Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: overvejer ny race  (Læst 3976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
overvejer ny race
« Dato: 13 Marts , 2011, 19:28 »
Ja.. jeg er kommet dertil hvor jeg overvejer, og kun overvejer en ny hønserace.
Jeg er simpelthen blevet træt af, at det er så svært at have med silker at gøre.. De er ikke til at få fat i..
Men hvis jeg skal have en ny race.. hvad skal det så være?
De skal helst have bare en smule nuttethedsfaktor. Det skal være gode slagtedyr. rolige og omgængelige og ikke flyvende.. ihvertfald ikke meget mere end 1 meter over jorden.
det skal ikke være den største race, da jeg bor i villekvater og sidst men ikke mindst, skal det være en race der er til at få fat i!

Jeg overvejer kochin??
men er det slagtedyr?? findes der nogle racer som kan dække alle vore behov??

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: overvejer ny race
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2011, 20:01 »
Maran? :) Dejligt store æg, dejlige farver, utroligt selvoptagede ;D mine har gået med mig ned i kælderen fordi jeg ikke havde fået lukket døren. Så gik de rundt som om de ejede det hele. Og jeg har bestemt ikke prøvet at gøre dem tamme.

Smager dejligt har jeg hørt /o og så laver vi bare en bytter, maran æg for silker ;)

Ellers lyder faverolles oplagte /o en af verdens bedste slagteracer
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2011, 20:45 »
FAVEROLLES  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2011, 20:57 »
jeg må sige at den indtil videre ville stå på
Wyandotter
Faverolles
Kochin.

Maranerne er jeg ikke umiddelbart så vild med..  Kochin får ikke det vilde med kyller, så nej.. men bedårende er de..
Kan man bruge dværgfaverolles til slagtning?? og er det overhovedet til at få fat i??
og hvad med wyandotterne i dværg?? er de værd at slagte?? eller skal man gå efter de store?

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2011, 21:28 »
Dværg wyandotter er søde rolige og ikke flyvske. Lægger godt med æg.

Har lige slagtet tre stk der vejede 655 gr, 490 gr og 460 gr.. ikke forbandet store, men fint for mig.
Som slagtet minder de om fasaner. Mine ligger i fryseren så kvaliteten af kødet kan jeg ikke svare på.
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2011, 21:33 Fra Julie R »
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2011, 21:31 »
Hej

Er da lidt ked af du er træt af dine silke, du har da eller fået samlet lidt forskelliget sammen, det bliver ikke nemmere at skaffe kockin og faverolles, det er kun wyandotterne der findes i hobet tal.

Hvis du skal af med dine silke, så lad mig lige det vide, de skulle helt ikke splittes for meget ad.

Hilsen

Tommy

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2011, 22:20 »
Halllo!!!!

Hvad sker der, Pylle ?

Hvad er det dog for nogen grimme tanker???????

At afskaffe verdens bedste hønserace  :o  :o  :o

Nej du skal meldes ind i vores dejlige silkeklub ( www.silkehoenseklubben.dk ) - skal du, og du vil opdage, at du kan få al den hjælp du kan ønske dig. Og jeg er lidt ked af at sige det, men du kan også sagtens få hjælp uden at være medlem.

Jeg tror ikke du finder mere hjælpsomme mennesker end i vores specialklub - bare ring til formanden eller Tommy eller en af de andre bestyrelsesmedlemmer, og du vil opdage, at jeg har ret. (Undskyld alle I andre specialklubber - men jeg mener det faktisk  ;D)

Og så kan jeg jo kun forestille mig, at du går et kummerligt, fattigt, trælst, mangelfuldt - ja, nærmest meningsløst -  liv i møde uden dine dejlige silkehøns. Hvad tænker du da på? Nogen må jo ruske dig til fornuft inden det er for sent, og det her er mit bidrag  8)

(Og du må også gerne henvende dig til mig på en pm. Jeg har en liste med navne og tlf på alle medlemmerne, hvor der også står hvilke farver de avler med. Så kan du prøve at henvende dig direkte )

Held og lykke og forhåbentlig en god nattesøvn, der kan få dig til fornuft igen - hehe!  :D
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 06:35 Fra Susanne »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2011, 22:26 »
@ Tine

Du skal da have store silker.  :D

Og så skriv lidt med Susanne om nogle gode kontakter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2011, 23:28 »
Tænk, jeg som troede at Tine bare ville have en race til ::)

Nej nej, silkehøns er det bedste i verden, langt bedre end æg og lørdagskylling. Bare deres hyggelige lille gokken og lommestørrelse *p

Ikke at mine andre racer ikke også er de bedste i verden ;)

Da mig og Susanne meldte os ind i vores lokale forening blev vi anbefalet at få sorte wyandotter.  ;) dem anbefaler de vist til alle nybegynderne. Hmm, hvor kedeligt ville landets hønsegårde ikke se ud hvis alle valgte sorte dotter fordi de er nemme at anskaffe? :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2011, 07:58 »
Halllo!!!!

Hvad sker der, Pylle ?

