Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkeligt æg  (Læst 16899 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Mærkeligt æg
« Svar #15 Dato: 13 Marts , 2011, 10:51 »
Jeg fandt det!
I "Practical Poultry" Juli 2010 var der en leser der hadde sendt in et foto av en slig sag, og i det neste nummer af bladet (August) kan leses foelgende (Jeg oversetter ikke, da ordlyden nemt endres ved oversetning): "The picture in question shows a "lash". Every so often hens can shed the lining of the egg-laying tackle, and the result is a "lash". It looks like rubber, or a piece of cooked chicken. Not two looks exactly the same, but it's completely natural and nothing to worry about".
Saa det var ikke saa farligt?

Hmm...så lad os håbe, at der virkelig er lykkelig udgange for høner som lægger gummiæg. Jeg vil i hvert fald blive meget glad...men har desværre den første positive historie til gode *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 13 Marts , 2011, 18:58 »
Jeg fandt det!
I "Practical Poultry" Juli 2010 var der en leser der hadde sendt in et foto av en slig sag, og i det neste nummer af bladet (August) kan leses foelgende (Jeg oversetter ikke, da ordlyden nemt endres ved oversetning): "The picture in question shows a "lash". Every so often hens can shed the lining of the egg-laying tackle, and the result is a "lash". It looks like rubber, or a piece of cooked chicken. Not two looks exactly the same, but it's completely natural and nothing to worry about".
Saa det var ikke saa farligt?
Tak Thorleif for denne nyttige information. Jeg *k og håber på, at der ikke kommer flere mærkelige, halvrådne gummiæg. Jeg har kigget hønsene igennem igen i dag. Alle har en blød "bule" nederst på maven. Mon mine høns er for fede, eller er det naturligt med en blød bule på størrelse med en appelsin?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 13 Marts , 2011, 19:39 »
Kære, søde Tanja  ;) èn ting må vi kunne slå fast - dine høns sulter i hvert fald ikke  *f
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #18 Dato: 13 Marts , 2011, 21:49 »
Faktisk er det naturligt at høns (og vi andre ;D) indeholder meget fedt på denne årstid. Så overlever de en evt. klimabestemt sulteperiode. Så længe, de lægger æg (helst normale ;)), så tag det roligt med en lidt "god" foderstand.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 14 Marts , 2011, 13:02 »
Kære, søde Tanja  ;) èn ting må vi kunne slå fast - dine høns sulter i hvert fald ikke  *f
;D Nej, det gør de ikke, men de skal helst ikke blive alt for flommede, så nu er det "meget lidt hønse-gourmet-guf" det næste stykke tid. ;)

Faktisk er det naturligt at høns (og vi andre ;D) indeholder meget fedt på denne årstid. Så overlever de en evt. klimabestemt sulteperiode. Så længe, de lægger æg (helst normale ;)), så tag det roligt med en lidt "god" foderstand.
Jeg får ca. 2-5 maranæg om dagen fra 8 høns, så det svinger lidt som et tysk jazzband :D. Jeg tror nok jeg vil prøve at skære lidt ned på al den mad Lars kommer hjem med i spandevis, for det er fed pålæg som leverpostej, pølse og makrel.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 14 Marts , 2011, 13:18 »
;D Nej, det gør de ikke, men de skal helst ikke blive alt for flommede, så nu er det "meget lidt hønse-gourmet-guf" det næste stykke tid. ;)

Nejjjjjj <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W Hvad tror du, at de mener om det  /1 /1
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #21 Dato: 14 Marts , 2011, 13:52 »
Araucanaerne er vel undtaget for den nye slankekost, ikke?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 14 Marts , 2011, 16:56 »
Nejjjjjj <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W Hvad tror du, at de mener om det  /1 /1
Det falder nok ikke i så god smag, men jeg tror jeg bliver tilgivet, hvis jeg giver dem lidt ekstra udetid på vores store grund :D.

Araucanaerne er vel undtaget for den nye slankekost, ikke?
De får al den guf de gider at æde, for de er nemlig ikke for fede. De får deres eget hus når det bliver varmere i vejret, så de slipper for de store maran-bøller. Den ene sorte (hende der var hel bar da jeg hentede hende hos jer) er den eneste der er rigtig inde i varmen, de 3 andre holder sig for sig selv, og det er synd. Jeg vil også gerne have en araucana hane til dem, så jo, et araucanahus med egen gård må der til :). Jeg ved ikke om du havde navngivet dem, da de boede hos dig? Her hos mig hedder de Grillkylling, Medusa (de sorte), Pjuske og... Ankerine ;D.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2011, 16:59 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 21 Maj , 2011, 10:27 »
Lige en opdatering på denne tråd. Den sidste uges tid har der været smattet æg i redekassen - og lidt maranæggeskaller. Jeg troede det var en æggetyv der var begyndt at husere, men havde samtidig lagt mærke til en af hønerne, der gerne ville ligge og putte i redekasse længe af gangen.

I går var hønen meget sløj, hang med næbbet og gik for sig selv. Sov hvor hun var, og jeg kunne sagtens tage hende op uden hun gjorde modstand. Hun fik lidt varme og kom i sygebur. Her til morgen var hun friskere, men hendes klat hang sammen med et lille gummiæg på str. med en jordnød med skal.

