Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med krydder-urte bed ?  (Læst 3468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Erfaringer med krydder-urte bed ?
« Dato: 15 Januar , 2011, 21:39 »
Imens vi længtes efter bare liidt bedre vejr ( og mindre vand ) har jeg - på konens foranledning - læst mig nærmest rundtosset i emnet krydderurter  ::)
Problemet er bare at jeg ikke rigtig syntes der er en eentydig vej til sådan et bed med flere arter urter. Udover  s o l  !!!!
Jeg har høvlet 2 bøger igennem der kun var viet krydderurter , Politikkens havebøger og et par pamfletter fra havecentre. Det virker bare ikke samstemmende !
Nogen siger : ren sand , andre igen i stenbed (eller omkranset af samme), god havejord , gruset jord og en mere eksotisk var i potter på en trappelignende hylde anretning direkte mod syd !

AAArrrggghhh  :P

Hvis i har succes - hvordan gør i ?

Vi ville blive meget glade for nogle kommentarer  <+

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Erfaringer med krydder-urte bed ?
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2011, 21:42 »
Vi har en god fed jord ... og et urtebed midt i solen .

jeg putter det i jeg finder interessant og indtil videre trives alt.

Skulle noget ikke trives ..jamen så skal det bare ikke være i mit bed  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2011, 21:46 »
Jeg har succes med både potter med alm. plantesæk-jord og i noget værre møgjord. Jeg vil bare advare mod alm. oregano, mynte og citronmelisse. Det er det værste ukrudt. Man kan selvfølgelig prøve at spise sig ud af det, men jeg har oregano ALLE steder. Mellem fliser, i bede og rabatter. Et enkelt bed har jeg overladt til mynte og høstanemoner og et par enkelte pæoner. Det ser vældig godt ud, men hvor den ski.. mynte kommer fra ved jeg ikke. Men de kæmper om overtaget alle 3. Skal siges at jeg så altid har mynte til en lille lækker mojito.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2011, 22:09 »
Min erfaring siger at det er ret let at have krydderurter - nogle gange FOR let, derfor planter vi ALTID krydderurter i afgrænsede bede, kummer eller potter for de breder sig helt vildt hvis de får lov. Men hvis man ikke har noget imod en græsplæne med ½ græs og ½ timian efter et år eller to, så skal man da bare slå sig løs og plante det i bedene! Det vil garanteret dufte skønt når man klipper græs!  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2011, 22:13 »
Ind imellem dufter det kraftigt af rucola når vi slår græs. Det er en ret spøjs oplevelse.  :D
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2011, 22:15 »
Ind imellem dufter det kraftigt af rucola når vi slår græs. Det er en ret spøjs oplevelse.  :D

Igen mangler "synes godt om"...       /o
Mvh. Morten

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2011, 22:15 »
Jeg har en plan om at udfordre min mynte.

har altid haft den i baljer og lign ...men over vejer nu at mynten samt andre "vilde" krydderurter kan prøve kræfter med vores brændenælder.

Vil da hellere have velduft end svie  ;)

Selv banditter som peberrod og jordskokker får lov at få frie fødder. Men det kræver selvfølgelig man har pladsen.

Eneste ulempe er at brændenælerne ofte gror der hvor der er skygge .... men det skader jo ikke at prøve
Med venlig hilsen Søs

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2011, 22:16 »

Rosmarin og timian, f.eks, trives i tørt sandet jord og fuld sol og overlever nemt en tørkeperiode.

Brøndkarse, skal have meget vand og gerne halvskygge.

Ikke nemt!!!!!

Jeg ville,hvis jeg var dig, bare lave et bed, der hvor det "passer bedst" - og så vente og se, hvilke urter, der overlever. De fleste krydderurter er faktsik ret nemme at have med at gøre og kommer igen år efter år.

Hvis man vil begrænse mynten, kan man med fordel grave en stor plasticurtepotte eller -spand UDEN bund ned lige under jordhøjde og plante deri. Det forhindrer spredning nogenlunde.

Og sikke dejlige havedrømme  /o

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2011, 22:21 »
Fordelen ved kummer og krukker er at man kan flytte dem rundt og afprøve forskellige voksesteder for at se hvor det går bedst.

@Søs: prøv citronmelisse sammen med brændenælderne. Vi har en meget stædig en af slagsen, der vokser på vores hestefold, den har overlevet tørke, oversvømmelse, nedgræsning og senegræs i 5 år nu...
Mvh. Morten

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2011, 22:26 »
Men hvis man ikke har noget imod en græsplæne med ½ græs og ½ timian efter et år eller to,

Hønsene har da sikkert ikke noget i mod græs/timian ensilage Morten ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2011, 22:40 »
Noget som asparges kan også sprede sig som ukrudt. I vores gamle kolonihave, hvor jeg både havde plantet og sået asparges var der små fine aspargesplanter alle steder. Min mors nuværende kæmpe-aspargesbed er lavet af småbitte vilde stiklinger fra kolonihaven. Og mine forældre spiser nærmest asparges som vi andre spiser nye kartofler i maj-juni måned.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2011, 22:57 »
Hønsene har da sikkert ikke noget i mod græs/timian ensilage Morten ;D

Hehe - den kommer jeg til at høre for RIGTIG længe ikke?   ;D
Mvh. Morten

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2011, 23:58 »
Det gør du nok - men på den gode måde. ;D

Misforstå mig endelig ikke, jeg synes det har været et superprojekt at følge og dejligt med billeder og grundige beskrivelser. Der vil også blive produceret masser af græsensilage ala Morten her på matriklen til sommer. Mit lille projekt brændenældehø var desværre spildte kræfter for desværre er de ikke så vilde med det som jeg havde håbet.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2011, 00:29 »
Jeg har dyrket krydderurter i ca. 30 år nu, forskellige steder. Af jord bruger jeg den jord, der nu en gang er, og så smider jeg masser af kompost på både forår og efterår. Dyrk det, i spiser mest af, og som i synes er mest lækkert. Rosmarin, basilikum, citronverbena, og karryplante smider jeg i drivhus, da da er meget frostfølsomme. Jeg har citrontimian i et stenbed, men det var nu mest fordi bedet lige var der, da jeg flyttede hertil. Anden timian står i krydderurtebedet.
PØJ-PØJ med det------og det BEDSTE råd: køb så lidt som muligt, men få aflæggere af venner og bekendte. Og hvis i skal have estragon SKAL det være den franske. Den russiske smager ikke af noget

Offline easter

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2011, 06:05 »
Sidste år gik jeg i gang med projekt højbede  :D grunden var at jeg har mange dræbesnegle
og ved at lave højbede med snegle hegn er jeg ikke længerer plaget af dette  /o

jeg fik også lavet mig en afdeling med krydderurter, det skulle jeg jo have gjort for mange år siden
det er kanon at kunne gå ud og hente signe egne urter.
jorderen fik jeg hentet på trailer ( harpet muld ) og tilsatte kompost og det kører fint

Lone Knap : nu elsker vi her i huset estragon og havde også den franske sidste år... spørgsmålet er så om den
kommer igen i år eller ???