Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: overvejer ny race  (Læst 3967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: overvejer ny race
« Svar #30 Dato: 16 Marts , 2011, 20:02 »
Efter hvad jeg sådan kan læse her på forum så har alle da silker på nær mig ;D.

Den helt store dille? :-*

hilsen Henrik

Ja, også respekt herfra - uanset, hvad du beslutter  /o

Mit tidligere indlæg var ment med et stort glimt i øjet, men selvfølgelig også som en opmuntring, hvis du nu inderst inde gerne ville beholde dværgsilkerne.

Jeg ved, at der ikke er særlig mange silkehøns i Danmark, og enkelte farver er der næsten ingen af  - og da de står mit hjerte temmelig nær, ville jeg ønske, at flere ville arbejde med dem.

Man kan sikkert sige det samme om mange andre racer - og hvad der føles rigtigt for den ene - føles ikke nødvendigvis rigtigt for den anden.

Held og lykke med dine - svære - overvejelser, og igen:

Respekt herfra - uanset hvad du beslutter  /o

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 16 Marts , 2011, 20:05 »
Altså - en lille samling silker hører sig til - i ethvert hønsehold  ;D De er søde og sjove, og de er formidable skrukker og mødre.
Mvh Marianne

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #32 Dato: 16 Marts , 2011, 20:17 »
Tjaa ;D

Nej det er ikke noget for mig. ;D De er jo fjollede ::)

Troede at det skulle være Australorps jeg skulle have sådan for alvor. Men er ikke helt tilfreds med slagte kvaliteten. Har nu anskaffet mig nogle Gøgespættet Maran kyllinger. De er godt nok livlige! Glæder mig til at se dem blive store, de er jo super flotte.
Beholder da min lille flok Australorps indtil videre. De er jo gode til æg.
Mine sorte landhøns derimod vil altid være nummer et /o

Altså - en lille samling silker hører sig til - i ethvert hønsehold  ;D De er søde og sjove, og de er formidable skrukker og mødre.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #33 Dato: 17 Marts , 2011, 08:04 »
Efter hvad jeg sådan kan læse her på forum så har alle da silker på nær mig ;D.

Den helt store dille? :-*

hilsen Henrik

NEJ Henrik.... ikke den store dille, men fordi børn skal have medbestemmelse så kommer der af og til sære skabninger ind i gårdene ;) (og jo pokkers svært at sig e nej når søde flinke forummedlemmer ligefrem forærer barnet dyrene ;) )
Men de er gode skrukker, så lidt formål er der med dem :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 17 Marts , 2011, 08:41 »
Jeg håber du allerede er ved at finde modet igen. Jeg synes det lyder som om, at du egentligt er glad for dine høns, men bare synes det med at finde egnede avlsdyr er svært - og det har du sikkert ganske ret i. Se nu på de kyllinger du får i denne sæson, der er forhåbentligt nogle, som er bedre end forældredyrene (eller i hvert fald bedre end din hane), og så er du jo allerede et skridt videre.

Selvom man tit læser herinde, at har et dyr én eller anden given fejl, så må man endeligt ikke bruge den i avl, så skal man huske, at det kan være, at det samme dyr også har en række positive punkter. Jeg synes ofte, at der er en tendens til, at folk kun vil avle på dyr helt uden fejl, og de er helt sikkert svære at finde. De er jo i sig selv avlsmålet. Og er vi kommet i mål inden vi overhovedet har passeret start, så er det da et kedeligt løb, vi deltager i. Selvfølgelig kan jeg godt forstå, at de er fustrerende, hvis din hane har rigtig mange grove fejl, og så skal man selvfølgelig overveje kraftigt, om han vil bringe dit avlsarbejde i den rigtige retning. Ellers kan kylligne pladsen måske udnyttes bedre af en anden farvevariant i år, eller måske en anden farve veltypet hane til dine røde høns, og på den måde få lidt blodfornyelse ind hos de røde.

Og så er der selvfølgelig lige det der med det blå kød. Men viste Tommy ikke for et stykke tid siden nogle "silkehøns" med almindelig hud/kødfarve fra Tyskland? Det kunne jo være et nyt projekt - selvom det helt sikkert ikke bliver nemmere at få fat i avlsmateriale af sådan en ny race. Håber du finder lysten igen, og ellers er det selvfølgelig helt legalt at skifte race. Jeg har netop selv lige skiftet fra australorps til gul sussex, fordi jeg gerne vil lave et lille farveeksperiment  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #35 Dato: 17 Marts , 2011, 10:03 »
Henrik: De store silker, er lidt nemmere at få fat i, end dværgene. Hvide er lidt nemmere at få fat i end de øvrige farver. røde dværge, er ikke vildt udbredt i DK.. og når man skriver nemmere, så er det at man skal til enten jylland eller sjælland for at få mulighed for at købe nyt. godt Danmark er et relativt lille land.. /o

Kevin: Du har helt ret.. og det er netop det med Hanen jeg gruer ved.. vil han skabe bare lidt dyr, som vil kunne gå i den rigtige retning? eller har han bare så mange fejl, at det vil blie noget juks? Jeg har ruget 6 kyllinger ud i januar (Eller mine høns har) og umiddelbart ser de meget fine ud, med tæer og det hele. De vokser fint, og er allerede begyndene røde. Jeg har lagt 8 mere i rugemaskine for at få den fyldt op, og så bliver det det for i år. Så har jeg lidt at se på.

Med hensyn til de siamesiske dværghøns, som Tommy har vist, så er de ikke lige faldet i min smag. Det er bl.a. den blå hud, som er charmerende. Vi kan også sagtens spise det. På en måde er det meget flot, sådan nærmest marmoreret, det er mere at der ikke er noget kød på dværg silkerne. Jeg købte dem ikke får at have et slagtedyr.. men jeg syntes bare det er synd at slagte 3-10 haner om året, bare for at smide dem i skraldespanden.

Men motivationen stiger. Jeg har fået nye fine kontakter, og der kommer tilbud ind om hjælp og støtte. Og det syntes jeg er skønt, Det må jeg indrømme at jeg er meget glad for. Jeg har nu fået store håb og forventninger til 2011!
Tak til alle for støtte, råd og vejledning! /o

ps. Når jeg får plads og mulighed engang. Så skal min nye race være sølv sortrandede wyandotter. I Like /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #36 Dato: 17 Marts , 2011, 10:31 »
Mht. slagtning af dværghaner, så kan de altså sagtens koges til en god suppe hvis det er ældre haner, eller laves ligesom duer/pousinner hvis det er ungdyr, så hver får en hel hane hver. Så slipper du for at smide dem ud. Det nemmeste er at flå dem når de er så små. Det gjorde jeg med mine dværglandhaner da jeg havde dem. Jeg bryder mig nemlig heller ikke om bare at smide dem ud. Der skal ligesom have været et formål med deres liv, og det formål kan i høj grad være en lækker middag til mig og familien.
Dejligt at høre at du er begyndt at få nyt mod på avlsprojektet. Godt nok kommer der nok aldrig silker her på matriklen, men derfor er det jo alligevel dejligt at der er nogen der arbejder med de lidt mere sjældne racer. Jeg synes tit der går lidt for meget mode i hønsene herinde, så det kun er brahma, maran og araucana der tæller.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #37 Dato: 17 Marts , 2011, 10:39 »
Hi hi Henriette var den myntet på mig? ;D

Ja jeg bliver jo nok nødt til at holde ved de små røde så jeg ikke bliver sådan et mode dyr.

Jeg er så glad for alle mine høns- men jeg må indrømme at det er MEGET spændende om der ligger et æg hos de røde silkedværge ;) og dagens højdepunkt hvis der er /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #38 Dato: 17 Marts , 2011, 11:17 »
Jeg synes nu også, at du skal beholde dine røde dv.silker og så ellers lytte til de gode råd der bliver givet. Jeg har som Henriette også undret mig en del over, at mange svinger SÅ meget imellem racerne, på den måde kommer man jo ikke videre.