Har hun nogen chancer mon, eller er det bedre at lade hende aflive? Hun er en smule forkølet, og har været det i et par uger, kan det udløse de dårlige æg?

Det er den mest tamme af alle hønerne, så det ville være trist at miste hende.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #24 Dato: 21 Maj , 2011, 10:49 »
Tanja...jeg tror ikke, at det er den samme høne som griser i reden og lægger gummiæggene. Mine (desværre) erfaringer er, at når jeg har set det første gummiæg, så kommer der ikke flere mere almindelig lignende æg. Hun har kludder i sin æggeleder, men jeg vil ikke ud fra mine to eksempler samt alt det, jeg har læst om emnet kategorisk afvise, at hun har en chance for at leve med problemerne...man kunne jo også bare kalde det "æggelederkatar"...jeg har desværre bare ikke den store tro på det :'(. Men altså hendes dårlige dag i går...som tilsyneladende ikke har udviklet sig, kunne jo skyldes forkølelsen...har du mulighed og vilje til at give hende en penicillinkur, så kunne det kurrere forkølelsen...to uger med det er længe. Fiser hun ellers til dagligt rundt og har travlt med dit og dat og spiser godt af gourmetmaden, så ville jeg lade hende leve og nyde endnu en sommer, men selvfølgelig være meget opmærksom. Dette er så hvad jeg ville gøre, men jeg har så også kæmpet hårdt for de to syge høner, jeg har haft....og altså tabt til sidst...begge gange. Please...lad det blive dig Tanja, som afkræfter æggelederbetændelse som en altid dødelig sygdom!!
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 22 Maj , 2011, 11:08 »
Tanja...jeg tror ikke, at det er den samme høne som griser i reden og lægger gummiæggene. Mine (desværre) erfaringer er, at når jeg har set det første gummiæg, så kommer der ikke flere mere almindelig lignende æg. Hun har kludder i sin æggeleder, men jeg vil ikke ud fra mine to eksempler samt alt det, jeg har læst om emnet kategorisk afvise, at hun har en chance for at leve med problemerne...man kunne jo også bare kalde det "æggelederkatar"...jeg har desværre bare ikke den store tro på det :'(. Men altså hendes dårlige dag i går...som tilsyneladende ikke har udviklet sig, kunne jo skyldes forkølelsen...har du mulighed og vilje til at give hende en penicillinkur, så kunne det kurrere forkølelsen...to uger med det er længe. Fiser hun ellers til dagligt rundt og har travlt med dit og dat og spiser godt af gourmetmaden, så ville jeg lade hende leve og nyde endnu en sommer, men selvfølgelig være meget opmærksom. Dette er så hvad jeg ville gøre, men jeg har så også kæmpet hårdt for de to syge høner, jeg har haft....og altså tabt til sidst...begge gange. Please...lad det blive dig Tanja, som afkræfter æggelederbetændelse som en altid dødelig sygdom!!
Helle, tusind tak for din detaljerede information og dine altid opmuntrende indlæg. Det varmer så meget at få svar som dine :).

Hønen er kommet på penicillinkur og har det allerede bedre. Hun er blevet lukket sammen med den øvrige flok, og så må jeg ellers holde godt øje med hende. Hendes appetit fejler ingenting, og hun er mere frisk og livlig i dag end hun har været de seneste dage.

Jeg ser atter tiden an, og håber på det bedste. Hun er også en af hanernes favoritter, og en af dem jeg har måttet give hønsedækken på pga. huller i ryggen efter ivrige haner ;). Hun smelter også hjertet på sine mennesker når hun kommer hen, lægger sig ved siden af en og kigger op med hovedet på skrå og siger "er det ok jeg ligger her"? *p
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #26 Dato: 22 Maj , 2011, 11:31 »
Tak for de søde ord Tanja, og jeg er glad for, at du giver hende en chance...hvis du er glad for hende, kan det da være lige meget om hun leverer æg..ikke?? *p. Hun lyder jo til at have gavn af behandlingen og så længe hun er aktiv, glad, spiser godt...og er en charmetrold, så har hun ikke ondt...desuden lyder det til, at hun også er populær blandt sine, så hun døjer heller ikke med sociale problemer...Du må leve med, at det engang med tiden pludselig kan gå hurtigt ned ad bakke med hende...men sådan er det jo med alle liv :-\ Glæd dig over hende..og nyd, at hun nyder livet.  *b
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 08 Juli , 2011, 15:50 »
Æv bæv! Jeg mistede jo en maranpige i sidste uge, og jeg troede sådan set at det var hende med æggelederproblemer... men det var det ikke.. ??? I dag lå der igen et "gummi-monster-klammo" æg i redekassen - næsten magen til det på billedet i starten af tråden. /d Jeg har ikke observeret andre problemer med hønsene ud over loppeangrebet og plukkeriet, men det er nu også riiiigeligt!! :(

Håber hønen er ok *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #28 Dato: 08 Juli , 2011, 15:59 »
Javel  :-\ Hun vil lige give dig et hint om, at hun stadig er der.

Jeg følger jo meget interesseret og spændt med i din maranpiges ve og vel, og som tiden går tror jeg mere og mere på, at du er ved at modbevise det ellers uundgåelige Tanja. Dejligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 08 Juli , 2011, 16:03 »
Tak Helle :). Jeg håber også hun har det godt, og så pyttevære med, at hun ikke leverer nogle æg.
Venlig hilsen Tanja