Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: overvejer ny race  (Læst 4011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
Sv: overvejer ny race
« Svar #15 Dato: 14 Marts , 2011, 18:44 »
og ved at angribe mig,.. hvad er det så du tænker at opnå?? Jeg kan ikke se hvad det er jeg skal forsvare..  er det fordi du mener jeg er doven?? at jeg giver for let op?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #16 Dato: 14 Marts , 2011, 18:55 »
nuttethedsfaktor?  Orpington i gul..... de findes da ikke mere nuttede og bamsede... :)

aner ikke hvordan de smager, men de er da pænt store :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 14 Marts , 2011, 20:03 »
@ Pylle

Det var ikke sådan ment, for hvis du ikke vil have dem mere, så er det bare det. Sorry.

Men det er ikke altid nemt at have med høns at gøre. Og jeg vil bestemt ikke opnå noget - hvad skulle det dog også være...... ?

Jeg mener bare at hvis man vil avle gode høns, så er vejen ikke altid lige og let... og det gælder for ALLE som vil avle.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 20:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pylle pylle

• Gæst
« Svar #18 Dato: 14 Marts , 2011, 20:09 »
okay. tak for præciseringen..

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 14 Marts , 2011, 20:15 »
Trine jeg læser det da som om at Lene kommer med nogle gode opmuntrende ord hvis du gerne vil beholde dværgsilkerne og nej det er ikke altid let :)

Men avlsmæssigt er det faktisk ikke altid en fordel med nye dyr i tide og utide. Man skal tænke over hvad man gerne vil opnå- nu har vi f.eks. snakket om at du gerne vil lave dine røde lidt mindre, så skal du måske have nogle ind som er mindre end dem du har nu osv.

Jeg har jo af gode grunde begrænset erfaring, men har læst om flere dygtige avlere som slet ikke indkøber nye dyr i en årrække :) først når f.eks. fertiliteten falder. Som nye avlere skal vi først finde ud af hvad vores dyr indeholder, hvilke gode og dårlige ting de indeholder.

Hvis du gerne vil fortsætte med de små silker, så er jeg sikker på at du nok skal få alt mulig støtte fra forum- evt. fra silkeklubben.
Men hvis du af forskellige grunde gerne vil prøve en anden race så kast dig ud i det. Start evt. med et par høner osv. så du kan finde ud af om de rent faktisk lever op til dine forventninger, inden du afhænder hele din dejlige flok :)

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Susanne

• Gæst
« Svar #20 Dato: 14 Marts , 2011, 20:38 »
Ja, også respekt herfra - uanset, hvad du beslutter  /o

Mit tidligere indlæg var ment med et stort glimt i øjet, men selvfølgelig også som en opmuntring, hvis du nu inderst inde gerne ville beholde dværgsilkerne.

Jeg ved, at der ikke er særlig mange silkehøns i Danmark, og enkelte farver er der næsten ingen af  - og da de står mit hjerte temmelig nær, ville jeg ønske, at flere ville arbejde med dem.

Man kan sikkert sige det samme om mange andre racer - og hvad der føles rigtigt for den ene - føles ikke nødvendigvis rigtigt for den anden.

Held og lykke med dine - svære - overvejelser, og igen:

Respekt herfra - uanset hvad du beslutter  /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 14 Marts , 2011, 20:59 »
@ Pylle

Jeg er da ked af at du opfatter mine indlæg som en personlig hets imod dig, og at du mener at jeg synes du er doven og opgiver for let, hvilket jeg bestemt IKKE mener.

Jeg skrev bare at det er nemmest at opgive.

Jeg skrev det kun som en peptalk, fordi jeg i dine tidligere indlæg, syntes at du virkelig brænder for dine Silker og at du har gjort meget for at anskaffe dem.

Men nok fra mig i denne sag.

Held og lykke fremover - med eller uden Silker.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 21:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #22 Dato: 14 Marts , 2011, 22:15 »
I silkeklubben har vi et åbenthus arrangement i Kolding ( 5 juni) og der regner jeg med at deltage.

Så hvis du er interesseret i en hvid kok kylling af god kvalitet, kunne vi måske finde ud af noget der.

De røde er endnu svære at opdrive, og selv om du Susanne, skriver så varmt om silkehønseklubben, er jeg ked af at jeg ikke kan nikke genkendende til det billed du maler af dem. Beklager, men sådan har jeg det. Der er for få Tommy`er i klubben.

Nu hedder jeg da godt nok ikke Tommy, men vil da stadig gerne hjælp, og sidder i bestyrelse i silkeklubben  ;)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2011, 08:46 Fra Maiken »

pylle pylle

• Gæst
« Svar #23 Dato: 15 Marts , 2011, 05:50 »
Jamen du godeste.. sikke et fantastisk tilbud man her får.. Det vil jeg meget gerne takke ja til Majken. Du skulle vel ikke have en rød hane også??

Og tak for støtten. Igen, så er det kun overvejelser.. og jeg er også rigtig ked af at have det sådan.
 Jeg skifter ikke sådan lige dyr ud.. men den røde hane jeg har, har bare så mange alvorlige fejl, at jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan rettes op på.. Jeg har ruget 6 kyllinger ud i januar, og er meget spændt på at se hvordan de udvikler sig.. umiddelbart er de noget store.. men det kan jo fikses med tiden.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #24 Dato: 15 Marts , 2011, 10:39 »
Jeg ved hvordan du har det, sidste år stod den på lys sussex, paduanere og blomsterhøns og hvad sidder jeg tilbage med af dem nu??? 0!!

de passet ikke mig, i  år står mit forsøg på flere racer men ikke så mange af hver, så jeg håber og lykkes med at finde nogen racer jeg vil være glad for...

Jeg vil lege lidt med Braklene i år, har fået tag på guld og sølv , så skal der eksperimenters lidt :)

Så forsøg flere racer på samme tid og se hvem du ønsker og fortsætte med, så spilder du ikke såååå lang tid på å bruge et hlet år på og ikke få noget udaf du vil satse på. Helle og Lykke  /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Marts , 2011, 11:41 »
Jeg har også været en del racer 'igennem' indtil jeg er faldet for - og har bestemt mig for at forsøge at gøre noget alvorligt ud af det med sebright og wyandotterne, så meget mine evner og rammer nu tillader det.

Jeg har med begge racer god kontakt med 2 andre avlere, vi kan udveksle erfaring, æg og dyr. Det er vigtigt for mig, at have dem med i mit planlagte avlsarbejde - som samarbejdspartnere.

Hvis ikke du allerede har det, var det så ikke en ide at du fandt nogen og lave et avlssamarbejde med? Det gør det også lidt sjovere og hyggeligere... :D
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 Marts , 2011, 14:22 »
Tine- Maiken kan måske tage min røde hane med til dig der, evt. en af kyllingerne fra i år hvis du stadig mangler en til den tid :)
Evt. kan vi finde ud af noget før hvis der er nogen som skal den vej.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #27 Dato: 15 Marts , 2011, 19:15 »
Johanne.. :ja måske vi kunne finde ud af noget der?? uanset bliver min nuværende hane kun brugt denne sæson.. så jeg kan få en lidt mere ensartet flok høns.. om det så bliver en sønnike som måtte blive ny hane i flokken, eller der dukker noget bedre op, må tiden vise..

Marianne: lige præcis det du skriver der, det kunne jeg virkelig godt bruge..

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 16 Marts , 2011, 08:36 »
Tine- hvordan ser dit hønsehold ud? Jeg tænker, hvis du evt. kunne få plads til to stammer af hver farve, så har du en fordel i det lange løb :)
På den måde kan du jo selv skaffe blodfornyelse i nogle generationer. Indavl er ikke altid skadeligt hos høns :)
Jeg vil meget gerne være behjælpelig på enhver måde jeg kan, i hvert fald i forbindelse med dit opdræt af de røde. Som Marianne nævner så er det altså skønt med nogle med samme interesse :)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #29 Dato: 16 Marts , 2011, 17:28 »
sender dig lige en PB..