Jeg er stadigvæk på det stade, hvor jeg har meget svært ved at afhænde mine oprindelige høns, vi kender jo hinanden ud og ind, så det skal være til nogen jeg kender ;D ;D  Nu har jeg indrettet min "gamle" hønsestald til pensionisthøns så kan de gå der og hygge sig og så snart de har vænnet sig til det, bliver der lukket op og så kommer de til at gå helt frit omkring, selvom gamle Kaj sikkert vil indlemme dem i sit harem. /o

Ret spændende er det dog også, hvilken race der blive det næste "modeobjekt".

VH Gunni.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #39 Dato: 17 Marts , 2011, 11:19 »
sidste gang vi slagtede haner, havde vi 4 vi lagde i fryseren. Vi stegte dem i stegeso/Ròmertopf, og fik 2 haner hver, fordi de var meget små. Ligsom vagtler. Men de var lidt seje i det, påtrods af de var unghaner, og smagen var heller ikke helt god. Jeg har efterfølgende fundet ud af, at salgtedyr har godt at at ligge et par dage inden frysning eller efter optøning, og det gjorde vi så ikke. Det var direkte i fryseren og direkte fra tø til ovn. Så det vil vi prøve næste gang. 

Susanne

• Gæst
« Svar #40 Dato: 17 Marts , 2011, 12:39 »
Jeg synes ofte, at der er en tendens til, at folk kun vil avle på dyr helt uden fejl, og de er helt sikkert svære at finde. De er jo i sig selv avlsmålet. Og er vi kommet i mål inden vi overhovedet har passeret start, så er det da et kedeligt løb, vi deltager i.

God pointe der /o Kan ikke siges bedre :D

Og lige en kommentar til "moderacerne":

Hvor er det bare hyggeligt, at nogen brænder for en bestemt race og gerne vil dele ud af begejstringen.

Men mon ikke alle hønseejere er glade for netop deres egen race(r) - forskellen ligger blot i, hvor højt og vedvarende, nogen jubler. (Og det fortæller mere om os ejere end om vores race - hehe :D)

Tror iøvrigt at den allemest udbredte (moderne ?) race i Danmark er dværgwyandotten - hvis man kan dømme på, hvad der bliver udstillet mest af.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #41 Dato: 17 Marts , 2011, 17:07 »
jeg ved ikke så meget om mode.. jeg er ihvertfald aldrig med på den.. desværre. ;). jeg vælger hvad som betyder og siger mig noget..

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #42 Dato: 17 Marts , 2011, 17:41 »
NEJ Henrik.... ikke den store dille, men fordi børn skal have medbestemmelse så kommer der af og til sære skabninger ind i gårdene ;) (og jo pokkers svært at sig e nej når søde flinke forummedlemmer ligefrem forærer barnet dyrene ;) )
Men de er gode skrukker, så lidt formål er der med dem :D

NÅ NÅ siger du jeg er barnlig ;)
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #43 Dato: 18 Marts , 2011, 20:37 »
Okay, jeg må lige ud med det, i dag var der TO æg hos mine små røde nuttegøjer, selvfølgeligt fordi det må ha lykkedes for Puttemor at gemme et æg i går ;).

Lige pt. gør et silkeæg mig gladere end alle mine andre æg tilsammen ;) så jeg glæder mig til i næste uge /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #44 Dato: 19 Marts , 2011, 08:49 »
Jamen du godeste.. sikke et fantastisk tilbud man her får.. Det vil jeg meget gerne takke ja til Majken. Du skulle vel ikke have en rød hane også??

Der lagt hvide æg, under en af mine skrukker  /o så ser vi om ikke der skulle komme noget ud af det.

Jeg har desværre ingen røde, men det kan være at, jeg kan skaffe en, ved samme tid  :) jeg ser lige på sagen.