Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er ræven død  (Læst 2670 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så er ræven død
« Svar #15 Dato: 18 Juni , 2011, 10:43 »
Blot en side bemærkning: Antallet af individer af hhv. ræv og kongeørn er her i landet ret forskellige. Endog så forskellige at den eene art er ret sjælden og truet, imodsætning til den anden.

Er derudover helt enig at "regulering" selvfølgelig skal ske human, hvilket også er min antagelse i Hans Jørgens´s tilfælde mht. regulering.
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2011, 13:54 Fra Rudy, Schæferholm »

Zoro

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #16 Dato: 18 Juni , 2011, 11:03 »
Blot en side bemærkning: Antallet af individer af hhv. ræv og kongeørn er her i landet ret forskellige. Endog så forskellige at den eene art er ret sjælden og truet, imodsætning til den anden.

Er derudover helt enig at "regulering" selvfølgelig skal ske human, hvilket også er min antagelse i Alfred Kirk´s tilfælde mht. regulering.

Sjælden eller ikke sjælden, beretiger hverken jægere eller andre, til at være herre over liv og død i den danske natur, det klare naturen helt selv hvis vi lader den få fred og ro til det ???

NB: Iøvrigt er omplacering af utilpassede rovdyr ganske normalt i udlandet, så hvorfor dog ikke gøre det samme her, når man snakker så meget om vildt pleje og regulering, som jo slet og ret er legaliseret drab på naturens vilde skabninger.

Med Hilsen fra Jørn. 

karina dj

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #17 Dato: 18 Juni , 2011, 11:10 »
I kan lige holde jer fra at omplacere en ræv på min ø!  ikke engang én! :D Den blev reguleret her på helt naturlig vis... og det takker jeg for hver eneste dag jeg går ud til mine høns  ;)

Zoro

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #18 Dato: 18 Juni , 2011, 11:25 »
I kan lige holde jer fra at omplacere en ræv på min ø!  ikke engang én! :D Den blev reguleret her på helt naturlig vis... og det takker jeg for hver eneste dag jeg går ud til mine høns  ;)

Kære Karina.

Du er jo allerede fritaget, for der findes jo ingen ræve på Borholm, men du har til gengæld et andet stort meneske skabt problem, som hedder løs slupne farmer Mink ???

NB: Se disse små prægtige dyr er virkeligt en trussel for din lille idyliske hønse gård ???

NB: Har du feks. undersøgt hvem der varetager indfangningen af løs slupne mink på Bornholm ????

Med Hilsen fra Jørn.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Så er ræven død
« Svar #19 Dato: 18 Juni , 2011, 11:26 »
Jeg gentager gerne min holdning til det der med ræven,,,,,,,
Det er arogant lemfældighed når vi ikke passer godt nok på vores høns.

Ræven søger bare føde til sig selv og sine unger, og hvis det er nemt så tager den vores høns, hvis det er svært, så finder den noget andet.

Vores domisticerede høns har jo ikke eneret på livet.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #20 Dato: 18 Juni , 2011, 11:32 »
Ja Jørn, ræven forsvandt i 80'erne, og de er ikke velkomne hvis du spør mig  ;) Vi har rigeligt med rovfugle der holde smådyrsbestanden nede, og fasanerne er endelig så småt ved at komme til syne igen... Det er en fornøjelse at se sine høns rende på egen grund uden den store bekymring, og ræven er naturlig ja jo da, i skoven og langt fra min matrikel  :D

Bornholm er jo ikke det eneste sted i Danmark der har løssluppen mink, og vi har faktisk en del minkfarme herovre. Trods at vinteren fik én til at brase sammen her i nærheden af mig har vi altså ikke set den endnu. Jeg ved at Skov og Naturstyrelsen sætter fælder op ved moser, søer, vandløb og dæmninger...men om og hvilke dyr der går i ved jeg ikke... Min wyandotpusher bor ikke så langt fra mig, han har haft mink i vinters...og jeg vælger ikke at tænke for meget på den, for så får jeg ikke tiltrukket den af tankens kraft  :D

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så er ræven død
« Svar #21 Dato: 18 Juni , 2011, 13:36 »
@ ina... Enig!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #22 Dato: 18 Juni , 2011, 13:42 »
Ræven er en del af den danske fauna og jeg synes den skal blive ved med at være det. Menneskene breder sig mere og mere ud i landskabet og fortrænger alt på sin vej. De arealer der altid har været dyrenes har de nu allernådigst fået lov at låne, vel at mærke, hvis de opfører sig som vi vil have det og det gør de jo ikke. Hvor skal DE gå hen for at få den fornødne fred?

Det er smaddersynd og ærgerligt, når de forgriber sig på vort fjerkræ, især når det er om dagen, hvor man jo ikke forventer det. Sker det om natten er det vores egen skyld, for så har vi bare ikke gjort det godt nok.

Ræven er et smukt syn, når den kommer slentrende en aftenstund henover marken og nogle mennesker har den glæde at nyde ungerne når de leger foran graven.

Jeg fordømmer ikke dem der sætter en fælde op og fanger den, man bliver da gal i hovedet når den har huseret, men vi skal også engang imellem stoppe lidt op og tænke os om, for var det en slendrian fra vores side, der gav den muligheden for at skaffe sig et let måltid?

Jeg laver rigtigt mange kyllinger for tiden da jeg arbejder på forskellige farver og jeg har langt flere haner end vi kan konsumere. Derfor bliver der lige i øjeblikket slagtet en hver aften og lagt ud på et brønddæksel i marken så kan ræven få den at spise. Dermed håber jeg jo på at den ikke er så sulten at den er nødt til at komme her om dagen og jeg slipper for at faldbyde uønskede haner.

VH Gunni.

karina dj

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #23 Dato: 18 Juni , 2011, 13:47 »
 :D jeg er enig Gunni  /o Jeg ville dog være noget betænkelige ved at gribe ind i naturen på den måde og ligefrem opfodre de vilde ræve til forhold der så ikke er "naturlige", og derved forbedre deres forhold = flere og større kuld. Om nogle år har du måske en kæmpe hord  :D

Ville sikkert gøre det samme, men du forstår sikkert hvor jeg vil hen. Overvejede det i vinters hvor jeg smækkede en del mus og Trolle tog nogle rotter... startede med at lægge dem ud til rovfuglen, men havde heller ikke lyst til den skulle stortrives. Vi har SÅ mange af dem i forvejen...

GKV

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #24 Dato: 18 Juni , 2011, 13:57 »
Det frygter jeg nu ikke, inden året er omme er der sikkert kørt ligeså mange ihjel som der kom igennem ved min lille hjælp. Eller en del er blevet skudt, når nu jagtsæsonen sætter ind for alvor. Ræven giver vist ofte kriblen i aftrækkerfingeren.

VH Gunni.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så er ræven død
« Svar #25 Dato: 18 Juni , 2011, 14:36 »
jeg synes nu ikke ræven giver kriblen i fingrene på samme måde som før i dage, da det var en udbredt opfattelse at den uanset hvad skulle ha en hilsen med på vejen. Idag er der på jagt en bedre holdning til og kunne ramme bedre og ikke skyde på for lange afstande. Ræven er et af de dyr der er rigtig gode til og tilpasse sig. Den lever faktisk idag i byer hvor det er nemt og finde føde, oftest affald, Og så har den ikke nogen naturlige fjender. At den bliver fanget i fælde og aflivet eller flyttet har jeg intet imod. Begynder man og grave glasskår ned rundt om hønsegården eller lægge gift ud er man i mine øjne gået for vidt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Så er ræven død
« Svar #26 Dato: 18 Juni , 2011, 14:55 »
Jeg gentager gerne min holdning til det der med ræven,,,,,,,
Det er arogant lemfældighed når vi ikke passer godt nok på vores høns.

Ræven søger bare føde til sig selv og sine unger, og hvis det er nemt så tager den vores høns, hvis det er svært, så finder den noget andet.

Vores domisticerede høns har jo ikke eneret på livet.

(Image removed from quote.)

Dejligt billed  /o


Ræven er en del af den danske fauna og jeg synes den skal blive ved med at være det. Menneskene breder sig mere og mere ud i landskabet og fortrænger alt på sin vej. De arealer der altid har været dyrenes har de nu allernådigst fået lov at låne, vel at mærke, hvis de opfører sig som vi vil have det og det gør de jo ikke. Hvor skal DE gå hen for at få den fornødne fred?

Det er smaddersynd og ærgerligt, når de forgriber sig på vort fjerkræ, især når det er om dagen, hvor man jo ikke forventer det. Sker det om natten er det vores egen skyld, for så har vi bare ikke gjort det godt nok.

Ræven er et smukt syn, når den kommer slentrende en aftenstund henover marken og nogle mennesker har den glæde at nyde ungerne når de leger foran graven.

Jeg fordømmer ikke dem der sætter en fælde op og fanger den, man bliver da gal i hovedet når den har huseret, men vi skal også engang imellem stoppe lidt op og tænke os om, for var det en slendrian fra vores side, der gav den muligheden for at skaffe sig et let måltid?

Jeg laver rigtigt mange kyllinger for tiden da jeg arbejder på forskellige farver og jeg har langt flere haner end vi kan konsumere. Derfor bliver der lige i øjeblikket slagtet en hver aften og lagt ud på et brønddæksel i marken så kan ræven få den at spise. Dermed håber jeg jo på at den ikke er så sulten at den er nødt til at komme her om dagen og jeg slipper for at faldbyde uønskede haner.

VH Gunni.

Enig  /o
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så er ræven død
« Svar #27 Dato: 18 Juni , 2011, 17:48 »
Så længe vi mennesker overtager flere tusinde kvadratkilometer brak/natur til landbrugsjord på bare få år og pløjer helt ud til asfalten ved vejene og ud på kanten af vandløb - ja, så længe er "naturen" jo presset til at tilpasse sig de nye menneskeskabte "regler" for deres eksistens. Jeg bor på landet midt i et givtigt roe-område (så landmændene lider ingen nød og har alle store, fine firehjulstrækkere). To store kirsebærplantager er nedlagt sidste vinter, rabatter er slået fra foråret og som sagt kun 60 cm brede flere steder. Vandhuller er fyldt op - lovligt eller ulovligt. Hele området er blevet betragteligt forringet naturmæssigt i de 22 år, jeg har boet her. Alt i effektivitetens og økonomiens navn. Hvor skal de stakkels ræve, harer, insekter og småfugle være?
Som GKV klogt skriver
Når det sidste træ er fældet, det sidste dyr skudt, først der finder I ud af, at I ikke kan spise penge.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Så er ræven død
« Svar #28 Dato: 18 Juni , 2011, 17:50 »
Nemli... og det er kloge ord fra en indianerhøvding seføli...de har altid vidst bedst  ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så er ræven død
« Svar #29 Dato: 18 Juni , 2011, 18:18 »
Nemli... og det er kloge ord fra en indianerhøvding seføli...de har altid vidst bedst  ;)
- og alligevel er det jo ikke gået dem så godt.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand