Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: friske æg??  (Læst 3477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

• Bruger
Sv: friske æg??
« Svar #15 Dato: 19 Marts , 2011, 21:22 »
Tjahhh....jeg har ikke brugt købeæg overhovedet de sidste 30 år.  Spiser gerne blødkogt og og laver også gerne en ailoii..eller hvordan det nu staves. Mayanaise med hvidløg m.m. Men når jeg serverer noget med rå æg for andre, fortæller jeg dem det altid. Jeg tror ikke, vi skal være så bange for salmonella med vores egne æg. Der har altid været salmonella, og vi har det i os. Jeg tror bare, at os, der lever rimeligt sundt og ved jorden, kan klare de fleste bakterier. Jo mere "plastikmad" vi indtager, jo mindre kan vi tåle.......tror jeg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 19 Marts , 2011, 21:32 »
Der findes nemlig salmonella overalt, i os selv, på vores kæledyr (hvor mange lader mon sin hund slikker sig i hele ansigtet og synes det er fedt ), osv. Men kun nogle få typer er farlige for mennesker og hvis vores høns har dem, så tror jeg bestemt også at vores høns vil være meget syge af det også.

Men salmonella forgiftning er bestemt en alvorlig ting - ingen tvivl om det.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 19 Marts , 2011, 21:33 »
Der har altid været salmonella, og vi har det i os. Jeg tror bare, at os, der lever rimeligt sundt og ved jorden, kan klare de fleste bakterier. Jo mere "plastikmad" vi indtager, jo mindre kan vi tåle.......tror jeg.
Det er også sådan jeg ser på det.

Min farmor på 92 har levet af "halvrådden" mad hele livet, og har vist nok heller aldrig vasket fingre efter et toiletbesøg ( ::)), men er aldrig blevet syg.

Jeg har stort respekt for korrekt håndtering af fødevarer og for hygiejne, men kan sagtens spise en leverpostej med overskreden dato, eller spise en ost lavet på uspasteuriseret mælk, uden at være nervøs for at blive syg (tværtimod spiser jeg helst ost lavet på råmælk - det smager himmelsk!).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 19 Marts , 2011, 22:02 »
Ej altså.- spøjs farmor du har der, efter den beskrivelse ville jeg nok vaske hænderne efter et håndtryk ;).

Faktisk tror jeg at mange ældre mennesker,( der har overlevet) ved en hel del om god køkken hygiejne, en viden der er gået tabt.
Venlig hilsen
Eva

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 19 Marts , 2011, 22:20 »
Før vi fik høns brugte jeg pastauriserede æg. Idag laver jeg jævnligt koldskål og råcreme ligesom en rå æggeblomme over en røget sild er en selvfølge her i huset. De rå æg bliver også serveret for børnene.

For relativt få år siden kunne man jo ikke købe varme behandlede æg. Så kom der en bølge af alvorlige tilfælde af samonella forgiftning og siden lærte vi alle at være ekstra forsigtige. Men hvor mange der ude på forum har haft den ubehagelige oplevelse med samonella forgiftning fra egne æg? Hvor stor er risikoen mon?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #20 Dato: 19 Marts , 2011, 22:26 »
Det er også sådan jeg ser på det.

Min farmor på 92 har levet af "halvrådden" mad hele livet, og har vist nok heller aldrig vasket fingre efter et toiletbesøg ( ::)), men er aldrig blevet syg.

Jeg har stort respekt for korrekt håndtering af fødevarer og for hygiejne, men kan sagtens spise en leverpostej med overskreden dato, eller spise en ost lavet på uspasteuriseret mælk, uden at være nervøs for at blive syg (tværtimod spiser jeg helst ost lavet på råmælk - det smager himmelsk!).

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #21 Dato: 19 Marts , 2011, 22:29 »
øhhhhh...prøvede lige det  der smarte i andre kan *GH* var kun det med mælken, jeg ville have med. Nå...Jeg elsker også råmælk  eller frisk mælk, kønt på gården. Ret sjovt, blev bønderne for år tilbage beskattet af det----da man IKKE måtte drikke det!! /d  Min nabo elsker at underholde om hans sag----som han vandt. Min datter har drukket frisk mælk hele sin barnedom og spist friske æg----og friske grøntsager og kød osv. og hun var ALDRIG syg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 19 Marts , 2011, 22:42 »
Men hvor mange der ude på forum har haft den ubehagelige oplevelse med samonella forgiftning fra egne æg? Hvor stor er risikoen mon?

Det kunne være spændende at få lidt indspil på dette spørgsmål.

Jeg ville umiddelbart gætte på at det er meget få der har haft ubehagelige oplevelser med salmonella fra egne æg.

Og hvorfor nu det gæt?

Nej, det er ikke fordi der aldrig er salmonella i egne æg. Formentlig forekommer det, fra tid til anden. Men netop fordi vi, fra tid til anden, får en lille 'berøring' med salmonella, reagerer vi ikke på det.

Hvis vi var vandt til at leve 'sterilt' og pludselig blev udsat for et æg med salmonella, ville vi uden tvivl kunne beskrive 'en ubehagelig oplevelse med salmonella forgiftning'.

Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #23 Dato: 19 Marts , 2011, 22:50 »
Når[/i] jeg har æg (forår og sommer), så køber jeg ikke æg. Jeg bruger de æg jeg har, til det jeg nu har lyst til at lave :). Jeg tænker ikke over, om der kan være salmonella i/på æggene. I de år vi har haft høns, er der ikke nogen i familien der har været syge pga. salmonella o. lign. /o

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #24 Dato: 19 Marts , 2011, 23:00 »
man siger at 1/1000 af alle konventionelle æg indeholder salmonella.
det er selvfølgelig ikke særligt meget, men hvis man først har fået virus så er man nok ligeglad med at man egenlig havde gode odds fra start af ;)
jeg ved bare at som kok må man ikke servere rå æg (med mindre de er a part (ved siden af))til gæster og kan faktisk blive sagsøgt for det.
der findes flere forskellige salmonella-typer og den mest alvorlige kræver at emnet bliver opvarmet til 80 grader...
hvis en kok bliver syg af salmonella, må han/hun faktisk ikke arbejde som kok længere, for man vil altid have virus i sig og inkubationstiden begynder inden symptomerne viser sig, så man kan nå at smitte både gæster og kollegaer inden man ligger sig syg (igen).
jeg læste et sted herinde at man kunne sende sine æg til fødevarestyrelsen og så kunne de tjekke dem. jeg ved at man jo ikke kan sende alle æg afsted, men jeg ville nok sende nogle afsted en gang imellem, inden jeg kaster mig ud i det store koldskåls/fromage-gilde.  :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 19 Marts , 2011, 23:13 »
jeg læste et sted herinde at man kunne sende sine æg til fødevarestyrelsen og så kunne de tjekke dem. jeg ved at man jo ikke kan sende alle æg afsted, men jeg ville nok sende nogle afsted en gang imellem, inden jeg kaster mig ud i det store koldskåls/fromage-gilde.  :)

Tja. Og der gælder også regler for regelmæssige check (tror det er to gange om året) hvis man skal sælge æg, som godkendt sælger. Og hvorfor skulle det lige være de 2 dage ud af 365 dage på året at der er salmonella i æggene. Medmindre selvfølgelig at der hele tiden er salmonella i æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #26 Dato: 19 Marts , 2011, 23:54 »
Jeg får mine salmonellakontrolleret, men jeg synes et eller andet sted, at det er noget til grin...det er jo en falsk tryghed, for jeg kunne lige så godt risikere at der udbrød salmonella nogle uger efter tjek ::)

Det var nogle industriæg, som fik konstateret salmonella...de nåede ud til butikkerne osv... Altså det sker jo... Men jeg tror altså det handler mere om hvordan man behandler maden. Hvis man f.eks. laver mayonnaise af sine rå æg, eller endda kiksekage, som der jo var nogle der døde af for en del år siden, så skal man ikke lade det stå 4-5 dage i køleskabet, men spise det med det samme.

Jeg har ihvertfald sørget for at bruge maden med det samme, hvis jeg har brugt egne (rå) æg :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #27 Dato: 20 Marts , 2011, 07:55 »
For nogle år siden var der mange historier om, at der faktisk er større fare for salmonella i øko/haveæg end f.eks. buræg. Se f.eks. denne artikel:
http://avisen.dk/mere-salmonella-i-oekoaeg-end-buraeg_106338.aspx

Der er mange vilde fugle, der har salmonella, og de kan smitte vores høns ligeså vel som de smitter med orm... :P
Nej, den holder slet ikke. Det er noget Fødevarestyrelsen mener. Undersøgelser fra Fødevareinstituttet ved DTU viser det stik modsatte.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/11/21/055949.htm?wbc_purpose=update+-+81k
"Vi finder kun salmonella hos de vilde dyr, når vi har indfanget dyrene i en besætning, hvor husdyrene i forvejen havde salmonella Dermed afliver forskerne bag undersøgelsen en myte om, at vilde dyr kan være smittekilder til salmonella.

- Groft sagt så indikerer vores undersøgelse, at det ikke er de vilde dyr, der smitter husdyrene, men husdyrene, der smitter de vilde dyr, siger Dorte Baggesen." Tilsvarende undersøgelser i England viser det samme billede.

Heller ikkke økologiske udegående kyllinger har salmonella
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2074.0

En af grundene til det er at græs indeholdet et stof, som modvirker salmonella. Så når hønsene spiser græs, så får salmonella-bakterierne det svært.

Men selvfølgelig skal man være opmærksom og tænke sig om i forhold til mad, også i forhold til egen mad.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #28 Dato: 20 Marts , 2011, 08:34 »
Nej, den holder slet ikke. Det er noget Fødevarestyrelsen mener. Undersøgelser fra Fødevareinstituttet ved DTU viser det stik modsatte.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/11/21/055949.htm?wbc_purpose=update+-+81k
"Vi finder kun salmonella hos de vilde dyr, når vi har indfanget dyrene i en besætning, hvor husdyrene i forvejen havde salmonella Dermed afliver forskerne bag undersøgelsen en myte om, at vilde dyr kan være smittekilder til salmonella.

- Groft sagt så indikerer vores undersøgelse, at det ikke er de vilde dyr, der smitter husdyrene, men husdyrene, der smitter de vilde dyr, siger Dorte Baggesen." Tilsvarende undersøgelser i England viser det samme billede.

Heller ikkke økologiske udegående kyllinger har salmonella
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2074.0

En af grundene til det er at græs indeholdet et stof, som modvirker salmonella. Så når hønsene spiser græs, så får salmonella-bakterierne det svært.

Men selvfølgelig skal man være opmærksom og tænke sig om i forhold til mad, også i forhold til egen mad.

TAK FINN!!! /o /o /o /o
Du er, som altid, mand for myteaflivende fakta!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #29 Dato: 20 Marts , 2011, 09:08 »
Hæhæ - Finn the Myth-buster /o

Her i huset spiser vi rå æg, kysser på hundesnuder og ryger. Skingrende sindssyge selvmordskandidater  ;)

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.