Hvad er det dog for nogen grimme tanker???????

At afskaffe verdens bedste hønserace  :o  :o  :o

Nej du skal meldes ind i vores dejlige silkeklub ( www.silkehoenseklubben.dk ) - skal du, og du vil opdage, at du kan få al den hjælp du kan ønske dig. Og jeg er lidt ked af at sige det, men du kan også sagtens få hjælp uden at være medlem.

Jeg tror ikke du finder mere hjælpsomme mennesker end i vores specialklub - bare ring til formanden eller Tommy eller en af de andre bestyrelsesmedlemmer, og du vil opdage, at jeg har ret. (Undskyld alle I andre specialklubber - men jeg mener det faktisk  ;D)

Og så kan jeg jo kun forestille mig, at du går et kummerligt, fattigt, trælst, mangelfuldt - ja, nærmest meningsløst -  liv i møde uden dine dejlige silkehøns. Hvad tænker du da på? Nogen må jo ruske dig til fornuft inden det er for sent, og det her er mit bidrag  8)

(Og du må også gerne henvende dig til mig på en pm. Jeg har en liste med navne og tlf på alle medlemmerne, hvor der også står hvilke farver de avler med. Så kan du prøve at henvende dig direkte )

Held og lykke og forhåbentlig en god nattesøvn, der kan få dig til fornuft igen - hehe!  :D

Kunne ikke siges bedre... Men som Erik skriver så er det da de store silker der skal være din "nye" hønse race /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14 Marts , 2011, 15:51 »
ja.. det har taget meget tid at få samlet den flok sammen som jeg har.. de hvide, sorte og splashen er fredet.. og hvis jeg smider silkeracen på porten, beholder jeg også nogle røde høner..

det er bare det, jeg bliver så forbandet træt af at kører land og rige rundt efter dyr, som oftest er ubrugelige i avl. Det er et møg stort arbejde.. og når der så skal bruges en ny hane, ja så er det næsten ikke til at få fat i nogen. Jeg har modtaget et par tilbud om hvide haner, og dem er jeg meget taknemmelig for.. men budende ligger laaaang væk..

Når man så har mistet lidt af sin brændsel for dem, så er det møgsvært at sidde sig ud i sin bil og køre meget langt for det. Især når man som jeg er blevet snydt SÅ mange gange!
(Igen vil jeg lige sige, at de bud jeg har modtaget nu, er fra seriøse hønsefolk, så er ikke i tvivl om jeg vil modtage guld fra dem)

De røde er endnu svære at opdrive, og selv om du Susanne, skriver så varmt om silkehønseklubben, er jeg ked af at jeg ikke kan nikke genkendende til det billed du maler af dem. Beklager, men sådan har jeg det. Der er for få Tommy`er i klubben.

sidst men ikke mindst, Der er et enormet spild på dem, da jeg må myrde halvdelen og bare smide dem i skralderen.. hvilket jeg har det rigtig skidt med..

Har overvejet de store, men syntes ikke rigtig de er så bedre end dværgene. Der er da ikke så meget kød på dem?? er der?? og så det der blå kød.. det er altså lidt specielt at sidde og stikke i..

Jeg tænker meget over situationen, og intet er besluttet.. Måske det bare lige er de dage her der er lidt trælse.. Jeg har ihvertfald bestilt nogle rugeæg af wyandotter.. så må vi se hvad de er for nogen.. og hvordan de smager!! :P

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2011, 18:22 »
@ Pylle

Jeg har heller ikke racer, som lige er til at hente rundt om hjørnet, så hvis jeg skulle have opgivet ved al "modstand og besvær", så havde jeg  ikke haft høns de sidste mange år.
Men jeg elsker mine racer, så jeg kæmper videre.

Jeg ved ikke hvor tit du har planer om at skifte høns, men du behøver ikke få nye hele tiden. Høns kan godt indavles i nogle generationer.

Så prøv dog at opformere en bestand af dem du har nu og så se tiden an..

En anden god hjælp er at melde sig ind i special klubben og måske en lokal forening. Der er megen hjælp at hente, hvis man selvfølgelig også er lidt "udfarende og opsøgende" Og ja det koster tid og penge, men det gør al anden hobby også....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pylle pylle

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2011, 18:28 »
Tak Lene. Så kan jeg lære det. 

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2011, 18:32 »
@ Pylle

Jamen jeg ved jo ikke om du vil lære det  ;)

Men nu, har du jo fået samlet nogen høns sammen, så prøv da og lav nogle kyllinger og se, alting har jo opstart periode og det er ikke altid lige let at komme igang, MEN det nemmeste er altid AT OPGIVE......

Hvis du selvfølgelig virkelig har interessen og brænder for det.

At lave kyllinger er nemt, det er straks værre at lave GODE kyllinger.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 18:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2011, 18:37 »
Jeg har også opgivet racer igennem tiderne, som ikke lige var mig alligevel. Men jeg har opgså mine "hjertebørn" som jeg kæmper videre med og som jeg aldrig vil af med, uanset hvad der sker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: