Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farver  (Læst 3024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Farver
« Dato: 29 Juli , 2008, 21:03 »
Så gik den ikke længere!!!!!  Har været så heldig at få rugeæg a Jersey Kæmper. Der er nogle grå imellem og dem har Maja (9 år) forelsket sig i. Jeg fortalte så at de ikke er grå men blå. Faaaar, tror du jeg er blind??? Så hjælp mig lige. Hvorfor er grå høns ---- blå???

Mvh   Jørgen

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Farver
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2008, 21:18 »
Ha ja jeg kan desværre ikke hjælpe, for når jeg ser på mine blå silkehøns, så synes jeg som Maja de er grå.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2008, 09:11 »
Måske det lyder finere, lige som de lysegrå hedder perlefarvede :)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2008, 10:39 »
Jørgen!

Hvis du blander sort og hvid maling får du en grå nuance kaldet perlegrå i hønseverdenen.

Hvis du tager den perlegrå og blander med en sort får du en mørkere grå/sort farve der kaldes blå.

Dine omtalte Jersey kæmper er i realiteten grå, da det er meget svært at få en blå.

Der ikke findes så mange i den hvide variation, Lestat som er herinde er måske den bedste til lige at forklare dig alt om den blå Jersey kæmpe da hun avler med dem.
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2008, 10:42 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2008, 12:38 »
Jeg tror også bare at det skal lyde så fint, så fint. Fordi selfølgelig er en høne ikke blå, blå ;) En papegøje (og andre eksotiske fugle) kan være blå.

Det er lidt det samme i heste verdenen... Hvis en brun hest har brun man/manke og hale så har den betegnelsen rød men hvis den er brun med sort man/manke og hale, ja så er den brun.
I bund og grund er ingen af dem ihvertfald røde.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2008, 14:29 »

Nu kan høns ikke være madam Blå blå, ligesom heste heller ikke er postkasse røde. Såå ??? ;D ;)

Avl med den blå farve er vanskelig. Da den er "ustabil" og faktisk ikke særlig nem at lave rigtig (slet ikke hvis der skal en god randtegning på også) Den kan variere meget fra klar blå og over til mere brun/grumset blå. Ligesom der kan være meget lyse og meget mørke dyr.

Den blå farve hos høns findes i  blå uden randtegning og blå med randtegning.

Den klareste og mest blå med den skarpeste randtegning findes hos den blå Andalusier.
(Bare man kunne lave den farve på Jersey Kæmperne  <A)

Opskrift på blå:

Blå & Blå:
giver 25% sorte, 50% blå, 25% spættede kyllinger.

Blå & Spættet :
giver ingen sorte, 50% blå, 50% spættede kyllinger.

Sort & Blå :
giver 50% sorte, 50% blå, ingen spættede kyllinger.

Spættet & Spættet :
giver ingen sorte, ingen blå,100% spættede kyllinger

Sort & Sort :
giver 100% sorte, ingen blå, ingen spættede kyllinger

Sort & Spættet :
giver ingen sorte, 100% blå, ingen spættede kyllinger

Billedet viser en blå randtegnet Jersey Kæmpe høne med en god randtegning

« Senest Redigeret: 30 Juli , 2008, 14:37 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2008, 20:04 »
Nej. Jeg er udmærket klar over at en blå høne ikke er blå!!! Og jeg kan så også regne ud at vores blå ikke er blå, men bare grå, som den farve som vi også ser!!!!!!!!
Andre grå høner er så blå fordi de er lidt mer grå end vores grå og fordi de er lidt renere i det!!!
Jeg har valgt at fortælle Maja at vores grå kyllinger, ved nærmere eftersyn er ----- grå.
Men jeg kan da også regne ud at hvis de er grå grå og ikke bare grå, så er de nok ikke de første som skal i gryden.

mvh   Jørgen

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2008, 20:37 »
Jeg har en blå silkehøne, og hvid silkehane, hvordan mon de bliver  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #8 Dato: 03 August , 2008, 11:48 »
Ifølge en artikel jeg har læst, har - eller havde - den blå farve traditionelt en stærk blå glans, præcis som den sorte kan have. Det kan være opstået derfra.

