ikke mod de familier der skyder lidt til kødgryderne på deres egen jord. Og hvis der kom en ræv i nærheden af mine høns, så ville jeg også få fat i enten en fælde eller en m/k med jagttegn!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 23 Juni , 2011, 10:30 »
Hej Caroline.

Du kunne " Jo " søge agt indsigt hos Skov og Naturstyrelsen, for at finde ud af hvor mange der reelt har søgt inden for de sidste fem år, samt hvor de er geografisk placeret i Danmark ????

NB: Jeg tror du vil blive chokeret, hvis du i det hele taget for et skrifligt svar, indenfor et anstændigt tidsrum ????

NB: " Nej " faktum er nok nærmere at de kommercielle jagt industrier, støvsuger og rytter ræven af vejen som de bedst vil, idet Ræven jo er en økonomisk trudsel imod deres salgsbare jagt arangementer, som jo nærmest minder om " Put and Take " systemet, hvor mønterne klinger i kasssen hver eneste gang noget bliver skudt og lagt til jorden.

NB: Finder man en ræve grav i den danske natur, så hold det for jer selv og lad være med at dele denne viden med andre end dem, som fortsat ønsker at se den smukke Røde ræv i den frie danske natur, uden evig forfølgelse af skyde glade danske Jægere.

Med Hilsen fra Jørn.    

Tror det er meget få, der har søgt.
For da min mand for år tilbage drev rævejagt (og jeg selv lige så) jublede rævejægerne nærmest, for nu havde de en måned mere at jage ræven i. "Det er jo bare regulering" og så kom det store tandpastasmil  :-X

Vi har da stadig vores tyske jagtterrier, og var i træningsgrav her sidst i januar med vores tæve. det var hendes første gang i træningsgrav. For vi skulle da lige se hvad hun nu sagde til ræven.
Hun fik en masse ros af de erfarende jæger, hvor min mand så siger "ja men nu er sæsonen jo ved at være slut", og får svar på at der er jo også er februar!

Vi har ikke prøvet at sende hende i grav, tror heller det bliver det helt vilde, da det ikke er den form for jagt vi stræber efter længere. Synes egentlig det er lidt unfair over for ræven  /d
Caroline