Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkeligt æg  (Læst 16837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Mærkeligt æg
« Dato: 12 Marts , 2011, 15:40 »
Jeg har lige været ude og hente æg, og fandt "dette her" i en af redekasserne! :o Er det et mislykket maranæg? ??? Og hvad kan det skyldes i så fald? Det er "gummiagtigt" at røre ved. Jeg har ikke prøvet at skære det over.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

• Gæst
Sv: Mærkeligt æg
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2011, 17:01 »
WOUW... :o
Hvis det er et æg,... så ja, må det være mislykket ;D
Jeg har aldrig set sådan et......hmmm.. æg. Håber da ikke, det fremover er sådan slags æg, der bliver leveret hos dig :D Det må da være lidt startbesvær :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2011, 17:04 »
Sådan et har jeg også fået i dag, den sad fast i den ene ende på ægget og ind i ægget på en underlig måde.  :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2011, 17:24 »
Det ser da godt nok mystisk ud  :o
- men jeg er da nysgerrig, kan det virkelig være et mislykket æg?
Det ligner noget, der kommer fra en anden planet....  8)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2011, 17:30 »
obnoxious!!!!  <R
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2011, 17:43 »
Jeg har leset om det der, jeg maa bare finde det rette blad, jeg haver ikke tid idag, men jeg skal se imorgen.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2011, 17:59 »
Tja...sådan nogle, har jeg desværre også været udsat for. Det startede sådan her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8912.msg86886#msg86886

..og endte ikke godt desværre.

Billederne i tråden er af det første, jeg fandt. Senere kom flere. Desværre havde Søs Rose ret i det hun skriver i tråden...også i mine tilfælde.
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2011, 18:02 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2011, 18:09 »
Jeg takker for input og link til andre tråde. Jeg har skåret ægget over, og det lugtede rigtig grimt og var fyldt med ??? Det lignede store vener, men har sikkert været noget der skulle have været æggeskal. Føj for en bøhmand, det var ulækkert :-X.

Hvordan finder jeg ud af hvilken høne det er? Jeg har 8 æglæggende maraner, og har ingen idé om hvem det kan være. En af dem er helt grå i kam og fjerdragt (beskrevet i en anden tråd), men har det tilsyneladende fremragende. En af de andre har mistet alle fjerene på halsen, så hun ligner en nøgenhals, men hun er også frisk. Jeg har tjekket de 2 + et par andre i rumpen i eftermiddag, og alle ser fine ud, på nær en der havde meget skidt siden i dunene (men selve rumpehullet var pænt ::)).

Kan det være et enkelt æg det har været galt med mon? *k Og hvad skal jeg gøre herfra?

Venlig hilsen Tanja

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2011, 18:30 »
For at finde hønen kan du gøre flg.:

Du kan, når det bliver mørkt og de er gået på pind, løfte hver enkelt høne op og undersøge/ mærke på den.

Eller du kan bruge kontrolreder hvor hønen der evt. gør det igen bliver fanget indtil du lukker den ud

Eller hvis du har 8, og du ellers har mulighed for det, kan du jo dele dem op 4 og 4 - derefter 2 og 2 og til sidst 1 og 1 (det kræver vist 3 huse/gårde/bure) og til sidst har du fundet den - hvis ellers det bliver ved.
Mvh

Claus

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2011, 18:34 »
Tanja...lad os lige håbe, at det kun drejer sig om èt æg. Det er blot meget usandsynligt desværre. Jeg oplevede aldrig, at gummiæggene var rådne. Fra jeg fandt det første æg kunne der gå lang tid imellem, at der kom et igen, men i sidse ende gik det altså galt, og jeg har nu mistet to høner til æggelederbetændelse.

Jeg tror ikke, at du på nuværende tidspunkt kan se, hvilken høne det er, som lægger dem. Her gik der faktisk et halvt år i begge tilfælde, inden hønen blev synlig syg, og efter alle dyrlægebesøg og andre tiltag måtte aflives. Jeg synes ikke, at du skal gøre noget nu, andet end være meget obs på din flok..og læs så lige om æggelederbetændelse enten her på Forum eller http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=928/sprog=1/grp=5/menu=3/

Jeg ville dengang jeg lavede tråden om gummiægget ikke indse...eller kunne klare at  Søs Rose og Jake havde ret...men den var altså god nok ...andre har oplevet det samme.

Slå koldt vand i blodet for nu...nyd dine høns...måske sker der ikke mere...men nu er du advaret.

Pøj pøj og stort  *b til dig

« Senest Redigeret: 12 Marts , 2011, 18:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2011, 20:13 »
Hej Claus og Helle

Det er vist et større projekt at finde ud af hvem der har lagt alien-ægget, men jeg må se om jeg kan finde ud af hvem det er. Jeg ønsker ikke at have en høne der lider unødigt, så hellere få hende aflivet med det samme.

Jeg håber det var en enlig svale dette her æg, men med det I fortæller/det jeg læser, lyder det jo desværre ikke sådan :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2011, 20:24 »

Jeg håber det var en enlig svale dette her æg, men med det I fortæller/det jeg læser, lyder det jo desværre ikke sådan :-\.

Kære Tanja..

Jeg skal være den absolut sidste til at råde dig til at aflive en høne. Jeg har kæmpet absolut ALT, jeg kunne for de to, jeg havde - men med de erfaringer jeg nu har og den medicinske prognose der er på sygdommen, så - tror- jeg, at jeg vil spare en høne for et lignende forløb, hvis det (HÅBER IKKE) skulle ske igen. Ingen har fortjent at blive så syg og få så ondt...og når vi nu ved, at høns først viser, at de har det skidt, når de er MEGET syge.

...men vent nu lige og se om det overhovedet sker igen...du skulle jo meget gerne være 100% sikker på, at du har at i den rigtige høne, hvis nu......  :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2011, 20:32 »
Jeg synes nu det ligner en eller anden renselses mekanisme, som hønen har haft gang i. Kunne man ikke forestille sig, at ægget er bristet inde i hende, og herefter er kroppen begyndt at "pakke" fremmedlegemet ind ???
Bare et gæt, for jeg aner intet om det og har aldrig set noget lignende før
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 12 Marts , 2011, 20:43 »
Jeg synes nu det ligner en eller anden renselses mekanisme, som hønen har haft gang i. Kunne man ikke forestille sig, at ægget er bristet inde i hende, og herefter er kroppen begyndt at "pakke" fremmedlegemet ind ???
Bare et gæt, for jeg aner intet om det og har aldrig set noget lignende før

sådan en form for indkapsling i en udrensningsproces sker desværre ikke i passagen fra æggestok til æggeleder og endetarm.
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2011, 21:13 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

thorleif

• Gæst
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2011, 10:48 »
Jeg fandt det!
I "Practical Poultry" Juli 2010 var der en leser der hadde sendt in et foto av en slig sag, og i det neste nummer af bladet (August) kan leses foelgende (Jeg oversetter ikke, da ordlyden nemt endres ved oversetning): "The picture in question shows a "lash". Every so often hens can shed the lining of the egg-laying tackle, and the result is a "lash". It looks like rubber, or a piece of cooked chicken. Not two looks exactly the same, but it's completely natural and nothing to worry about".
Saa det var ikke saa farligt?