Er der nogen der ved noget om den blå, grønne eller blodrøde farve ved undulater og guldfasaner? Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, og hvilket farvestof er det?

I princippet er en sådan farve jo ikke helt umulig hos høns...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #9 Dato: 03 August , 2008, 13:22 »
Jo der kan genetisk ikke fremavles grønne høns... jeg har et sted hvorfor, men så vidt jeg husker har det noget at gøre med den måde fjeren er mættet med fedstof, det grønneste man kommer er det flotte grønne skær en rigtig ren sort har i solens stråler.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2013, 12:17 »

Nu kan høns ikke være madam Blå blå, ligesom heste heller ikke er postkasse røde. Såå ??? ;D ;)

Avl med den blå farve er vanskelig. Da den er "ustabil" og faktisk ikke særlig nem at lave rigtig (slet ikke hvis der skal en god randtegning på også) Den kan variere meget fra klar blå og over til mere brun/grumset blå. Ligesom der kan være meget lyse og meget mørke dyr.

Den blå farve hos høns findes i  blå uden randtegning og blå med randtegning.

Den klareste og mest blå med den skarpeste randtegning findes hos den blå Andalusier.
(Bare man kunne lave den farve på Jersey Kæmperne  <A)

Opskrift på blå:

Blå & Blå:
giver 25% sorte, 50% blå, 25% spættede kyllinger.

Blå & Spættet :
giver ingen sorte, 50% blå, 50% spættede kyllinger.

Sort & Blå :
giver 50% sorte, 50% blå, ingen spættede kyllinger.

Spættet & Spættet :
giver ingen sorte, ingen blå,100% spættede kyllinger

Sort & Sort :
giver 100% sorte, ingen blå, ingen spættede kyllinger

Sort & Spættet :
giver ingen sorte, 100% blå, ingen spættede kyllinger

Billedet viser en blå randtegnet Jersey Kæmpe høne med en god randtegning

Faldt lige over denne gamle tråd om farver.
Skal jeg forstå det sådan, at hvis min blå randtegnede jersey kæmpe hane har lidt brunt i fjerdragten, særligt sadelbehæng, så kan han stadigvæk være raseren? Troede ellers at det brune betød at han var et "hul-i-hækken". Men hvis det "bare" er en dårlig blå farve slipper han nok for gryden i første omgang. Han er nemlig den største, så vil vente og så hvordan han udvikler sig. Jeg kan nemlig bedst lide de sorte kæmper og så betyder en dårlig blå farve vel ikke så meget? Eller er jeg helt gal på den?

Mvh Mette
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2013, 12:30 »
@ Mette

Det kommer jo helt an på hvad du vil med dine høns.

Din Jersey kan godt være en blanding, men den kan også være en dårlig blå. Dvs. en blå med brunligt skær. Dette er bestemt ikke ønskeligt, hvis man vil avle gode blå høns.

Men hvis din hane ligefrem har brunlige fjer iblandet det blå, så er den nok ikke raceren.
For Jersey Kæmper er kun i farverne sort, blårandet, hvid og spættet.

Men blå er, som jeg også har skrevet før, en uberegnelig og svær farve og det gør det bestemt ikke bedre at blå Jersey Kæmper også skal have randtegning.

Men læg et billede ind af den, for jeg vil gerne se den.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2013, 12:36 »
Og nej det er ikke fordi det er fancy og fint at kalde dem for blå. For ser man en blå høne og en perlegrå høne sammen, så er der stor forskel på dem.

Der er jo også blå og grå farve indenfor andre dyrearter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2013, 12:38 »
Jeg vil ikke sige, at den har brune fjer. Det er vel nærmest randtegningen, der er brunlig. Jeg skal se, om jeg kan få taget nogle gode billeder.
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2013, 12:41 »
Randtegningen på de blå skal være af en mørkere blå farve end grundfarven og ikke brun.

Hvordan ser dine blå høner ud ? Er de lige sådan ?
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2013, 12:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: